Як оформити опікунство в Україні під час війни: гід по процедурі

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 12:00, 23 Грудня 2024
Опікунство в Україні / фото ілюстративне, iStock

Оформлення опікунства в Україні було складним процесом. Війна зробила це питання більш актуальним, адже багато людей втратили власних родичів. Через це українцям доводиться оформлювати документи опіки.

Редакція Бахмут IN.UA розповідає про процедуру оформлення опікунства в Україні та про те, як саме стати опікуном дитини чи літньої людини.

Як оформити опікунство в Україні

З питань оформлення опікунства краще звернутися до фахівця, який знає всі нюанси цього процесу. Утім, бувають ситуації, коли фінансове становище сім’ї не дозволяє зробити цього. У такому випадку потрібно діяти самостійно, звертаючись до необхідних органів зі спеціальними заявками.

Як оформити опікунство над дитиною

Стати опікуном для дитини може будь-яка повнолітня дієздатна особа. Якщо у списку є родичі, то перевагу віддаватимуть саме таким особам, при умові відповідності необхідним критеріям. 

Для того, щоб стати опікуном для дитини, потрібно звернутися до органів опіки за місцем перебування з відповідною заявою та пакетом документів, у які входять:

Перелік документів:

  • копія паспорта;
  • копія РНОКПП;
  • копія свідоцтва про шлюб або витяг з Державного реєстру актів цивільного стану;
  • копія документа з унікальним номером запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, якщо є;
  • довідка про зарплату за останні 6 місяців або декларація про доходи ФОП за попередній календарний рік;
  • документ з підтвердженням права власності або користування житлом;
  • висновок про стан здоров’я кандидата і чоловіка/дружини;
  • довідки нарколога і психіатра для всіх, хто мешкає з кандидатом;
  • витяг про наявність або відсутність судимості кандидата і чоловіка/дружини;
  • письмова згода чоловіка/дружини, засвідчена нотаріусом;
  • письмова згода всіх повнолітніх осіб, які мешкають з кандидатом (нотаріально завірена або написана в присутності ССД).

Під час воєнного стану, родичі або хрещений батько/мати, які хрестили дитину до того, як вона залишилась без батьків, разом з заявою подають:

  • копію паспорта;
  • документи з підтвердженням родинних зв’язків з дитиною;
  • довідку від нарколога і психіатра;
  • довідку про наявність/відсутність судимості.

Зазначимо, що опікунство можна оформити тільки над дітьми, позбавленими батьківського піклування або сиротами. А що робити, якщо потрібно оформити опікунство без позбавлення батьківських прав? Наприклад, коли дитина втратила рідних, але підтвердити цей факт неможливо. У такому випадку потрібно звернутися до поліції, щоб її представники провели розслідування та признали їх зниклими безвісти за особливих обставин. Вже після отримання довідки про встановлення відповідного статусу можна звертатися до органів опіки.

Як опікунство над літньою людиною

Опікунство над літньою людиною — це складніший процес, адже його можна оформити при умовах, якщо людина не є дієздатною. Відповідний статус має визнати суд.

Стати опікуном для літньої людини може будь-який родич, який має забезпечити захист прав та інтересів літньої людини, зокрема, належний догляд і гідні умови життя.

Для оформлення необхідно звернутися до органів опіки з наступними документами:

  • заява;
  • копія та оригінал паспорта;
  • медична довідка;
  • автобіографія;
  • свідоцтво про шлюб (за наявності);
  • довідка про доходи;
  • довідка про відсутність судимості;
  • документи про наявність житлоплощі;
  • згода сім’ї на спільне проживання.
  • Органи опіки перевіряють житлові умови і визначають, чи немає перешкод для призначення заявника опікуном.

Як оформити пільги при опікунстві 

Якщо сім’ї, на опіці яких знаходиться недієздатна літня людина, мають потребу в отриманні пільги, то їм потрібно додатково звертатися до ЦНАПу чи в районну держадміністрацію зі спеціальною заявою та наступними документами:

  • паспорт або інший документ, що посвідчує особу, яка потребує надання соціальних послуг;
  • копія документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб;
  • довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (за наявності інвалідності);
  • копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, яка потребує надання соціальних послуг (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
  • копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, яка потребує надання соціальних послуг (за наявності опікуна або піклувальника);
  • документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування;
  • копія паспорта опікуна або піклувальника особи.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як у Києві потрапити на прийом у Бахмутський ЦНАП

Семаковська Тетяна 16:45, 20 Січня 2025
Бахмутський ЦНАП
ЦНАП для бахмутян / фото Бахмутська міськрада

22 січня фахівці Центру надання адміністративних послуг та відділу реєстрації Бахмутської міської ради проведуть прийом бахмутян, які мешкають у Києві та Київській області. Записатись на консультацію можна за номером телефону.

Про це повідомляє Центр підтримки бахмутян у місті Київ.

Бахмутський ЦНАП в Києві

Прийом громадян запланований у середу, 22 січня, за адресою: місто Київ, провулок Машинобудівний, 28, кабінет 204 (Солом’янський район, станція метро “Шулявська”) з 10:00 до 14:00. Потрапити на прийом можна за попереднім записом за телефонами:

  • +380 (98) 850 0561;
  • +380 (99) 667 9206.

