Дух українського Бахмута: як працював юнацький “Пласт” в місті

Семаковська Тетяна 18:14, 21 Лютого 2023
Вікторія Шуміловська та її друзі / фото з особистого архіву героїні

12 квітня в Україні відзначають День пластового руху на честь одноіменної патріотичної організації для дітей та підлітків. В Бахмуті також тривалий час працював пластовий рух, який розвивав патріотизм серед дітей, допомагав їм вивчати місцеву культуру та надихав бахмутян на нові звершення.

Про те, як працював “Пласт” в Бахмуті, та чи був популярний серед молоді — редакції Бахмут IN.UA розповідає ідейна натхненниця Вікторія Шуміловська.

Український пластовий рух

Вікторія Шуміловська — бахмутянка, яка до початку війни на Донбасі займалася продажем техніки в мережі “Фокстрот”. Коли почалася війна Вікторія побачила, що є люди, які на ній наживаються. Дівчина не змогла працювати далі та почала допомагати волонтерам. З “Пластом” раніше Вікторія не була знайома. Вона навіть не брала участь у подібних ініціативах, а все почалося з випадкового знайомства.

Біля торгівельного центру “Астрон” я побачила дітей, які бігали з браслетиками. Такі жовто-блакитні стрічки продавали в ті часи. Ці діти були обірвані й недоглянуті, як я потім дізналася вони були зі школи-інтернату. Я вирішила їм допомогти, бо вони проводили час не так, як це б мали робити діти. Згодом, ініціювала проєкт “Юні леді й джентельмени Бахмута”, реалізувати його змогли завдяки підтримці фонду “ASAP Хоттабич”,

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Команда ASAP в Києві / фото з особистого архіву героїні

Бахмутянка очолила новостворений проєкт, щоб допомогти дітям. Для молоді створювали фізкультурні програми, щоб діти росли здоровими морально та фізично. Попри те, діти не дуже активно брали участь у таких заходах, згадує Вікторія Шуміловська.

Відверто турбували настрої дітей, які знаходилися в Бахмуті під час військових дій, які зростали у війні. На це мало хто звертав увагу, але психіка дитини травмується в цей час, війна впливає на дітей. Я розуміла, щоб формувати сталий світогляд у дітей потрібен якийсь ґрунт, на який вони будуть опиратися,

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Фундація “Пласту” в Бахмуті

Про саму організацію “Пласта” Вікторія дізналася від товариша. Оскільки раніше, жінка не брала участь в аналогічних організаціях, їй пояснили, що “Пласт” подібний на “піонерів”. Вже згодом вивчаючи історію “Пласту” бахмутянка дізналася, що саме Бахмутський повіт став одним із перших осередків для пластунів в Україні. 

В Києві я познайомилася зі старшиною “Пласту” у головному офісі. Ми домовилися про спільну поїздку, ознайомчу, це було в 2017 році. Насправді, я думала, що скептично поставлюся до таких масових заходів. Спочатку для мене це було незвично, бо виглядало як муштра, згодом все змінилося,

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Пані Вікторія з сином / фото з особистого архіву героїні

За словами героїні, згодом вона пройнялася світоглядом “Пласту” й щиро полюбила цей осередок.

Я зрозуміла, як це класно дати можливість дитині виховуватися в тому середовищі, де дитина буде відчувати себе цінною. Захотіла, щоб моя дитина теж брала в цьому участь,

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Повернувшись в Бахмут жінка взялася за організацію осередку. Гурток був повністю безплатний, але на жаль великої популярності серед бахмутян він не мав. 

Screenshot 472 09303
Вікторія Шуміловська / фото з особистого архіву героїні

Люди звикли до платних гуртків, їм було дивно, чому це безплатно, хто це фінансує в такому випадку. Діти, які хотіли у “Пласт”, маючи й підтримку батьків, з’явились у нас трохи згодом. Три виховниці зі Званівки приїздили до Бахмуту щотижня на сходини. Про нашу станицю вони дізнались від отця Павла, який очолював монастир отців-василіан Серця Христового, на той час допомагав та підтримував нашу діяльність,

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Згодом з батьками проводили бесіди, пояснювали що таке “Пласт”, дуже допомогла організація “Бахмут Український” у створенні активностей. У 2018 році діти з бахмутського “Пласту”, взяли участь у передачі Вифлеємського вогню.

Плани після перемоги

Screenshot 473 181fb
Вікторія Шуміловська з сином / фото з особистого архіву героїні

Зараз говорити про повернення в Бахмут дуже важко, каже героїня, це болюча тема.

Сподіваюсь після перемоги “Пласт” в Бахмуті та інших містах почне розвиватись з більшою потужністю і тепер вже розумінням важливості виховання дітей з українським духом.

