Маніпуляція: пропагандисти заявляють, що повільний контрнаступ ЗСУ викликав розчарування в Україні

Микола Ситник 11:10, 12 Серпня 2023

Жінка біля зруйнованого будинку 28217

Американське видання «The Washington Post» 10 серпня опублікувало статтю під назвою «Повільний контрнаступ пригнічує настрій в Україні». Журналісти газети поспілкувалися з постраждалими від російського терору українцями з Києва, Кривого Рогу, Сміли, Покровська та інших районів Донецької області. Пригнічені люди, які втратили житло та близьких, у розмові з кореспондентами побіжно згадали про відчуття колективного «розчарування» (ред. через щоденні ракетні, артилерійські обстріли з боку рф, загиблих співгромадян). В однієї зі співрозмовниць газети склалося враження, що український контрнаступ відбувається «повільно». 

Російська пропаганда одразу ж це підхопила і заявила, що повільний контрнаступ ЗСУ викликав почуття розчарування в Україні. Російські телеграм-канали також стверджують, що українці не отримують хороших новин, яких дуже потребують. 

Редакція «Бахмут. IN.UA» пояснює, чому російська пропаганда в телеграм-каналах є маніпуляцією.

До слова, над матеріалом працювали керівниця Каїрського бюро «The Washington Post» Сіобхан О’Грейді, український журналіст Костянтин Худов та фотожурналістка Хайді Левін.

Оригінальні тези зі статті

  • Майже 18 місяців Україна протистояла своїм російським загарбникам, згуртовуючи підтримку своїх військ, здобувши торішні бойові перемоги в Київській, Харківській та Херсонській областях.
  • Українські офіційні особи та їхні західні партнери говорили про майбутній контрнаступ, який, підкріплений потоком нової зброї та навчанням, як вони сподівалися, мав переломити хід війни.
  • Через два місяці після того, як Україна пішла в атаку, з невеликим видимим прогресом на фронті та невпинним, кривавим літом по всій країні, розповідь про єдність і нескінченну наполегливість почала руйнуватися.
  • Кількість загиблих — незліченні тисячі — щодня зростає. Мільйони переселенців не бачать шансів повернутися додому. У кожному куточку країни мирні жителі виснажені хвилею недавніх атак росії.
  • Цього тижня дві російські ракети влучили в один квартал у місті Покровськ, де евакуаційний потяг регулярно забирає людей, які тікають із прифронтових районів неподалік, убивши мирних жителів і рятувальників.
  • Українці, які дуже потребують хороших новин, їх просто не отримують.

У Смілі, маленькому місті в центральній Україні, 42-річна пекарка Алла Близнюк, щодня продає солодощі на поминках, доки батьки готуються ховати своїх дітей, загиблих на фронті.

За словами жінки, раніше, навіть коли ситуація була болючою, «люди були єдині». Вони волонтерили, готували один одному їжу та розносили військовим. Наразі у неї є відчуття колективного «розчарування». Алла Близнюк додала, що Україна не розголошує кількість своїх військових втрат. За її словами, люди діляться історіями про нових солдатів на фронті, які протрималися лише два-три дні.

Близнюк 0d1f6Оригінальний текст статті. Фото: скріншот

У Києві 36-річна адміністраторка Юлія Пальцева зазначила, що була шокована тим, як кияни все ще тусуються та розважаються. Її хлопець на фронті, скоро його мають перекинути воювати під Бахмут.

«Всі ці танцюючі та усміхнені люди повинні пам’ятати, що такі солдати, як мій хлопець, знаходяться в окопах без жодних ротацій і щодня піддаються обстрілам. 

Наші очікування були вищими. Якщо це відбувається, то повільно», — висловила особисту думку стосовно українського контрнаступу Юлія Пальцева. 

Пальцева e13ccОригінальна цитата мешканки Києва в статті. Фото: скріншот

Як маніпулює російська пропаганда?

Росіяни зліпили з оціночних суджень і особистих думок героїнь статті власний заголовок, на який посилаються прямою цитатою — «Повільний контрнаступ ЗСУ викликав почуття розчарування в Україні». Нібито це і є заголовок матеріалу «The Washington Post», а вони просто переклали його. Нагадаємо, оригінальний заголовок — «Повільний контрнаступ пригнічує настрій в Україні».

