Росіяни “привласнили” собі перемогу ФК “Шахтар”: що відбувається

Семаковська Тетяна 18:27, 9 Листопада 2023
ФК Шахтар / платформа “Х”

7 листопада український футбольний клуб ФК “Шахтар” переміг іспанський клуб “Барселона” з рахунком 1:0. Поки українська спільнота раділа перемозі, пропагандистські ЗМІ встигли “привласнити” собі ФК “Шахтар”, назвавши його російським клубом з Донецька. А потім, схопивши хвилю негативних коментарів від самих росіян, пропагандистські канали написали, що це був жарт.

Чому росіяни провалили маніпулятивну компанію про ФК “Шахтар”, розбиралися у редакції Бахмут IN.UA.

Що сталося?

Донецький клуб “Шахтар” здобув перемогу над іспанською “Барселоною” з рахунком 1:0. Такий результат здобула українська команда за підсумками 4-го туру групового етапу Ліги чемпіонів 2023/24. Це дуже важлива спортивна перемога для України.

Одразу після того, як стало відомо про перемогу ФК “Шахтар”, російський паблік “OFNEWS / Околоспортивные новости” у мережі “ВКонтакте” опублікував повідомлення, у якому донецький клуб назвали російським.

Публікація на роспабліку / скриншот

Російський клуб сенсаційно обіграв “Барселону” у матчі групового етапу Ліги Чемпіонів. Донецький “Шахтар” переміг каталонський клуб з рахунком 1:0. Викусили, УЄФА?!

пишуть російські пабліки // у ВКонтакте

Російський паблік “OFNEWS / Околоспортивные новости” має свої канали у телеграмі, а також мережі “ВКонтакте”. Тут розміщують в основному новини зі спортивної сфери з маніпулятивною подачею. З таким самим посилом пропагандисти опублікували заяву про “російський клуб ФК Шахтар”.

Коментарі під дописом про ФК “Шахтар” / скриншот

У коментарях росіяни обурюються, що їхні спортсмени все ще не можуть брати участь у всіх міжнародних змаганнях. Нагадаємо, що через повномасштабну війну росії проти України на початку вторгнення російським спортсменам заборонили участь у міжнародних змаганнях.

Чому маніпуляція росіян не вдалася?

Російський клуб “Шахтер” / скриншот

Після публікації новини на каналі та поширення негативних коментарів від росіян пропагандисти вказали, що це був “рофл”, тобто жарт. Однак тонкого гумору вочевидь не зрозуміли навіть самі росіяни, тож їм довелося пояснювати один одному, що вони мали на увазі. Додамо, що на росії справді є клуб “Шахтер”, який заснували у місті Шахти в 1958 році. Це місцевий клуб, який не має нічого спільного із міжнародною спортивною спільнотою.

До слова, український ФК “Шахтар” був заснований у 1936 році, тобто на 22 роки раніше, ніж російський, а першими його гравцями були британські робітники, що працювали на металургійних комбінатах.

Росіяни пояснюють свої “жарти” / скриншот

Окупанти не зупинилися з невдалими жартами й вирішили виправити ситуацію у свій бік, вказуючи на те, що український телеграм-канал “Труха”, розмістив публікацію роспабліку, сприйнявши її за правду. Однак, цей паблік просто висміяв ситуацію.

Публікація на українському телеграм-каналі / скриншот

Цікаво, що росіяни приписали собі перемогу донецького “Шахтаря”, хоча раніше звинувачували його у фашизмі. Відтак на пропагандистських каналах росіян почали розповсюджувати повідомлення про те, що донецькі ультраси створили емблему з елементами свастики. Однак ця інформація не відповідала дійсності.

У підсумку у пропагандистів вийшло невдале ІПСО про український клуб ФК “Шахтар”, сенс російського недофейку не зрозуміли навіть самі росіяни. Додамо, що спортивні досягнення для російських футбольних команд у найближчі роки малоймовірні, адже великі футбольні поля для них закриті.

