Реформа вищої освіти: які зміни чекають студентів у 2024

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:00, 24 Квітня 2024
Студенти / фото ілюстративне

Верховна Рада ухвалила законопроєкт № 10177 про індивідуальні освітні траєкторії, який значно розширює можливості українських студентів. Вони зможуть контролювати темп вивчення матеріалу або корегувати тривалість навчання, йдеться про те, коли молодь зможе навчатися 6-8 років, паралельно поєднуючи освіту з роботою.

Відповідна картка законопроєкту розміщена на сайті ВРУ.

Зміни у вищій освіті 2024 року

Відповідно до документа, можливості студентів у вищих навчальних закладах (ВНЗ) значно розширяться. Вони зможуть самостійно обирати предмети та курси, які відповідають їхнім інтересам та цілям.

Крім того,  студенти зможуть навчатися у зручному для себе темпі, прискорюючи або уповільнюючи процес відповідно до своїх потреб. Вони матимуть змогу закінчити чотирирічну бакалаврську програму за три роки або поєднувати з роботою та отримати спеціальність за 6-8 років.

Вибір спеціальності

Навчання студентів / фото ілюстративне

Згідно з новою системою вищої освіти, студенти зможуть самостійно обирати окрему спеціальність у галузі, на яку вони вступали. Наприклад, студент, який вступив на галузь “Соціальні науки” вивчає соціологію та політологію. Після проходження 50-120 кредитів за 1-2 роки, студент зможе обрати окрему спеціальність, як-от “Політологія”, і продовжити вивчати саме її.

Мінімальний обсяг аудиторних занять

Мінімальна кількість годин аудиторних занять раніше не регулювалося. Проте, зараз  бакалавр матиме 10 з 30 годин на роботу з викладачем у межах одного навчального кредиту, а магістр — 8 з 30 годин.

Зміни вибіркових курсів

Відповідно до документа, в площину вищої освіти вводять поняття “регульованих” та “нерегульованих” спеціальностей. До першої категорії увійдуть, наприклад, наступні спеціальності:

  • право;
  • атомна енергетика;
  • медицина;
  • військова служба.

Вони матимуть менше вибіркових курсів — 10% замість 25%. Окрім того, для них розроблять нові вимоги до компетентностей і результатів навчання, також передбачені державні іспити.

На противагу цьому, в нерегульованих спеціальностях, зокрема “Філологія” або “Фінанси”, збільшать кількість вибіркових дисциплін з 25% до 25-50%.

Зазначимо, що нові правила вищої освіти оновлюватимуть упродовж наступних місяців для того, щоб відповідати стандартам ЄС.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Зимова підтримка”: як отримати 1 000 грн у Дії або Укрпошті

Семаковська Тетяна 11:00, 14 Листопада 2025
“Зимова підтримка” прив’язана до “Національного кешбеку” / фото Дія

Уряд ухвалив механізм виплати одноразової допомоги у розмірі 1 000 гривень у рамках програми “Зимова підтримка”. Реалізація програми стартує вже 15 листопада.

Детальніше про те, як отримати 1000 гривень на власний рахунок у межах програми “Зимова підтримка” — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як подати заявку “Зимова підтримка”

Кабінет Міністрів України схвалив механізм реалізації нової державної програми «Зимова підтримка», ключовим елементом якої є одноразова виплата 1 000 гривень кожному громадянину, який наразі перебуває на території України.

Подати заявку можна буде з 15 листопада до 24 грудня 2025 року у застосунку «Дія» або у відділенні Укрпошти. Оформити допомогу дозволено як для себе, так і для дітей.

Як отримати 1 000 гривень через “Дія”

Якщо ви подаєте заявку онлайн у Дії, виплата надійде на картку “Національний кешбек”. Кошти можна витратити на оплату комунальних послуг, придбання ліків та продуктів українського виробництва чи донати Силам оборони.

Ті громадяни, які вже мають картку, яка підтримує цю ініціативу, додатково не потрібно буде робити ніяких кроків.

Тим, хто лише планує доєднатися, потрібно зробити наступні кроки:

  • відкрити спеціальний рахунок у своєму банку;
  • отримати віртуальну чи фізичну картку;
  • надати банку дозвіл на передачу інформації про перекази з обраних карток;
  • зайти в застосунок “Дія” та обрати послугу “Національний кешбек”;
  • ввести дані готової картки у застосунок.

Якщо подати заявку через Укрпошту

У разі оформлення допомоги у відділенні Укрпошти кошти будуть зараховані на спеціальний рахунок, відкритий для отримувача.

Використати їх можна безпосередньо у відділеннях Укрпошти — на покупку українських товарів або оплату комунальних платежів і благодійні внески.

