Освітній скринінг та протидія російським наративам: чи готові Бахмутські школи до навчання дітей з деокупованих територій

Семаковська Тетяна 13:35, 29 Квітня 2024
Ілюстрація Бахмут IN.UA

Коли ми говоримо за деокупацію міст та сіл, то повинні думати й про те, як працювати з людьми, які тривалий час жили на територіях, що були непідконтрольні Україні, й не тільки за дорослих, але й за дітей. Ми вирішили дослідити актуальне питання для Донеччини та дізнатися, хто буде працювати з дітьми, які пережили травматичні події? Як організовуватимуть освітній процес? Та чи будуть готові українські вчителі та вчителі з Бахмута до цього?

Редакція поспілкувалася з громадською організацією “ЗНОвУ”, яка готує дітей на ТОТ до вступу в українські виші, а ще паралельно займається з молодшими школярами. Також ми поговорили з вчителькою Бахмута, яка вже мала досвід роботи з дітками, які потрапили в окупацію та виїхали з неї. Про особливості процесу такого навчання — читайте у матеріалі.

Навчання дітей на ТОТ або чому не треба давати справжні дані під час уроків

Ольга Коваль (зліва) та Анастасія Бєляєва (справа) (3)
Ольга Коваль зліва та Анастасія Бєляєва справа / фото надані героїнями

Щоб розуміти, як вже навчаються діти, з населених пунктів окупованих росіянами, ми звернулися до команди вчителів “ЗНОвУ”. Ольга Коваль, одна зі співзасновниць громадської організації “ЗНОвУ” — це спільнота вчителів, які допомагали готуватися до ЗНО дітям з 2020 року. Зараз педагоги допомагають з підготовкою до НМТ (національного мультипредметного тесту). Вже понад 4 роки вони готують дітей.

Зареєструватися на навчання можна за посиланням: https://forms.gle/bPjninhUp9zd5eLF7. Діти можуть доєднатися у будь-який час до 20 червня.

Але крім підготовки до іспитів тут беруть на навчання й діток, це можуть бути учні від 1 до 11 класу. В межах цього проєкту діти можуть відвідувати цікаві заняття з української мови, математики та історії, отримувати професійну психологічну підтримку, розвивати навички критичного мислення та творчість.

“Спершу фокусом нашої уваги були саме діти з тимчасово окупованих територій, це Донеччина та Луганщина. Після повномасштабного вторгнення ми розширили спектр, бо в Україні не залишилося дітей, які б не постраждали від війни, і ми вирішили допомагати вже всім. Як ми шукаємо дітей на ТОТ, які хочуть навчатися в українських педагогів? Ця складна, і з міркувань безпеки ми надаємо перевагу непублічним способам поширення інформації та ретельно відбираємо учасників.”, — каже Ольга Коваль.

Команда вчителів
Команда вчителів / фото надане ГО “ЗНОвУ”

Вона додає, що ГО співпрацює з департаментами освіти, які продовжують контактувати з дітьми, які перебувають на ТОТ. Пріоритетом у навчання таких дітей — насамперед є безпека. 

“Наші заняття проходять дистанційно, коли діти спілкуються з викладачами в онлайн-форматі. Важливо, щоб інформація була максимально зашифрована. Тобто на заняттях діти не можуть бути підписані своїм справжнім ім’ям і прізвищем. Підписуються або лише ім’ям, або ж придумують собі нікнейм. Це важливо для того, щоб навіть учасники зустрічі не мали багато особистої інформації одне про одного. І тим паче якщо стороння людина під час заняття дитини зайде в кімнаті, то не побачить ніякої особистої інформації інших учасників”, — пояснює співзасновниця ГО.

До слова, у більшості деокупованих селах чи містах навчання проходить дистанційно, особливо це стосується тих місць, які близько біля лінії фронту. Дистанційне навчання — важливий безпековий фактор, який має бути врахований після деокупації.

Які сервіси не можна використовувати на ТОТ

Анастасія Бєляєва також стояла на чолі організації “ЗНОвУ”, коли її засновували. Дівчина додає, що якщо ви живете з дитиною на окупованих територіях, але хочете продовжувати навчатися за українською програмою, то не можна використовувати для навчання такі сервіси як:

Яндекс Браузер
Яндекс Браузер небезпечний для навчанн з ТОТ / ілюстрація Бахмут IN.UA
  • Яндекс браузер; 
  • Telegram;
  • пошту Mail.ru.

