Підпали машин військових в Україні. Хто за цим стоїть

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:00, 31 Липня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Останній місяць в різних містах України чи не щодня стаються підпали автомобілів військовослужбовців. Редакція “Бахмут IN.UA” знайшла один з Telegram каналів, адміністратори якого підтверджують свою дотичність до цих інцидентів. Про погрози СБУ, антиукраїнські наративи, підпали авто та що робити із такими акаунтами — в нашому матеріалі, випущеному у рамках роз’яснювального проєкту.

Підпали авто ЗСУ та ТЦК в Україні

Майже 6,5 тисяч підписників налічує Телеграм-канал “Сумщина проти”. У травні цього року був опублікований допис з трьома хлопцями. Один з них українською закликає вступати до лав їхньої організації, щоб “боротися за свої права, краще життя та справедливість”.

Адміністратори називають себе та учасників “українськими партизанами” та заявляють, що підпали автомобілів та виведення з ладу шаф релейного захисту у різних містах України — справа послідовників започаткованої ними акції “Крик народу”. 

В одному з дописів адміністратори опублікували “офіційну позицію”. У ній вони пояснюють, що ціль їхньої діяльності — “повалення режиму Зеленського та відставка Верховної Ради у повному складі”, що є антиконституційним.

Адміністратори “Сумщини проти” наголошують на тому, що раніше вони діяли лише на території Сумського регіону, але в організації з’явилися послідовники у різних містах України. Їхні “агенти” спалюють автівки та релейні шафи в:

Окрім цього, у Сумському регіоні “партизани” обмальовують будинки написами накшталт “Сумщина проти. Ні мобілізації” та псують залізничні колії. “Приправляють” контент про результати диверсій дописами про “зраду”. Наприклад, діпфейковий запис про нібито власника салону Bugatti, який презентував елітну автівку Олені Зеленській.

“Сумщина проти”. Діяльність у Telegram

Адміністратори сторінки активно рекламують себе на російських Z-сторінках у Телеграмі:

Реклама каналу “Сумщина проти” / скриншот

Про диверсії організації розповідають великі російські сторінки: “Спецоперация Z” (476 тисяч підписників), “Работайте, братья!” (143 тисячі підписників), WarDonbass (74 тисячі).

Окрім того, адміністрація сторінки “Сумщина проти” у коментарях спростовують російські дописи про “відкриття нового фронту на Сумщині”, заявляючи, що “на місцях все спокійно”. Серед іншого, автори “Сумщини проти” заявляють, що можуть “розпочати полювання на СБУ, але наразі мають інші першочергові цілі”, однак “вони (СБУ) у небезпеці”. Також повідомляють трохи подробиць про свій стиль роботи:

Сумщина проти, коментар / скриншот

Для чого спалювати авто військових та ТЦК?

Бо це розколює суспільство. Військові починають вважати, що всі цивільні — недобрі люди, цивільні патріоти вбачають всіх поза своєю бульбашкою “ждунами”. На фоні цього російські Телеграм-канали та ЗМІ публікують інформацію про “гєроічєскіх младших братьєв, опірающихся кієвской хунтє”.

Основною ціллю вербувальників є підлітки та люди у скрутному фінансовому становищі. Бо ціна таких “послуг” — від кількох сотень доларів до пари тисяч (якщо їх взагалі виплатять). Для умовного фсб це — крихти, не гроші, а для виконувачів замовлення — цілий статок.

Вербування людей в Україні росією

Служба безпеки Україні у червні 2024 року доповіла про затримання групи зловмисників, які шукали легкої наживи. На замовлення російських спецслужб вони готували підпали авто військовослужбовців ТЦК у Дніпрі, а також поширення написів на будівлях міста, які б дискредитували структуру ТЦК. 

У поле зору агресора вони потрапили на початку літа цього року через свою активність в одному з Телеграм-каналів, де шукали легкого заробітку”, — повідомляла пресслужба Служби безпеки.

Київська міська прокуратура також повідомила про затримання 48-річної жінки та її 14-річного сина. Підліток отримав через Телеграм-канал замовлення на спалення авто військовослужбовця. 

Працівники поліції затримали їх на гарячому та загасили машину в перші ж хвилини після підпалу. Згодом жінка та її син зізнались, що це вже не перший підпал авто, який вони вчинили на замовлення. Таким чином родина намагалася заробити гроші”, — інформує прокуратура міста Києва.