«Весь цей час українська влада та їхні західні партнери розкручували майбутній контрнаступ, який, як вони сподівалися, завдяки потоку нової зброї та навчання переламає хід війни. Але через два місяці без видимих результатів ціною великої крові, наратив про єдність і нескінченну стійкість почав руйнуватися. Українці, дуже потребують хороших новин, але вони їх не отримують», — заявляють окупанти.

Допис пропагандистів 85712Допис в російському телеграм-каналі. Фото: скріншот

Цілі російської пропаганди

У коментарі редакції «Бахмут IN.UA» молодший аналітик «VoxCheck» Віктор Шолудько пояснив, чому російська пропаганда так прагне показати, що контрнаступ України  «провалися».

Основні наративи про український контрнаступ

Спостерігаючи за російською пропагандою, є декілька головних наративів, які можна виділити в рамках дезінформації про українські наступальні дії:

  • Україна має величезні втрати у живій силі.
  • росія знищила ледь не всю, або значну кількість західної техніки.
  • Західна техніка та стратегія неефективні проти російської.
  • Захід незадоволений темпами контрнаступу та хоче припинити підтримувати Україну.

Канали поширення

Переважними каналами поширення російської дезінформації залишаються телеграм-канали. Також можна відзначити, що ці наративи поширюють в іноземних медіа з “чорного списку”, які ми відстежуємо у нашому проєкті “Propaganda Diary”.

Цілі

Головна ціль — показати, що контрнаступ України провалися (забуксував, йде не за планом). У такий спосіб ворог добивається деморалізації населення і намагається підштовхнути нас до перемовин, оскільки Україна нібито зазнає неймовірні втрати, а Захід хоче припинити підтримку. Для Західної аудиторії це нібито показує неспроможність та непрофесійність ЗСУ, а тому їх не потрібно підтримувати, оскільки вони й так програють. Також у такий спосіб намагаються показати, що тактика та навчання Заходу неефективні.

Цільова аудиторія

В Україні це у першу чергу цивільні, зокрема родичі військових. Рф намагається вплинути на них, щоб вони вимагали від української влади перемовин та припинення спротиву.

Також важливим є поширення пропаганди на Заході. Цільовою аудиторією є ті, хто активно підтримує Україну, щоб зламати їхню віру в допомогу.

Динаміка

Збільшення російської дезінформації про український наступ активно відбулося приблизно у червні 2023 року.

Зазначимо, що пропагандисти систематично просувають думку про провалений український контрнаступ. До слова, нещодавно журналісти з рф перекрутили слова речника Пентагону, бригадного генерала Сполучених Штатів Америки Патріка Райдера і заявили, що ЗСУ «затиснуті» росіянами між мінними полями.

Читайте також: Український телеграм-канал маніпулює темою боїв в Бахмуті посилаючись на слова із The Wall Street Journal

Вам буде цікаво:

Фото: Heidi Levine, «The Washington Post»

Бахмут живе тут! Підписуйтесь на наш телеграм, тут завжди оперативні новини про місто, найсвіжіші фото та відео

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Сайти-двійники виманюють гроші українців. Як не потрапити на гачок та зберегти гроші

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 13:02, 22 Листопада 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Допельгенгер — це літературний прийом, який у перекладі з німецької означає “двійник”. Шахраї створюють сайти-допельгенгери, аби виманити у довірливих людей кошти. В межах проєкту з підвищення медіаграмотності “Бахмут IN.UA” покаже на прикладах, як виглядають такі “двійники” та на що варто звертати увагу, здійснюючи покупки в Інтернеті.

Як виглядають сайти-підробки

Частіше за все шахраї роблять підробки на сайти, які відомі практично кожному українцю: банків, магазинів, соцмережах тощо. Такі сайти ще називають фішинговими: вони виглядають як справжні, але створені, щоб обманом отримати ваші особисті дані. Наприклад, паролі, номери кредитних карток або іншу конфіденційну інформацію. На фішинговому сайті ви вводите дані своєї картки, думаючи, що оплачуєте товар, але насправді передаєте цю інформацію шахраям. Заволодівши вашими даними, вони можуть використовувати картку як заманеться.

У вересні 2022 року пресслужба “ПриватБанку” заявила про допельгенгер, створений на основі сайту благодійної програми банку та “Приват24” — “Допомагати Просто”. Аферисти зробили дуже схожий сайт: та ж айдентика, ті ж кольори, банери й так далі. Якщо бути неуважним та не звернути увагу на так важливу річ як адреса сайту, можна потрапити на гачок.

Оригінальна адреса “Допомагати Просто” виглядає просто та лаконічно: dobro.privatbank.ua. У той час як шахрайський сайт знаходиться за посиланням blago-privat24.pce6.site. 

