Війна, яку почала росія, стала причиною того, велика кількість приватних будинків та квартир зазнали руйнувань. За попередніми даними, їх кількість сягає понад 250 тисяч. На жаль, це статочні цифри — комісії органів місцевого самоврядування продовжують фіксувати пошкодження, які країна-агресор завдає українській інфраструктурі. Своєю чергою, аналогічну роботу потрібно робити й громадянам для отримання компенсацій.
Адвокатеса з Бахмута Євгенія Деменкова пояснила у своєму Telegram, як правильно оформити факт пошкодження/знищення нерухомого майна.
Як оформити факт пошкодженого або зруйнованого житла
У травні 2023 року набув чинності закон, що визначає правила та порядок державних компенсацій за пошкоджене та зруйноване житло. Для цього потрібно зібрати необхідні документи та слідувати чіткій інструкції.
Крок перший
Треба перевірити, що у Вас в наявності є оригінали документів на нерухомість. Це може бути:
- договір дарування або купівлі-продажу;
- свідоцтво про право власності на житло (або внаслідок приватизації або внаслідок реконструкції, будівництва);
- рішення суду, свідоцтво про право на спадщину (за законом або за заповітом).
Крок другий
Якщо у Вас є оригінали документів на вашу нерухомість, ТО потрібно перевірити чи зареєстроване Ваше право власності на нерухомість в державному реєстрі речових прав.
Якщо Ви стали власником майна до 1 січня 2013 року — у вас на ваших документах буде стояти штамп БТІ про реєстрацію в реєстрі до 31 грудня 2012 року, а також буде в наявності витяг з реєстру (зелений аркуш). Якщо ж ви стали власником майна вже після 1 січня 2013 року — у вас буде окремий аркуш — витяг про державну реєстрацію прав в Державному реєстрі речових прав.
Крок третій
В мобільному застосунку “Дія” власник майна вносить інформацію про пошкодження/руйнацію вашої нерухомості. Підтвердження, що ви успішно зробили цю дію — формування документа в PDF-форматі про пошкоджене майно.
Крок четвертий
Якщо у вас не має “Дії” — ви можете звернутися або до ЦНАПу або до нотаріус, або до УСЗН (Управління соціального захисту населення). Спеціалісти цих установ допоможуть вам внести інформацію в Рєстр пошкодженого майна. Це саме такий реєстр, який ви заповнюєте самостійно в “Дії”.
Якщо ви самі внесли — додатково вам не потрібно йти в Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), до нотаріуса чи Управління соціального захисту населення (УСЗН).
Крок п’ятий
Якщо в “Дії” з’явився запис, що вашого житла немає в реєстрі, Ви:
- звертаєтесь до будь-якого ЦНАПу і просите внести вашу нерухомість в Державний реєстр речових прав і після — в Реєстр пошкодженого/зруйнованого майна.
- спеціаліст ЦНАПу при внесенні інформації про право власності на ваше майно в Державний реєстр речових прав, попросить у вас довідку БТІ. Ви повідомте, будь-ласка, спеціаліста ЦНАП, щоб сам реєстратор запросив в КП «Бахмутське БТІ» (електронним запитом) цю довідку. Наше БТІ отримає цей запит і безкоштовно надасть довідку реєстратору. Після отримання інформації — реєстратор внесе дані до Державного реєстру речових прав і після реєстрації в Державному реєстрі речових прав ви або самостійно або через ЦНАП, нотаріуса, УСЗН заповнюєте дані Іншого реєстру — реєстр пошкодженого/знищеного майна.
- ви можете і самостійно отримати довідку БТІ для внесення інформації про ваше майно в Державний реєстр речових прав — тоді це платна послуга для Вас.
- якщо у вас майно придбане після 1 січня 2013 року, або якщо після цього строку ви вже зверталися до реєстратора для внесення даних у цей реєстр, Вам не потрібно виконувати ці дії!
Крок шостий
Тобто, внесення інформації в реєстр пошкодженого/зруйнованого житла і формування відповідного повідомлення — це все, що на сьогодні ви можете зробити.
Крок сьомий
Паралельно ви можете звернутися до поліції або ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях із повідомленням про вчинений злочин. Після обробки отриманої інформації, вас визнають потерпілою особою, але для отримання в майбутньому компенсації це не обов’язково.
Крок восьмий
Якщо у вас немає оригіналів правовстановлюючих документів на житло — ви маєте право на внесення даних до реєстру пошкодженого/зруйнованого майна, але саму компенсацію не отримаєте, доки не поновите документи.
Так само зі спадщиною: внести інформацію можливо, а отримати компенсацію за зруйноване/пошкоджене майно — тільки після оформлення спадщини.
Читайте також:
- У Раду подали законопроєкт, який допоможе бахмутянам отримати компенсацію за житло
- Бахмутянин ініціював петицію щодо звільнення Верещук та Жолнович
- Виплати ВПО: бахмутянин ініціював звернення Київради до Кабміну
Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!