А от VPN варто вмикати щоразу, це не викличе підозр, каже Анастасія, тому що більшість мешканців окупованих територій його використовують. 

Як проходять уроки для дітей з ТОТ

Навчання дітей на ТОТ
Навчання дітей на ТОТ потребує зусиль всієї команди / фото ГО “ЗНОвУ”

Ми вже зазначали за безпеку під час уроків, але також вчителі звертають увагу на психо-емоційний стан дитини. Вся команда ГО “ЗНОвУ” є освітянською, тому стежать аби дитина була в стані навчатися та сприймати нову інформацію. Ще один важливий аспект, аби потрапити на уроки від “ЗНОвУ” батьки дитини, яка хоче навчатися, мають дати на це дозвіл. На жаль, ті діти, які мають опікунів чи батьків з проросійськими поглядами — не можуть бути учасниками програми.

“Річ у тому, що неповнолітні діти не можуть нести повної відповідальності за свою безпеку, не можуть повною мірою оцінювати ситуацію на тій території, на якій перебувають.Ми розуміємо, що це відсіює частину наших учасників, але в цьому питанні все одно безпека стоїть вище за все інше”, — кажуть наші співрозмовниці.

Повернення дітей з ТОТ до української системи освіти

Навчання дітей на ТОТ
На ТОТ росіяни намагаються змалку популяризувати серед школярів війну / фото росджерела

Ми запитали Ольгу та Анастасію, як на їхню думку варто повертати до навчання українських дітей після деокупації територій. Обоє вважають, що хорошим варіантом будуть змішані групи у класах. Тобто, коли одна частина дітей, ті, хто не були під окупацією, а інша — навпаки. 

“Загалом, можу сказати, що діти налаштовані, як би, один до одного, і ми як, педагоги робимо акцент на тому, що нас об’єднує. Також, ті, хто хочуть навчатися з нами вже апріорі мають проукраїнську позицію, бо інакше — вони би до нас не дійшли. До нас вже приходять діти, які попри те, що їм доводиться відвідувати російську школу, хочуть пов’язати своє майбутнє з Україною, вони ідентифікують себе, як українці, які просто опинилися в таких обставинах, бо ніхто не обирав бути в окупації”, — говорять педагоги.

Чи впливає російська пропаганда на дітей, які живуть в окупації?

Навчання допомагає дітям гуртуватися / фото надане ГО "ЗНОвУ"
Навчання допомагає дітям гуртуватися / фото надане ГО “ЗНОвУ”

І Ольга й Анастасія кажуть, що для дітей, які живуть або в окупації, або вже у деокупованих містах чи селах — освіта в українських школах стає мостом для возз’єднання. Навіть, російська пропаганда, яка намагається відвернути українських дітей — у більшості безсила. Але важливо, щоб вчителі розуміли, що поки дитина була на територіях, які не підконтрольні Україні — відбулися значні освітні втрати. Тобто, школяр/школярка можуть не знати частину матеріалу чи мати прогалини.

“Насправді дуже важливим є розуміння цієї ситуації, лояльне ставлення. Наші викладачі бачать і розуміють, що їм складніше наздогнати ці втрати..Ми працюємо більше за адаптованими програмами, які не обов’язково повністю відповідатимуть дітям такого самого віку, які навчаються в Україні”, — пояснює Ольга Коваль.

Вона додає, що це й варто врахувати під час складання навчальних програм для дітей з деокупованих територій, відтак всі навчальні матеріали потрібно буде адаптовувати.

Освітній скринінг

Навчання допомагає дітям гуртуватися / фото надане ГО "ЗНОвУ"
Перед початком навчання дітей з ТОТ, вихователі проводять освітній скриніг / фото ілюстративне

Ольга Коваль ділиться, що перед початком навчання вони з дітьми проводять освітній скринінг. Фактично — це тестування, яке дає можливість побачити, які освітні втрати є у дитини. Таку перевірку вони розробили разом з іншими педагогами для дітей з усіх класів.

Після скринінгу навчальна програма будується під потреби дітей. 

“У нас немає одної універсальної програми, бо її неможливо створити. Вона відрізняється від року до року, від групи до групи”, — каже Анастасія Бєляєва.

Ольга Коваль каже, що у їхній практиці були діти, які готувалися на окупованих територіях до іспитів, а потім виїхали звідти та вступили в українські ВНЗ,  а також є ті, хто досі перебувають на ТОТ, але навчаться в українських вишах дистанційно.

