Бахмутяни скаржаться на роботу БТІ: як розв’язати проблему із довідками

Семаковська Тетяна 16:21, 10 Листопада 2023
Ілюстрація Бахмут IN. UA

На початку липня 2023 року комунальне підприємство “Бахмутське бюро технічної інвентаризації” після довготривалої перерви відновило роботу в столиці. Серед основних послуг, які надають фахівці, — довідки про правову належність нерухомого майна, яка виникла до 01.01.2013 року. Саме вони потрібні для того, аби бахмутяни могли зареєструвати заяву про пошкоджене житло.

Однак все частіше бахмутяни почали скаржитися на роботу БТІ, тож редакція вирішила розібратися, чому комунальне підприємство має негативні відгуки від громади.

У чому справа?

Бахмутське БТІ з липня 2023 року відкрило філію в столиці. За майже місяць роботи до КП надійшло 1642 запити, 296 тоді вдалося обробити. У кінці липня 2023 року редакції повідомляли, що тут працює троє осіб. Ще в той період бахмутяни на зустрічі в Києві, а також у коментарях Facebook-сторінки Бахмут IN.UA повідомляли, що ресурсів працівників не вистачає на всіх охочих. Через це доводиться довго чекати, доки запити будуть розглянуті та оброблені. 

Однак чітких термінів очікування немає. Відтак співрозмовниця Бахмут IN.UA бахмутянка Ольга зазначала, що вона звернулася за довідкою про право власності на майно через ЦНАП за місцем проживання, який направив запит до БТІ, але протягом 55 робочих днів установа не отримала жодної відповіді. Тож Ользі повідомили, що не можуть задовольняти її прохання через відсутність відповіді.

Зазначимо, щоб без цього документу люди не можуть оформити заяву про пошкоджене житло, адже у застосунку “Дія” потрібно надати підтверджувальні правоустановчі документи на майно.

У квітні 2023 року редакція надіслала запит до БТІ, щоб дізнатися, чи вивезли документацію з Бахмута. Тоді нам повідомили, що архіви БТІ частково зберігаються електронно. Втім, це не стосується тих документів, які були в паперовому вигляді.

Поодинокі чи часті випадки?

Опитування редакції / скриншот

Редакція провела опитування 24 жовтня 2023 року, де опитала бахмутян, чи задоволені вони послугами БТІ, щоб переконатися, чи не був випадок з бахмутянкою Ольгою винятком із правил. Ми отримали близько 30 коментарів із негативним підтекстом.

Ось кілька коментарів бахмутян, які, ймовірно, свідчать про незадоволення місцевих жителів роботою БТІ.

Коментарі бахмутян / скриншот

Додамо, що всі коментатори повідомляють про схожі проблеми: довге очікування, відсутність чітких термінів відповіді. Також пишуть про факти непрофесійного спілкування, зокрема грубість у розмові з бахмутянами, скидання телефонного дзвінка тощо.

Результати опитування / скриншот

Люди у коментарях, а також в особистих повідомленнях негативно налаштовані, адже їм не видають довідку, яка потрібна населенню, від БТІ для встановлення самого факту власності на майно.

Бахмутяни про роботу БТІ / скриншот

Бахмутяни закликали, аби на неналежне виконання обов’язків БТІ звернула увагу міська влада та налагодила отримання послуг у комунальному підприємстві. Редакція звернулася до Бахмутської міськради із проханням надати відповідь щодо роботи працівників БТІ, яка виконується, на думку громади, некомпетентно.

Нагадаємо, що звернутися до БТІ можна за номером телефону: +38 (095) 678 00 14.

Публікуємо відповідь міськради нижче:

Відповідь міськради на запит / скриншот

У міськраді нам повідомили, що з липня 2023 року КП “Бахмутське БТІ” надає послугу щодо отримання довідок про правову належність нерухомого майна, яка виникла до 01.01.2013 року.

Звернутись за отриманням довідки про правову належність нерухомого майна має можливість:

  • особисто власник;
  • співвласник;
  • уповноважена ним особа.

Надання цієї послуги здійснюється протягом 30 календарних днів, але на сьогодні при дуже великій потребі громадян термін скорочено до 10 днів, кажуть у міськраді.

Відомості про зареєстроване до 01.01.2013 право власності на нерухомість надаються КП «Бахмутське БТІ» на підставі записів в реєстраційних книгах, де здійснювалась реєстрація права власності до створення електронних реєстрів.

Також зауважують, що в обліковій документації підприємства зберігання довідок про правову належність майна не передбачено. Крім того, у відповіді міськрада зазначила, що вона не отримувала від громадян Бахмута чи громади повідомлення про порушення термінів в отриманні довідок.

Щодо випадків непрофесійного спілкування з громадянами, то тут зауважують, що керівництво БТІ регулярно проводить співбесіди з працівниками, аби ті дотримувалися робочої етики.