Шестеро поплічників фсб з Одеси також намагалися заробити легкі гроші через Telegram, готувавши спалення 15 службових позашляховиків, повідомила Служба безпеки України:

В одному з таких чатів молодикам відповів представник російської спецслужби і запропонував гроші в обмін на знищення авто українських воїнів. Фігуранти «замикались» на одного куратора з фсб, а під час вчинення злочину діяли переважно у парі. Наприклад, один підпалював, інший – знімав це на відео. (…) У подальшому окупанти планували використати ці відео для проведення інформаційно-психологічних спецоперацій проти України“.

Що робити, якщо вас вербують?

Якщо вчасно повідомити (до прийняття якогось рішення, до безпосередніх дій, до виконання завдань, до отримання грошей) — це не є злочином. Необхідно усвідомити, що для росіян ви — не більше, ніж знаряддя виконання завдання. У разі вашого затримання, спецслужбовці рф просто знайдуть іншого виконавця. Тому не варто будувати ілюзії, що після виконання наказу спецслужб ворога вам допоможуть уникнути кримінальної відповідальності.

При отриманні інформації про вербування – повідомте поліцію за номером 102 або заповніть форму зворотного зв’язку на сайті кіберполіції.

Окрім цього, ви можете поскаржитися на Telegram канал, в якому закликають до антиконституційних дій. На жаль, адміністрація Телеграм не надто реагує на подібні скарги, тим паче якщо вони одиничні. Ви можете кинути посилання своїм друзям/знайомим/колегам по роботі, аби заяв було більше — таким чином збільшується вірогідність блокування сторінки.

Скарга / скриншот

Кримінальна відповідальність за Державну зраду. Вказані злочини можуть бути кваліфіковані відповідно до низки статей Кримінального кодексу України, за які передбачені покарання — до довічного позбавлення волі, зокрема, за статтями:

  • ст. 111 (Державна зрада), карається позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна;
  • ст. 113 (Диверсія, вчинена в умовах воєнного стану), карається позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна;
  • ч. 2 ст. 194 (Умисне знищення або пошкодження майна), карається до десяти років позбавлення волі;

та інші.

Нагадуємо, що згідно ч. 3 ст. 111 ККУ, громадяни України, які на виконання злочинного завдання іноземної держави не вчинили ніяких дій і добровільно повідомили органам державної влади України про свій зв’язок з ними та про отримане завдання, звільняються від кримінальної відповідальності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фейк: Україну хвалять за поставку якісних органів та біоресурсів за кордон

Лідія Гук Гук Лідія 12:00, 10 Листопада 2024
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Пропагандисти поширюють інформацію, що американське мілітарне  медіа Army Times нібито хвалить Україну за те, що вона, мовляв, стала постачальником органів та біоресурсів. За їхніми твердженнями, якість українських біологічних матеріалів начебто вища, ніж з Афганістану та Іраку.

Однак, це фейк. Army Times не публікувало жодного матеріалу із такою заявою.

Army Times: фейк від рф

Фейковий допис про постачання біологічних матеріалів / скриншот

Army Times — це американське онлайн-видання, що висвітлює актуальні новини та важливі питання для військової спільноти країни. Видання охоплює теми фінансів, медичної допомоги, діяльності гвардії та резерву, освіти та інші сфери. ArmyTimes також публікує ексклюзивні відеоматеріали та фотографії, а його соціальні мережі обслуговують військовослужбовців, їхні родини та ветеранів.

Уперше фейк опублікували 21 жовтня Telegram-каналом «запрещённая украина». Наратив нібито авторства Army Times м поширюють виключно прокремлівські Telegram-канали та акаунти у соцмережах Х (ред. — колишній Twitter). На офіційному сайті медіа, сторінці у X, Facebook не публікували такого відео. Як й інших матеріалів, щоб містив текст з сюжету.

Всі дописи до 21 жовтня, у яких згадувалось слово “органи” (англ. organs) жодним чином не стосувались України. А за ключовим словом “Ukraine” існують статті переважно про військову допомогу Америки, заяви Пентагону щодо України та інші теми, що пов’язані з війною. Жодної згадки на тему трансплантації та пересадки органів в контексті України не було.

Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 
Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 

Скриншот з операційної палати, що міститься у дописі пропагандистів, взято із відеосюжету телеканалу 2+2 про рекордну кількість трансплантацій за ніч українськими хірургами — шість пересадок органів. За інформацією у відео, оперували майже одночасно в чотирьох клініках Запоріжжя та Києва. Серед них уперше в столичній лікарні “Феофанія”. Там пацієнтові пересадили печінку. А в столичному Інституті серця 52-річному чоловікові одночасно пересадили два органи: серце і нирку. У відеосюжеті немає жодного слова про постачання біологічних матеріалів українців до США.

Трансплантація органів та російська пропаганда

Пропагандисти вже неодноразово звинувачують Україну у нібито продажі органів. Раніше ми вже спростовували подібний фейк про трансплантацію біологічних матеріалів українських військових за кордон. Фейк про «чорних трансплантологів» набув значного поширення в Україні саме в той період, коли проводили реформу системи трансплантації. Цей фейк був частиною ширшої кампанії, спрямованої на дискредитацію змін у сфері охорони здоров’я. Російська пропаганда активно підтримувала та розкручувала такі наративи, оскільки медичні реформи порушували інтереси проросійських сил, пов’язаних із корупційними схемами у медичному секторі. Вигідно було створити атмосферу недовіри та страху, підсилюючи стереотипи й маніпулюючи суспільною думкою. Окрім цього, пропаганда намагалася посіяти недовіру до української системи охорони здоров’я загалом, зображаючи її як «розсадник» для чорного ринку органів. Це типова маніпуляція, яка намагається зіграти на емоціях та посіяти страх. 

Щоб не потрапити в пастку таких фейків, важливо не тільки перевіряти джерела інформації, а й розвивати критичне мислення, адже пропаганда розраховує на те, що люди повірять без роздумів. Ставити питання і розбиратися в темі глибше — це найкращий спосіб захиститися від брехні та маніпуляцій.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:02, 30 Жовтня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до такого явища як клікбейт. Що це таке, навіщо він використовується та чим шкодить — читайте в матеріалі “Бахмут IN.UA”.

Клікбейт — це…

Клікбейтні заголовки побудовані на психологічних прийомах: використання емоційних тригерів, цікавість, страх пропустити щось важливе та бути не в курсі. Його головне завдання — привернути увагу та змусити людей клікнути на покликання. І так — ця тактика працює. Настільки працює, що один з прикладів старезного клікбейту вже став мемом, розповсюдженим у російськомовному сегменті Інтернету: “щоб вилікувати цю хворобу, достатньо взяти звичайний радянський…”

Клікбейт у ЗМІ

Попри те, що Кодекс етики українського журналіста стверджує: “редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст”, не всі засоби масової інформації дотримуються цього.

Яскрава клікбейтна обкладинка та гучна назва відео, частіше за все, ведуть до звичайних новинних сюжетів, які не містять у собі сенсаційної інформації. Таких прикладів у YouTube щоденно публікується сотнями, і всі вони скроєні за єдиним шаблоном.

Колаж Бахмут IN.UA

Візьмемо до прикладу сюжет “24 каналу” від 26 жовтня 2024 року із кричущою назвою “😱СКАНДАЛ в ООН. Кислиця поставив Гутерреша НА МІСЦЕ! Жорстко РОЗНІС генсека цією ЗАЯВОЮ”. Які очікування можуть виникнути у потенційного глядача цього ролику? Як мінімум, відеодоказ того, що постпред України при ООН Сергій Кислиця кричить на генерального секретаря організації Гутерреша, і між ними дійсно виникає скандал. Що отримав глядач? Ведучу, що 10 хвилин у доволі монотонній манері пояснює як Сергій Кислиця у соцмережі Х (колишній Twitter) відреагував на візит Гутерреша до росії у рамках БРІКС. Тим часом відео отримало майже 300 тисяч переглядів.

Чим шкодить такий підхід медіа до висвітлення інформації? По-перше, він зменшує довіру до засобів масової інформації. Людина, не отримавши того, що її зачепило, розчаровується, запам’ятовує саму ідею того, що її “намахали” ЗМІ (не завжди запам’ятавши саме назву медіа) і втрачає довіру.

По-друге, подібні заголовки та обкладинки до відео — це дезінформація, і такий спосіб просування відеороликів заборонений Google. Глядачі не дивляться кожне відео з власних рекомендацій YouTube, але, гортаючи сторінку, візуально запам’ятовують інформацію. Думаємо, що кожна людина мала діалог на кшталт:

— Я бачив інформацію, що у росії скоро закінчаться гроші на війну?