“Одна наша випускниця з тимчасово окупованої території зараз навчається в Харківській академії. Тобто це також можливо”, — пояснюють вчительки.

Які труднощі можуть виникати під час навчання дітей з ТОТ

Досвід окупації безперечно буде мати вплив на дитину, тому важливо аби викладач або модератор освітнього процесу був обізнаним і підготовлений до того, що можуть виникати конфліктні ситуації, пояснюють у ГО. Фахівчині додають, що викладачу буде корисно зустрічатися з психологом, аби знати як працювати з учнями, які пережили травматичні події.

“З боку держави важливо підходити комплексно і цілісно до цієї проблеми. Ми спілкувалися багато з викладачами, які працюють в державних освітніх закладах на деокупованих територіях, вони не мають чітких безпекових інструкцій щодо того, які платформи можна використовувати, а які не варто, якими браузерами не можна користуватись і так далі. Водночас зараз є дуже багато класних українських матеріалів, за якими діти можуть займатися онлайн. Наприклад, якщо ми візьмемо ту ж Всеукраїнську школу онлайн, там з кожного класу, з кожної теми є розроблені відеозаняття тощо. Але дітям бракує живого спілкування”, — пояснює Ольга.

Через це діти, які змушені навчатися онлайн часто відчувають самотність, тому вчителю треба вміти побудувати відчуття спільноти, приналежності дитини до чогось.

Що кажуть бахмутські вчителі?

Ольга Петрівна
Бахмутська вчителька Ольга Петрівна / фото Facebook

Бахмутська вчителька Ольга Петрівна вже мала досвід роботи з дітьми, які перебували в окупації. Педагогиня наголошує, що насамперед необхідно робити пріоритет у навчанні на збереженні й поширенні саме української культурної спадщини, популяризації мови. Також вона погоджується з твердження колег з ГО “ЗНОвУ” щодо оцінки освітніх втрат, які понесли діти на ТОТ чи деокупованих територіях. 

“У моїй практиці були діти, які перебували на ТОТ. Це траплялося тому, що як кажуть, батьки вчасно не зреагували, не дали дозволу на вивезення, тому їх вивезли на ту сторону у Шахтарськ (ред. на території підконтрольні рф). Але потім батьки ухвалили правильне рішення, вони там побули деякий час, акліматизувалися, а далі через якісь канали виїхали”, — пояснює педагогиня.

Освітянка розказує, що впливу російської пропаганди, у дітей, які пережили окупацію, не помітила, через те, що ці вони перебували там не настільки довго.

“Ми готові навчати дітей з деокупованих територій, у нас з 2014 року були такі дітки у класах. Вони проходили за індивідуальною формою навчання, йдеться про екстернат, це були школярі з Горлівки, Донецьку та інших міст, які росіяни окупували з 2014 року”, — каже вчителька.

А потім додає, що фактично — екстернат наразі єдиний спосіб, який дає можливість дітям офіційно навчатися в наших школах. Бахмутська вчителька розмірковує, що чинні освітні програми будуть потребувати перегляду та внесення змін відповідно до тих освітніх втрат, які отримали діти на ТОТ.

Психологічна підготовка до навчання

Вчитель має вміти підтримати учня / фото ілюстративне

Щоб ефективно працювати з дітьми, які пережили травмуючі події бахмутські педагоги постійно підвищують свою кваліфікацію, зокрема проходять психологічні тренінги, курси, отримують навички з медіаграмотності у межах проєкту “Інформедійна грамотність”. Наразі туди залучені вчителі історії та української мови, пояснює педагогиня.

“Ми вивчаємо як розрізняти фейки, все це у межах класних уроків, діти у формі гри можуть навчатися розпізнавати інформацію, тобто, це все працює вже”, — резюмує Ольга Петрівна.

Навчання на ТОТ з перших вуст

Дипломи рф не визнають у цивілізованому світі / ілюстрація Бахмут IN.UA

Джерело редакції на ТОТ розповіло нам про те, як йому вдалося отримати українську освіту перебуваючи в окупації. З міркувань безпеки ми не розкриваємо особисті дані особи.  

Після анексії частини територій у 2014 році, окупанти з нового навчального року вже впроваджували російські освітні стандарти у школах та університетах, каже співрозмовник.