Стандартних ситуацій не існує, усі випадки різні та потребують індивідуального розгляду та консультування. Просимо усіх набратись терпіння, намагаємось надати якісну послугу всім.

Резюмують у Бахмутській міськраді // у відповідь на запит щодо БТІ

Що робити бахмутянам, яким потрібні довідки?

Портал Дія / Фейсбук

Поки робота в БТІ не задовольняє громаду, можна піти іншим шляхом. Про це ми розпитали у фахівчині “Право на захист” Яни Пушкалової.

За словами експертки, (ред. коментар надано 31 жовтня 2023 року) коли українці подають заяви на отримання компенсації за пошкоджене або знищене житло, однією із досить поширених проблем стало отримання відмови, оскільки мобільний застосунок Дія не відображає їхнє житло на порталі.

Додаток бере цю інформацію з реєстру нерухомості, і це говорить про те, що у цьому реєстрі немає цього житла, будинку чи квартири. Наявність цього запису про право власності в Державному реєстрі речових прав (ДРРП) є обов’язковою умовою для подання заяви на отримання допомоги в рамках програми єВідновлення.

Яна Пушкалова // юристка

Бахмутяни також повідомляли про те, що не могли зареєструвати заявку в Дії через відсутність запису щодо права власності на майно, оскільки в електронній системі його немає. Саме тому й люди зверталися до місцевого БТІ. Зазначимо, що підприємство має в активі чималу кількість виданих довідок, але це не анулює факт того, що багато бахмутян не можуть її отримати.

Фахівчиня пояснює, що після того, як людина звернулась до державного реєстратора щодо внесення відомостей про майно, обов’язком останнього є самостійно запитувати відомості в органів, що здійснювали реєстрацію прав власності на нерухоме майно до 2013 року, у разі відсутності даних у реєстрах.

Органи державної влади, підприємства, установи та організації, а у нашому випадку БТІ зобов’язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі, пояснює Яна Пушкалова.

Втім, граничний строк надання адміністративної послуги визначається ЗУ “Про адміністративні послуги”. Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав.

Якщо БТІ не відповідає, то державний реєстратор у строк, встановлений для державної реєстрації прав, приймає  рішення про офіційну письмову відмову у проведенні реєстраційних дій.

Отримавши це письмове рішення у державного реєстратора про відмову у проведенні реєстраційних дій, особа може звернутися до суду для захисту свого порушеного права обравши належний спосіб захисту. В цьому випадку рекомендовано звернутись до юриста.

Бахмутяни можуть звертатися до юриста за безплатною допомогою

За словами юристки, часто виникають ситуації, коли державні реєстратори нехтують обов’язком, надсилати запити по особі до БТІ та просять людину звернутися  самостійно до  місцевого бюро технічної інвентаризації із запитом про надання інформаційної довідки.

Якщо ви самостійно звертаєтеся до БТІ, то таке звернення, має бути розглянуто  і вирішено у термін не більше одного місяця від дня їхнього надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їхнього отримання.

Фахівчиня додає, що є випадки, коли БТІ не встигли виїхати на безпечну територію та були знищені разом зі всією документацією і фактично перестали існувати.

У випадку, якщо бюро технічної інвентаризації відмовляє або ігнорує  в наданні зазначеної інформації без законних підстав, можна зобов’язати БТІ надати таку інформацію, звернувшись до відповідного окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

Як один зі способів позасудового захисту своїх прав, це звернення до офісу Уповноваженого ВРУ з прав людини.

Як правило, вплив Уповноваженого ВРУ з прав людини, є результативним, та впливає на активність розпорядника інформації, зокрема через можливість складення останнім адміністративного протоколу на відповідальних осіб розпорядника за ненадання інформації, неоприлюднення інформації та інші порушення права на доступ відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Яна Пушкалова // юристка

Контакти Уповноваженого з прав людини + 38 (080) 050 17 20 та до Секретаріату Уповноваженого ВРУ з прав людини + 38 (044) 299 74 08.

Контакти безплатної допомоги від БФ “Право на захист”:

  • Vodafone +38 (099) 507 50 90;
  • Kyivstar +38 (068) 507 50 90;
  • Lifecell +38 (093) 507 50 90;
  • Telegram: https://t.me/pravonazahyst.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм

Як розрахувати житлову субсидію у 2025-2026 році: покрокова інструкція та приклад

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:45, 6 Листопада 2025
Розрахунок субсидії / фото Finance News

Житлова субсидія — це державна допомога українським родинам, які не можуть самостійно сплачувати повну вартість житлово-комунальних послуг. У 2025 році правила її розрахунку залишаються незмінними, але суми залежать від доходів сім’ї, соціальних нормативів і вартості послуг.

