“Любовне гніздечко Геббельса за 8 млн євро”: новий фейк роспропаганди про родину Зеленського

Бахмут Брехомір Данило Вінниченко 17:08, 4 Січня 2024
Володимир Зеленський з дружиною Оленою
Володимир Зеленський та його дружина Олена / фото ОП

Іноземне видання “The Intel Drop” поширило інформацію, що нібито президент Володимир Зеленський придбав маєток радника Адольфа Гітлера, колишнього міністра пропаганди часів Другої світової війни Йозефа Геббельса за 8 мільйонів євро (336 мільйонів гривень). Видання використало відео начебто колишньої співробітниці агенства нерухомості BIM Сабіна Мелс, яка розповідає про акт купівлі-продажу вілли у жовтні 2023 року офшором Олени Зеленської.

Цей фейк розвінчує журналіст видання Бахмут IN.UA Данило Вінниченко. 

Родина Зеленського придбала віллу Геббельса за 8 мільйонів євро

Видання “The Intel Drop” поширюють фейки російської пропаганди. Інформація про придбання нерухомості в Німеччині також є фейком. 

Примітка. “Haus am Bogensee” — 70-кімнатна вілла на березі озера Богензе, яку Гітлер подарував міністру пропаганди Йозефу Геббельсу у 1936 році на його 39-річчя.

Фейк про родину Зеленського
Іноземне видання поширило новий фейк про Зеленського / скриншот

Як аргумент, що Зеленський причетний до купівлі нерухомості у жовтні 2023 року, пропагандисти прикріпили скан документів нібито договору куплі-продажу. На самому документі більшість інформації приховали, залишили тільки основні пункти та назву компанії, яка придбала маєток — Film Heritage Inc. 

Виписка про нерухомість
Скан договору купівлі-продажу маєтку у Німеччині / скриншот

Офшорна компанія Film Heritage Inc, яка зареєстрована в Белізі, дійсно належить Олені Зеленській. Про це зазначено у декларації Володимира Зеленського за 2020 рік. 

Декларація Зеленського
Витяг декларації Зеленського, який підтверджує належність компанії Film Heritage Inc. Олені Зеленській / скриншот

Однак іншої інформації, яка б підтверджувала, що саме родина Зеленських або їхні родичі мають стосунок до купівлі нерухомості немає. Автори статті акцентують лише на назві компанії. Сам договір має сумнівне походження та підозрілий вигляд, що є підставою стверджувати, що документ може бути несправжнім.

Про що розповіла Сабіна Мелс?

Пропагандисти поширили відео буцімто колишньої співробітниці агентства нерухомості “BIM”, яке управляє муніципальною власністю Берліна. Членкиня антифашистського руху “Antifaschistische aktion” Сабіна Мелс розповіла про історію будівлі, її власника та те, що саме компанія, яку пов’язують з Зеленським, придбала нерухомість. 

Сабіна Мелс
Сабіна Мелс записала маніпулятивне відео / скриншот

Примітка. Antifaschistische aktion (антифашистська акція) — це войовнича антифашистська організація у Веймарській республіці, заснована членами Комуністичної партії Німеччини (КПН), яка існувала з 1932 по 1933 роки. Вона в основному діяла як кампанія КПН під час Федеральних виборів в Німеччині в липні 1932 року і федеральних виборів в листопаді 1932 року. Організація була описана КПН як “червоний єдиний фронт під керівництвом єдиної антифашистської партії, КПН”.

Сабіна Мелс, в брендованій футболці руху, також наголосила на тому, що під час війни, коли Україна захищає свої землі, а Німеччина вкладає гроші в захист країни, Зеленський та його родина наче порушують принципи боротьби з корупцією та купляють маєток за кордоном. На цьому наголосили й пропагандисти видання “The Intel Drop”. 

Результати пошуку
Мелс маніпулює на темі корупції в Україні / скриншот

На ресурсах агенства нерухомості BIM знайти відомості про продаж маєтку Геббельса компанії Зеленської та нібито колишню співробітницю у відкритому доступі нам не вдалось. Це є підставою вважати, що людини, на ім’я Сабіна Мелс, насправді не існує, а особа на відео — підставна.

Пошук
Результати пошуку
На сайті BIM немає ніяких відомостей про Сабіну Мелс, або Володимира Зеленського / скриншот

Реакція російської пропаганди 

Російські пропагандистські медіа одразу підхопили цю інформацію та почали розповсюджувати фейк іноземних пропагандистів.