Це не вперше, коли росіяни хочуть присвоїти перемоги українців чи інших країн з пострадянського простору. Це стосується не тільки спортивної сфери, але й культури, історії, науки, музики тощо. За умови, якщо внутрішній споживач, тобто росіянин, на ці інфоприводи реагує схвально, то ці новини висвітлюються як російські досягнення. Однак ця спроба не пройшла.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Мамо, тато, ну це ж “Труха!”: як спілкуватися із людьми, які вірять у фейки та маніпуляції у мережі

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 14:03, 14 Червня 2024
Колаж “Бахмут IN.UA”

Щоденно в мережі шириться неймовірна кількість різноманітної інформації. Українці особливо чутливі до неї через повномасштабне вторгнення. Бо кожного дня, прочитавши ту чи іншу новину або допис лідера думок, ми катаємося на гойдалках “зрада-перемога”. Уникнути цих емоційних перепадів практично неможливо навіть якщо ви вважаєте себе неймовірно медіаобізнаною людиною. Що вже казати про українців, які мають у підписках десятки сумнівних пабліків.

Як спілкуватися із, наприклад, батьками, що постійно ведуться на фейки та провокації, як спробувати їх обережно переконати — розповідає команда “Бахмут IN.UA” у рамках проєкту з підвищення медіаграмотності.

Звідки українці беруть інформацію

Згідно з останнім опитуванням, найпопулярнішим джерелом отримання інформації українцями є месенджер Telegram. Опитування проводив Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно із соціологічною службою Центру Разумкова з 21 по 27 березня 2024 року.

З Телеграм-каналів інформацію беруть 52% опитуваних — тому він на першому місці. На другому місці (42%) — інформація від друзів, рідних тощо. Таке собі “сарафанне радіо”. На третьому місці із 40% йде YouTube. Телемарафону довіряють 37% опитуваних, тому він займає четверте місце. І на п’ятому місці йдуть “класичні” новинні сайти — 27%.

Вибір Telegram як найпопулярнішого способу отримати інформацію цілком зрозумілий: зручність, оперативність, можливість читати саме той контент, який цікавить тебе, та… відсутність цензури. Тобто Телеграм-акаунти, адміністратори яких частіше за все анонімні, постять все: перші фото та відео з місць прильотів, неперевірену інформацію, контент від підписників на гарячу тему тощо. Медіа, що продовжують дотримуватися журналістських стандартів та правил безпеки, програють цю гонку.

Найяскравішим прикладом такого медіамайданчика є Телеграм-канал “Труха Україна”, який на момент написання цього тексту має 2,5 млн підписників, і це не враховуючи великої кількості регіональних “Трух”. Адміністраторів “Трухи” не раз піддавали критиці за те, що вони публікують медіафайли про прильоти з орієнтирами, фейки та маніпуляції. 

Загалом акаунти в Телеграм активно на свою користь використовують спецслужби росії. Так, Служба безпеки України затримала агентурну мережу рф, яка через TG-канали дестабілізувала ситуацію в Україні. Учасниками мережі були українці, які адміністрували Телеграм-канали. Скоріш за все, ви зустрічали ці назви: «Легитимный», «Резидент», «Картель», «Сплетница», «Чорний квартал», «Политический расклад», «Нетипичное Запорожье», «Тремпель Харьков», «Одесский фраер», «Днепр live», «Николаев live», «Херсон live».

Колаж “Бахмут IN.UA”

У чому різниця між ЗМІ та Telegram-каналом

Для початку пояснимо чим відрізняються медіа від акаунтів у Telegram. Помилково останні також подекуди називають ЗМІ. Але “класичні” видання закон вважає суб’єктами у сфері онлайн-медіа. Їх засновники несуть кримінальну відповідальність у разі розповсюдження дезінформації. У той час як невідомі адміністратори TG-каналів такого “привілею” не мають.

Окрім цього, стиль написання дописів в Телеграм-каналах частіше за все вільний, містить ненормативну лексику та потужне емоційне забарвлення. Звісно, це подобається людям: такий стиль легше сприймається, він “ближче до народу”. Але за такою манерою подачі інформації може критися маніпуляція, висмикування з контексту та емоційний вплив на маси.