Скриншот з мережі

Раніше ми розповідали про сайт, який прикривається іменем Товариства Червоного Хреста України, нібито пропонуючи українцям отримати 6,5 тисяч гривень. Він не схожий на оригінальний сайт ТЧХУ, але використовує знайому багатьом назву — це також шахрайство.

Як обманюють на OLX?

Полюбляють нечесні люди й знамениту платформу з продажу товарів OLX. Одна з найрозповсюдженіших схем — це фейкове посилання нібито на підтвердження угоди та отримання грошей від “покупця”.

Спроба виманити кошти у користувача / скриншот сайт blog.olx.ua

Щоб зрозуміти, чи ви знаходитеся на сайті-підробці, зверніть увагу на такі ознаки:

  • помилки в назві: наприклад, замість privatbank.ua може бути pryvatbank.com або privatbnk.ua;
  • додаткові слова: офіційний сайт має просту адресу, наприклад, google.com, а підробка може виглядати так: google-login-help.com.  
  • справжні сайти часто мають домени типу .com, .ua, або .org;
  • фішингові сайти можуть мати незвичні закінчення, наприклад: .xyz, .top, .click;
  • відсутність HTTPS: якщо адреса починається з http://, а не https://, це сигнал, що сайт може бути небезпечним;
  • неправдоподібна адреса: якщо адреса надто довга або дивна, наприклад: secure-login-paypal-services-confirm.com, це підозріло;
  • немає зв’язку з назвою бренду: якщо сайт банку, магазина або іншого сервісу не має їхньої назви в адресі (або назва перекручена), не вводьте жодних даних! 

“Чорна п’ятниця”: шахрайські схеми

Діяльність зловмисників охоплює не лише США та Європу, але може зачепити й українців. Тому обов’язково попередьте знайомих за кордоном про можливі ризики. Серед брендів, які копіюють шахраї, фігурують The North Face, Wayfair, L.L.Bean, IKEA та інші. Як розпізнати підробку?

  • підозрілі адреси: у доменах часто зустрічаються слова на зразок “Чорна п’ятниця” або зайві фрази, наприклад, northfaceblackfriday.shop;
  • незвичний домен: шахрайські сайти часто використовують домени типу .shop або .top, тоді як офіційні сайти зазвичай мають домен .com;
  • фейкові позначки надійності: на таких сайтах іноді є зелена мітка «Надійний магазин», яка лише вводить в оману, присипляючи вашу пильність.

Як працюють шахраї? Вони використовують підроблені версії популярних платіжних платформ, таких як Stripe. Як тільки ви вводите дані своєї картки, уся інформація одразу передається зловмисникам.

Будьте уважні! Перед здійсненням покупок ретельно перевіряйте адреси сайтів і не вводьте конфіденційні дані на підозрілих ресурсах.

Що робити, якщо натрапили на сайт-двійник? 

  • якщо сумніваєтеся, знайдіть офіційний сайт через пошукову систему, а не через посилання, з якого потрапили на підозрілу сторінку;  
  • перевірте URL ще раз перед тим, як вводити свої дані;  
  • якщо щось здається підозрілим, краще не продовжувати дії.

Окрім цього, ніколи не переходьте за посиланнями з підозрілих повідомлень, використовуйте двофакторну автентифікацію та антивірусні програми.  

Якщо ви натрапили на сайт-підробку, повідомте про нього пошуковій системі Google за посиланням. Так ви допоможете іншим користувачам не стати жертвами фішингу. 

Якщо ви отримали посилання на фішинговий сайт через e-mail-розсилку, також існує спосіб захистити інших від отримання такого “листа щастя”. До прикладу, у Gmail, є опція скарги на фішинговий лист. 

Приклад інстркції, як поскаржитися на фішинговий лист / скриншот

Але сайти-допельгенгери використовують не тільки шахраї. Їх активно використовує й російська пропаганда задля внесення деструктиву в інформаційний простір України та навіть світу. Про це “Бахмут IN.UA” розповість пізніше.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фейк: Україну хвалять за поставку якісних органів та біоресурсів за кордон

Лідія Гук Гук Лідія 12:00, 10 Листопада 2024
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Пропагандисти поширюють інформацію, що американське мілітарне  медіа Army Times нібито хвалить Україну за те, що вона, мовляв, стала постачальником органів та біоресурсів. За їхніми твердженнями, якість українських біологічних матеріалів начебто вища, ніж з Афганістану та Іраку.

