Мамо, тато, ну це ж “Труха!”: як спілкуватися із людьми, які вірять фейкам та маніпуляціям у мережі

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 14:03, 14 Червня 2024
Колаж “Бахмут IN.UA”

Щоденно в мережі шириться неймовірна кількість різноманітної інформації. Українці особливо чутливі до неї через повномасштабне вторгнення. Бо кожного дня, прочитавши ту чи іншу новину або допис лідера думок, ми катаємося на гойдалках “зрада-перемога”. Уникнути цих емоційних перепадів практично неможливо навіть якщо ви вважаєте себе неймовірно медіаобізнаною людиною. Що вже казати про українців, які мають у підписках десятки сумнівних пабліків.

Як спілкуватися із, наприклад, батьками, що постійно ведуться на фейки та провокації, як спробувати їх обережно переконати — розповідає команда “Бахмут IN.UA” у рамках проєкту з підвищення медіаграмотності.

Звідки українці беруть інформацію

Згідно з останнім опитуванням, найпопулярнішим джерелом отримання інформації українцями є месенджер Telegram. Опитування проводив Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно із соціологічною службою Центру Разумкова з 21 по 27 березня 2024 року.

З Телеграм-каналів інформацію беруть 52% опитуваних — тому він на першому місці. На другому місці (42%) — інформація від друзів, рідних тощо. Таке собі “сарафанне радіо”. На третьому місці із 40% йде YouTube. Телемарафону довіряють 37% опитуваних, тому він займає четверте місце. І на п’ятому місці йдуть “класичні” новинні сайти — 27%.

Вибір Telegram як найпопулярнішого способу отримати інформацію цілком зрозумілий: зручність, оперативність, можливість читати саме той контент, який цікавить тебе, та… відсутність цензури. Тобто Телеграм-акаунти, адміністратори яких частіше за все анонімні, постять все: перші фото та відео з місць прильотів, неперевірену інформацію, контент від підписників на гарячу тему тощо. Медіа, що продовжують дотримуватися журналістських стандартів та правил безпеки, програють цю гонку.

Найяскравішим прикладом такого медіамайданчика є Телеграм-канал “Труха Україна”, який на момент написання цього тексту має 2,5 млн підписників, і це не враховуючи великої кількості регіональних “Трух”. Адміністраторів “Трухи” не раз піддавали критиці за те, що вони публікують медіафайли про прильоти з орієнтирами, фейки та маніпуляції. 

Загалом акаунти в Телеграм активно на свою користь використовують спецслужби росії. Так, Служба безпеки України затримала агентурну мережу рф, яка через TG-канали дестабілізувала ситуацію в Україні. Учасниками мережі були українці, які адміністрували Телеграм-канали. Скоріш за все, ви зустрічали ці назви: «Легитимный», «Резидент», «Картель», «Сплетница», «Чорний квартал», «Политический расклад», «Нетипичное Запорожье», «Тремпель Харьков», «Одесский фраер», «Днепр live», «Николаев live», «Херсон live».

Колаж “Бахмут IN.UA”

У чому різниця між ЗМІ та Telegram-каналом

Для початку пояснимо чим відрізняються медіа від акаунтів у Telegram. Помилково останні також подекуди називають ЗМІ. Але “класичні” видання закон вважає суб’єктами у сфері онлайн-медіа. Їх засновники несуть кримінальну відповідальність у разі розповсюдження дезінформації. У той час як невідомі адміністратори TG-каналів такого “привілею” не мають.

Окрім цього, стиль написання дописів в Телеграм-каналах частіше за все вільний, містить ненормативну лексику та потужне емоційне забарвлення. Звісно, це подобається людям: такий стиль легше сприймається, він “ближче до народу”. Але за такою манерою подачі інформації може критися маніпуляція, висмикування з контексту та емоційний вплив на маси.

