Діпфейк Залужного закликав зробити військовий переворот

Бахмут Брехомір Данило Вінниченко 18:05, 8 Листопада 2023
Діпфейк Залужного / ілюстрація Бахмут IN. UA

Розмови про конфлікт між Залужним та Офісом президента набирають обертів. Стаття Головкома ЗСУ у виданні “The Economist” викликала бурхливу реакцію не тільки в суспільстві, а ще між українськими політиками. Завдяки спекулятивним заявам деяких чиновників, російська пропаганда має можливість заповнювати медіапростір фейками та маніпуляціями. Як, наприклад, в мережі почали з’являтися нібито відеозвернення Валерія Залужного до українців.

Чому ці відео є фейком та маніпуляцією, розібрався журналіст видання Данило Вінниченко. 

Що відбувається?

7 листопада 2023 року російські пропагандистські медіа почали поширювати декілька відео, на яких Валерій Залужний нібито звертається до українців: у першому він просить нічого йому не дарувати, у другому та третьому — робить заяву, що Зеленський має намір його вбити та закликає виходити на площі, а військовим — захоплювати владу. Ці відео не були зафіксовані на офіційних джерелах Головкома ЗСУ.

За листопад Головнокомандувач не публікував жодних звернень / скриншот

 Російські пропагандисти, які поширювали на своїх ресурсах відео, не уточнювали першоджерело. Однак були припущення, що це може бути діпфейк. 

Відеозвернення Залужного на пропагандистському ресурсі / скриншот

Примітка: Діпфейк (англ. Deepfake) — використовують для поєднання і накладення одних зображень та відео на інші зображення або відеоролики. Простими словами — це фейкове обличчя.

Хто був автором цих матеріалів? 

Відео є фейковими. Автори проросійських телеграм-каналів “Труха Барселона” та “Радио Труха” поширювали цю дезінформацію. Це проросійські ресурси, які роблять діпфейки за допомогою штучного інтелекту на основі відео офіційних каналів української влади. 

Цікаво також те, що назви ресурсів мають схожу назву з іншими відомими телеграм-каналами. Поширення відео, з меседжів авторів, було свідомою акцією задля “бурхливої реакції українців”, яку підтримали пропагандистські медіа. 

Пропагандисти натякають на майбутній суспільний розголос / скриншот

Матеріали пропагандистів були “відзняті” у різних ракурсах та у різний час. Наприклад, промова Залужного з трибуни — звернення Головкома ЗСУ до мешканців окупованої території Донбасу напередодні повномасштабного вторгнення.

Повідомлення на каналі пропагандистів / скриншот
Валерій Залужний попереджає мешканців окупованого Донбасу / скриншот

Друге відео на темному тлі – привітання у День ЗСУ.

Пропагандисти поширюють фейкове відео / скриншот
Валерій Залужний привітав з Днем ЗСУ / скриншот

Третє відео у ліфті – це Залужний висловлював думку щодо законопроєкту №8271 про посилення кримінальної відповідальності військовослужбовців за невиконання наказів керівництва України.

Дезінформація на ворожому телеграм-каналі / скриншот
Валерій Залужний висловлюється щодо законопроєкту №8271 / скриншот

Реакція України

Українські медіа майже одразу почали спростовувати інформацію та зазначати, що відео є несправжніми. Сумнівів серед українців щодо того, що це — провокація росіян, майже не було. 

Реакція великих українських телеграм-каналів / росджерело

Вже на ранок 8 листопада 2023 року Центр Протидії Дезінформації (ЦПД) опублікував повідомлення, у якому попередив про поширення діпфейку у мережі та спростував тези, висунуті “Головкомом”. 

ЦПД попереджає про поширення діпфейку / скриншот

Окупанти розуміють всю неправдивість та мають велике бажання посіяти сумніви серед українців, що між Залужним та Офісом президента “розкол”. Росіяни вдаються до дивних, але неочевидних для багатьох методів поширення недостовірної інформації. Ми закликаємо бути пильними та всю суперечливу інформацію перевіряти на офіційних джерелах.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фейк: Україну хвалять за поставку якісних органів та біоресурсів за кордон

Лідія Гук Гук Лідія 12:00, 10 Листопада 2024
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Пропагандисти поширюють інформацію, що американське мілітарне  медіа Army Times нібито хвалить Україну за те, що вона, мовляв, стала постачальником органів та біоресурсів. За їхніми твердженнями, якість українських біологічних матеріалів начебто вища, ніж з Афганістану та Іраку.

Однак, це фейк. Army Times не публікувало жодного матеріалу із такою заявою.

Army Times: фейк від рф

Фейковий допис про постачання біологічних матеріалів / скриншот

Army Times — це американське онлайн-видання, що висвітлює актуальні новини та важливі питання для військової спільноти країни. Видання охоплює теми фінансів, медичної допомоги, діяльності гвардії та резерву, освіти та інші сфери. ArmyTimes також публікує ексклюзивні відеоматеріали та фотографії, а його соціальні мережі обслуговують військовослужбовців, їхні родини та ветеранів.