Фейк про родину Зеленського
За запитом у Google можна знайти матеріали відомих пропагандистських змі / скриншот

Деякі блогери у своїх Telegram-каналах зробили нібито аналітику, що купівля вілли на березі озера Богензе Володимиром Зеленським — це підготовка до “втечі” президента з країни через великі втрати українського війська та можливий програш на війні. 

Фейк про родину Зеленського
Російський воєнкор розмірковує, навіщо Зеленському вілла / скриншот

Реакція України

На поширення цього фейку одразу відреагував Центр протидії дезінформації (ЦПД). Фахівці зазначили, що інформація є фейковою та не відповідає дійсності. У дописі додали, що цей фейк поширили інші іноземні видання, які попередньо публікували проросійські наративи.

Фейк про родину Зеленського
ЦПД спростував фейк про купівлю маєтку Геббельса / ілюстрація Telegram ЦПД

Згодом фейк про віллу поширили ворожі ресурси, нігерійське видання Independent та вебсайт OKV e.V., наповнення якого відповідає проросійській риториці,

додали // в ЦПД

Зазначимо, що видання “The Intel Drop”, яке позиціонує себе як ісландське медіа, насправді було створено та зареєстроване у 2022 році в Нідерландах росіянами задля поширення проросійських наративів на західну аудиторію. Раніше ми розвінчували фейк цього змі про благодійний фонд Олени Зеленської, який нібито займався викраданням та вивезенням дітей за кордон педофілам. 

Росіяни продовжують активну кампанію з дискредитації Володимира Зеленського та його родини. Користуючись корупційними скандалами в країні, росіяни намагаються переконати громадян західних країн, що поки вони вкладають гроші зі своїх податків на захист України, влада витрачає їх на власні потреби. Це потрібно загарбникам, щоб завадити Україні вступити до Європейського Союзу та НАТО, де боротьба з корупцією є однією з пріоритетних умов для членства. 

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:02, 30 Жовтня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до такого явища як клікбейт. Що це таке, навіщо він використовується та чим шкодить — читайте в матеріалі “Бахмут IN.UA”.

Клікбейт — це…

Клікбейтні заголовки побудовані на психологічних прийомах: використання емоційних тригерів, цікавість, страх пропустити щось важливе та бути не в курсі. Його головне завдання — привернути увагу та змусити людей клікнути на покликання. І так — ця тактика працює. Настільки працює, що один з прикладів старезного клікбейту вже став мемом, розповсюдженим у російськомовному сегменті Інтернету: “щоб вилікувати цю хворобу, достатньо взяти звичайний радянський…”

Клікбейт у ЗМІ

Попри те, що Кодекс етики українського журналіста стверджує: “редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст”, не всі засоби масової інформації дотримуються цього.

Яскрава клікбейтна обкладинка та гучна назва відео, частіше за все, ведуть до звичайних новинних сюжетів, які не містять у собі сенсаційної інформації. Таких прикладів у YouTube щоденно публікується сотнями, і всі вони скроєні за єдиним шаблоном.

Колаж Бахмут IN.UA

Візьмемо до прикладу сюжет “24 каналу” від 26 жовтня 2024 року із кричущою назвою “😱СКАНДАЛ в ООН. Кислиця поставив Гутерреша НА МІСЦЕ! Жорстко РОЗНІС генсека цією ЗАЯВОЮ”. Які очікування можуть виникнути у потенційного глядача цього ролику? Як мінімум, відеодоказ того, що постпред України при ООН Сергій Кислиця кричить на генерального секретаря організації Гутерреша, і між ними дійсно виникає скандал. Що отримав глядач? Ведучу, що 10 хвилин у доволі монотонній манері пояснює як Сергій Кислиця у соцмережі Х (колишній Twitter) відреагував на візит Гутерреша до росії у рамках БРІКС. Тим часом відео отримало майже 300 тисяч переглядів.

Чим шкодить такий підхід медіа до висвітлення інформації? По-перше, він зменшує довіру до засобів масової інформації. Людина, не отримавши того, що її зачепило, розчаровується, запам’ятовує саму ідею того, що її “намахали” ЗМІ (не завжди запам’ятавши саме назву медіа) і втрачає довіру.

По-друге, подібні заголовки та обкладинки до відео — це дезінформація, і такий спосіб просування відеороликів заборонений Google. Глядачі не дивляться кожне відео з власних рекомендацій YouTube, але, гортаючи сторінку, візуально запам’ятовують інформацію. Думаємо, що кожна людина мала діалог на кшталт:

— Я бачив інформацію, що у росії скоро закінчаться гроші на війну?

