Кожний народний депутат має дбати про благо України і добробут українського народу, захищати інтереси виборців та держави. Яким чином народні депутати це робили на нашому окрузі і в Раді, дізнаємось у помічника відсутнього на окрузі народного депутата-мажоритарника Сергія Клюєва і у народного депутата від партії “Народний Фронт” Костянтина Матейченко.
За діючою виборчою системою половина депутатів потрапляє в Раду за списками, половина за одномандатними мажоритарними округами. Основним законом, що регламентує діяльність народного депутата, є Закон України “Про статус народного депутата України”. Варто зазначити, що обов’язки списочників і мажоритарників різняться в частині підтримки зв’язку з виборцями.
«Мажоритарник зобов’язаний підтримувати зв’язок з виборцями на окрузі, де він обирався, а списочник — у тому регіоні, який персонально йому визначить депутатська фракція (група). Але якщо деякі мажоритарники відкрили приймальні в своїх округах, то норма закону про персональне представництво від партій в Україні не працює», – зазначає аналітик Андрій Грудкін.
Обраний за списками політичної партії «Народний фронт» мешканець Бахмутського району Костянтин Матейченко каже, що почав працювати на окрузі не за призначенням партії, а за власною ініціативою.
«У відсутності депутата-мажоритарника Сергія Клюєва останні два роки я працював на окрузі. Це стосувалось зустрічей з виборцями і допомоги органам місцевого самоврядування в Лимані та Бахмутському районі», – каже Матейченко.
На жаль спитати народного депутата Сергія Клюєва, обраного по одномандатному мажоритарному округу № 46, про результати його роботи особисто нам не вдалося. Обранець не був на окрузі з 2013 року, не працював у Раді.
Помічник народного депутата Сергій Мальцев стверджує, що при відсутності нардепа приймальня ніколи не зачиняла двері.
«Я працюю помічником не п’ять, а 17 років. У Сергія Петровича є помічники, які займаються законотворчістю. У мене завдання – зв’язок з виборцями, прийом громадян, зв’язок з органами місцевого самоврядування на території виборчого округу. Навіть якщо б Сергій Петрович працював в Раді, то всі ці обов’язки виконував би я. За цей час на рік до нас зверталось близько 300 людей по різним питанням, це і роз’яснення по соціальним питанням, комунальним послугам, звертались за фінансовою, юридичною допомогою», – каже Мальцев.
Цікаво, що на сайті “Вечерний Бахмут”, де активно відображається діяльність громадського руху “Вместе“, що створений на базі колишньої “Партії Регіонів” в 2018 році не позначається, що прийом веде помічник народного депутата Сергія Клюєва. В публікації Мальцева називають депутатом обласної ради.
Помічник народного депутата каже, що надавав фінансову допомогу і від Клюєва і звертався до інших депутатів, за роз’ясненнями людей направляв к юристу громадського руху “Вместе”, за необхідністю подавались депутатські звернення.
Чому в такому разі вони не відображені на сайті Верховної Ради, де зібрана вся інформація про роботу депутата?
«Я не тільки помічник народного депутата, а й депутат Донецької обласної ради. Рада не збирається, але повноваження ми не склали, всі запити я подавав від себе як від депутата обласної ради. Намагався впоратись своїми силами для більшої оперативності у вирішенні питань», – відповідає Мальцев.
Чому народний депутат Сергій Клюєв, який з причини своєї відсутності в Раді не виконував обов’язків зазначених законодавством, не склав повноваження і не дав можливості працювати іншій людині Мальцев повідомив:
Чому народний депутат Сергій Клюєв, який з причини своєї відсутності в Раді не виконував обов’язків зазначених законодавством, не склав повноваження і не дав можливості працювати іншій людині Мальцев повідомив:
«Весь цей час Сергій Петрович не сидів, склавши руки, а доказував свою невинність в різних інстанціях, щоб продовжити роботу у Верховній Раді. Як наслідок, у 2018 році Суд Євросоюзу виключив його з санкційних списків ЄС. Для того щоб аналогічне рішення прийняли в Україні, не вистачило часу, а може політичної волі тих, хто це рішення мав прийняти. Сергій Петрович обирався по одномандатному виборчому округу як мажоритарщик, тому в разі складання ним повноважень довелося б призначати нові вибори в окрузі».
Колишній голова міської організації «Партії Регіонів», нині кандидат в народні депутати по 46-му округу Олександр Шинкаренко вважає, що Клюєву заважало виконувати свої функції політичне переслідування.
«Якби не було політичного переслідування, він би ніколи не виїжджав. Стільки законопроектів, скільки подав Сергій Петрович ніхто напевно в раді не подавав. В нього працював цілий Центр законодавчих ініціатив. Народний депутат знаходився і знаходиться в межах України. Він просто знаходиться на непідконтрольній території. Це не правильно, коли говорять, що його не було в Україні. Крим – це Україна? Донбас – це Україна?», – пояснює Шинкаренко.
