2 жовтня, Ілон Маск — головний виконавчий директор, Tesla та засновник компаній «SpaceX» опублікував маніпулятивний пост у Твітері. У ньому Маск висміює президента України Володимира Зеленського за те, що він звертається до дружніх країн за підтримкою та фінансовою допомогою.
Сьогодні, 2 жовтня, в мережі Х (ред. колишня назва Твіттер) Ілон Маск опублікував маніпулятивний пост, де висміяв Володимира Зеленського за те, що лідер країни звертається за допомогою до інших країн.
Коли минуло п’ять хвилин, а ти не попросив допомоги в мільярд доларів.
Ілон Маск // підписав опубліковану світлину
Маніпулятивний пост одразу ж підхопили проросійські пабліки, які знайшли у ньому підтвердження власних амбіцій щодо війни в Україні. Мова йде про повне припинення постачання зброї Україні та іншої допомоги.
Українські підписники Ілона Маска вже відреагували на публікацію й висміяли Ілона за потурання російській пропаганді.
Підтримали Володимира Зеленського та Україну й іноземні підписники Маска. Один із користувачів закликав Маска іронічно вибачити президенту України за те, що він не хоче, аби його народ був підданий тортурам та зґвалтуванням.
Ви повинні вибачити Зеленського. Він не хоче, щоб його людей ґвалтували, вбивали, катували чи викрадали. Коли Маск бере державні подачки, то лише для того, щоб збагатитися.
користувач Mike Watman // про твіт Ілона Маска
Чому пости Ілон Маска мають деструктивний вплив для українського іміджу та як він пов’язаний з росією?
За словами фахівчині VoxCheck Х — це доволі вдала платформа для поширення проросійських наративів на Західну аудиторію. Попри те, що Твіттер непопулярна мережа в Україні, ця платформа надзвичайно популярна саме в США та Європі.
Нещодавно на платформі Х вимкнули можливість для користувачів скаржитися на місінформацію стосовно виборів. Про це писав Reuters із посиланням на дослідників Reset.Tech Australia. Як пише видання це загрозливий тренд, адже так ризики маніпулятивного впливу на виборців напередодні виборів у США та референдуму в Австралії збільшуються.
Варто зважати, що Ілон Маск не вперше публікує доволі деструктивні для українського іміджу на Заході дописи у Твіттері. Зокрема, він репостив маніпулятивне відео екс-телеведучого FoxNews Такера Карлсона, мовляв, у підриві Каховської ГЕС винна Україна. У 10-хвилинному відео Карлсона VoxCheck виявив щонайменше 4 маніпулятивні тези, — пояснює Світлана Сліпченко.
Експертка додає, що раніше американський історик Тімоті Снайдер писав, що на Ілона Маска вплинула, зокрема, російська пропаганда про ядерну війну.
Світлана Сліпченко додає, що мова йде про залякування росії ядерною війною, яка має на меті стримати будь-яку західну допомогу Україні. Власне, із цим Снайдер пов’язує рішення Маска вимкнути мережу Starlink поблизу тимчасово окупованого Криму.
Російська пропаганда використовує подібні дописи Маска в Х як доказ того, що начебто навіть відомі в усьому світі люди визнають, що допомогу Україні потрібно припинити, а Україна — це нібито провальна держава. Однак варто звертати увагу, що попри заяви Маска, прихильників росії у світі небагато, а підтримка України триває. Отже, російська пропаганда не досягає своїх цілей на Заході, а лише підтримує зомбування власного населення.
Світлана Сліпченко // про вплив роспропаганди
Нагадаємо, раніше ми писали, чому Україна не змогла швидко зреагувати на підрив Каховської ГЕС, та які наслідки цього.
Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до такого явища як клікбейт. Що це таке, навіщо він використовується та чим шкодить — читайте в матеріалі “Бахмут IN.UA”.
Клікбейт — це…
Клікбейтні заголовки побудовані на психологічних прийомах: використання емоційних тригерів, цікавість, страх пропустити щось важливе та бути не в курсі. Його головне завдання — привернути увагу та змусити людей клікнути на покликання. І так — ця тактика працює. Настільки працює, що один з прикладів старезного клікбейту вже став мемом, розповсюдженим у російськомовному сегменті Інтернету: “щоб вилікувати цю хворобу, достатньо взяти звичайний радянський…”
Клікбейт у ЗМІ
Попри те, що Кодекс етики українського журналіста стверджує: “редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст”, не всі засоби масової інформації дотримуються цього.
Яскрава клікбейтна обкладинка та гучна назва відео, частіше за все, ведуть до звичайних новинних сюжетів, які не містять у собі сенсаційної інформації. Таких прикладів у YouTube щоденно публікується сотнями, і всі вони скроєні за єдиним шаблоном.