Як навчити людей медіаграмотності

Спілкування з людьми, які ведуться на фейки та маніпуляції, може бути складним завданням, але є кілька стратегій, які можуть допомогти:

  • будьте терплячими та ввічливими. Зберігайте спокій і не проявляйте агресію чи зневагу. Люди рідко змінюють свою думку під тиском чи у відповідь на агресію;
  • використовуйте факти та надійні джерела. Наводьте конкретні факти і дані з надійних, перевірених джерел. Поясніть, чому саме ці джерела є надійними (наприклад, наукові журнали, офіційні заяви, авторитетні новинні агентства);
  • слухайте та розумійте їхню точку зору. Слухайте уважно, щоб зрозуміти: чому людина вірить у фейки чи маніпуляції. Це може допомогти знайти спільну мову і зрозуміти, як краще піднести інформацію;
  • пояснюйте механізми дезінформації. Поясніть, як працюють механізми фейків і маніпуляцій, зокрема про роль ботоферм, маніпулятивні методи в соціальних мережах та економічні чи політичні мотиви поширення фальшивих новин;
  • використовуйте аналогії та приклади. Запитайте, якому закладу харчування людина довіряє більше: кафе чи МАФу? І проведіть аналогію зі споживанням інформації.  Пояснюйте складні речі простими словами або використовуйте аналогії, які допоможуть краще зрозуміти ситуацію;
  • ставте відкриті питання. Запитуйте, чому людина вірить в ту чи іншу інформацію. Це може допомогти виявити прогалини в її знаннях або невідповідності в аргументації;
  • покажіть емоційний бік питання. Люди часто реагують на емоційні аспекти інформації. Поясніть, як фейкова інформація може завдати шкоди конкретним людям чи суспільству в цілому;
  • пропонуйте альтернативні джерела інформації. Порекомендуйте надійні альтернативні джерела, які можуть допомогти отримати правдиву інформацію;
  • будьте прикладом. Демонструйте критичне мислення і перевіряйте інформацію, перш ніж її поширювати. Люди можуть наслідувати ваш приклад;
  • залишайте простір для самостійних висновків. Не намагайтеся нав’язати свою думку. Замість цього надайте інформацію і дайте людині можливість самостійно прийти до висновків.

Пам’ятайте, що зміна переконань — це процес, який може зайняти час. Головне – не втрачати надію і продовжувати діалог на основі поваги та розуміння.

Окрім цього, можемо порадити платформу критичного мислення “Подумай двічі”. Це безкоштовна інтерактивна онлайн-гра, в якій можна вибрати одного з трьох персонажів: школяра, учительку або громадську діячку. Гра триває тиждень, протягом якого гравці навчаться розпізнавати фейки, зрозуміють що таке клікбейт, зрозуміють як боротися з хейтспічем і ненавистю в соцмережах. Також вона пояснює основи журналістики та вчить ефективно комунікувати з медіа.

І надаємо список надійних джерел інформації — “білий” список від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. 

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

ЗСУ відходять з-під Курахового: росіяни поширюють діпфейк

Бахмут Брехомір Данило Вінниченко 11:30, 14 Червня 2024
Росіяни не вперше використовують техніку діпфейку / колаж Bahmut.IN.UA

Росіяни поширюють відео, на якому український військовий нібито заявляє про відхід з деяких позицій під містом Курахове Донецької області. На відео чоловік “запевняє”, що проблемою є військове керівництво, яке віддає безглузді накази та “нелегітимність” Зеленського, чий термін президенства закінчився 20 травня 2024 року.

Чому це відео є несправжнім та як впізнати почерк росіян — детально у нашому матеріалі.  

Фейкове відео на ресурсах росіян / скриншот

Росіяни поширюють діпфейк військового

Відео, яке поширюють російські пропагандисти є діпфейком. Воно було опубліковане 28 травня 2024 року на анонімному акаунті у соціальній мережі TikTok під ніком “hubzsutolik1993”. Окрім відеофейку, іншого контенту на сторінці немає. Дізнатись, хто насправді є у кадрі та знайти оригінал відео нам не вдалось.

TikTok акаунт був навмисно створений для поширення діпфейку / скриншот

На відео військовий не надає жодних деталей: як його звати та яке звання має, до якої бригади належить, номер військової частини та де це відео було відзняте. Натомість при аналізі відеоматеріалу нам вдалось виявити, що воно було створено за допомогою штучного інтелекту, на що вказують наступні ознаки:

  • коли військовий щось говорить, рот не відкривається та навпаки; 
  • протягом відео чоловік не моргнув жодного разу; 
  • м’язи на обличчі також не працюють — рухаються лише губи;
  • у своїй промові вимовляє “командирІ”, замість “командирИ”. 

