Відбудова Бахмута: як не допустити розкрадання грошей?

Семаковська Тетяна 09:35, 23 Червня 2023

Після гучного скандалу із розкраданням коштів на відбудову у Гостомелі, ми вирішили дослідити, чи можна запобігти таким історіям, наприклад в Бахмуті? Адже він теж чекатиме відбудови. Як виявилося, війна для недобросовісних забудовників стала приводом для наживи. Попри все, що пережив Гостомель та його жителі, знайшлися такі люди, що фактично розкрали гроші, за які українцям мали відбудувати житло. Зокрема, в Гостомелі до оцінки зруйнованого майна і його ремонту були найняті особи, які цим ніколи не займалися. Частина робіт, про яку відзвітували так звані підрядники, була ще раніше оплачена власниками. А деякі з цих виконавців знаходились на окупованій території у той час, коли повинні були працювати у Гостомелі, чи мали звʼязок з Донецькою окупаційною владою.

Редакція «Бахмут.IN.UA» дізнавалася у аналітикині руху Чесно, бахмутських підприємців, платформи Прозорро та Бахмутської міськради, як місто може уникнути потенційного скандалу із нечесною відбудовою.

Передмова: будівельний скандал в Гостомелі

Журналісти Bihus.Info зробили власне розслідування про відбудову в Гостомелі, а точніше про обмивання грошей, яке виявили в результаті. Після виходу сюжету президент Володимир Зеленський звільнив очільника Гостомельської селищної військової адміністрації Сергія Борисюка. 

Завдяки роботі Bihus.Info громадськість дізналася, що гостомельська селищна військова адміністрація перерахувала мільйони гривень підставним ФОПам та компаніям, які нібито займалися відбудовою селища після російської окупації і бойових дій. Однак, насправді відбудови не було.

Серед підставних фігур опинився мешканець тимчасово окупованого Донецьку, пенсіонерка з Миколаєва та священник з Рівненщини. Фейкові ФОПи отримали гроші, а от мешканці Гостомелю взамін не отримали обіцяної відбудови.

Чиновники повинні розуміти, що за ними слідкують

257676203 4458351724285881 2558612942349492967 n 58352

Ірина Латиш, аналітикиня руху «Чесно», вважає, що Бахмут може уникнути скандалу з корупційними схемами при відбудові. 

«В незалежності від того, чи потрібно буде проводити тендер, чи ні — чиновники, які відповідальні за закупівлі та за процес, мали б перевіряти ТОВ (Товариство з обмеженою відповідальністю), або тих ФОПів, з якими вони укладають договори. Перевіряти мають хоча б ту інформацію, яка є публічною. Чиновники, які займатимуться питанням відбудови, ставлять підписи й приймають безпосередньо рішення, мають відповідально ставитися до цього процесу», — зазначає аналітикиня руху «Чесно».

Вона додає, що ті люди, які раніше займалися тендерними закупівлями й оголошували конкурси, вже мають досвід, як потрібно обирати добросовісних підрядників й не стати жертвою горе-забудовника.

«Тут питання може бути в іншому, ймовірно, якоїсь злочинної змови між підрядниками та чиновниками. В першу чергу це має контролювати громадськість, а держслужбовці мають знати, що їх контролюють, що є певна недовіра. Тому що там вже був певний прецедент (ред. мається на увазі скандал в Гостомелі). Ми тільки починаємо відбудовувати країну, й подібні прецеденти ще можуть бути», — каже фахівчиня.

За її словами, громадяни можуть відстежувати, куди йдуть державні кошти, за допомогою різних платформ. Одна з них – це пошуково-аналітична система 007. Тут можна відслідкувати, на що витрачають фінанси та з ким співпрацюють органи місцевої влади. 

«Влада має розуміти, що громадяни її контролюють й тримають руку на пульсі. Всі дані про компанії можна перевірити у вільному доступі, дізнатися, чим підрядник займався раніше, чи були у нього договори, чи виконувала влада якісь держзакупівлі. Чогось нового в плані перевірки — немає. Чиновники мають розуміти, що вони не мають права наживатися на горі простих людей й використовувати скрутну ситуацію для власної наживи», — пояснює аналітикиня. 

Максим Лациба. Фото: з відкритих джерел

До слова, про процеси залучення активної громади писав громадський діяч Максим Лациба. На його думку, 25% всіх проектів  (мова йде про кошти) відновлення від міжнародних донорів мають реалізовуватися руками українських громадських організацій та благодійних фондів.