Візьмемо до прикладу сюжет “24 каналу” від 26 жовтня 2024 року із кричущою назвою “😱СКАНДАЛ в ООН. Кислиця поставив Гутерреша НА МІСЦЕ! Жорстко РОЗНІС генсека цією ЗАЯВОЮ”. Які очікування можуть виникнути у потенційного глядача цього ролику? Як мінімум, відеодоказ того, що постпред України при ООН Сергій Кислиця кричить на генерального секретаря організації Гутерреша, і між ними дійсно виникає скандал. Що отримав глядач? Ведучу, що 10 хвилин у доволі монотонній манері пояснює як Сергій Кислиця у соцмережі Х (колишній Twitter) відреагував на візит Гутерреша до росії у рамках БРІКС. Тим часом відео отримало майже 300 тисяч переглядів.
Чим шкодить такий підхід медіа до висвітлення інформації? По-перше, він зменшує довіру до засобів масової інформації. Людина, не отримавши того, що її зачепило, розчаровується, запам’ятовує саму ідею того, що її “намахали” ЗМІ (не завжди запам’ятавши саме назву медіа) і втрачає довіру.
По-друге, подібні заголовки та обкладинки до відео — це дезінформація, і такий спосіб просування відеороликів заборонений Google. Глядачі не дивляться кожне відео з власних рекомендацій YouTube, але, гортаючи сторінку, візуально запам’ятовують інформацію. Думаємо, що кожна людина мала діалог на кшталт:
— Я бачив інформацію, що у росії скоро закінчаться гроші на війну?
— Ого, а кинь мені посилання.
— Ой, я не пам’ятаю де це бачив, десь писали.
Саме клікбейтні заголовки можуть бути причиною такого діалогу, а подібні дії деяких ЗМІ знижують рівень медіаграмотності населення.
Чому клікбейт — проблема
Якщо підсумувати, зловживання клікбейтними заголовками у довгостроковій перспективі може стати проблемою. Наведемо кілька причин, чому:
розчарування і втрата часу. Люди нажимають на клікбейт, очікуючи отримати цікаву або важливу інформацію, але часто зміст не відповідає заголовку або є поверхневим. Це розчаровує і створює відчуття марно витраченого часу;
поширення дезінформації. Деякі клікбейт заголовки перебільшують або навіть спотворюють факти, щоб привернути увагу. Це може вводити людей в оману, створювати неправильне враження про події або підкріплювати міфи й стереотипи;
маніпуляція емоціями. Клікбейт активно експлуатує наші емоції, такі як страх щось пропустити, тривогу чи здивування. Це може викликати стрес або тривогу, особливо коли мова йде про теми, пов’язані з важливими темами (наприклад, війною, здоров’ям чи безпекою).
зниження якості контенту. Коли сайти більше орієнтуються на кількість кліків, а не на якість інформації, страждає сам контент. Це призводить до того, що журналісти і автори надають перевагу поверхневим або сенсаційним матеріалам замість глибоких і добре досліджених статей;
втрата довіри до медіа. Постійні клікбейти знижують довіру до сайтів і медіа, які їх використовують. Коли люди часто бачать клікбейт, вони починають сумніватися в об’єктивності та надійності таких ресурсів.
Через це клікбейт не просто дратує, але й негативно впливає на інформаційне середовище, ускладнюючи пошук правдивої та корисної інформації.
Як відрізнити клікбейт від корисного контенту
занадто емоційний заголовок. Клікбейт часто використовує емоційно забарвлені слова, такі як “шокуюче”, “ви не повірите”, “сенсація” тощо. Якщо заголовок обіцяє щось неймовірне або намагається вас здивувати, це вже сигнал бути обережним;
невизначеність і інтрига. Клікбейт заголовки часто навмисно розмиті або нечіткі. Наприклад, “Цей простий трюк змінить ваше життя!” або “Ось що сталося далі…”. Якщо немає конкретики, то це — типова ознака клікбейту;
обіцянка “секретної інформації”. Якщо заголовок обіцяє “секретні факти” або “приховану правду”, це також майже на 100% “байт” на перегляди;
розбіжність заголовка і змісту. Тут все наче просто: сама інформація не відповідає заголовку? Ви попалися на “замануху”.
Українська медійна громадська організація Інститут масової інформації у вересні 2024 року провела аналіз професійних стандартів онлайн-медіа. В моніторинговий період клікбейту було менше у ЗМІ, які аналізували представники ІМІ. Спеціалісти зазначили, що видання “Суспільне” “ефективно уникає клікбейту та емоційно забарвлених заголовків, демонструючи фокус на достовірності та відповідальності”.
Критичне мислення та обережність допоможуть вам уникати клікбейту та вибирати дійсно цінний контент. Окрім цього, радимо вам “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих майданчиків не роблять новини із гучними заголовками, які не відповідають дійсності. Тому радимо вам читати перевірені новини на сторінках цих ресурсів, які мають всі зручні способи комунікації з аудиторією.
