Астро… Що? Скоріш за все, ви не чули цей термін, але точно були свідками його дії в соцмережах та навіть у реальному житті. Команда “Бахмут IN.UA” у рамках роз’яснювального проєкту простими словами із прикладами пояснить що таке “астротурфінг” та як йому можна протидіяти.
Астротурфінг або астротерфінг
Англійською мовою astroturfing означає “синтетичне покриття, яке замінює траву на стадіонах”. Вперше цей термін вжив американський сенатор Ллойд Бентсен у 1985 році: цим словом законодавець описав стоси листів, скарг та звернень американців, що мали намір схилити органи державної влади прийняти вигідні рішення в інтересах провідних страхових компаній. З цього часу термін “астротурфінг” застосовується американськими правниками та політиками.
Цьому слову знайшлося навіть місце у Кембріджському словнику — настільки цей термін популярний серед англомовної аудиторії. Але те, що в українському середовищі ця лексема не відома широкій аудиторії, не означає, що її методи не використовуються в нашому інфопросторі.
Більш простими словами, астротурфінг — це черговий спосіб маніпуляції суспільною думкою та одна з форм пропаганди. Суть полягає в тому, що у соцмережах поширюють схожі по суті коментарі до певних інфоприводів для того, аби створити ілюзію того, що значна група людей має однакову думку. Штучно створені коментарі таким чином “витісняють” думку реальних людей з мережі.
Астротурфінг — приклади з життя
Перш ніж перейти до астротурфінгу в мережі, приведемо вам кілька прикладів, з якими ви могли стикатися особисто у житті.
Проплачені мітинги, якими не гребують представники політикуму — один зі видів астротерфінгу. Чимало випадків, в яких журналісти звертаються до мітингарів, а ті не можуть відповісти за що або проти чого вони вийшли із плакатами. Підвид цього – так звані “тітушки”, які частіше за все відстоюють свою “громадянську позицію” силовими методами.
Підтасована соціологія — це також астротурфінг. Псевдосоціологи на замовлення можуть намалювати будь-які зручні цифри, таким чином зімітувавши народну підтримку або навпаки. Журналісти проєкту “Тексти” зібрали велику базу псевдосоціологів та прихованих піарників — 119 організацій та 216 персон, що представляли на загал сумнівні опитування або ж просували “мутних” осіб протягом останніх 15 років. А ми, своєю чергою, раніше розповідали про те, як маніпулюють соціологічними дослідженнями.
І останній приклад астротурфінга, що передався нам з часів срср — це зігнання масовки. Частіше за все цим гребують держпідприємства та представники влади через залежних від них бюджетників для того, аби створити гарну картинку та показати дружність колективу.
Російська влада ще з 2014 року вдається до найнахабнішої форми цього методу маніпуляції: спочатку так званий референдум у Криму. Продовжила цю практику російська федерація й надалі, організовуючи на тимчасово окупованих територіях псевдовибори. За допомогою кремлівських та маріонеткових ЗМІ росія тиражує нічим не підкріплену інформацію про безпрецедентний рівень підтримки на ТОТ президента рф путіна.
Астротурфінг у мережі
Продовжуючи тему методів астротерфінгу росіянами, не можемо не привести у приклад дослідження BBC та Інституту стратегічного діалогу, що було випущено у квітні 2022 року. Згідно з дослідженням, у Facebook створили численні “пропутінські” групи, що прославляли росію та її президента, спробувавши створити їм позитивний імідж у різних куточках світу.
Десяток груп, який обрали для дослідження, налічував понад 650 тисяч учасників. Групи отримали понад 100 тисяч нових членів з початку вторгнення 24 лютого. У спільнотах публікували дописи про “владіміра путіна — лідєра всєго міра”, знімки, на яких лідер рф посміхається, бавиться з тваринами та дітьми. Контент публікувався різними мовами, зокрема англійською, російською, фарсі, арабською та кхмерською.
Найактивнішими дописувачами були люди з кількома аккаунтами, що ставили вподобайки одне одному. Словом — це явні ознаки ботоферми, що у промислових масштабах займається астротурфінгом.
З цього випливає, що одна з ознак явної маніпуляції на “гарячу” тему — це купа однакових за сенсом коментарів. Як зрозуміти, що думку продукує бот, а не реальна людина? Клікніть на її сторінку. Якщо на сторінці зовсім немає особистих дописів, знімків, акаунт наповнений суцільними репостами або рандомними фотознімками з інтернету, які мають одну-дві вподобайки або не мають реакцій взагалі — з вірогідністю у 99% перед вами бот, а не жива людина. Раніше у своєму матеріалі ми вже розповідали як працюють ботоферми у матеріалі “Боти на роботі. Як фейкові акаунти у соцмережах підіграють росії”.
Один з таких прикладів — створення масовості ідеї того, що Україна під час масових відключень світла продає електроенергію за кордон. Дізнатися, чому українці не торгують електрикою під час відключень можна за посиланням на нашому сайті.
Звісно ж, є якийсь відсоток українців, який й досі впевнений у продажі Україною електроенергії під час відключень, але додатково “легітимізують” цю ідею нічим не підкріплені коментарі у всіх соцмережах. Ідея така: якщо багато людей це стверджує — значить це правда.
Методи протидії астротурфінгу
- Розвиток критичного мислення: навчитися аналізувати джерела інформації та виявляти ознаки маніпуляцій;
- медіаграмотність: поширення освітніх програм з медіаграмотності для широкої аудиторії;
- підтримка незалежної журналістики, яка може викривати випадки астротурфінгу (існує “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа);
- соціальні мережі можуть впроваджувати суворіші правила щодо автентифікації користувачів та виявлення координованої неавтентичної поведінки.
Важливо зазначити, що боротьба з астротурфінгом — це постійний процес, оскільки технології та методи маніпуляцій постійно еволюціонують. Тому необхідно постійно вдосконалювати методи виявлення та протидії цьому явищу.
Читайте також:
- Що таке медіаграмотність та як стати медіаграмотною людиною?
- Підпали машин військових в Україні. Хто за цим стоїть
- Фото — зброя в інформаційній війні. Як фотознімки можуть змінити сприйняття інформації
Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!