Законопроекти подані Сергієм Клюєвим за попереднє скликання – 2012-2014 рік.
Напередодні опублікування матеріалу колеги з «Вільного радіо» повідомили, що Андрій Клюєв через суд визнає своє право балотуватись на 46-му окрузі. ЦВК має прийняти рішення найближчим часом.
Скільки заробляє народний депутат і його помічники?
Зарплатня нардепа залежить від його посади і розміру прожиткового мінімуму, який доречи встановлюють самі депутати. Голова Верховної ради має оклад – 12 прожиткових мінімумів (22236 грн), рядовий член комітету – 10 прожиткових мінімумів (18530 грн). Крім окладу є надбавки. Народному депутату протягом всього строку виконання депутатських повноважень щомісячно видаються кошти для компенсації вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, а також відшкодовуються витрати, пов’язані з виконанням депутатських повноважень, у розмірі місячної заробітної плати народного депутата, що не підлягають оподаткуванню.
У депутата можуть бути помічники-консультанти, максимальна кількість таких помічників – 31. Їх правовий статус і умови діяльності яких визначаються законами та прийнятим відповідно до них Положенням про помічника-консультанта народного депутата. Народний депутат самостійно визначає кількість помічників-консультантів, які працюють на постійній основі, за сумісництвом і на громадських засадах у межах загального фонду, який встановлюється йому для оплати праці помічників-консультантів. Згідно з чинним законодавством кожному народному обранцю на місячне утримання помічників-консультантів виділяється 34 тисячі гривень. У межах цього фонду депутат самостійно визначає кількість помічників, які працюють за строковим договором, сумісництвом та на громадських засадах.
Довідка: Витрати на утримання парламенту, та зокрема діяльність народних депутатів, щороку зростають. За 2018 рік близько 453,2 млн пішло на оплату праці, близько одного мільярду — на інші виплати.
Декларацій Сергія Клюєва у вільному доступі немає, тому подивитись його зарплатню ми не можемо. Помічник нардепа Сергій Мальцев повідомив, що отримував зарплату, але декларувати свій дохід він не забов’язаний.
Клюєв має двох помічників, що працюють за трудовим договором.
За декларацією Костянтина Матейченко в 2018 році він заробив 445 тисяч гривень. За посиланням можна подивитись всі декларації нардепа за період роботи в Раді.
З яких частин складається законотворчість народного депутата?
Повертаючись до функцій народного депутата України його діяльність окрім роботи на окрузі складається також з обов’язків роботи в Раді.
Народний депутат має:
- бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України та її органів, до складу яких його обрано;
- особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються Верховною Радою України та її органами;
- виконувати доручення Верховної Ради України, відповідного комітету, депутатської фракції (групи), тимчасової спеціальної або тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України, до складу яких його обрано.
Як повідомив нам діючий депутат Костянтин Матейченко, для виконання цих функцій за регламентом визначається два пленарних тижні, коли відбуваються сесії та один тиждень для роботи в комітеті.
«Якщо оцінювати всю законотворчу діяльність, то саме робота в комітетах, хоча її не видно виборцю, найважливіша. На пленарних засіданнях працюють з тим, що було підготовлено в комітетах. У мене навіть відмітка в трудовій книжці стоїть як моя прив’язка до комітету», – пояснює нардеп.
Законопроекти подані Костянтином Матейченко за період 2014-2019 рік.
Як депутат може обрати комітет у Верховній Раді?
Парламент на першій сесії нового скликання створює нову систему комітетів та визначає предмет відання кожного з них, затверджує персональний склад і визначає керівництво (голів, перших заступників, заступників, секретарів).
«Процес обрання депутатів до складу комітетів та визначення керівництва лежить суто в політичній площині і законодавством не регулюється. У Регламенті та Законі про комітети йдеться про принцип квот від фракцій при формуванні складу комітетів, однак відсутні принципи і підходи до такого квотування. Саме тому процес визначення керівництва та складу комітетів є заполітизованим і часто є предметом торгів, адже фракції бажають мати контроль над провідними комітетами. Наприклад, Бюджетного комітету», – каже аналітик Андрій Грудкін.
Костянтин Матейченко є членом Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції. Ми запитали чому він опинився саме в цьому комітеті, зараз в Верховній Раді їх 27-м.
«Я був списочником, тому вибір відбувався в межах партійної дисципліни. У мене запитали переваги, і оскільки я більше працював з правоохоронною системою, я магістр права, тому поставили в цей комітет. У кожному комітеті, 5-6 підкомітетів, я був головою одного з підкомітетів. Деякі питання перед розглядом в комітеті розглядадись нашим підкомітетом. Наш комітет був напевно самий навантажений. Зазвичай законопроекти розглядаються тільки профільним комітетом, а наш комітет на предмет корупційних ризиків розглядав всі законопроекти», – пояснив Матейченко.