Як навчити людей медіаграмотності

Спілкування з людьми, які ведуться на фейки та маніпуляції, може бути складним завданням, але є кілька стратегій, які можуть допомогти:

  • будьте терплячими та ввічливими. Зберігайте спокій і не проявляйте агресію чи зневагу. Люди рідко змінюють свою думку під тиском чи у відповідь на агресію;
  • використовуйте факти та надійні джерела. Наводьте конкретні факти і дані з надійних, перевірених джерел. Поясніть, чому саме ці джерела є надійними (наприклад, наукові журнали, офіційні заяви, авторитетні новинні агентства);
  • слухайте та розумійте їхню точку зору. Слухайте уважно, щоб зрозуміти: чому людина вірить у фейки чи маніпуляції. Це може допомогти знайти спільну мову і зрозуміти, як краще піднести інформацію;
  • пояснюйте механізми дезінформації. Поясніть, як працюють механізми фейків і маніпуляцій, зокрема про роль ботоферм, маніпулятивні методи в соціальних мережах та економічні чи політичні мотиви поширення фальшивих новин;
  • використовуйте аналогії та приклади. Запитайте, якому закладу харчування людина довіряє більше: кафе чи МАФу? І проведіть аналогію зі споживанням інформації.  Пояснюйте складні речі простими словами або використовуйте аналогії, які допоможуть краще зрозуміти ситуацію;
  • ставте відкриті питання. Запитуйте, чому людина вірить в ту чи іншу інформацію. Це може допомогти виявити прогалини в її знаннях або невідповідності в аргументації;
  • покажіть емоційний бік питання. Люди часто реагують на емоційні аспекти інформації. Поясніть, як фейкова інформація може завдати шкоди конкретним людям чи суспільству в цілому;
  • пропонуйте альтернативні джерела інформації. Порекомендуйте надійні альтернативні джерела, які можуть допомогти отримати правдиву інформацію;
  • будьте прикладом. Демонструйте критичне мислення і перевіряйте інформацію, перш ніж її поширювати. Люди можуть наслідувати ваш приклад;
  • залишайте простір для самостійних висновків. Не намагайтеся нав’язати свою думку. Замість цього надайте інформацію і дайте людині можливість самостійно прийти до висновків.

Пам’ятайте, що зміна переконань — це процес, який може зайняти час. Головне – не втрачати надію і продовжувати діалог на основі поваги та розуміння.

Окрім цього, можемо порадити платформу критичного мислення “Подумай двічі”. Це безкоштовна інтерактивна онлайн-гра, в якій можна вибрати одного з трьох персонажів: школяра, учительку або громадську діячку. Гра триває тиждень, протягом якого гравці навчаться розпізнавати фейки, зрозуміють що таке клікбейт, зрозуміють як боротися з хейтспічем і ненавистю в соцмережах. Також вона пояснює основи журналістики та вчить ефективно комунікувати з медіа.

І надаємо список надійних джерел інформації — “білий” список від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. 

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Американський “блогер-журналіст”оббріхує Україну. Джексон Хінкл на службі кремля

Лідія Гук Гук Лідія 16:00, 12 Липня 2024
Колаж Бахмут.IN.UA

Джексон Хінкл — 24-річний американський блогер і теоретик змов, відомий своїми проросійськими та антиізраїльськими поглядами. Відвідавши окуповані українські території за запрошенням рф, він поширює кремлівські наративи, зображує росію рятівницею та закликає Зеленського до капітуляції.

Редакція Бахмут.IN.UA розібралась, хто такий Джексон Хінкл, який рік тому був невідомим, а зараз аудиторія, на яку він транслює антиукраїнські наративи, налічує понад 2,6 млн.

Джексон Хінкл: з чого все почалось

7 жовтня 2023 року, коли угруповання ХАМАС атакували Ізраїль, Джексон Хінкл став інфлюенсером у соціальних мережах. Його допис у X (ред. — колишній Twitter) з безпідставними твердженнями про Ізраїль принесла йому популярність. Хоч брехню Хінкла виявили та спростували, це не завадило йому продовжувати вигадувати деталі до подій навколо війни між Ізраїлем та ХАМАСом. Приміром, Хінкл публікував відеозапис нібито ізраїльського бомбардування лікарні Аль-Садака в секторі Газа. Однак кадри, як виявила журналістка BBC Verify та BBC Monitoring, насправді зроблені сім років тому в лікарні у Сирії. Відтак, не стосувались ізраїльсько-палестинської війни, а допис Хінкла зник із його сторінки у X. 