Графічний контент — невіддільна частина Інтернету. Фотографіями та картинками ілюструють новини, а іноді й самі знімки стають інформаційним приводом. Але не всі фотознімки є справжніми, хай там як реалістично вони виглядають. Деякі з таких фейкових фото створили ажіотаж у мережі. Команда “Бахмут IN.UA” на прикладах розкаже про такі кейси.
Використання ШІ там, де це не треба
Кожен з нас має телефон, на який може встановити застосунки на основі ШІ, в яких змінюється обличчя, тло знімка тощо. Такі додатки ми використовуємо для розваги. Але для тих, хто заробляє на дезінформації, штучний інтелект — найкращий помічник. Адже за його допомогою можна створити реалістичний знімок на будь-яку тему, супроводити це потрібним контекстом — у вуаля! Гучний інфопривід готовий. Почнемо з доволі невинного прикладу.
Відомі у світі інформаційні агентства Reuters і Associated Press на своїх онлайн-сторінках опублікували фотознімки принцеси Уельської Кейт з дітьми, зроблені вперше після операції Кейт на черевній порожнині. Але пізніше журналісти відкликали ці фото. Причина — виявлені на світлині ознаки цифрової маніпуляції. Інформагентства виявили на фотографії непослідовність у положенні руки принцеси Шарлотти – дочки Кейт та Вільяма.
Пізніше принцеса публічно попросила вибачення за фотознімок. У соцмережі Х (колишній Twitter) Кейт написала, що, як і багато фотографів-любителів, вона “іноді експериментує з редагуванням” світлин.
Якщо продовжувати тему офіційних акаунтів, то Верховна Рада України також вдалася до використання ШІ контенту у 2023 році. У соцмережі X адміністратори сторінки зробили допис про обстріл міста Дніпро, який здійснили росіяни 14 січня. Для цього вони використали зображення дитини, згенероване штучним інтелектом. Користувачі мережі розкритикували пост, що набрав майже 40 тисяч переглядів. 16 січня допис видалили зі сторінки.
Штучний інтелект — зброя у руках дезінформаторів
У 2023 році мережею рознісся знімок, на якому буцімто володимир путін припав на коліна перед лідером китаю сі цзіньпінем. На фейковому знімку путіна і сі задній черевик президента рф надто великий і широкий. Литка тієї ж ноги здається подовженою. Та й голова при уважному розгляді надто велика і непропорційна щодо тіла. Окрім того, існують інші ознаки нереалістичності цього “знімку”:
Використання ШІ для дезінформації
18 жовтня заступник міністра закордонних справ України Антон Демьохін повідомив Reuters про те, що росія використовує генеративний штучний інтелект для посилення кампаній з дезінформації проти України.
“Цього року ми бачимо, що щільність кібератак з боку росії зберігається, але більше акценту на дезінформації”, – сказав заступник міністра МЗС в кулуарах Сінгапурського міжнародного кібертижня.
Демохін зауважив, що, відтоді як з’явився генеративний ШІ, це дозволяє рф множити та поширювати дезінформаційні наративи на новому, складнішому рівні. За його словами, ці нові кампанії з дезінформації важко виявити. Антон Демьохін сказав Reuters, що сама Україна використовує генеративний штучний інтелект для відстеження кампаній з дезінформації.
Окрім того, росія, китай та іран використовують інструменти штучного інтелекту, аби вплинути на вибори президента США. Про це повідомили представники Офісу директора національної розвідки та ФБР під час брифінгу для журналістів. Зазначається, що дії росії найагресивніші та наймайстерніші з усіх трьох країн — вони націлені на віцепрезидентку, кандидатку від Демократичної партії Камалу Гарріс.
Зокрема, росія фальсифікувала фрагменти промов Гарріс, щоб замінити деякі її слова. Також вона використала штучний інтелект для створення неправдивого тексту, фотографій, відео та аудіо.
Раніше “Бахмут IN.UA” розповідав про те, як розпізнати зображення, створене ШІ. Якщо коротко підсумувати цей матеріал, то головна порада — це зберігати “холодну голову”, бути уважними та критично оцінювати все, що зустрічаєте в інтернеті. Це допоможе не вестися на фейки, як-от про путіна, що кланяється сі.
На пропагандистських каналах росіян почали розповсюджувати повідомлення про те, що донецькі ультраси створили емблему із елементами свастики. Однак, ця інформація не відповідає дійсності. Більше читайте […]
Президент Болгарії Румен Радев 14 липня сказав журналістам, що Україна наполягає на продовженні війни. Це є не першою його заявою, яка транслює російську риторику. Після […]
Інститут вивчення війни раніше вже повідомляв, що росія кинула на штурм Бахмута не тільки вагнерівців, але свої елітні повітряно-десантні війська. Окупанти хочуть захопити Бахмут до […]
У квітні Міністерство молоді та спорту заборонило національним збірним України брати участь у міжнародних змаганнях, де виступатимуть спортсмени з російської федерації та Республіки білорусь. Відповідний наказ […]