— Ого, а кинь мені посилання.

— Ой, я не пам’ятаю де це бачив, десь писали.

Саме клікбейтні заголовки можуть бути причиною такого діалогу, а подібні дії деяких ЗМІ знижують рівень медіаграмотності населення.

Чому клікбейт — проблема

Якщо підсумувати, зловживання клікбейтними заголовками у довгостроковій перспективі може стати проблемою. Наведемо кілька причин, чому:

  • розчарування і втрата часу. Люди нажимають на клікбейт, очікуючи отримати цікаву або важливу інформацію, але часто зміст не відповідає заголовку або є поверхневим. Це розчаровує і створює відчуття марно витраченого часу;
  • поширення дезінформації. Деякі клікбейт заголовки перебільшують або навіть спотворюють факти, щоб привернути увагу. Це може вводити людей в оману, створювати неправильне враження про події або підкріплювати міфи й стереотипи;
  • маніпуляція емоціями. Клікбейт активно експлуатує наші емоції, такі як страх щось пропустити, тривогу чи здивування. Це може викликати стрес або тривогу, особливо коли мова йде про теми, пов’язані з важливими темами (наприклад, війною, здоров’ям чи безпекою).
  • зниження якості контенту. Коли сайти більше орієнтуються на кількість кліків, а не на якість інформації, страждає сам контент. Це призводить до того, що журналісти і автори надають перевагу поверхневим або сенсаційним матеріалам замість глибоких і добре досліджених статей;
  • втрата довіри до медіа. Постійні клікбейти знижують довіру до сайтів і медіа, які їх використовують. Коли люди часто бачать клікбейт, вони починають сумніватися в об’єктивності та надійності таких ресурсів.

Через це клікбейт не просто дратує, але й негативно впливає на інформаційне середовище, ускладнюючи пошук правдивої та корисної інформації.

Як відрізнити клікбейт від корисного контенту

  • занадто емоційний заголовок. Клікбейт часто використовує емоційно забарвлені слова, такі як “шокуюче”, “ви не повірите”, “сенсація” тощо. Якщо заголовок обіцяє щось неймовірне або намагається вас здивувати, це вже сигнал бути обережним;
  • невизначеність і інтрига. Клікбейт заголовки часто навмисно розмиті або нечіткі. Наприклад, “Цей простий трюк змінить ваше життя!” або “Ось що сталося далі…”. Якщо немає конкретики, то це — типова ознака клікбейту;
  • обіцянка “секретної інформації”. Якщо заголовок обіцяє “секретні факти” або “приховану правду”, це також майже на 100% “байт” на перегляди;
  • розбіжність заголовка і змісту. Тут все наче просто: сама інформація не відповідає заголовку? Ви попалися на “замануху”.

Українська медійна громадська організація Інститут масової інформації у вересні 2024 року провела аналіз професійних стандартів онлайн-медіа. В моніторинговий період клікбейту було менше у ЗМІ, які аналізували представники ІМІ. Спеціалісти зазначили, що видання “Суспільне” “ефективно уникає клікбейту та емоційно забарвлених заголовків, демонструючи фокус на достовірності та відповідальності”.

Критичне мислення та обережність допоможуть вам уникати клікбейту та вибирати дійсно цінний контент. Окрім цього, радимо вам “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих майданчиків не роблять новини із гучними заголовками, які не відповідають дійсності. Тому радимо вам читати перевірені новини на сторінках цих ресурсів, які мають всі зручні способи комунікації з аудиторією.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Корисні ідіоти”, що грають на руку кремля. Як шкодять українські блогери та політики

Останні кілька тижнів в мережі став популярним наратив “треба домовлятися із росією про закінчення війни”. Цю думку активно продукують деякі українські лідери думок: блогери та […]

Боти на роботі. Як фейкові акаунти у соцмережах підіграють росії

Засилля ботів, які заполонили соціальні мережі — одна з головних проблем в інтернеті. Не кожен користувач мережі може зрозуміти, що бере участь у перепалці в […]

“Путінська” війна, премії від американців: як розпізнати маніпуляції “хороших росіян”

Громадяни російської федерації, що позиціюють себе ліберальною та антивоєнною частиною рф, щосили намагаються створити образ “хороших росіян” — кожен своїми методами. Редакція Бахмут.IN.UA розповість, які […]