Також Джексон публікував відеозапис стверджуючи, що на ньому ізраїльські вертольоти стріляють по своїх громадянах. Однак і це виявилось фейком, як багато інших його дописів. Активна та свідома дезінформація на своїх платформах у соцмержах спричинила хвилю банів: Youtube заблокував його канал, про що Хінкл сам повідомив у доступній для нього соцмережі Х. Адже вслід за Youtube, Instagram теж видалив особисту сторінку чоловіка, де він часто публікував фотофейки.

Хто такий Джексон Хінкл?

Джексон Хінкл – американський блогер, який не тільки агресивно поширює неправдиву інформацію щодо ситуації в Ізраїлі та Палестині, а ще також добре відомий своєю проросійською позицією. На платформі X, він відкрито заявляє, що не засуджує рф.
Ще до початку популярності через фейковий допис про Ізраїль, Джексон проявляв прихильність до путіна як вмів: таку картинку з підписом «Бог на боці путіна в його прагненні перемогти сатаністів НАТО» чоловік опублікував у X в липні 2023 року. Натомість до Президента України Володимира Зеленського чоловік адресував нецензурні дописи.

Згодом Хінкл поширював фейк про напис зупинити Зеленського в Японії, нібито купівлю рідкісної спортивної машини першою леді України, зв’язок української армії з ісламським терористичним угрупованням, влучання начебто українським ППО по дитячій лікарні «Охматдит» у Києві тощо. 

Потуги самопроголошеного журналіста не залишились непоміченими кремлем. Чоловіка регулярно запрошують на російські телеканали, повечеряти з міністром закордонних справ рф сергієм лавровим та виступити у ролі нібито політичного експерта і журналіста за підсумками нещодавнього його візиту на Донбас на пресбрифінгу постійного представництва російської федерації. Разом із проросійськими колегами Деном Коваліком та Крісом Хелалі, які теж відвідували окуповані українські території, Хінкл активно озвучив наративи кремля:

  • Хінкл назвав Маріуполь, Луганськ, Токмак, Бердянськ, Мелітополь — новими звільненими територіями російської федерації;
  • Україна прагне ескалації “конфлікту”;
  • мешканці Донбасу дуже захоплюються рф, путіном та не хочуть, аби території повертались назад під контроль України; 
  • Україна не перемагає росію, а використовує підтримку Заходу для здійснення терористичних актів проти людей.
Пресбрифінг постійного представництва рф / скриншот

Попри численні спростування фейків, рупори пропаганди рф продовжують просувати свої теорії на велику аудиторію людей. Кожен обстріл чи теракт — це нова можливість для пропагандистів звинуватити Україну у злочинах рф та виправдати незаконне вторгнення. У цьому їм часто допомагають проплачені “міжнародні журналісти” та блогери, такі як американець Джексон Хінкл. Його риторика, що збігається з кремлівськими наративами, підживлює дезінформацією міжнародну спільноту.

Повернувшись із Донбасу, Хінкл не лише продовжує поширювати кремлівську пропаганду через свої соціальні мережі, але й використовує міжнародні платформи для озвучення антиукраїнських поглядів. На пресбрифінгу в ООН, спонсорованому росією, він звинувачує Україну у тероризмі, виступаючи проти міжнародного консенсусу щодо російської агресії. Допуск таких фігур, як Джексон Хінкл, до будь-яких майданчиків ООН — є неприйнятним, адже їхня присутність підриває авторитет міжнародної інституції й сприяє поширенню фейків.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Корисні ідіоти”, що грають на руку кремля. Як шкодять українські блогери та політики

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:01, 11 Липня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Останні кілька тижнів в мережі став популярним наратив “треба домовлятися із росією про закінчення війни”. Цю думку активно продукують деякі українські лідери думок: блогери та політики. Можливо, це дійсно їх щира думка, але вона чудово лягає на риторику росії.

У рамках роз’яснювального проєкту “Бахмут IN.UA” розповідає про те, хто такі “корисні ідіоти” та якої шкоди вони завдають українському медіапростору.

Хто такі “корисні ідіоти”

Якщо що, це не спроба когось образити. Кембриджський словник трактує цей термін як “людина, яку легко переконати зробити, сказати або повірити в речі, які допомагають певній групі чи особі політично” (a person who is easy to persuade to do, say, or believe things that help a particular group or another person politically). Ці люди можуть несвідомо чи з необізнаності підтримувати ідеологію, рух або політику, не розуміючи їхніх справжніх намірів або наслідків.