— Ого, а кинь мені посилання.

— Ой, я не пам’ятаю де це бачив, десь писали.

Саме клікбейтні заголовки можуть бути причиною такого діалогу, а подібні дії деяких ЗМІ знижують рівень медіаграмотності населення.

Чому клікбейт — проблема

Якщо підсумувати, зловживання клікбейтними заголовками у довгостроковій перспективі може стати проблемою. Наведемо кілька причин, чому:

  • розчарування і втрата часу. Люди нажимають на клікбейт, очікуючи отримати цікаву або важливу інформацію, але часто зміст не відповідає заголовку або є поверхневим. Це розчаровує і створює відчуття марно витраченого часу;
  • поширення дезінформації. Деякі клікбейт заголовки перебільшують або навіть спотворюють факти, щоб привернути увагу. Це може вводити людей в оману, створювати неправильне враження про події або підкріплювати міфи й стереотипи;
  • маніпуляція емоціями. Клікбейт активно експлуатує наші емоції, такі як страх щось пропустити, тривогу чи здивування. Це може викликати стрес або тривогу, особливо коли мова йде про теми, пов’язані з важливими темами (наприклад, війною, здоров’ям чи безпекою).
  • зниження якості контенту. Коли сайти більше орієнтуються на кількість кліків, а не на якість інформації, страждає сам контент. Це призводить до того, що журналісти і автори надають перевагу поверхневим або сенсаційним матеріалам замість глибоких і добре досліджених статей;
  • втрата довіри до медіа. Постійні клікбейти знижують довіру до сайтів і медіа, які їх використовують. Коли люди часто бачать клікбейт, вони починають сумніватися в об’єктивності та надійності таких ресурсів.

Через це клікбейт не просто дратує, але й негативно впливає на інформаційне середовище, ускладнюючи пошук правдивої та корисної інформації.

Як відрізнити клікбейт від корисного контенту

  • занадто емоційний заголовок. Клікбейт часто використовує емоційно забарвлені слова, такі як “шокуюче”, “ви не повірите”, “сенсація” тощо. Якщо заголовок обіцяє щось неймовірне або намагається вас здивувати, це вже сигнал бути обережним;
  • невизначеність і інтрига. Клікбейт заголовки часто навмисно розмиті або нечіткі. Наприклад, “Цей простий трюк змінить ваше життя!” або “Ось що сталося далі…”. Якщо немає конкретики, то це — типова ознака клікбейту;
  • обіцянка “секретної інформації”. Якщо заголовок обіцяє “секретні факти” або “приховану правду”, це також майже на 100% “байт” на перегляди;
  • розбіжність заголовка і змісту. Тут все наче просто: сама інформація не відповідає заголовку? Ви попалися на “замануху”.

Українська медійна громадська організація Інститут масової інформації у вересні 2024 року провела аналіз професійних стандартів онлайн-медіа. В моніторинговий період клікбейту було менше у ЗМІ, які аналізували представники ІМІ. Спеціалісти зазначили, що видання “Суспільне” “ефективно уникає клікбейту та емоційно забарвлених заголовків, демонструючи фокус на достовірності та відповідальності”.

Критичне мислення та обережність допоможуть вам уникати клікбейту та вибирати дійсно цінний контент. Окрім цього, радимо вам “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих майданчиків не роблять новини із гучними заголовками, які не відповідають дійсності. Тому радимо вам читати перевірені новини на сторінках цих ресурсів, які мають всі зручні способи комунікації з аудиторією.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Цифрові медіаманіпуляції. Як обманюють за допомогою штучного інтелекту

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 13:01, 23 Жовтня 2024
Колаж “Бахмут IN.UA”

Графічний контент — невіддільна частина Інтернету. Фотографіями та картинками ілюструють новини, а іноді й самі знімки стають інформаційним приводом. Але не всі фотознімки є справжніми, хай там як реалістично вони виглядають. Деякі з таких фейкових фото створили ажіотаж у мережі. Команда “Бахмут IN.UA” на прикладах розкаже про такі кейси.

Використання ШІ там, де це не треба

Кожен з нас має телефон, на який може встановити застосунки на основі ШІ, в яких змінюється обличчя, тло знімка тощо. Такі додатки ми використовуємо для розваги. Але для тих, хто заробляє на дезінформації, штучний інтелект — найкращий помічник. Адже за його допомогою можна створити реалістичний знімок на будь-яку тему, супроводити це потрібним контекстом — у вуаля! Гучний інфопривід готовий. Почнемо з доволі невинного прикладу. 

