Без жорстокості, але з перчинкою: як написати сценарій різдвяного вертепу

Семаковська Тетяна 14:39, 10 Листопада 2023
Андрій Тимчак з дружиною / Ілюстрація Бахмут IN. UA

Щороку з настанням Різдва тисячі людей чекають у своїх домівках на прихід невеликого мандрівного театру, який прославлятиме Бога через театральні елементи та комічне відображення дійсності. Вертеп — це одна з багатьох багатовікових традицій нашого народу.

Часто люди, які цікавляться традиціями, хочуть самі написати сценарій та взяти участь у вертепі. Як правильно це зробити, редакція Бахмут IN. UA дізнавалася у мешканця Званівки Андрія Тимчака.

Примітка. Андрій Тимчак — відомий на Батьківщині громадський діяч, зараз служить в ЗСУ та захищає Україну. Пан Андрій тривалий час розвивав вертепи на Донеччині, ця традиція має для українця особливе значення. Нагадаємо, що переселенці в 1951 році, мешканці Званівки, Верхньокам’янки та Роздолівки, привезли цю культуру святкування Різдва з заходу України.

Коротко про святкові вертепи

Вертеп — це старовинний пересувний театр, де ставили релігійні та світські п’єси. В Україні перші вертепи з’явилися ще в 17 столітті.

Сам феномен бере свою основу ще з дохристиянських вірувань, як один зі способів шанування Нового Сонця, Нового хліборобського року — початка шляху сонця до весни. Саме тому існує вірування, що прихід вертепу може забезпечити в новому році добрий врожай та добробут в сім’ї.

Написання сценарію різдвяного вертепу

Вертеп, який створив Андрій Тимчак / особистий архів героя

За словами Андрія Тимчака, створення мандрівного театрального дійства — кропіткий та структурований процес, до якого треба готуватися заздалегідь. Перш за все, аби написати сценарій, вам потрібно обрати тему. 

Для того, щоб створити сценарій, повинна бути основа. Ви маєте знати все про вертепи, або цікавитись цією темою. Потім дивитесь, чи є якісь “пробіли”, й шукаєте, де можна створити новий напрямок. Ви туди намагаєтесь вкладати все, що є, що ви дізналися за все своє життя… І бах! Ви створили тему, новий напрямок. Якось так.

Андрій Тимчак // громадський діяч

Як зазначає майстер вертепів зі Званівки, починати роботу над сценарієм слід заздалегідь.

Як організувати традиційний вертеп?

Написати сценарій різдвяного вертепу буде легко, якщо ви матимете ідею та однодумців. Далі починається найскладніша частина — організація. Творець вертепу сам повинен вирішити, скільки людей буде залучено, буде вертеп дитячим (до десяти років) або дорослим, чи будуть у сценарії підіймати серйозні теми, наприклад, політику, історію тощо.

Аби створити гарний вертеп, потрібно від 8 до 20 людей, для кожного з них потрібно зробити костюми.

Ви не підете у звичайних курточках чи шапочках. Треба мати костюм. Але річ у тому, що такі костюми в магазинах не продаються.

Каже Андрій Тимчак // про етапи створення костюмів

Щоб пошити костюм, можна звернутися в ательє або ж пошити його вручну. Наприклад, якщо людина має роль пастуха, то вона готує відповідний костюм. Експерт в розмові також наголосив, що бувають випадки, коли людина не може уявити те, як виглядає його персонаж. В такому випадку потрібно працювати разом та проговорювати власні думки на прикладі сценарію вертепу.

Наступним кроком в створенні образів стають тематичні атрибути в руках.

Річ у тому, що у кожного з персонажів є щось в руках. Ніхто не йде у вертеп з порожніми руками. Хтось має при собі царські жезли, в когось пастуші палки, в когось зірка, меч тощо. Тут починаються нюанси.

прокоментував пан Андрій // додаючи, що знайти якісні речі дуже складно.

Чоловік у розмові згадує, що особливості у створенні спільних образів для вертепів також є. Наприклад, бажано, щоб всі учасники дійства мали однаковий колір та форму взуття.

Репетиції для вертепу на Різдво

Вертеп у Бахмуті / скриншот

Ніяке театральне дійство не може обійтись без тренувань. Вертепи також не виключення. Вони потребують інколи навіть більших зусиль, аніж звичайні п’єси. Перш за все, це пов’язано з щільним графіком. Вертеп на Різдво, не важливо вірші у вас чи пісні, потрібно заздалегідь прорепетирувати.