Вікторія Шуміловська // громадська діячка

Наразі, не всі наші виховниці евакуювались з міста, каже пані Вікторія. Відтак, дві сестри з гуртка залишились у Бахмуті з бабусею, яка відмовляється виїздити з міста, вони сироти, тож залишаються поряд з нею. Пані Вікторія вважає, що дітям не місце на війні та закликає мам з малечею евакуюватися, щоб вберегти найдорожче — життя.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Бахмут — це не тільки шампанське і троянди”: бахмутянка розповіла про унікальне алебастрове ремесло

Семаковська Тетяна 16:25, 4 Липня 2025
Олена Голубцова / фото Facebook

Бахмутянка Олена Голубцова — носійка рідкісного ремесла, яке сьогодні майже забуте. Алебастрову ліпнину, декоративний елемент інтер’єрів, її родина почала виготовляти ще в 1930-х роках. Тоді її предки приїхали з Полтавщини на Донеччину й опановували нову для себе сировину, алебастр. Спершу ним закладали тріщини в хатах, робили побутові речі, а з часом навчилися робити й витончену ліпнину, якою прикрашали оселі.

Сьогодні пані Олена прагне відродити це ремесло, як частину культурної ідентичності Бахмута. Ми поспілкувалися з майстринею та розповідаємо вам найцікавіше.

Алебастр на Донеччині: як його почали використовувати

Бахмутянка Олена Голубцова — одна з небагатьох, хто зберіг і пам’ятає традицію виготовлення виробів з алебастру. Це ремесло передавалося в її родині з покоління в покоління. Пані Олена ділиться спогадами про те, як цей матеріал, доступний і пластичний, став основою домашнього декору та навіть заробітку в тяжкі 90-ті. Предки бахмутянки опинилися на Донеччині в 1932 році —після чорноземів Полтавщини вони мусили вчитися жити у інших умовах.

“Мої предки використовували алебастр, коли будували хати, бо треба було ж замазувати ті тріщини. Вони звернули увагу на те, що він пластичний, та те, що він застигає гарно і зберігає форму”, — ділиться з нами у розмові бахмутянка.

Втім, алебастр використовували не лише для будівельних потреб. Поступово він став засобом самовираження.

Декор з алебастру на бахмутському краєзнавчому музеї / фото Бахмутське управління культури

Хотілося якось відзначитися, щоб було красиво, не так, як у всіх. Бо приїжджі були, чужі люди були тут, на Донбасі. І тому гробки так прикрашали, з невеличкими детальками: квіточку, листочок клали. З одного боку це якось тріщини прикривало, з іншого це було красиво”, — каже пані Олена.

Особливий сплеск інтересу до алебастру в родині Олени відбувся наприкінці 1980-х. Тоді, в умовах кризи, ліплення з гіпсу стало можливістю підзаробити й прогодувати родину.

“Мій вітчим та моя мама вирішили, що треба заробляти гроші, бо на той момент була важка ситуація в країні. І вони придумали такий спосіб. Гіпс купляли на алебастрових комбінатах. У нас, до речі, їх два було — Артемівський і Деконський. На Деконському гіпс був трошки рудуватий, а на Артемівському біліший, але за якістю вони однакові були”, — каже співрозмовниця.

Для роботи використовували спеціальні гумові форми, а ще гіпс та воду. Все відливалося вручну, сушилося, фарбувалося, а потім вироби продавали. Популярними були дзеркала з ліпниною, а щоб зробити один такий виріб, в середньому родина витрачала два дні.

Для родини Голубцових алебастр був не просто матеріалом —це була частина ідентичності й зв’язку з новим для них краєм. Донеччину вони щиро полюбили:

“За словами бабусі, коли тільки вони переїхали сюди з Полтавщини, для них дивно було, що це степ, але вони настільки були захоплені, казали, що ми живемо на золоті. Мали на увазі якраз алебастр, з яким вони так натхненно працювали, їм це щиро подобалося”.

У сільській школі, згадує пані Олена, також діяли гуртки, де малеча працювала з гіпсом. Це були 1985-1986 роки, дітей вчили працювати з різними формами. Останній раз пані Олена практикувала саме лиття з гіпсу, коли працювала вихователем у садочку — разом з вихованцями вона зробила гіпсовий дзвінок, де діти залишали свої відбитки. Цей дзвінок став візитівкою освітнього закладу.

Пані Олена переконана, що пам’ять про таке ремесло треба зберігати, особливо вчити цього молодше покоління.

“Наш Бахмут за що пам’ятають? Шампанське, троянди, сіль. Але ж які копалини у нас були! Яка історія! Треба, щоб люди це знали”, — каже жінка.

У планах бахмутянки — проведення майстер-класів для земляків, де кожен охочий зможе спробувати себе в алебастровій справі. Люди зможуть навчитися своїми руками працювати з гіпсом, розмалювати виріб та забрати додому частинку Донеччини й рідного дому.

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Таємниці Будьонівки: як 15-річний бахмутянин розкриває історію рідного міста

Валентина Твердохліб 11:00, 30 Червня 2025

15-річний Мирослав Коцько з Бахмута активно досліджує історію свого рідного краю. Юнак працює з історичними документами, картами та збирає свідчення краєзнавців і місцевих мешканців. Зараз Мирослав Коцько збирає інформацію про мікрорайон Будьонівка, що розташовується на півдні  Бахмута.

Що вже вдалось дізнатися та як до дослідження можуть долучитися бахмутяни, Мирослав Коцько розповів редакції Бахмут IN.UA.