До якого часу можна скористатися

Витратити отримані кошти за програмою “Зимова підтримка” можна до 30 червня 2026 року, у будь-який зручний момент.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Статус УБД: які документи потрібні, щоб підтвердити участь у бойових діях у 2025-2026

Семаковська Тетяна 18:00, 13 Листопада 2025
Військові / фото Генштаб

Щоб отримати статус учасника бойових дій (УБД) у 2025-2026, військовий або військова має підтвердити свою участь у захисті держави. Для цього командир частини подає до відповідної комісії довідку та інші документи, що засвідчують виконання бойових або службових завдань.

Детальніше про те, які документи потрібні для підтвердження участі у бойових діях — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Які документи потрібні, щоб підтвердити УБД

Для надання статусу учасника бойових дій (УБД) військовослужбовцю, який брав безпосередню участь у бойових діях, командир військової частини або органу військового управління протягом 30 календарних днів зобов’язаний подати на розгляд комісії довідку про участь військового у виконанні бойових чи службових завдань.

Отримати посвідчення УБД в Україні наразі можуть наступні категорії громадян:

  • військові Збройних Сил України;
  • військові Територіальної оборони України;
  • військові Нацгвардії України;
  • представники СБУ;
  • представники Служби зовнішньої розвідки;
  • представники Держприкордонслужби;
  • представники Державної спеціальної служби транспорту;
  • військовослужбовці з військових прокуратур;
  • поліцейські;
  • особи рядового, начальницького складу ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби;
  • особи, які з 24 лютого по 25 березня 2022 відповідно до Закону України Про забезпечення участі цивільних осіб в захисті України у складі добровольчих формувань у взаємодії із ЗСУ, ДПСУ, Нацполіцією, НГУ, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України формуваннями брали участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України;
  • співробітники Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в супротиві ворогу.

Зазначимо, що статус УБД можуть отримати як чинні службовці, так і звільнені зі служби.

Довідка оформлюється на підставі щонайменше одного з таких документів:

  • бойове донесення;
  • журнал бойових дій (оперативних завдань);
  • вахтовий журнал;
  • польотний лист;
  • книга служби;
  • наказ про залучення до бойових або службових заходів;
  • відомості про виконання розвідувальних завдань;
  • довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).

У документі обов’язково має бути вказано розділ “Перебування в районах ведення бойових дій”, де зазначаються конкретні області, райони та населені пункти, у яких військовослужбовець виконував завдання.

Ці дані потрібні для перевірки відповідності територій районам воєнних (бойових) дій, визначених наказами Головнокомандувача Збройних сил України.

Як оформити статус УБД офлайн

Для того, щоб військовослужбовець, демобілізований або їх представники, могли оформити статус УБД потрібно звернутися зі спеціальною заявкою до Комісії того органу військового управління, якому підпорядкована військова частина, де військовослужбовець проходить або проходив військову службу.

При цьому потрібно надати наступні документи:

  • заява у паперовій формі;
  • згода на збір та обробку персональних даних;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри на матовому папері, зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки (для осіб, звільнених з військової служби, які отримуватимуть посвідчення УБД у ТЦК, не додаються);
  • документи, які містять докази та підтверджуючі факти виконання військовим або особою, звільненою з військової служби, особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань для захисту України.

У випадку, якщо заявник не знає, якому органу військового управління підпорядкований його підрозділ, то заявку необхідно надіслати на адресу виду (роду) військ, якому він підпорядкований, або напряму до МОУ.

Як оформити УБД в Дії

Оформлення УБД в Дії значно спростило процес формування лише заяви на отримання відповідного статусу, яку потім особа має передати своєму командиру, під керівництво якого вона воювала, або напряму до Комісії. 

Якщо мова йде звільненого з військової служби або їх представника, то потрібно сформувати заявку, підписати її за допомогою Дія. Підпис, а потім відправити на адресу електронної пошти [email protected]. При цьому потрібно додати ще:

  • згоду на збір та обробку персональних даних в 1 примірнику;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри в електронному вигляді у форматі JPG чи JPEG. Зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки;
  • документи, які містять докази та підтверджують факт особою бойових (службових) завдань.

Строк надання послуги становить 30 днів.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Зеленський

Маніпуляція: Президентство Зеленського закінчується навесні

У російських та проросійських Telegram-каналах поширюють інформацію, що повноваження чинного глави України Володимира Зеленського нібито вже завершились, або діятимуть до кінця травня 2024 року. Однак, […]

14:30, 19.04.2024 Гук Лідія

“Путінська” війна, премії від американців: як розпізнати маніпуляції “хороших росіян”

Громадяни російської федерації, що позиціюють себе ліберальною та антивоєнною частиною рф, щосили намагаються створити образ “хороших росіян” — кожен своїми методами. Редакція Бахмут.IN.UA розповість, які […]