Перші репетиції можна робити вже з 5 грудня. Щонайменше двічі на тиждень команда має збиратися разом, аби в результаті мати найкращий сценарій вертепу.

За словами експерта, у першій репетиції потрібно обрати старшого. Добре, аби це була артистична людина, яка вміє задавати загальний темп дійства. Також потрібно розподілити між учасниками ролі. За одну репетицію потрібно близько 4 разів від початку й до кінця проговорити слова сценарію.

Святкування Різдва: обов’язкові дії 

Коли костюми готові, а люди вивчили слова, починається робота над плануванням дій.

Найголовніше у вертепі — програма. Ось у вас є вертеп, але просто класний вертеп, а тут прийшло Різдво. Куди ви підете? Що ви будете робити з цим вертепом? Де ви будете виступати? Повинна бути максимально завантажена та продумана програма. Маєте знати, чи ви будете виступати на сцені? Чи ви будете ходити по будинках? Чи ви будете їздити по закладах?

Пояснює Андрій Тимчак // особливості планування вертепу

Слід також вирішити те, як саме повинен проходити початок та кінець виступу. Також з усіма учасниками вертепу потрібно наперед домовитися про ймовірні застілля. Це звичайна практика, адже люди ходять цілий день, тож господарі хат часто запрошують їх розділити частування. Мінімум тричі актори вертепу мають сісти за стіл з господарями.

Втім, одна із головних запорук гарного вертепу — ваше щире бажання та однодумці-ентузіасти, резюмує пан Андрій.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Зимова підтримка”: як отримати 1 000 грн у Дії або Укрпошті

Семаковська Тетяна 11:00, 14 Листопада 2025
“Зимова підтримка” прив’язана до “Національного кешбеку” / фото Дія

Уряд ухвалив механізм виплати одноразової допомоги у розмірі 1 000 гривень у рамках програми “Зимова підтримка”. Реалізація програми стартує вже 15 листопада.

Детальніше про те, як отримати 1000 гривень на власний рахунок у межах програми “Зимова підтримка” — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як подати заявку “Зимова підтримка”

Кабінет Міністрів України схвалив механізм реалізації нової державної програми «Зимова підтримка», ключовим елементом якої є одноразова виплата 1 000 гривень кожному громадянину, який наразі перебуває на території України.

Подати заявку можна буде з 15 листопада до 24 грудня 2025 року у застосунку «Дія» або у відділенні Укрпошти. Оформити допомогу дозволено як для себе, так і для дітей.

Як отримати 1 000 гривень через “Дія”

Якщо ви подаєте заявку онлайн у Дії, виплата надійде на картку “Національний кешбек”. Кошти можна витратити на оплату комунальних послуг, придбання ліків та продуктів українського виробництва чи донати Силам оборони.

Ті громадяни, які вже мають картку, яка підтримує цю ініціативу, додатково не потрібно буде робити ніяких кроків.

Тим, хто лише планує доєднатися, потрібно зробити наступні кроки:

  • відкрити спеціальний рахунок у своєму банку;
  • отримати віртуальну чи фізичну картку;
  • надати банку дозвіл на передачу інформації про перекази з обраних карток;
  • зайти в застосунок “Дія” та обрати послугу “Національний кешбек”;
  • ввести дані готової картки у застосунок.

Якщо подати заявку через Укрпошту

У разі оформлення допомоги у відділенні Укрпошти кошти будуть зараховані на спеціальний рахунок, відкритий для отримувача.

Використати їх можна безпосередньо у відділеннях Укрпошти — на покупку українських товарів або оплату комунальних платежів і благодійні внески.

До якого часу можна скористатися

Витратити отримані кошти за програмою “Зимова підтримка” можна до 30 червня 2026 року, у будь-який зручний момент.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Статус УБД: які документи потрібні, щоб підтвердити участь у бойових діях у 2025-2026

Семаковська Тетяна 18:00, 13 Листопада 2025
Військові / фото Генштаб

Щоб отримати статус учасника бойових дій (УБД) у 2025-2026, військовий або військова має підтвердити свою участь у захисті держави. Для цього командир частини подає до відповідної комісії довідку та інші документи, що засвідчують виконання бойових або службових завдань.

