“Корисні ідіоти”, що грають на руку кремля. Як шкодять українські блогери та політики

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:01, 11 Липня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Останні кілька тижнів в мережі став популярним наратив “треба домовлятися із росією про закінчення війни”. Цю думку активно продукують деякі українські лідери думок: блогери та політики. Можливо, це дійсно їх щира думка, але вона чудово лягає на риторику росії.

У рамках роз’яснювального проєкту “Бахмут IN.UA” розповідає про те, хто такі “корисні ідіоти” та якої шкоди вони завдають українському медіапростору.

Хто такі “корисні ідіоти”

Якщо що, це не спроба когось образити. Кембриджський словник трактує цей термін як “людина, яку легко переконати зробити, сказати або повірити в речі, які допомагають певній групі чи особі політично” (a person who is easy to persuade to do, say, or believe things that help a particular group or another person politically). Ці люди можуть несвідомо чи з необізнаності підтримувати ідеологію, рух або політику, не розуміючи їхніх справжніх намірів або наслідків.

Цей прошарок населення може поділятися на кілька категорій залежно від їхніх мотивів та рівня обізнаності. Основних категорій можна виділити, на нашу думку, чотири:

  1. Необізнані: це люди, які підтримують певні ідеї або рухи, не розуміючи їхніх справжніх цілей чи наслідків. Їхня підтримка часто ґрунтується на поверхневих знаннях або емоційних реакціях. Можуть активно просувати певні ідеї або рухи, перебуваючи в руслі або на хвилі модних трендів, без глибокого аналізу чи розуміння довгострокових наслідків.
  2. Ідеалісти: вони можуть щиро вірити у певні ідеї, але їхнє розуміння ситуації обмежене або спотворене. Вони можуть підтримувати рухи або ідеї, не усвідомлюючи, що їх можуть використовувати для досягнення менш благородних цілей.
  3. Маніпульовані: це люди, які свідомо або несвідомо стали жертвами маніпуляцій і пропаганди. Вони можуть підтримувати певні ідеї або політики, не розуміючи, що їх використовують для досягнення чужих цілей.
  4. Емоційні або соціально вразливі особи: вони можуть підтримувати певні ідеї або рухи через особисті проблеми, соціальні тиски або відчуття несправедливості. Їхня підтримка часто базується на емоційних реакціях, а не на логічному аналізі.

Як медійні люди грають на руку російській пропаганді

На початку тексту ми згадували тезу про “треба припиняти війну”. Вона вже деякий час шириться мережею, але яскраво вигулькує після особливо гучних у медійному сенсі трагедій, що спричиняє росія на нашій території. Останній приклад — масований ракетний удар по Україні 8 липня. Один з ударів — прицільно по найбільшій в Україні дитячій лікарні “Охматдит”.

Ця трагедія запустила серед українських блогерів практично одночасну реакцію, яку можна назвати “досить цієї війни, гинуть діти і люди”. Серед блогерів: Олександр Волошин, Юлія Верба, Владислава Роговенко, Зоя Свекруха, Міла Бараєва, акторка Наталя Денисенко, Юлія Золотарьова, Катерина Венгерська тощо. З більш розширеним списком зі скриншотами-підтвердженнями можна ознайомитися за посиланням.

Скриншоти зі сторінок блогерів / Колаж Бахмут IN.UA

І якщо ви зараз хочете поставити питання “хто ці всі люди”, значить ви просто не є їхньою цільовою аудиторією. Ці люди мають сотні тисяч (а деякі і мільйон) підписників. Відповідно, вони також мають вплив на свою аудиторію, яка звикла до того, що “багато підписників = експертність”. За блогерами на власному ентузіазмі ці ідеї починають нести їхні підписники, створюючи потужну лавину з відчаю, істерики та “все пропало”.