«Через українські ГО і БО має здійснюватися відбудова і організація роботи соціальної інфраструктури зруйнованих міст і сіл:  закладів позашкільної освіти, садочки, початкова школа, бібліотека, клуб, сільські амбулаторії, ФАП. Саме так, міжнародні донори мають давати гроші на побудову нового садочка або закладу первинної медицини не лише сільській раді або ОДА. Саме ГО і БО мають також отримати контракти на будівництво закладів соціальної інфраструктури, їх наповнення обладнанням і персоналом. Донори і держава можуть спільно фінансувати функціонування соціальної інфраструктури міст і сіл через ГО і БО», — вважає активіст. 

У дискусії під фейсбук-постом думку активіста розкритикували, оскільки дописувачі бачать багато ризиків з можливістю створювати ГО під підрядні роботи, зокрема, некомпетентність громадського сектору у цій сфері. Однак така дискусія триває на різних рівнях і в необхідності залучення громадськості ніхто не сумнівається. Питання лише у формі.

Чи можливі корупційні схеми через Прозорро або Dozoro?

Система Prozorro. Фото: з відкритих джерел

Prozorro — це спеціальна електронна система публічних закупівель, де держава може оголосити тендер, а представники бізнесу чесно змагаються на торгах за можливість стати постачальником для неї.

Існує також платформа Dozorro, де будь-хто може надати зворотний зв’язок державному замовнику чи постачальнику,  обговорити та оцінити умови конкретної закупівлі, проаналізувати закупівлі окремого замовника.

За допомогою цих двох платформ корупційні схеми мали б звестися до мінімуму. Але чи так це насправді й, чи можливо через Prozorro здійснити так звану оборудку — пояснює фахівчиня.

«Були випадки, коли тендери прописувалися під одну конкретну компанію, тут питання до недоброчесності як влади, так і компанії. Це все у наших руках, ми можемо відслідковувати закупівлі, подивитися, які компанії брали участь. Дуже часто подаються зауваження, що тендер має прописану дуже специфічну умову, яка є припустимо тільки в одного підрядника», — ділиться прикладом експертка.

Інструменти впливу на владу при появі горе-забудовника

pexels karolina grabowska 4386431 1 900x450 88bd5

Гроші, які можна “заробити” на відбудові приваблюють горе-забудвників. Фото: з відкритих джерел

За словами пані Ірини, сьогодні громада вже має важелі впливу на тих чиновників чи підрядників, які вирішать заробити грошей на війні. Взяти хоча б приклад Гостомелю, де голову Гостомельської адміністрації звільнили після скандалу.

Громада, яку намагаються ошукати підрядники, може також подати заяву в прокуратуру або до інших правоохоронних органів. Крім того, в процесі відбудови важливо слідкувати за закупівлями та тими, хто стає виконавцями робіт.

«Важливо публічно про це говорити. Чиновники часто думають, що якщо про це не говорять, то про це ніхто не знає. Тому публічне висвітлення важливе», — каже Ірина Латиш.

Підприємець з Бахмута впевнений, що для успішної відбудови потрібно міняти законодавчу базу для підрядників

Бахмут після приходу росіян. Фото: з відкритих джерел

Примітка: Наш співрозмовник забажав залишитися анонімним

Підприємець з Бахмута, який раніше працював у будівництві, вважає, що в Україні будівельний бізнес все ще має корупційні схеми. Тому він пропонує почати зі зміни законодавчої бази. Хоч це і тривалий процес, але лише завдяки йому можна подолати корупцію.

Щодо об’єктивності Prozorro підприємець має сумніви. Він зазначає, що працював із цією системою, і розмірковує, що вона дозволяє прописати такі умови, які можуть виконати тільки конкретні забудовники, а це дає змогу прописувати тендер під конкретного підрядника.

«Сама система Prozorro — дуже цікава, її ідея хороша, але для того, щоб вона працювала, її потрібно доробляти, щоб не було можливості прописувати умови під конкретні фірми. Також Prozorro не враховує того, що в компаній є певний досвід роботи в тому чи іншому регіоні. Тобто це навпаки позитивна сторона, бо керівники знають сильні сторони цієї компанії, а сам підрядник знає особливості будівельних робіт в тому чи іншому регіоні. Крім того, тут грає й фактор впізнаваності. Люди ж можуть впливати на забудовника, особливо, якщо його знають», — пояснює підприємець.

Він наводить конкретний приклад, коли в Бахмуті школу реконструював підрядник з іншого регіону й намагався зробити не як найкраще, а як найшвидше, бо мав справи в іншому регіоні. Система Prozorro цього не враховує, пояснює чоловік.

«Уникнути долі Гостомельського скандалу в Бахмуті, звісно, що можна, але не можна просто взяти систему Prozorro, переробити її та сподіватися, що все запрацює. Це все зв’язані законодавчі процеси, які треба переглядати та покращувати. Можливо, брати приклад із західного простору, країн, які змогли побороти корупцію», — каже співрозмовник.