Уперше фейк опублікували 21 жовтня Telegram-каналом «запрещённая украина». Наратив нібито авторства Army Times м поширюють виключно прокремлівські Telegram-канали та акаунти у соцмережах Х (ред. — колишній Twitter). На офіційному сайті медіа, сторінці у X, Facebook не публікували такого відео. Як й інших матеріалів, щоб містив текст з сюжету.

Всі дописи до 21 жовтня, у яких згадувалось слово “органи” (англ. organs) жодним чином не стосувались України. А за ключовим словом “Ukraine” існують статті переважно про військову допомогу Америки, заяви Пентагону щодо України та інші теми, що пов’язані з війною. Жодної згадки на тему трансплантації та пересадки органів в контексті України не було.

Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 
Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 

Скриншот з операційної палати, що міститься у дописі пропагандистів, взято із відеосюжету телеканалу 2+2 про рекордну кількість трансплантацій за ніч українськими хірургами — шість пересадок органів. За інформацією у відео, оперували майже одночасно в чотирьох клініках Запоріжжя та Києва. Серед них уперше в столичній лікарні “Феофанія”. Там пацієнтові пересадили печінку. А в столичному Інституті серця 52-річному чоловікові одночасно пересадили два органи: серце і нирку. У відеосюжеті немає жодного слова про постачання біологічних матеріалів українців до США.

Трансплантація органів та російська пропаганда

Пропагандисти вже неодноразово звинувачують Україну у нібито продажі органів. Раніше ми вже спростовували подібний фейк про трансплантацію біологічних матеріалів українських військових за кордон. Фейк про «чорних трансплантологів» набув значного поширення в Україні саме в той період, коли проводили реформу системи трансплантації. Цей фейк був частиною ширшої кампанії, спрямованої на дискредитацію змін у сфері охорони здоров’я. Російська пропаганда активно підтримувала та розкручувала такі наративи, оскільки медичні реформи порушували інтереси проросійських сил, пов’язаних із корупційними схемами у медичному секторі. Вигідно було створити атмосферу недовіри та страху, підсилюючи стереотипи й маніпулюючи суспільною думкою. Окрім цього, пропаганда намагалася посіяти недовіру до української системи охорони здоров’я загалом, зображаючи її як «розсадник» для чорного ринку органів. Це типова маніпуляція, яка намагається зіграти на емоціях та посіяти страх. 

Щоб не потрапити в пастку таких фейків, важливо не тільки перевіряти джерела інформації, а й розвивати критичне мислення, адже пропаганда розраховує на те, що люди повірять без роздумів. Ставити питання і розбиратися в темі глибше — це найкращий спосіб захиститися від брехні та маніпуляцій.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:02, 30 Жовтня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до такого явища як клікбейт. Що це таке, навіщо він використовується та чим шкодить — читайте в матеріалі “Бахмут IN.UA”.

Клікбейт — це…

Клікбейтні заголовки побудовані на психологічних прийомах: використання емоційних тригерів, цікавість, страх пропустити щось важливе та бути не в курсі. Його головне завдання — привернути увагу та змусити людей клікнути на покликання. І так — ця тактика працює. Настільки працює, що один з прикладів старезного клікбейту вже став мемом, розповсюдженим у російськомовному сегменті Інтернету: “щоб вилікувати цю хворобу, достатньо взяти звичайний радянський…”

Клікбейт у ЗМІ

Попри те, що Кодекс етики українського журналіста стверджує: “редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст”, не всі засоби масової інформації дотримуються цього.

Яскрава клікбейтна обкладинка та гучна назва відео, частіше за все, ведуть до звичайних новинних сюжетів, які не містять у собі сенсаційної інформації. Таких прикладів у YouTube щоденно публікується сотнями, і всі вони скроєні за єдиним шаблоном.

Колаж Бахмут IN.UA

Візьмемо до прикладу сюжет “24 каналу” від 26 жовтня 2024 року із кричущою назвою “😱СКАНДАЛ в ООН. Кислиця поставив Гутерреша НА МІСЦЕ! Жорстко РОЗНІС генсека цією ЗАЯВОЮ”. Які очікування можуть виникнути у потенційного глядача цього ролику? Як мінімум, відеодоказ того, що постпред України при ООН Сергій Кислиця кричить на генерального секретаря організації Гутерреша, і між ними дійсно виникає скандал. Що отримав глядач? Ведучу, що 10 хвилин у доволі монотонній манері пояснює як Сергій Кислиця у соцмережі Х (колишній Twitter) відреагував на візит Гутерреша до росії у рамках БРІКС. Тим часом відео отримало майже 300 тисяч переглядів.

Чим шкодить такий підхід медіа до висвітлення інформації? По-перше, він зменшує довіру до засобів масової інформації. Людина, не отримавши того, що її зачепило, розчаровується, запам’ятовує саму ідею того, що її “намахали” ЗМІ (не завжди запам’ятавши саме назву медіа) і втрачає довіру.