Цей прошарок населення може поділятися на кілька категорій залежно від їхніх мотивів та рівня обізнаності. Основних категорій можна виділити, на нашу думку, чотири:

  1. Необізнані: це люди, які підтримують певні ідеї або рухи, не розуміючи їхніх справжніх цілей чи наслідків. Їхня підтримка часто ґрунтується на поверхневих знаннях або емоційних реакціях. Можуть активно просувати певні ідеї або рухи, перебуваючи в руслі або на хвилі модних трендів, без глибокого аналізу чи розуміння довгострокових наслідків.
  2. Ідеалісти: вони можуть щиро вірити у певні ідеї, але їхнє розуміння ситуації обмежене або спотворене. Вони можуть підтримувати рухи або ідеї, не усвідомлюючи, що їх можуть використовувати для досягнення менш благородних цілей.
  3. Маніпульовані: це люди, які свідомо або несвідомо стали жертвами маніпуляцій і пропаганди. Вони можуть підтримувати певні ідеї або політики, не розуміючи, що їх використовують для досягнення чужих цілей.
  4. Емоційні або соціально вразливі особи: вони можуть підтримувати певні ідеї або рухи через особисті проблеми, соціальні тиски або відчуття несправедливості. Їхня підтримка часто базується на емоційних реакціях, а не на логічному аналізі.

Як медійні люди грають на руку російській пропаганді

На початку тексту ми згадували тезу про “треба припиняти війну”. Вона вже деякий час шириться мережею, але яскраво вигулькує після особливо гучних у медійному сенсі трагедій, що спричиняє росія на нашій території. Останній приклад — масований ракетний удар по Україні 8 липня. Один з ударів — прицільно по найбільшій в Україні дитячій лікарні “Охматдит”.

Ця трагедія запустила серед українських блогерів практично одночасну реакцію, яку можна назвати “досить цієї війни, гинуть діти і люди”. Серед блогерів: Олександр Волошин, Юлія Верба, Владислава Роговенко, Зоя Свекруха, Міла Балаєва, акторка Наталя Денисенко, Юлія Золотарьова, Катерина Венгерська тощо. З більш розширеним списком зі скриншотами-підтвердженнями можна ознайомитися за посиланням.

Скриншоти зі сторінок блогерів / Колаж Бахмут IN.UA

І якщо ви зараз хочете поставити питання “хто ці всі люди”, значить ви просто не є їхньою цільовою аудиторією. Ці люди мають сотні тисяч (а деякі і мільйон) підписників. Відповідно, вони також мають вплив на свою аудиторію, яка звикла до того, що “багато підписників = експертність”. За блогерами на власному ентузіазмі ці ідеї починають нести їхні підписники, створюючи потужну лавину з відчаю, істерики та “все пропало”.

Не відстають від блогерів і українські політичні діячі. До прикладу, діючий нардеп, ексчлен фракції “Слуга народу” проросійський Євгеній Шевченко. У своєму Телеграм-каналі, що налічує майже 30 тисяч підписників, він зробив допис про “все це треба закінчувати”.

Український депутат Артем Дмитрук (також колишній член фракції “Слуга народу”, майже 15 тисяч підписників), що відомий підтримкою московської церкви та поручився за Дубінського, теж “за мир у всьому світі”. Він зробив допис із вкрай логічним висновком: “[…] ми повинні робити усе для закінчення війни на усіх рівнях, при будь-яких можливостях! Саме закінчення війни і буде ПЕРЕМОГОЮ!”

Скриншоти дописів політиків / Колаж Бахмут IN.UA

Чому не можна “зупинити” війну зараз?

Ідея припинити війну прямо зараз чудово лягає у російську пропаганду. Так званий президент рф неодноразово заявляв про те, що “готовий до діалогу з Україною” на своїх умовах. А російські умови — це капітуляція України. Подібні висловлювання популярних українців дають російській стороні додатковий туз у рукаві у вигляді “дивіться, ми готові, та й українці не хочуть вже воювати, нумо домовлятися”. Росіяни заявляють на увесь світ: лише українська влада хоче продовжувати війну, люди — ні.