Як саме відбувається робота в комітеті?
Комітети Верховної Ради України здійснюють такі функції: 1) законопроектну; 2) організаційну; 3) контрольну. Перша полягає в опрацюванні законопроектів для подальшого винесення на розгляд ради. Друга означає організацію власної діяльності в рамках загальної роботи Ради. Третя – аналізі практики застосування законодавчих актів, організація і проведення слухань.
«Вся комітетна неділя зайнята засіданнями. Законопроектів дуже багато частину розглядають помічники, частину вивчає депутат. Крім того, в кожному комітеті працює секретаріат, до складу якого входять юристи, так звані технократи, які теж розглядають законопроекти. Якщо під час розгляду виявлялися корупційні ризики, лобіювання чиїхось інтересів чи конфлікт інтересів, під час засідання ми обговорювали це і виносили рішення. 20-30% законопроектів було повернуто з цих причин. В принципі всі законопроекти що якимось чином стосувалися матеріальної вигоди мали такі ризики. Як антикорупційний комітет ми розглядали всі законопроекти, які утворили базу для створення НАБУ, НАЗК, органів прокуратури. Майже всі засідання комітету були резонансні тому було багато журналістів», – розказує Костянтин Матейченко.
Комітети Верховної Ради мають свої сайти в інтернеті, тож за їх діяльністю і роботою в них свого депутата легко слідкувати, а засідання можна подивитись он-лайн.
«Є таке поняття парламентський контроль. На комітеті розглядаються не тільки законопроекти, комітет виконує контрольну функцію – розглядає звернення. Половину засідань ми розглядали такі звернення. За підозру в порушеннях антикорупційного законодавства, ми можемо на засідання викликати міністрів, різних посадових осіб. Засідання комітету впливали на кадрові рішення, хоча не завжди», – додає Матейченко.
Як виборцю підтримувати зв’язок з народним депутатом?
В законі прописані дві конкретні форми зв’язку – інформування виборців про свою депутатську діяльність: під час особистих зустрічей з ними та через засоби масової інформації.
«Закон не зобов’язує нардепа мати приймальню на окрузі. Якщо все ж таки приймальня існує, можна передати усне або письмове звернення через помічника депутата, який здійснює там прийом. На сайті Верховної Ради у профілі депутата можна знайти телефон приймалень, надіслати лист-звернення у приймальню або до Верховної Ради України на ім’я депутата за адресою вул. Грушевського, 5, Київ, 01008, надіслати лист на електронну адресу, що вказана на персональній сторінці депутата на офіційному сайті Верховної Ради», – радить аналітик Андрій Грудкін.
Однією з форм комунікації є обов’язкове звітування на зборах виборців не рідше двох разів на рік. Але чітких правил такого звітування в законодавстві немає, як і відповідальності за його відсутність. При цьому можливостей прозвітувати у депутата багато – для особистих зустрічей депутатів в округах в календарному плані Верховної Ради передбачені спеціальні дні (останній тиждень місяця).
Звітів депутата Сергія Клюєва у відсутності на окрузі відповідно не було. Чи звітував якимось чином Матейченко? Про одну зустріч за ініціативи громадськості сайт повідомляв в 2015 році. На таке ж звернення мешканців Артемівска-Бахута Клюєв не відреагував.
«Я не звітував на окрузі як мажоритарник, але зустрічався з людьми в сільрадах. Мої щоквартальні звіти, які я подавав в партію можна подивитися на сайті ВР», – каже нардеп.
Частина депутатів є достатньо публічними особами, вони підтримують зв’язок з виборцями через соціальні мережі. Ми не знайшли ніяких офіційних сторінок і акаунтів Сергія Клюєва, напередодні виборів в Фейсбуці з’явилась сторінка Матейченко.
Якщо взяти приклади з всеукраїнського рівня, то активну інформаційну роботу в Фейсбуці веде народний депутат Ганна Гопко. Вона обиралась за списком від «Самопомочі». Гопко є головою Комітету Верховної Ради України у закордонних справах. Вона часто робить прямі включення, звітує про свої відрядження, публікує виступи в Верховній Раді. Наприкінці терміну роботи представила відеозвіт. На сторіночці Ганни Гопко на сайті Верховної Ради зазначено, що звіти публікуються на прохання депутата.
Вивчаючи функції народних депутатів, зазначених у законі, ми зіштовхнулись з тим, що багато речей прописано не чітко, за невиконання обов’язків не передбачена відповідальність. Звісно, що таке законодавство треба доповнювати, сподіваємося, що в наступній каденції на це буде політична воля. А виборці будуть обирати відповідальних депутатів і контролювати їх діяльність після виборів.
Здійснено в рамках проекту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.