“З 2014 року відбулося повне виключення з основної програми української мови та літератури, історії України. Натомість в збільшених обсягах додавались російська мова та література, історія росії…Додавались такі дисципліни, як суспільствознавство вже за російськими стандартами та основи безпеки життєдіяльності. І ряд інших дисциплін, таких як громадянська оборона, тобто — це як частина мілітаризації освіти та провадження та просування військової справи”, — говорить джерело редакції про освітні зміни з 2014 року на ТОТ.

Дітям, які хотіли вивчати українську мову та літературу, доводилось шукати приватні заклади або самостійно вчитися через відкриті джерела, пояснює джерело. Співрозмовник додає, що він навчався екстерном. До українського ВНЗ вступив у 2021 році, у цьому допомогли програми складені спеціально для випускників ТОТ. Наш герой самостійно вступив на бюджет.

Він розповідає, що до повномасштабного вторгнення чимало дітей з ТОТ мали змогу навчатися в українських школах, це стосується тих територій, які були окуповані частково — Донеччина та Луганщина. Звідси школярі мали змогу виїхати на підконтрольну Україні територію та отримати документи про освіту. Після початку Великої війни — ця ситуація кардинально змінилася, бо виїхати з ТОТ складно.

“Документи про закінчення ВНЗ чи школи в українських навчальних закладах визнаються в Україні та закордоном, а от документи про освіту в російських школах на ТОТ — не будуть мати сили, та будуть ігноруватися у цивілізованому світі”, — розповідає джерело.

Вже навчаючись в українському університеті, наш співрозмовник пригадує, що швидко інтегрувався, та має поради, як допомогти дітям з ДОТ адаптуватися до навчання:

  • зробити так, щоб діти з ТОТ відчували себе громадянами України, враховуючи факт примусової окупації та насадження російської пропаганди;
  • зробити доступ до вивчення української мови;
  • зробити освітній скринінг української мови, аби забезпечити дитині доступну програму навчання;
  • зробити українську освіту більш привабливою — пояснювати дітям, що саме з українськими дипломами, а не російськими, діти можуть навчатися закордоном, ставити хорошим спеціалістом тощо;
  • працювати з фактором внутрішніх конфліктів, які можуть виникати між дітьми, які не були в окупації та тими, які там опинилися.

Зелена книга й Біла книга: сценарії рішень для навчання дітей, які пережили окупацію

Освіта на ДОТ
Освіта на ДОТ / фото з відкритих джерел

Нещодавно благодійний фонд “Солом’янські котики”за підтримки USAID дослідили, як повертати освітній процес на деокуповані території. У результаті дослідження представили у двох інтепретація, це Біла книга та Зелена книга.

Біла книга — це ґрунтовні сценарії рішень у процесі деокупації у сфері освіти та можливі наслідки кожного з них. 

Зелена книга — це узагальнення аналітичних матеріалів та розробка рекомендацій для відновлення освіти після деокупації територій

У Білій книзі є вказані фактори, які впливатимуть на відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях, які потрібно буде враховувати освітянам, це:

  • тривалість окупації;
  • доступ до освіти в умовах тимчасової окупації;
  • обсяг освітньої мережі;
  • контингент учасників освітнього процесу;
  • доступні освітні ресурси;
  • безпекова ситуація.

Зважаючи на той факт, що чимало міст та сіл Донеччини були окуповані ще з 2014 року — саме тривалість окупації визначено першим фактором для побудови нового освітнього процесу, коли ці території будуть деокуповані, або ж коли дитина з таких територій потрапляє на підконтрольні Україні землі. Як зазначила у розмові педагогиня з Бахмута, діти, які короткий час перебували під окупацією — мають меншу травмованість. Натомість, особлива увага має бути до дітей, які були змушені жити в окупації роками й потребують підтримки та розуміння з боку соціуму.

Примітка. Ми створили цей матеріал як учасник Мережі “Вікно Відновлення”. Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Підписав петицію — втратив акаунт: як шахраї грають на почуттях українців

Лідія Гук Гук Лідія 10:30, 25 Квітня 2024
Ілюстрація Бахмут IN.UA

Користувачі WhatsApp отримують інформацію від свого контакту з проханням перейти на сайт президента. Петиція про присвоєння звання Героя України капітану Анатолію Савенко — те, що в першу чергу бачить відвідувач. Однак, це брехня. Петиція та сам сайт Президента України є фейковими та створені для фішингових атак.

Як зрозуміти чи посилання, які надсилають нам контакти є безпечні — пояснюємо у матеріалі, а нашим експертом з цифрової безпеки виступив Павло Бєлоусов.

