Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

У Полтаві видаватимуть теплий одяг для жінок і дітей-ВПО: реєстрація

Валентина Твердохліб 18:00, 3 Грудня 2024
одяг
Зимовий одяг / ілюстративне фото Pexels

У Полтаві видаватимуть теплий одяг для переселенців. Волонтери безоплатно видадуть зимові речі для жінок та дітей.

Про це повідомляє міжнародний благодійний фонд “Бі Хеппі”.

Безоплатний одяг для ВПО

У Полтаві безоплатно видаватимуть теплий одяг для жінок і дітей. Допомогу можуть отримати переселенці, які евакуювалися з таких регіонів:

  • Луганська область;
  • Донецька область;
  • Херсонська область;
  • Запорізька область;
  • Сумська область;
  • Харківська область (лише Куп’янськ, Вовчанськ, Дворічна, Борова, Великий Бурлук та Ізюм).

До видачі доступні жіночі светри в розмірах S, M, L та трикотажні комбінезони для дітей віком 1-2,5 роки і зростом 74, 80, 86, 92 сантиметри.

Щоб отримати одяг, потрібно попередньо зареєструватися за посиланням. Форму потрібно заповнювати на кожну людину окремо.

Видача одягу відбудеться в четвер, 5 грудня, в місті Полтава. Точну адресу повідомлять додатково. Для отримання допомоги з собою треба взяти оригінали підтверджуючих документів.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

До чого може призвести втрата шахти біля Покровська

Валентина Твердохліб 17:20, 3 Грудня 2024
Шахтоуправління “Покровське” / фото Вікіпедія

Через погіршення військової ситуації на Донеччині є ризик втрати шахти біля Покровська. Щоб не наражати на небезпеку працівників, її можуть закрити. Втім, ця шахта дуже важлива, адже вона є єдиним джерелом видобутку коксівного вугілля на підконтрольній Україні території.

До чого може призвести втрата шахти, під час брифінгу в Media Center Ukraine розповів президент Асоціації металургів і гірників України Олександр Каленков.

Втрата шахти біля Покровська, ризики

Наразі шахтоуправління “Покровське” є єдиним джерелом видобутку коксівного вугілля на підконтрольній Україні території. Це вугілля необхідне для виробництва сталі на найбільших металургійних комбінатах країни.

Якщо Україна втратить цю шахту, сировину треба буде завозити з-за кордону. А це призведе до підвищення цін на металопродукцію.

“Єдина шахта, яка залишилася на контрольованій території, це шахтоуправління “Покровське”, яке обʼєднує декілька шахт. Можливість втрати цієї шахти реальна. Навіть у сьогоднішніх умовах шахти працюють, забезпечують нас коксівним вугіллям. Все робиться для того, щоб робітники залишалися в безпеці наскільки це можливо. Але всі розуміють, що з погіршенням ситуації це може призупинитися, і ми можемо втратити це джерело коксівного вугілля”, — зазначив Олександр Каленков.

Якщо шахти будуть закриті або втрачені, це не стане причиною зупинки металургійних підприємств. Вугілля будуть завозити з-за кордону, однак це матиме супутні виклики, як от зростання цін.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

одяг

У Полтаві видаватимуть теплий одяг для жінок і дітей-ВПО: реєстрація

У Полтаві видаватимуть теплий одяг для переселенців. Волонтери безоплатно видадуть зимові речі для жінок та дітей. Про це повідомляє міжнародний благодійний фонд “Бі Хеппі”. Безоплатний […]

шахти

До чого може призвести втрата шахти біля Покровська

Через погіршення військової ситуації на Донеччині є ризик втрати шахти біля Покровська. Щоб не наражати на небезпеку працівників, її можуть закрити. Втім, ця шахта дуже […]

Українці у 2025 зможуть подавати онлайн-заяву про репарації за злочини росії

Уже у 2025 році громадяни України зможуть подати заяви про репарації за будь-які злочини, вчинені росіянами. Це можна буде зробити у застосунку “Дія”. Про це […]

кременчук

Як у Кременчуці переселенцям допомагають з житлом і роботою

Нещодавно редакція “Бахмут IN.UA” провела опитування бахмутян. Ми запитували куди вони переїхали, щоб розповісти про допомогу, яку надають у цих громадах. Серед відповідей були запитання про допомогу, […]

Як перевірити бронь від мобілізації у 2024 році: пояснення

Під час воєнного стану в Україні триває мобілізація. Водночас певні категорії працівників мають право на бронювання. Детальніше про те, як саме перевірити наявність броні від […]

15:00, 03.12.2024 Скопіч Дмитро