Детальніше про те, як розрахувати житлову субсидію у 2025 році — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як розрахувати житлову субсидію у 2025-2026

Житлова субсидія — це безповоротна адресна державна соціальна допомога малозабезпеченим громадянам, які проживають у житлових приміщеннях і не мають змоги самостійно оплачувати комунальні послуги, витрати на управління будинком чи придбання палива. Програму субсидій запроваджено ще у 1995 році, і вже понад 30 років вона залишається ключовим інструментом соціального захисту населення в умовах зростання тарифів.

Що впливає на розмір субсидії

Розмір субсидії визначається як різниця між повною вартістю житлово-комунальних послуг у межах соціальних норм і нормативів та обов’язковим платежем, який залежить від доходів родини.

Соціальні норми та нормативи закріплено у постанові Кабміну №409 від 6 серпня 2014 року, а порядок розрахунку обов’язкового платежу — у постанові №1156 від 27 липня 1998 року.

Приклад розрахунку субсидії на опалювальний сезон 2025–2026 років

Приклад розрахунку опублікували на сайті Пенсійного фонду України (ПФУ). Для розгляду взята умовна сім’я з чотирьох осіб:

  • чоловік (щомісячний дохід — 8 900 гривні);
  • дружина (щомісячний дохід — 8 200 гривні);
  • 2 неповнолітні дитини.

Зазначається, що під час розрахунку розміру житлової субсидії на опалювальний сезон 2025-2026 років враховуються доходи домогосподарства за I та II квартали 2025 року.

Перший крок — визначення середнього доходу сім’ї. Для цього середньомісячний сукупний дохід домогосподарства визначається шляхом ділення сукупного доходу всіх членів домогосподарства за 2 квартали на кількість місяців, за які враховуються доходи:

Усього дохід сім’ї за пів року заробляє 102 600 гривні. Вказану суму отримується за наступною формулою: (8 900 * 6) + (8 200 * 6).

Далі отримані результати діляться на 6, тобто кількість місяців. Виходить, що середньомісячний дохід сім’ї становить 17 100 гривень.

Другий крок — визначення середнього доходу на одну особу в сім’ї. Для отримання суми потрібно розділити середньомісячний дохід сім’ї на кількість її членів. У прикладі цей показник становить 4 275 гривень (17 100 / 4 = 4 275).

Третій крок — розрахунок обов’язкового відсотка платежу за формулою: Ро = Кд / Кг * Рг, де:

  • Ро — частка плати за послуги для домогосподарства (частка доходу), яка для розрахунку субсидії округлюється до двох знаків після коми;
  • Кд — коефіцієнт доходу відношення розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу до прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, встановленого на 1 січня року, з якого призначається субсидія;
  • Кг — базовий коефіцієнт — два прожиткових мінімуми на одну особу в розрахунку на місяць;
  • Рг — базова норма плати — 15% середньомісячного сукупного доходу домогосподарства.

Отже: 17 100 гривні (середньомісячний сукупний дохід домогосподарства) / 4 (кількість членів домогосподарства) / 2 920 (прожитковий мінімум на 1 січня 2025 року) / 2 (базовий коефіцієнт доходу для призначення субсидії) * 15% (базова норма плати за житлово-комунальні послуги) = 10,95%.

У такому разі, сума обов’язкового платежу становить 1 872,45 гривні (17 100 * 10,95% = 1 872,45)

Останній крок — це розрахування розміру самої субсидії. Вона обчислюється за формулою: розмір плати за житлово-комунальні послуги (ЖКП) у межах соціальних норм і нормативів (3 422,35 гривні) – сума обов’язкового платежу домогосподарства за ЖКП. У прикладі розрахунок виглядатиме наступним чином: 3422,35 – 1 872,45 = 1549,90 гривні — розмір субсидії на сім’ю

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Аліменти у 2025 році: скільки платитимуть на дітей в Україні

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:00, 5 Листопада 2025
Виплати аліментів / фото НБУ

У 2025 році розмір аліментів на дітей в Україні залежатиме від віку дитини та доходу платника. Мінімальна гарантована сума не може бути меншою за 50% прожиткового мінімуму, а максимальна — перевищувати 10 прожиткових мінімумів.

Детальніше про аліменти у 2025 році — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Аліменти у 2025 році: які суми виплачуватимуть на дітей

В Україні мінімальний рівень аліментів безпосередньо залежить від прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних вікових категорій. Водночас існують мінімальні гарантовані аліменти — це мінімальна сума, яку зобов’язаний сплачувати один із батьків незалежно від рівня доходу:

  • для дітей до 6 років — 1 281,5 гривні (50% від прожиткового мінімуму 2 563 гривень;
  • для дітей від 6 до 18 років — 1 598 гривень (50% від прожиткового мінімуму 3 196 гривень).

Сума не може перевищувати 10 прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку:

  • до 6 років — 25 630 гривень;
  • від 6 до 18 років — 31 960 гривень.