Не відстають від блогерів і українські політичні діячі. До прикладу, діючий нардеп, ексчлен фракції “Слуга народу” проросійський Євгеній Шевченко. У своєму Телеграм-каналі, що налічує майже 30 тисяч підписників, він зробив допис про “все це треба закінчувати”.

Український депутат Артем Дмитрук (також колишній член фракції “Слуга народу”, майже 15 тисяч підписників), що відомий підтримкою московської церкви та поручився за Дубінського, теж “за мир у всьому світі”. Він зробив допис із вкрай логічним висновком: “[…] ми повинні робити усе для закінчення війни на усіх рівнях, при будь-яких можливостях! Саме закінчення війни і буде ПЕРЕМОГОЮ!”

Скриншоти дописів політиків / Колаж Бахмут IN.UA

Чому не можна “зупинити” війну зараз?

Ідея припинити війну прямо зараз чудово лягає у російську пропаганду. Так званий президент рф неодноразово заявляв про те, що “готовий до діалогу з Україною” на своїх умовах. А російські умови — це капітуляція України. Подібні висловлювання популярних українців дають російській стороні додатковий туз у рукаві у вигляді “дивіться, ми готові, та й українці не хочуть вже воювати, нумо домовлятися”. Росіяни заявляють на увесь світ: лише українська влада хоче продовжувати війну, люди — ні.

Звісно, українці не хочуть, аби ця війна починалася у 2014 році, була сьогодні, завтра, ще рік або десять. Втім, питання перемовин не може вирішуватися емоційно під тиском російських ракет. Що у такому випадку робити із Донецьком, Луганськом, Мелітополем, Енергодаром, Каховкою, Куп’янським районом, Кримом та десятками й десятками інших населених пунктів, які захопили, подекуди знищивши вщент, росіяни? Ті, хто просувають у маси ідею про перемовини із росією, відверто ігнорують факт окупованих росією територій та наявність на цих територіях українців, що чекають на деокупацію.

Теза про “припинення війни” є шкідливою на даному етапі та тою, що знецінює жертви військовослужбовців за останні десять років.

Як самому не стати “корисним ідіотом”? З прикладами

Навіть якщо ви не маєте аж надто великої аудиторії, ваша сторінка може послугувати контентом для російської пропаганди. До прикладу, мешканка Запоріжжя записала відео, в якому жаліється на те, що у місті “скоро не буде малого бізнесу та населення”. Мовляв, воно “вимерло” на третій рік великої війни. Ролик вийшов 18 травня — у день, коли прийняли новий Закон про мобілізацію, і авторка відео натякає на те, що Запоріжжя спорожніло саме через це.

Скоріш за все, дівчина не прагнула потрапити у Телеграм-канал головного рупора російської пропаганди володимира соловйова, але так і сталося. Він взяв її відео та ще два ролики на цю ж тематику авторства українців. На понад мільйонну аудиторію соловйов опублікував їх із саркастичним підписом:

Скриншот допису / Соловьев

Тому, публікуючи контент на спірні теми, спочатку поставте собі питання: “я це роблю щоби що? Яке рішення або який висновок зроблять глядачі?” Також варто розуміти, що ваш контент можуть вирвати з контексту або ж зманіпулювати ним.

До прикладу, ви публікуєте ролик із фразою “Українській армії потрібна наша підтримка. Тільки гляньте: наші волонтери навіть бронетранспортери купують, а влада — тільки яйця по 17 грн!”. Чи правда, що нашій армії треба підтримка? Правда. Чи правда, що волонтери закуповують різноманітну техніку, у тому числі й важку? Так. Чи правда, що влада тільки закуповує яйця по 17 гривень? Ні. Це маніпуляція винятком: коли взято емоційну складову та розпорошено її на все.

Як розпізнати “корисного ідіота” та не “повестися”

На жаль, чітко дати відповідь на це питання вкрай важко. Можна лише спиратися на логіку та оцінювати те, що та як каже людина. Зазвичай, подібні висловлювання мають яскраве емоційне забарвлення. На прикладі з українськими блогерами, які апелюють до того, що страждають діти та прості люди. Не можна стверджувати, що ця інформаційна хвиля проплачена, але її одночасність доволі підозріла.