Однак, це фейк. Army Times не публікувало жодного матеріалу із такою заявою.

Army Times: фейк від рф

Фейковий допис про постачання біологічних матеріалів / скриншот

Army Times — це американське онлайн-видання, що висвітлює актуальні новини та важливі питання для військової спільноти країни. Видання охоплює теми фінансів, медичної допомоги, діяльності гвардії та резерву, освіти та інші сфери. ArmyTimes також публікує ексклюзивні відеоматеріали та фотографії, а його соціальні мережі обслуговують військовослужбовців, їхні родини та ветеранів.

Уперше фейк опублікували 21 жовтня Telegram-каналом «запрещённая украина». Наратив нібито авторства Army Times м поширюють виключно прокремлівські Telegram-канали та акаунти у соцмережах Х (ред. — колишній Twitter). На офіційному сайті медіа, сторінці у X, Facebook не публікували такого відео. Як й інших матеріалів, щоб містив текст з сюжету.

Всі дописи до 21 жовтня, у яких згадувалось слово “органи” (англ. organs) жодним чином не стосувались України. А за ключовим словом “Ukraine” існують статті переважно про військову допомогу Америки, заяви Пентагону щодо України та інші теми, що пов’язані з війною. Жодної згадки на тему трансплантації та пересадки органів в контексті України не було.

Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 
Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 

Скриншот з операційної палати, що міститься у дописі пропагандистів, взято із відеосюжету телеканалу 2+2 про рекордну кількість трансплантацій за ніч українськими хірургами — шість пересадок органів. За інформацією у відео, оперували майже одночасно в чотирьох клініках Запоріжжя та Києва. Серед них уперше в столичній лікарні “Феофанія”. Там пацієнтові пересадили печінку. А в столичному Інституті серця 52-річному чоловікові одночасно пересадили два органи: серце і нирку. У відеосюжеті немає жодного слова про постачання біологічних матеріалів українців до США.

Трансплантація органів та російська пропаганда

Пропагандисти вже неодноразово звинувачують Україну у нібито продажі органів. Раніше ми вже спростовували подібний фейк про трансплантацію біологічних матеріалів українських військових за кордон. Фейк про «чорних трансплантологів» набув значного поширення в Україні саме в той період, коли проводили реформу системи трансплантації. Цей фейк був частиною ширшої кампанії, спрямованої на дискредитацію змін у сфері охорони здоров’я. Російська пропаганда активно підтримувала та розкручувала такі наративи, оскільки медичні реформи порушували інтереси проросійських сил, пов’язаних із корупційними схемами у медичному секторі. Вигідно було створити атмосферу недовіри та страху, підсилюючи стереотипи й маніпулюючи суспільною думкою. Окрім цього, пропаганда намагалася посіяти недовіру до української системи охорони здоров’я загалом, зображаючи її як «розсадник» для чорного ринку органів. Це типова маніпуляція, яка намагається зіграти на емоціях та посіяти страх. 

Щоб не потрапити в пастку таких фейків, важливо не тільки перевіряти джерела інформації, а й розвивати критичне мислення, адже пропаганда розраховує на те, що люди повірять без роздумів. Ставити питання і розбиратися в темі глибше — це найкращий спосіб захиститися від брехні та маніпуляцій.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Сайти-двійники виманюють гроші українців. Як не потрапити на гачок та зберегти гроші

Допельгенгер — це літературний прийом, який у перекладі з німецької означає “двійник”. Шахраї створюють сайти-допельгенгери, аби виманити у довірливих людей кошти. В межах проєкту з […]

Фейк: Україну хвалять за поставку якісних органів та біоресурсів за кордон

Пропагандисти поширюють інформацію, що американське мілітарне  медіа Army Times нібито хвалить Україну за те, що вона, мовляв, стала постачальником органів та біоресурсів. За їхніми твердженнями, […]

12:00, 10.11.2024 Гук Лідія

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до […]

Цифрові медіаманіпуляції. Як обманюють за допомогою штучного інтелекту

Графічний контент — невіддільна частина Інтернету. Фотографіями та картинками ілюструють новини, а іноді й самі знімки стають інформаційним приводом. Але не всі фотознімки є справжніми, […]

Штучний інтелект створює графічний контент для соцмереж: як розпізнати зображення, створене ШІ

Соціальні мережі заполонили картинки, які “малює” AI — Artificial Intelligence, що перекладається як штучний інтелект. У деяких випадках ці зображення створюються спеціально для того, аби […]