В установі мешканці Бахмутської громади можуть:

  • актуалізувати дані в реєстрі територіальної громади (РТГ);
  • внести зміни до інформації про особу, що міститься в РТГ;
  • зняти особу із задекларованого / зареєстрованого місця проживання;
  • отримати витяг із реєстру територіальної громади;
  • подати повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій.

Як отримати консультацію

Консультації за зазначеними послугами можна отримати й дистанційно з понеділка по п’ятницю, з 10:00 до 16:00, за номерами: +38 (098) 850 0561 або +38 (099) 667 9206.

Також можна звернутися на електронні скриньки: 

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Лікарняні виплати в Україні: як змінилася процедура у 2025 році

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 15:15, 20 Січня 2025
Оформлення виплат / фото ілюстративне, Depositphotos

Робітники, які не можуть продовжувати роботу через стан здоров’я, можуть піти на лікарняний та розраховувати на спеціальні виплати. Цією можливістю можна скористатися й у 2025 році, втім треба бути готовим до нововведень.

Редакція Бахмут IN.UA розповідає про лікарняні та про те, як саме змінилася ця можливість у 2025 році.

Лікарняні виплати у 2025 році

Лікарняні виплати — це тимчасовий дохід під час хвороби, які надаються працівникові під час його тимчасової непрацездатності. Підставою для отримання грошей є наявність е-лікарняного або документального підтвердження права працівника на звільнення від виконання службових обов’язків (листок непрацездатності) на період, визначений лікарем.

У 2025 році запрацювала нова реформа, яка закріплена законами України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. В її межах прийнята норма, згідно з якою Пенсійний фонд України (ПФУ) залучатиметься до виплат лікарняних. Перші п’ять днів хвороби працівника оплачує його роботодавець. Починаючи з шостого дня — ПФУ. Якщо ви хворієте понад шість днів, то ваш роботодавець має подати заяву-розрахунок до Пенсійного фонду.

Як здійснюватимуться виплати у 2025 році

Підставою для нарахування лікарняних виплат є е-лікарняний, або листок непрацездатності. Саме цим документом працівник підтверджує свою хворобу. На їх основі формується електронний медичний висновок, який згодом потрапляє до Електронного реєстру листків непрацездатності. Сповіщення про відкриття вашого е-лікарняного надійде роботодавцю в кабінеті страхувальника на Порталі електронних послуг ПФУ.

Самі виплати надходитимуть тоді, коли статус працівника на Порталі електронних послуг Пенсійного фонду України зміниться на “Готовий до сплати”. Для звичайних лікарняних термін зміни статусу становить 7 днів після дати відкриття. Впродовж цього часу лікарем може бути змінений медичний висновок.

Варто зазначити, що через проблеми роботи електронного кабінету та реєстру лікарняних під час війни, деякі лікарняні так і не змінили свій статус на Готовий до сплати. У такому разі бухгалтер вашого підприємства може самостійно відрахувати та виплатити вам лікарняний.

Терміни виплат лікарняних коштом ПФУ

Виплати ПФУ мають перерахувати впродовж 10 календарних днів з дня надходження документів. Впродовж цього часу комісія ПФУ буде вирішувати, чи призначати вам лікарняні виплати. У випадку позитивного рішення, ПФУ має перерахувати кошти роботодавцю, а він — на рахунки працівника разом з найближчою зарплатою.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Бахмутський ЦНАП

Як у Києві потрапити на прийом у Бахмутський ЦНАП

22 січня фахівці Центру надання адміністративних послуг та відділу реєстрації Бахмутської міської ради проведуть прийом бахмутян, які мешкають у Києві та Київській області. Записатись на […]

Лікарняні виплати в Україні: як змінилася процедура у 2025 році

Робітники, які не можуть продовжувати роботу через стан здоров’я, можуть піти на лікарняний та розраховувати на спеціальні виплати. Цією можливістю можна скористатися й у 2025 […]

15:15, 20.01.2025 Скопіч Дмитро

Соціальна допомога: якого числа вона надходить на рахунки українців у 2025 році

Система соціальної допомоги в Україні — це важливий інструмент підтримки тих громадян, хто опинився у скрутному життєвому становищі. Вона вкрай актуальна й під час війни. […]

12:15, 20.01.2025 Скопіч Дмитро

Допомога по безробіттю: як її оформити у 2025 році

В Україні існує державна програма, яка надає можливість отримувати регулярні грошові виплати безробітним громадянам. Вона діє й під час воєнного стану. Редакція Бахмут IN.UA розповідає […]

12:00, 19.01.2025 Скопіч Дмитро

Як звільнитися з військової служби за сімейними обставинами: покроковий гід та перелік документів

Військовослужбовці, які наразі перебувають на службі, мають право на дострокове звільнення зі служби за певними обставинами. Сімейні — одні з таких. Редакція Бахмут IN.UA розповідає, […]

11:00, 19.01.2025 Скопіч Дмитро