Реальні експерти пояснюють більш раціонально і менш емоційно — і це не подобається аудиторії. А емоційний запит суспільства якраз задовольняють псевдоексперти, які часто виконують роль ”корисних ідіотів”, — стверджує фахівчиня з протидії дезінформації Оксана Мороз у коментарі “Радіо культура”.

Варто потурбуватися про власне інформаційне поле. Важливо розуміти, що лайфстайл блогер/ка не може компетентно коментувати, наприклад, військову ситуацію, бо елементарно не має до цього дотичності. Тож повинно існувати чітке розподілення: за книжками — до книжкових блогерів, за кулінарією — до кулінарних, за економікою — до блогів економічних експертів і так далі.

Існує “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих медіа звертаються до фахових спеціалістів з різноманітних тематик. У статтях цих видань можна знайти імена тих, хто розбирається у “вузьких” темах.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фейк: Українська діаспора в Торонто підтримує пропозицію Трампа приєднати Канаду до складу США

Лідія Гук Гук Лідія 13:00, 5 Січня 2025
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Російські пропагандисти поширили інформацію, що нібито згідно зі статтею на порталі “UA in Toronto” більшість українців підтримало ідею Дональда Трампа щодо входу Канади до складу США, як 51-й штат. Про підтримку українською діаспорою цієї пропозиції начебто свідчать результати виборів президента США.

Фейковий допис про українську діаспору в Торонто / скриншот

Українська діаспора в Торонто: російський фейк

18 грудня новообраний президент Сполучених Штатів запропонував перетворити Канаду на частину США, назвавши це «чудовою ідеєю». «Ніхто не може відповісти, чому ми субсидуємо Канаду на суму понад 100 000 000 доларів на рік? Не має сенсу! Багато канадців хочуть, щоб Канада стала 51-м штатом. Вони б значно заощадили на податках і військовій охороні. Я думаю, що це чудова ідея. 51-й штат!!!» — Трамп написав у своїй соцмережі TruthSocial.

Допис Дональда Трампа у TruthSocial / скриншот

Однак інформація про те, що українська діаспора у Торонто підтримала цю пропозицію — фейк. У жодному офіційному канадському чи міжнародному медіа немає даних, які б підтверджували проведення такого опитування. Опитування на тему “чи повинна Канада приєднатися до США?” є політично чутливим і навряд чи могло бути ініційоване будь-якою офіційною установою. Якби все ж воно відбулось, про це була б згадка у відомих канадських медіа, як-от CBC, The Globe and Mail або Toronto Star.

Цю нібито новину поширюють виключно пропагандистські Telegram-канали, форуми та російські ЗМІ. У своїх дописах вони посилаються нібито на портал “UA in Toronto”, не додаючи жодного посилання для підтвердження. Редакція “Бахмут.IN.UA” переглянула сторінки у соцмережах та сайт української діаспори в Торонто. Немає жодного допису про те, що більшість українців в Канаді підтримують ідею перетворення Канади в 51-й штат США.

Українська діаспора в Канаді має багаторічну історію і добре інтегрувалася в канадське суспільство. Незадоволеність допомогою чи престижем Канади в контексті конкуренції зі США є штучним стереотипом, який створює негативний образ українців. Такі заяви є частиною інформаційної війни, що спрямовані на розпалювання напруги між діаспорою та канадським урядом, а також на створення образу “невдячних мігрантів”. Канада активно підтримує Україну в умовах війни, і більшість представників діаспори цінують це.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

ФЕЙК: Українська біженка незадоволена допомогою Данії

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 28 Грудня 2024
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Пропагандисти поширюють відео від нібито міжнародного новинного телеканалу BBC News, у якому українська біженка у Данії розповідає про отриману допомогу від мешканців країни — житло, одяг та їжу. Водночас у відео стверджується, що жінка начебто незадоволена, адже, мовляв, очікувала від Данії більше підтримки.