Петиція: проголосувати

Першим про фейк повідомив ІТ Product Manager та учасник бойових дій під ніком пан Ілон Мазь на своїй сторінці у X (колишній Twitter). За його словами, користувачам у WhatsApp надходять повідомлення від зламаних, або фейкових акаунтів друзів з проханням підписати петицію на сайті Президента України. 

Після переходу на сторінку та ідентифікації за номером телефону користувач втрачає доступ до свого акаунту у WhatsApp, в той час, як шахрай його здобуває.

Фейкове повідомлення про підписання петиції / скриншот
Фейковий сайт президента / скриншот

Справжній та фішинговий сайт президента мають дуже схожу адресу посилання, через що не одразу вдається виявити фейк.

Експерт з цифрової безпеки Павло Бєлоусов у коментарі для Бахмут IN.UA  розповів, що, як правило, в адресі фішингового сайту буде відрізнятися кілька символів, або адреса буде схожою, але відрізнятися неправильністю написання тощо. Також трапляється, що фішинговий сайт ховають за сервісом скорочення посилань. Таким чином звертаємо увагу на справжню адресу сайту Президента України: https://petition.president.gov.ua. Натомість той, що використовується для обману, в адресному рядку виглядає так: petition-presidenta.com.

Після переходу за фішинговим посиланням, сайт просить ввести номер телефону та цифри, що надходять як підтвердження. Після цього користувач втрачає доступ до свого акаунту, і він переходить у власність до шахрая.

Зазначимо, що, українські державні сайти не використовують номери телефонів для ідентифікації, а потребують:

  • Дія.Підпис
  • Bank ID
  • НБУ
  • або електронний підпис
Фейковий сайт президента / скриншот

Експерт з цифрової безпеки Павло Бєлоусов зауважив, що навіть якщо користувач перейшов за посиланням, ввів номер телефону та отримав код, але не встиг його занести у відповідне віконце — зловмисник не може отримати доступу до акаунту. 

У випадку, якщо людина ввела цифри —  шахрай одразу отримає доступ до профілю та особистих листувань, інформацію щодо розташування, а також матиме можливість писати від імені людини і так далі. 

Допис у соцмережі X / скриншот

Шахраї часто користуються ситуацією в країні для своєї вигоди. Таким чином створення фішингового сайту з проханням підписати петицію щодо присвоєння звання Героя України, є маніпулятивним. Адже грає на почуттях людей, маючи корисливі цілі. Також припущення, що перехід на “державний сайт” може становити загрозу для особистої інформації, розхитує довіру до влади в час війни. 

Неможливо стверджувати, що ця схема створена проросійськими шахраями, однак може бути використана їм на користь. Викрадена інформація: військові дані, відомості про волонтерів та родичів військовослужбовців, які часто є активними учасниками петицій на підтримку Героїв, можуть стати об’єктом маніпуляцій та атак з боку противника. Це нагадує нам про важливість завжди перевіряти на достовірність джерела навіть тоді, коли їх поширюють друзі та знайомі, а вміст повідомлення, на перший погляд, не викликає ніяких підозр. 

Читайте також:

Маніпуляція: Президентство Зеленського закінчується навесні

Лідія Гук Гук Лідія 14:30, 19 Квітня 2024
Ілюстрація Бахмут IN.UA

У російських та проросійських Telegram-каналах поширюють інформацію, що повноваження чинного глави України Володимира Зеленського нібито вже завершились, або діятимуть до кінця травня 2024 року. Однак, це брехня.

Чому російські наративи про нелегітимність чинного глави держави є маніпуляційним — читайте у матеріалі Бахмут.IN.UA

За Законом України “Про правовий режим воєнного стану” забороняється проведення будь-яких виборів. Тобто, Володимир Зеленський буде продовжувати виконувати обов’язки президента до завершення терміну воєнного стану.

Хто і де поширює інформацію про нелегітимність 

Візьмемо до прикладу проросійський Telegram-канал “МАЙ ДНР”, де у сатиричній формі подавалась ця маніпуляція.

Допис МАЙ ДНР / скриншот

Окрім інформаційних помийок, до розповсюдження антизаконних наративів доєдналися: експрем’єр-міністр України часів януковича микола азаров, а також колишній член президентської партії Слуга народу” олександр дубінський. У своїх Telegram-каналах екстопи публікували інформацію про те, що з 20 по 21 травня повноваження Володимира Зеленського припиняються. Вони посилаються на Конституцію України, де вказано про п’ятирічний термін президентства.