У підписі під відео у тексті допущені помилки, як це властиво росіянам при створенні фейків: 

  • до дому, замість додому, бо в цьому випадку це прислівник та відповідає на питання “куди?”, а не іменник з прийменником, де треба ставити питання: “до чого/кого?”;
  • неправильно написане прізвище президента: не Зеленьскому, а Зеленському

Нелегітимність Зеленського — наратив росії 

Під час воєнного стану Зеленський є законним президентом / фото president.gov.ua

Чоловік на відео згадав, що Зеленський вже є начебто нелегітимним президентом після 20 травня 2024 року. Цей наратив співзвучний з тезами роспропаганди. У травні 2024 року дійсно мав сплинути президентський термін Володимира Зеленського.

Однак через воєнний стан у країні він зберігає свої повноваження. Зокрема про неможливість проведення виборів під час воєнного стану йдеться у Статті 19 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”. Наступні вибори можна буде провести тільки після скасування воєнного стану, про що йдеться у Статті 20 Виборчого кодексу України. 

Більш детально про маніпуляції російської пропаганди навколо ніби нелегітимності Зеленського ми розповідали у нашому попередньому матеріалі

На Курахівському напрямку на Донеччині точаться бої

Незважаючи на те, що у відео чоловік заявляє про нібито відхід з позицій під Кураховим, це не відповідає дійсності. На момент публікації відео, тобто 28 травня 2024 року Генштаб ЗСУ в оперативному зведені зазначив, що станом на 22:30 було нараховано девʼять бойових зіткнень. Загарбники намагались просунутися в районах населених пунктів Красногорівка, Костянтинівка та Водяне, усі атаки були відбиті. 

Станом на 22:00 13 червня 2024 року Генштаб ЗСУ прозвітував про 17 бойових зіткнень за добу та спроби росіян просунутись у деяких населених пунктах, зокрема триває бій в районі Красногорівки. Було відбито 16 ворожих атак. 

Згідно з даними аналітиків DeepState, місто Курахове знаходиться за понад 13 кілометрів від лінії фронту.

Біля Курахового ведуться бої / скриншот

Наратив про нелегітимність Зеленського росЗМІ активно просували ще задовго до закінчення 5-річного президентського терміну. Подібні публікації, серед яких здебільшого фейки, або маніпуляції поширюються, щоб дискредитувати чинного президента в очах власних читачів. А поширення подібних тез серед українців потрібно росіянам, щоб розколоти суспільство. Ворожа пропаганда намагається відволікти від війни та зосередити увагу виключно на політичній ситуації. 

Читайте також

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Мамо, тато, ну це ж “Труха!”: як спілкуватися із людьми, які вірять у фейки та маніпуляції у мережі

Щоденно в мережі шириться неймовірна кількість різноманітної інформації. Українці особливо чутливі до неї через повномасштабне вторгнення. Бо кожного дня, прочитавши ту чи іншу новину або […]

ЗСУ відходять з-під Курахового: росіяни поширюють діпфейк

Росіяни поширюють відео, на якому український військовий нібито заявляє про відхід з деяких позицій під містом Курахове Донецької області. На відео чоловік “запевняє”, що проблемою […]

У Катарі Україна та рф провела переговори: що було насправді

24 квітня 2024 року марія львова-белова, російська уповноважена з прав дитини, повідомила, що в катарському місті Доха відбулись прямі перемовини між рф та Україною щодо […]

Фейк: у Раді пропонують законопроєкт, що передбачає винагороду за “доноси” на ухилянтів

Посилаючись на TCН, низка українських медіа повідомили про реєстрацію нового законопроєкту про військову поліцію, згідно з яким легалізуються грошові винагороди за “доноси” на осіб, що […]

11:00, 12.06.2024 Гук Лідія

ФЕЙК: загиблим у Тисі українцям встановили меморіал

Російський Telegram канал поширює нібито опубліковану в Reuters статтю про меморіал на Тисі, присвячений “жертвам розстрілу українських прикордонників”. Але підтверджень цьому знайти не вдалося. Подробиці […]