Бахмут, район Будьонівка, історія

Будьонівка — це приміський район в південній частині Бахмута. До повномасштабної війни його населення становило близько 2 тисяч людей.

У кінці ХІХ століття не існувало тієї Будьонівки, яка є зараз. Тут були заселеними лише дві вулиці, а решта  земель використовувались для випасу худоби. Тоді ж ці вулиці входили до так званого передмістя Бровар.

“Як відомо з документів, тут були пасовища для худоби, озеро, струмочок, що здавна зветься Четвериковим яром. Забудованими  були лише вулиці  Тимірязєва й  Колодязна, які йдуть перпендикулярно від місця злиття Четверикового ручая та його лівого припливу. Оскільки тоді Будьонівки як такої не існувало, ці дві вулиці входили до старого передмістя Бровар, про яке майже ніхто не пам’ятає з тих, кого я опитував. Ця назва зустрічається на старому плані 1911 року, який у мене є в дуже нечіткій якості і там ледве читається ця назва. Її я також знайшов у джерелі за 1897 рік, яке мені порадив наш краєзнавець Михайло Кулішов. Там згадується “предместье Броварь”, а також вказується чисельність населення — 166 душ”, — розповідає Мирослав Коцько.

будьонівка
Будьонівка на плані початку ХХ століття / мапа надана Мирославом Коцьком
будьонівка
Назва “Бровар” на плані 1911 року / мапа надана Мирославом Коцьком

Також юний дослідник збирає інформацію щодо самої назви “Будьонівка” — як вона виникла та розвивалася. Є деякі твердження, що назва району з’явилась у роки Національно-визвольних змагань. У цій місцевості, нібито, розташовувалась Перша Кінна Армія радянського воєначальника Будьонного.

“Назва Будьонівка, нібито, закріпилась через те, що в роки Національно-визвольних змагань, так званої громадянської війни, в цій місцевості стояла “Конница Будённого”. Місцеві згадують, що тут були полки і кіннота. Але це лише за згадками людей, деякі краєзнавці спростовують цей факт. Тому це твердження ще потребує доведення. Саме це і підштовхнуло мене залучати ширшу аудиторію задля отримання можливості спростувати або ж навпаки підтвердити ту чи іншу інформацію. Як-то кажуть, хочу “копнути глибше”, — зауважує Мирослав Коцько.

Як можуть допомогти бахмутяни

Наразі юний дослідник історії збирає дані про Будьонівку. Він просить бахмутян ділитися відомими їм фактами, щоб зробити велике дослідження. У майбутньому вся зібрана інформація стане основою для нового пізнавального відео на Youtube-каналі Мирослава Коцька.

мирослав коцько
Юний дослідник історії Бахмута Мирослав Коцько / фото надане Мирославом Коцьком

“Зобразити історію Будьонівки вкрай складно, адже багато хто вважає, що це зовсім новий район. Хоча це не так. Тож я звертаюся до бахмутян, які мешкали на вулицях Будьонівських, а також розташованих поряд: Бахмутської, Широкої, Нижньомаріупольської, Тітова, Севастопольської, Піонерської чи Спартаківської. Частина цих вулиць входила до того самого передмістя Бровар і об’єднувалася з нинішньою Будьонівкою. Ваші спогади, розповіді від бабусь і дідусів стануть дуже корисними для відродження історії південних околиць Бахмута”, — звертається до бахмутян Мирослав Коцько.

Якщо ви маєте інформацію, спогади чи документи, які можуть допомогти в дослідженні Будьонівки, пишіть повідомлення Мирославу Коцьку в Facebook.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Історії

“Бахмут — це не тільки шампанське і троянди”: бахмутянка розповіла про унікальне алебастрове ремесло

Бахмутянка Олена Голубцова — носійка рідкісного ремесла, яке сьогодні майже забуте. Алебастрову ліпнину, декоративний елемент інтер’єрів, її родина почала виготовляти ще в 1930-х роках. Тоді […]

Історії

Таємниці Будьонівки: як 15-річний бахмутянин розкриває історію рідного міста

15-річний Мирослав Коцько з Бахмута активно досліджує історію свого рідного краю. Юнак працює з історичними документами, картами та збирає свідчення краєзнавців і місцевих мешканців. Зараз […]

Історії

“З нуля до своєї точки Б”: як бахмутянка у Києві відкрила кав’ярню для тих, хто втратив дім

Олександра дбайливо спілкується з гостями, розраховує відвідувачів, наливає каву у чашку. Вона не тільки бариста за стійкою, а ще і власниця, і прибиральниця, і адміністраторка. […]

Як бахмутянка Катерина Арісой допомагає евакуйованим із Сумщини

На Сумщині триває евакуація населення через загрозу російського наступу. На сьогодні в області оголошена обов’язкова евакуація населення з 213 населених пунктів, що розташовані на прикордонні […]

Змінила каблуки на бронежилет: це історія саперки з Бахмута, дочки “Коваля”

“Коваль” — саме так батька Тетяни Шухнаренко знали всі в Бахмуті, адже “від тата завжди пахло металом”. Й цей запах досі щемливий для його доньок, […]