Однак, це фейк. В оригіналі сюжету від BBC українська біженка з вдячністю розповідала про отриману допомогу. А твердження про нібито інші очікування були створені за допомогою голосового діпфейку.

Українські біженці: російська пропаганда

Фейковий допис про незадоволення української біженки / скриншот

Відредагований сюжет з українською біженкою з’явився 25 грудня на пропагандистському Telegram-каналі “медведь”. У ньому українська біженка Алла говорить: “Ми дуже вдячні данцям. Вони надали нам місце для проживання, їжу, весь цей одяг. Ми отримали багато пожертв і це дуже мило”. Також жінка додає, що планує Данію зробити своєю новою домівкою. 

Після цього, лунає голосовий діпфейк слів, яких насправді немає в сюжеті ВВС News: “Але це не той рівень підтримки, на який ми розраховували. Нам досі доводиться жити в маленьких квартирах. Це важливо для мене, тому, що я маю двох дітей, тому я б хотіла, щоб кожна дитина мала окрему кімнату. Наданий нам одяг — не новий і це стає проблемою, адже мої діти не звикли носити вживаний одяг. Загалом, якщо ви запитаєте, де для мене найбільш комфортно жити — тут в Данії чи в Україні до війни, я б сказала в Україні. Данія неочікувано виявилась незручною для проживання.”

Справжній сюжет був опублікований на платформах ВВС 1 травня 2022 року з назвою “У Данії подвійні стандарти щодо біженців?”, у якому висвітлили різне ставлення данського уряду до біженців з України та Сирії. За словами української біженки Алли, країна дає їй можливість розпочати нове життя, тоді як сирійці відчувають себе небажаними. Зокрема, уряд скасував дозволи на проживання для сотень сирійців, мотивуючи це тим, що повернення на їхню батьківщину тепер є безпечним, з чим не погоджуються самі сирійці.

Оригінальний сюжет BBC / скриншот

Фейкові слова, озвучені нібито голосом Алли, лунають швидше та різкіше порівняно з її оригінальним мовленням. Крім того, голосовий діпфейк використовується лише як позакадровий голос, а сама біженка не з’являється на екрані. Натомість у справжньому сюжеті жінка присутня в кадрі під час розмови.

Окрім того, пропагандисти, перед тим, як запустити відео на свою аудиторію, наклали на відеоряд російські субтитри. Це зроблено для того, аби росіяни, які не знають англійської мови, змогли подивитися цей ролик та самостійно нібито впевнитися: так, дійсно, українці — невдячні! Вони також наврядчи звернуть увагу на зміну у голосі головної героїні відео.

Російська пропаганда вкотре намагається висміяти українських біженців та створити образ невдячних людей. Такі історії спеціально створюються, щоб викликати негативне ставлення до українців у країнах, які їх приймають. Пропагандисти хочуть посіяти думку, що українці лише користуються допомогою і не цінують її. Це одна із частин інформаційної війни, спрямованої на те, щоб зменшити рівень підтримки України.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Фотожаби” вже давно не жарти: як відрізнити фейкове фото від справжнього

Фотофейки стали потужним інструментом у війні за розум та емоцію людини. Адже все ж начебто очевидно: є інфопривід, який підтверджений фото — значить, ця інформація […]

Стабілізаційні відключення в Україні: чому це відбувається та як підготуватися до зими

Росіяни регулярно атакують критичну інфраструктуру нашої країни. Через це для українців зима 2023 року була складною. Втім літо та зима 2024 року можуть бути ще […]

Обережно, легкі гроші: безкоштовна крипто-гра у Telegram має російський слід

В Україні набирає популярності гра Hamster Kombat, яка обіцяє легкий пасивний дохід. Втім, вона може бути небезпечною одразу з кількох причин. “Бахмут IN.UA” в рамках […]