По-друге, подібні заголовки та обкладинки до відео — це дезінформація, і такий спосіб просування відеороликів заборонений Google. Глядачі не дивляться кожне відео з власних рекомендацій YouTube, але, гортаючи сторінку, візуально запам’ятовують інформацію. Думаємо, що кожна людина мала діалог на кшталт:

— Я бачив інформацію, що у росії скоро закінчаться гроші на війну?

— Ого, а кинь мені посилання.

— Ой, я не пам’ятаю де це бачив, десь писали.

Саме клікбейтні заголовки можуть бути причиною такого діалогу, а подібні дії деяких ЗМІ знижують рівень медіаграмотності населення.

Чому клікбейт — проблема

Якщо підсумувати, зловживання клікбейтними заголовками у довгостроковій перспективі може стати проблемою. Наведемо кілька причин, чому:

  • розчарування і втрата часу. Люди нажимають на клікбейт, очікуючи отримати цікаву або важливу інформацію, але часто зміст не відповідає заголовку або є поверхневим. Це розчаровує і створює відчуття марно витраченого часу;
  • поширення дезінформації. Деякі клікбейт заголовки перебільшують або навіть спотворюють факти, щоб привернути увагу. Це може вводити людей в оману, створювати неправильне враження про події або підкріплювати міфи й стереотипи;
  • маніпуляція емоціями. Клікбейт активно експлуатує наші емоції, такі як страх щось пропустити, тривогу чи здивування. Це може викликати стрес або тривогу, особливо коли мова йде про теми, пов’язані з важливими темами (наприклад, війною, здоров’ям чи безпекою).
  • зниження якості контенту. Коли сайти більше орієнтуються на кількість кліків, а не на якість інформації, страждає сам контент. Це призводить до того, що журналісти і автори надають перевагу поверхневим або сенсаційним матеріалам замість глибоких і добре досліджених статей;
  • втрата довіри до медіа. Постійні клікбейти знижують довіру до сайтів і медіа, які їх використовують. Коли люди часто бачать клікбейт, вони починають сумніватися в об’єктивності та надійності таких ресурсів.

Через це клікбейт не просто дратує, але й негативно впливає на інформаційне середовище, ускладнюючи пошук правдивої та корисної інформації.

Як відрізнити клікбейт від корисного контенту

  • занадто емоційний заголовок. Клікбейт часто використовує емоційно забарвлені слова, такі як “шокуюче”, “ви не повірите”, “сенсація” тощо. Якщо заголовок обіцяє щось неймовірне або намагається вас здивувати, це вже сигнал бути обережним;
  • невизначеність і інтрига. Клікбейт заголовки часто навмисно розмиті або нечіткі. Наприклад, “Цей простий трюк змінить ваше життя!” або “Ось що сталося далі…”. Якщо немає конкретики, то це — типова ознака клікбейту;
  • обіцянка “секретної інформації”. Якщо заголовок обіцяє “секретні факти” або “приховану правду”, це також майже на 100% “байт” на перегляди;
  • розбіжність заголовка і змісту. Тут все наче просто: сама інформація не відповідає заголовку? Ви попалися на “замануху”.

Українська медійна громадська організація Інститут масової інформації у вересні 2024 року провела аналіз професійних стандартів онлайн-медіа. В моніторинговий період клікбейту було менше у ЗМІ, які аналізували представники ІМІ. Спеціалісти зазначили, що видання “Суспільне” “ефективно уникає клікбейту та емоційно забарвлених заголовків, демонструючи фокус на достовірності та відповідальності”.

Критичне мислення та обережність допоможуть вам уникати клікбейту та вибирати дійсно цінний контент. Окрім цього, радимо вам “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих майданчиків не роблять новини із гучними заголовками, які не відповідають дійсності. Тому радимо вам читати перевірені новини на сторінках цих ресурсів, які мають всі зручні способи комунікації з аудиторією.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Дагестанський аеропорт

Бандерівці “штурмували” аеропорт Дагестану: новий фейк про українців

29 жовтня 2023 року в дагестанському місті Махачкала на півдні росії місцеві мешканці влаштували штурм аеропорту, куди нібито мали прилетіти євреї-біженці. Характер події має неоднозначний […]

Фейк

Сексизм та призначення жінки: новий відеофейк росіян про «мобілізацію жінок в ЗСУ»

Росіяни продовжують спекулювати на темі мобілізації в Україні. Вони всіляко намагаються дискредитувати Збройні сили, прикриваючи власні проблеми, як, наприклад, приховану мобілізацію по всій росії та […]

Мобілізація Сумщина

Мобілізація студентів на Сумщині: що відомо про нову ІПСО росіян

Ворожі телеграм-канали нещодавно почали поширювати інформацію про те, що на Сумщині було підготовлено розпорядження від Сумської ОВА про нібито мобілізацію студентів технічних спеціальностей.  Чому нова […]