Що таке рекомендований розмір аліментів

Якщо гарантований розмір аліментів — це мінімальна сума, яку має сплачувати батько чи мати при низькому рівні заробітку, то рекомендований розмір аліментів — це аспект, який встановлюється у судовому порядку при достатності заробітку платника.

Як визначається розмір аліментів

Якщо суд або сторони визначили аліменти у фіксованій (твердій) сумі, процес їхнього утримання є максимально простим. У такому випадку виконавча служба самостійно проводить індексацію суми, а роботодавець лише утримує конкретно визначену суму із заробітної плати працівника.

Існує й інша версія аліментів, коли сума залежить від відсоткового співвідношення — частини заробітку після утримання податку на дохід та військового збору.

Залежно від кількості дітей, аліменти у відсотках становлять:

  • на одну дитину — ¼ частини доходу;
  • на двох дітей — ⅓ частини доходу;
  • на трьох і більше дітей — ½ частини доходу.

Зазначимо, що законодавство передбачає одне правило: загальний розмір відрахувань не може перевищувати 50%, а в разі стягнення аліментів на неповнолітніх дітей 70% зарплати, яка належить до виплати працівникові

З яких доходів утримують аліменти, а з яких — ні

Відповідно до пункту 1 Переліку №146, аліменти підлягають утриманню з усіх видів заробітку та додаткової винагороди, які працівник отримує як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом. Наприклад:

  • основна заробітна плата;
  • доплати, надбавки, премії, у тому числі за понаднормову роботу, за роботу у святкові, неробочі та вихідні дні;
  • винагорода за підсумками річної роботи або одноразові виплати за вислугу років;
  • відпускні та компенсація за невикористану відпустку (якщо вона нараховується за кілька років під час звільнення);
  • виплати за час виконання державних чи громадянських обов’язків, зокрема проходження військової служби;
  • авторський гонорар працівникам;
  • допомога з державного соціального страхування, за винятком декретних та лікарняних по догляду за хворою дитиною.

Цей список не є вичерпним — аліменти можуть утримуватися і з інших доходів, якщо вони не входять до переліку винятків, визначених пунктом 12 Переліку №146.

Водночас існує низка виплат, з яких аліменти не відраховуються, зокрема:

  • вихідна допомога при звільненні;
  • неоподатковувана матеріальна допомога;
  • компенсація за невикористану відпустку (крім випадків, коли вона виплачується за кілька років);
  • допомога на лікування;
  • виплати у зв’язку з вагітністю та пологами;
  • компенсації під час відрядження (добові, витрати на переїзд, переведення до іншої місцевості тощо);
  • польове забезпечення та інші надбавки, що замінюють добові;
  • компенсації за амортизацію інструментів, зношення одягу чи взуття;
  • допомога по догляду за хворою дитиною до 14 років;
  • вартість продовольчого або речового забезпечення, а також грошова компенсація за нього;
  • дотації на харчування, санаторні путівки, відпочинок, що надаються коштом підприємства.

Строки та порядок сплати утриманих аліментів

Порядок перерахування аліментів визначено частиною 1 статті 69 Закону №1404. Згідно з нормою, роботодавець, який проводить утримання аліментів із заробітної плати працівника, зобов’язаний перерахувати утримані кошти на:

  • рахунок органу державної виконавчої служби, або
  • рахунок приватного виконавця, який веде відповідне виконавче провадження.

Перерахування слід здійснити у строк, передбачений для виплати заробітної плати боржнику. Якщо ж такий строк не визначено, то роботодавець має переказати аліменти не пізніше 10 числа місяця, що настає після місяця, за який проводилось стягнення.

Крім цього, роботодавець щомісяця зобов’язаний подавати звітність виконавцю — “Звіт про здійснені відрахування та виплати”. Форма звіту затверджена наказом Міністерства юстиції України від 2 квітня 2012 №512/5.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

єВідновлення

Донеччанам відмовляють у компенсації за житло у єВідновленні. У чому причина

Від початку повномасштабного вторгнення росіяни зруйнували в Україні тисячі жилих будинків. Своєю чергою, щоб допомогти людям матеріально уряд запровадив програму компенсації коштів за зруйноване чи […]

Євідновлення, компенсація сума

єВідновлення: як українцям видаватимуть компенсацію за житло

З січня 2024 року українці зможуть отримати компенсації за зроблений власним коштом ремонт житла, яке було пошкоджено внаслідок війни рф проти України. Відповідний закон (№ […]

БТІ номер

Бахмутське БТІ змінює номер телефону

Бахмутське бюро технічної інвентаризації змінює контактний номер телефону. Про це повідомляють Центри Підтримки бахмутян БТІ новий номер Бахмутське бюро технічної інвентаризації, яке з липня поточного […]