Telegram-канал миколи азарова / скриншот
Telegram-канал олександра дубінського / скриншот

Також, цю тезу поширював російський політолог андрій перла в ефірі Tsargrad.tv.

Що каже Президент Володимир Зеленський 

На думку чинного глави держави Володимира Зеленського, тези про нелегітимність його повноважень поширює рф.

“Щодо легітимності — це не думка західних партнерів або когось всередині України, це наратив і програма російської федерації. Відповідні документи всі розвідки “Сімки” (G7) мають. Для всіх, в принципі, зрозуміло, що це програма росіян. Всі проти цього, абсолютно всі”,заявив на пресконференції топчиновників “Україна. Рік 2024” 25 лютого Володимир Зеленський.

Також Зеленський зазначив, що одна з причин поширення наративу рф прагнення «розколоти підтримку Сполучених Штатів Америки». За його словами американський сенатор Ліндсі Грем вважає, що, коли країна захищає демократію, то має подбати й про процес волевиявлення громадян навіть у таких складних умовах. Тому станом на зараз питання виборів – тема, якою користується рф в інформаційній війні.

На противагу тезам про те, що Зеленський намагається уникнути виборів, ще минулого року Президент сказав:

“Я ні за що не тримаюся. Я б хотів би провести вибори, чесно. Мені подобається це зробити коли це потрібно, упродовж року”.

Крім змін до конституцій, які б дозволяли проведення виборів під час воєнного стану, Володимир Зеленський назвав наявність таких речей:

  • фінансова підтримка, що б дозволила проведення виборів для українців за кордоном та тих, хто перебуває на фронті;
  • забезпечення належної кількості та безпеки спостерігачів на виборчих дільницях.

Що каже Стефанчук, Шевчук та Безсмертний

Руслан Стефанчук / фото «Слуги народу»

В інтерв’ю Суспільному голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук заявив, що не має жодних юридичних основ для тверджень про нелегітимність Президента Володимира Зеленського після 20 травня 2024 року, і розглядає це як частину російського наративу.

Голова конституційного суду у 2018-2019 роках Станіслав Шевчук та один з авторів Конституції, політик Романом Безсмертним в інтерв’ю для «Бабель» висловились на користь легітимності чинного Президента Володимира Зеленського:

Президент і парламент продовжать виконувати свої повноваження в повному обсязі до наступних виборів. Ця норма прописана в Законі України про режим воєнного стану. Вона прямо забороняє припиняти повноваження органів державної влади: президента, Верховної Ради, Кабінету міністрів, Національного банку, омбудсмена, органів прокуратури, слідчих органів”.

Центральна виборча комісія України в офіційній відповіді на запит онлайн-видання «Главком» посилаються на закладену у Конституції безперервність здійснення влади, а саме виконання президентом повноважень до вступу на посаду його наступника та відсутність підстав говорити про можливу передачу президентських функцій до голови Верховної Ради.

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

житло

Житло для бахмутян хочуть звести на Київщині: що відомо про проєкт “Сталева Мрія Бахмут-Баришівка”

23 жовтня 2024 року редакція опублікувала новину “Для ВПО з Бахмута планують будувати нове житло: проєкт на стадії пошуку донорів”. Тоді ми повідомили бахмутянам, що […]

Офіси відновлення в Україні: справжня робота чи лише звіти на папері? Редакція перевірила

Міжнародні партнери надали місцевим та обласним організаціям мільйони гривень (у вигляді майна) на облаштування Офісів відновлення та розвитку у різних частинах України. Ці гроші пішли […]

“У нас різне минуле, але точно спільне майбутнє”: що спільного у Нарви та Бахмута

Нарва — невелике прикордонне місто в Естонії з населенням близько 50 тисяч людей. Нарва, як виявилося, має чимало спільного з Бахмутом. Це місто межує з […]

У Тайвані збудували сучасний житловий комплекс навколо міської ферми

У Тайвані звели сучасний житловий комплекс з міською фермою, екоставком та зоною поводження з відходами. Це перший житловий проєкт у Тайвані, розроблений навколо ідеї циклічної […]

У Фінляндії звели чотириповерхову будівлю із дерева: деталі експериментального проєкту

Архітектурна студія Anttinen Oiva Architects звела чотириповерхову будівлю із дерева в місті Гельсінкі, що у Фінляндії. Загальна площа об’єкта сягає 16 400 квадратних метрів. Про […]

10:00, 06.10.2024 Скопіч Дмитро