Детальніше про те, які документи потрібні для підтвердження участі у бойових діях — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Які документи потрібні, щоб підтвердити УБД

Для надання статусу учасника бойових дій (УБД) військовослужбовцю, який брав безпосередню участь у бойових діях, командир військової частини або органу військового управління протягом 30 календарних днів зобов’язаний подати на розгляд комісії довідку про участь військового у виконанні бойових чи службових завдань.

Отримати посвідчення УБД в Україні наразі можуть наступні категорії громадян:

  • військові Збройних Сил України;
  • військові Територіальної оборони України;
  • військові Нацгвардії України;
  • представники СБУ;
  • представники Служби зовнішньої розвідки;
  • представники Держприкордонслужби;
  • представники Державної спеціальної служби транспорту;
  • військовослужбовці з військових прокуратур;
  • поліцейські;
  • особи рядового, начальницького складу ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби;
  • особи, які з 24 лютого по 25 березня 2022 відповідно до Закону України Про забезпечення участі цивільних осіб в захисті України у складі добровольчих формувань у взаємодії із ЗСУ, ДПСУ, Нацполіцією, НГУ, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України формуваннями брали участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України;
  • співробітники Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в супротиві ворогу.

Зазначимо, що статус УБД можуть отримати як чинні службовці, так і звільнені зі служби.

Довідка оформлюється на підставі щонайменше одного з таких документів:

  • бойове донесення;
  • журнал бойових дій (оперативних завдань);
  • вахтовий журнал;
  • польотний лист;
  • книга служби;
  • наказ про залучення до бойових або службових заходів;
  • відомості про виконання розвідувальних завдань;
  • довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).

У документі обов’язково має бути вказано розділ “Перебування в районах ведення бойових дій”, де зазначаються конкретні області, райони та населені пункти, у яких військовослужбовець виконував завдання.

Ці дані потрібні для перевірки відповідності територій районам воєнних (бойових) дій, визначених наказами Головнокомандувача Збройних сил України.

Як оформити статус УБД офлайн

Для того, щоб військовослужбовець, демобілізований або їх представники, могли оформити статус УБД потрібно звернутися зі спеціальною заявкою до Комісії того органу військового управління, якому підпорядкована військова частина, де військовослужбовець проходить або проходив військову службу.

При цьому потрібно надати наступні документи:

  • заява у паперовій формі;
  • згода на збір та обробку персональних даних;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри на матовому папері, зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки (для осіб, звільнених з військової служби, які отримуватимуть посвідчення УБД у ТЦК, не додаються);
  • документи, які містять докази та підтверджуючі факти виконання військовим або особою, звільненою з військової служби, особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань для захисту України.

У випадку, якщо заявник не знає, якому органу військового управління підпорядкований його підрозділ, то заявку необхідно надіслати на адресу виду (роду) військ, якому він підпорядкований, або напряму до МОУ.

Як оформити УБД в Дії

Оформлення УБД в Дії значно спростило процес формування лише заяви на отримання відповідного статусу, яку потім особа має передати своєму командиру, під керівництво якого вона воювала, або напряму до Комісії. 

Якщо мова йде звільненого з військової служби або їх представника, то потрібно сформувати заявку, підписати її за допомогою Дія. Підпис, а потім відправити на адресу електронної пошти [email protected]. При цьому потрібно додати ще:

  • згоду на збір та обробку персональних даних в 1 примірнику;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри в електронному вигляді у форматі JPG чи JPEG. Зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки;
  • документи, які містять докази та підтверджують факт особою бойових (службових) завдань.

Строк надання послуги становить 30 днів.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Утеплення вікон

Плівка, парафін чи монтажна піна: як утеплити вікна на зиму

Підготування оселі до зимового періоду слід робити заздалегідь. Як й минулого року українців можуть очікувати тривалі відключення світла, а щоб убезпечити себе від переохолодження потрібно […]

термобілизна на зиму

Готуємося до холодів: як обрати термобілизну розповідають експерти з мережі Gorgany

Термобілизна — важливий елемент одягу зимою, а при ймовірних відключеннях світла в Україні ще й необхідний. Попри поширений міф, що термобілизна зігріває – основним її […]

Притулок «Лада»

Рік в евакуації: як притулок «Лада» готується до зими на Дніпропетровщині

Рівно рік тому Бахмутське товариство захисту тварин «Лада», рятуючись від війни, евакуювалося на Дніпропетровщину. За цей час волонтери допомогли врятувати сотні собак від неминучої загибелі. […]

17:33, 28.09.2023 Микола Ситник