Відомі у світі інформаційні агентства Reuters і Associated Press на своїх онлайн-сторінках опублікували фотознімки принцеси Уельської Кейт з дітьми, зроблені вперше після операції Кейт на черевній порожнині. Але пізніше журналісти відкликали ці фото. Причина — виявлені на світлині ознаки цифрової маніпуляції. Інформагентства виявили на фотографії непослідовність у положенні руки принцеси Шарлотти – дочки Кейт та Вільяма.

Джерело: Prince and Princess of Wales

Пізніше принцеса публічно попросила вибачення за фотознімок. У соцмережі Х (колишній Twitter) Кейт написала, що, як і багато фотографів-любителів, вона “іноді експериментує з редагуванням” світлин.

Якщо продовжувати тему офіційних акаунтів, то Верховна Рада України також вдалася до використання ШІ контенту у 2023 році. У соцмережі X адміністратори сторінки зробили допис про обстріл міста Дніпро, який здійснили росіяни 14 січня. Для цього вони використали зображення дитини, згенероване штучним інтелектом. Користувачі мережі розкритикували пост, що набрав майже 40 тисяч переглядів. 16 січня допис видалили зі сторінки.

Джерело: видалений допис Верховної Ради

Штучний інтелект — зброя у руках дезінформаторів

У 2023 році мережею рознісся знімок, на якому буцімто володимир путін припав на коліна перед лідером китаю сі цзіньпінем. На фейковому знімку путіна і сі задній черевик президента рф надто великий і широкий. Литка тієї ж ноги здається подовженою. Та й голова при уважному розгляді надто велика і непропорційна щодо тіла. Окрім того, існують інші ознаки нереалістичності цього “знімку”:


Джерело: Twitter/DW

Використання ШІ для дезінформації

18 жовтня заступник міністра закордонних справ України Антон Демьохін повідомив Reuters про те, що росія використовує генеративний штучний інтелект для посилення кампаній з дезінформації проти України.

“Цього року ми бачимо, що щільність кібератак з боку росії зберігається, але більше акценту на дезінформації”, – сказав заступник міністра МЗС в кулуарах Сінгапурського міжнародного кібертижня.

Демохін зауважив, що, відтоді як з’явився генеративний ШІ, це дозволяє рф множити та поширювати дезінформаційні наративи на новому, складнішому рівні. За його словами, ці нові кампанії з дезінформації важко виявити. Антон Демьохін сказав Reuters, що сама Україна використовує генеративний штучний інтелект для відстеження кампаній з дезінформації.

Окрім того, росія, китай та іран використовують інструменти штучного інтелекту, аби вплинути на вибори президента США. Про це повідомили представники Офісу директора національної розвідки та ФБР під час брифінгу для журналістів. Зазначається, що дії росії найагресивніші та наймайстерніші з усіх трьох країн — вони націлені на віцепрезидентку, кандидатку від Демократичної партії Камалу Гарріс. 

Зокрема, росія фальсифікувала фрагменти промов Гарріс, щоб замінити деякі її слова. Також вона використала штучний інтелект для створення неправдивого тексту, фотографій, відео та аудіо.

Раніше “Бахмут IN.UA” розповідав про те, як розпізнати зображення, створене ШІ. Якщо коротко підсумувати цей матеріал, то головна порада — це зберігати “холодну голову”, бути уважними та критично оцінювати все, що зустрічаєте в інтернеті. Це допоможе не вестися на фейки, як-от про путіна, що кланяється сі.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до […]

Цифрові медіаманіпуляції. Як обманюють за допомогою штучного інтелекту

Графічний контент — невіддільна частина Інтернету. Фотографіями та картинками ілюструють новини, а іноді й самі знімки стають інформаційним приводом. Але не всі фотознімки є справжніми, […]

Штучний інтелект створює графічний контент для соцмереж: як розпізнати зображення, створене ШІ

Соціальні мережі заполонили картинки, які “малює” AI — Artificial Intelligence, що перекладається як штучний інтелект. У деяких випадках ці зображення створюються спеціально для того, аби […]

Що не так із Telegram та чи має він альтернативи

Останніми місяцями популярною є тема “забороняти Telegram чи не треба”. У рамках роз’яснювального проєкту “Бахмут IN.UA” розкаже про основні “за” та “проти” заборони найпопулярнішого месенджера, […]

Ми всі із цим стикалися. Що таке “астротурфінг”

Астро… Що? Скоріш за все, ви не чули цей термін, але точно були свідками його дії в соцмережах та навіть у реальному житті. Команда “Бахмут […]