Реформа вищої освіти: які зміни чекають студентів у 2024

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:00, 24 Квітня 2024
Студенти / фото ілюстративне

Верховна Рада ухвалила законопроєкт № 10177 про індивідуальні освітні траєкторії, який значно розширює можливості українських студентів. Вони зможуть контролювати темп вивчення матеріалу або корегувати тривалість навчання, йдеться про те, коли молодь зможе навчатися 6-8 років, паралельно поєднуючи освіту з роботою.

Відповідна картка законопроєкту розміщена на сайті ВРУ.

Зміни у вищій освіті 2024 року

Відповідно до документа, можливості студентів у вищих навчальних закладах (ВНЗ) значно розширяться. Вони зможуть самостійно обирати предмети та курси, які відповідають їхнім інтересам та цілям.

Крім того,  студенти зможуть навчатися у зручному для себе темпі, прискорюючи або уповільнюючи процес відповідно до своїх потреб. Вони матимуть змогу закінчити чотирирічну бакалаврську програму за три роки або поєднувати з роботою та отримати спеціальність за 6-8 років.

Вибір спеціальності

Навчання студентів / фото ілюстративне

Згідно з новою системою вищої освіти, студенти зможуть самостійно обирати окрему спеціальність у галузі, на яку вони вступали. Наприклад, студент, який вступив на галузь “Соціальні науки” вивчає соціологію та політологію. Після проходження 50-120 кредитів за 1-2 роки, студент зможе обрати окрему спеціальність, як-от “Політологія”, і продовжити вивчати саме її.

Мінімальний обсяг аудиторних занять

Мінімальна кількість годин аудиторних занять раніше не регулювалося. Проте, зараз  бакалавр матиме 10 з 30 годин на роботу з викладачем у межах одного навчального кредиту, а магістр — 8 з 30 годин.

Зміни вибіркових курсів

Відповідно до документа, в площину вищої освіти вводять поняття “регульованих” та “нерегульованих” спеціальностей. До першої категорії увійдуть, наприклад, наступні спеціальності:

  • право;
  • атомна енергетика;
  • медицина;
  • військова служба.

Вони матимуть менше вибіркових курсів — 10% замість 25%. Окрім того, для них розроблять нові вимоги до компетентностей і результатів навчання, також передбачені державні іспити.

На противагу цьому, в нерегульованих спеціальностях, зокрема “Філологія” або “Фінанси”, збільшать кількість вибіркових дисциплін з 25% до 25-50%.

Зазначимо, що нові правила вищої освіти оновлюватимуть упродовж наступних місяців для того, щоб відповідати стандартам ЄС.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

МВС запустило застосунок “112”: як працює екстрений виклик без мобільного зв’язку

Семаковська Тетяна 13:00, 21 Грудня 2025
Застосунок “112” / фото МВС

Міністерство внутрішніх справ (МВС) України запустило застосунок екстреної допомоги “112”, який дозволяє викликати необхідні служби навіть без мобільного зв’язку.

Про це повідомив Ігор Клименко, Міністр внутрішніх справ України.

МВС запустило застосунок екстреної допомоги “112”

МВС презентувало застосунок екстреної допомоги “112”, який працює без мобільного зв’язку.

У разі критичної ситуації користувач здійснює дзвінок через застосунок, після чого оператор оцінює обставини та скеровує на місце відповідну службу — поліцію, рятувальників, медиків або газову службу.

Найбільш корисним застосунок є в укриттях або підвалах, де відсутній мобільний сигнал, у районах зі слабким чи нестабільним покриттям, а також під час аварій або перебоїв у роботі стільникових мереж.

Ми будемо розширювати функціональність “112”. Серед наступних кроків — опція виклику жестовою мовою, щоб сервіс був максимально доступним для всіх користувачів. 112 — це про можливість отримати допомогу за будь-яких умов. Навіть коли інші канали зв’язку недоступні“, — зауважив Ігор Клименко, Міністр внутрішніх справ України.

Як завантажити застосунок

Завантажити застосунок можна за одним із посилань нижче, яке відповідає операційній системі телефону:

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як отримати акт перевірки сімейного стану в 2025-2026 роках

Семаковська Тетяна 12:20, 21 Грудня 2025
Військові на фронті / фото Генштаб ЗСУ

Військовослужбовці час від часу мають надавати акт перевірки сімейного стану. Особливо це стосується випадків, коли необхідно звернутися за звільненням зі служби через необхідність постійного догляду за членом сім’ї, зокрема особою з інвалідністю I або II групи, тяжкохворим родичем чи за відсутності інших осіб, здатних забезпечити такий догляд.

Детальніше про те, як отримати акт перевірки сімейного стану — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як отримати акт перевірки сімейного стану

Від 15 липня 2025 року набули чинності зміни, якими врегульовано порядок отримання акту перевірки сімейного стану військовослужбовця. Документ є підставою для звільнення відповідно до абзаців 13 і 14 пункту 3 частини 12 статті 26 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”.

Отримати акт можна двома способами. Перший — подати рапорт на ім’я командира військової частини за затвердженою формою. Другий — безпосередньо через звернення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) за місцем проживання особи, яка потребує догляду. Його можна подати як особисто, так і поштою.

Для нього необхідно подати оригінали або нотаріально завірені копії наступних документів:

  • форму, затверджену наказом Міністерства оборони України;
  • документи, що підтверджують родинний зв’язок, наприклад, свідоцтво про народження або паспорт особи, яка потребує допомоги;
  • документи, що підтверджують потребу у догляді — довідка про встановлення інвалідності I або II групи, висновок медичної комісії про потребу у постійному догляді, або інші медичні документи (витяги з історії хвороби), якщо вони підтверджують неможливість самообслуговування людини;
  • документи, що підтверджують відсутність інших осіб, здатних здійснювати догляд (свідоцтво про смерть інших родичів, документи про інвалідність родичів тощо);
  • документи про склад сім’ї та спільне проживання (довідка про склад сім’ї, довідка про зареєстроване місце проживання);
  • інші додаткові документи за потреби (судові рішення, довідка з соцзахисту про призначення догляду тощо).

Після надходження рапорту або заяви командир військової частини протягом трьох днів надсилає запит до ТЦК та СП. Керівник центру впродовж одного дня призначає комісію, яка перевіряє сімейні обставини, вивчає документи, відвідує місце проживання та користується державними реєстрами.

Перевірка триває до десяти календарних днів, а у разі надсилання додаткових запитів — до 15 днів. За результатами складається акт перевірки сімейного стану у трьох примірниках, які надсилають військовій частині та військовослужбовцю не пізніше ніж за п’ять днів після оформлення документа.

Загальний строк від подання рапорту чи заяви до отримання акту може сягати 24 календарних днів. Новий порядок встановлює чітку процедуру дій для військовослужбовців, які потребують звільнення за сімейними обставинами.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Зеленський

Маніпуляція: Президентство Зеленського закінчується навесні

У російських та проросійських Telegram-каналах поширюють інформацію, що повноваження чинного глави України Володимира Зеленського нібито вже завершились, або діятимуть до кінця травня 2024 року. Однак, […]

14:30, 19.04.2024 Гук Лідія

“Путінська” війна, премії від американців: як розпізнати маніпуляції “хороших росіян”

Громадяни російської федерації, що позиціюють себе ліберальною та антивоєнною частиною рф, щосили намагаються створити образ “хороших росіян” — кожен своїми методами. Редакція Бахмут.IN.UA розповість, які […]