Звісно, українці не хочуть, аби ця війна починалася у 2014 році, була сьогодні, завтра, ще рік або десять. Втім, питання перемовин не може вирішуватися емоційно під тиском російських ракет. Що у такому випадку робити із Донецьком, Луганськом, Мелітополем, Енергодаром, Каховкою, Куп’янським районом, Кримом та десятками й десятками інших населених пунктів, які захопили, подекуди знищивши вщент, росіяни? Ті, хто просувають у маси ідею про перемовини із росією, відверто ігнорують факт окупованих росією територій та наявність на цих територіях українців, що чекають на деокупацію.

Теза про “припинення війни” є шкідливою на даному етапі та тою, що знецінює жертви військовослужбовців за останні десять років.

Як самому не стати “корисним ідіотом”? Із прикладами

Навіть якщо ви не маєте аж надто великої аудиторії, ваша сторінка може стати контентом для російської пропаганди. До прикладу, мешканка Запоріжжя записала відео, в якому жаліється на те, що у місті “скоро не буде малого бізнесу та населення”. Мовляв, воно “вимерло” на третій рік великої війни. Ролик вийшов 18 травня — у день, коли прийняли новий Закон про мобілізацію, і авторка відео натякає на те, що Запоріжжя спорожніло саме через це.

Скоріш за все, дівчина не прагнула потрапити у Телеграм-канал головного рупора російської пропаганди володимира соловйова, але так і сталося. Він взяв її відео та ще два ролики на цю ж тематику авторства українців. На понад мільйонну аудиторію соловйов опублікував їх із саркастичним підписом:

Скриншот допису / Соловьев

Тому, публікуючи контент на спірні теми, спочатку поставте собі питання: “я це роблю щоби що? Яке рішення або який висновок зроблять глядачі?” Також варто розуміти, що ваш контент можуть вирвати з контексту або ж зманіпулювати ним.

До прикладу, ви публікуєте ролик із фразою “Українській армії потрібна наша підтримка. Тільки гляньте: наші волонтери навіть бронетранспортери купують, а влада — тільки яйця по 17 грн!”. Чи правда, що нашій армії треба підтримка? Правда. Чи правда, що волонтери закуповують різноманітну техніку, у тому числі й важку? Так. Чи правда, що влада тільки закуповує яйця по 17 гривень? Ні. Це маніпуляція винятком: коли взято емоційну складову та розпорошено її на все.

Як розпізнати “корисного ідіота” та не “повестися”

На жаль, чітко дати відповідь на це питання вкрай важко. Можна лише спиратися на логіку та оцінювати те, що та як каже людина. Зазвичай, подібні висловлювання мають яскраве емоційне забарвлення. На прикладі з українськими блогерами, які апелюють до того, що страждають діти та прості люди. Не можна стверджувати, що ця інформаційна хвиля проплачена, але її одночасність доволі підозріла.

Реальні експерти пояснюють більш раціонально і менш емоційно — і це не подобається аудиторії. А емоційний запит суспільства якраз задовольняють псевдоексперти, які часто виконують роль ”корисних ідіотів”, — стверджує фахівчиня з протидії дезінформації Оксана Мороз у коментарі “Радіо культура”.

Варто потурбуватися про власне інформаційне поле. Важливо розуміти, що лайфстайл блогер/ка не може компетентно коментувати, наприклад, військову ситуацію, бо елементарно не має до цього дотичності. Тож повинно існувати чітке розподілення: за книжками — до книжкових блогерів, за кулінарією — до кулінарних, за економікою — до блогів економічних експертів і так далі.

Існує “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих медіа звертаються до фахових спеціалістів з різноманітних тематик. У статтях цих видань можна знайти імена тих, хто розбирається у “вузьких” темах.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Обережно, легкі гроші: безкоштовна крипто-гра у Telegram має російський слід

В Україні набирає популярності гра Hamster Kombat, яка обіцяє легкий пасивний дохід. Втім, вона може бути небезпечною одразу з кількох причин. “Бахмут IN.UA” в рамках […]

Стабілізаційні відключення в Україні: чому це відбувається та як підготуватися до зими

Росіяни регулярно атакують критичну інфраструктуру нашої країни. Через це для українців зима 2023 року була складною. Втім літо та зима 2024 року можуть бути ще […]

Резерв+: байки про застосунок для військовозобов’язаних

Міністерство оборони України 18 травня презентувало Резерв+ — додаток, в якому українці, що підпадають під умови мобілізації, мають оновити свої актуальні дані, такі як адреса […]