Роман Ованесов, бахмутянин та власник будівельної компанії, вважає, що в Бахмуті корупційних схем не буде

Будівельні роботи. Фото: з відкритих джерел

Бахмутянин Роман Ованесов каже, що Бахмут при виборі підрядників та відбудові, ймовірно, не матиме проблем з корупцією, адже попри критику міського керівництва, яка лунала — у Бахмуті не було скандальних забудов.

Система «Прозоро», на думку Романа, у перші роки свого створення справді працювала чудово. Однак з часом горе-забудовники адаптувалися до нових умов й знайшли «лазівки», щоб провертати корупційні схеми. Однією з таких стало прописування тендера під конкретну компанію.

«Ті, хто дійсно мав досвід, хто мав фахівців та засоби для виконання необхідних робіт — вони справді вигравали ці дорогі тендери через систему «Прозоро» й брали участь. Все було справедливо. Втім, у зв’язку з цим багато корупціонерів втратили значну частку доходу, яку вони отримували нечесним шляхом. А нова корупційна система дозволяла обходити ці кути й обманювати», — пояснює підприємець.

В Бахмуті пан Роман був власником двох підприємств, займався проєктними документаціями, а також безпосередньо будівельними роботами. За час роботи підприємець зіштовхувався з випадками, коли компанії намагалися виграти тендер нечесним шляхом. Наприклад, одна компанія, каже герой, вимагала для виконання робіт сертифікації одного конкретного будматеріалу.

«Ми брали участь в конкурсі не в Бахмуті. Там вимагався сертифікат вже на той матеріал, який ще не вживався. Але якщо торги ще йдуть, то ж невідомо, який саме матеріал зможе поставити підрядник. Потрібно було спочатку привезти цей документ, провести випробування, а вже потім сертифікувати. Ось такі випадки теж бували», — пояснює Роман Ованесов.

Коли в Україні говорять про корупцію, то часто в приклад ставлять іноземний досвід, однак він не завжди позитивний, впевнений Роман Ованесов. На його думку, випадків, коли в оману людей вводять міжнародні будівельні компанії, теж вистачає.

Вам буде цікаво

У Бахмуті підрядники сплачували заставу

37 cikavih faktiv pro groshi c05e9

Гроші, які сплачують підрядники стають гарантією відсутності корупції. Фото: з відкритих джерел

Коли під час будівельних робіт на Донеччині підприємець мав досвід роботи в Бахмутській громаді, за його словами, тендери тут проводили чесно.

«У нас не було такого поширеного безладу, який є в інших областях. Ті тендери, в яких я брав участь, вони давали таку практику, що ми давали заставу, не ту, яка передбачена закупівлею, а саме за укладання договору, це як запобіжний захід. Тобто, ми укладаємо договір й надаємо ще півмільйона гривень своїх. Ми виконуємо весь договір, підписуємо акт застави, й аж тоді її отримуємо. Це була практика виключно в Бахмуті й в інших містах України, я її багато де не зустрічав», — пояснює підприємець.

Тендер не можуть виграти умовні “Роги та копита”

Прозорро прибрало низку корупційних схем. Фото: з відкритих джерел

Оскільки велику роль в процесі відбору забудовників відіграє саме платформа, через яку відбуваються торги, редакція «Бахмут.IN.UA» дізналася у платформи Prozorro, як працює ця система зсередини. На наші запитання відповів голова комунікацій у Прозорро Євген Гриценко. 

«Prozorro самостійно не відстежує доброчесність постачальників, але дає замовникам інструменти для її перевірки. Зокрема законодавство передбачає, що стосовно кожного переможця закупівлі треба перевірити, чи він не фігурує у реєстрі корупціонерів НАЗК або у “чорному списку” АМКУ, чи не має податкового боргу. Для цього є окремі реєстри, багато з яких інтегровані у систему Prozorro. Крім того, є чіткий перелік вимог, які замовники можуть встановити, щоб впевнитись, що та чи інша компанія зможе виконати замовлення», — відповідає Євген Гриценко.

До таких вимог відносять:

  • наявність матеріально-технічної бази;
  • працівників з певним доступом;
  • наявність аналогічного досвіду. 

Відповідно, якщо учасник не надасть підтверджень, скажімо, виконання аналогічних контрактів, то його пропозицію відхилять, пояснюють у Prozorro.

«Якщо йдеться про відкриті торги на Prozorro, то зазвичай замовники прописують розгорнуту тендерну документацію, з великою кількістю вимог до постачальників, зокрема щоб тендер не могли виграти умовні “Роги та копита”. Адже вони самі мають бути в цьому зацікавлені», — каже пан Євген.

Що робити, якщо виграв підозрілий забудовник?

depositphotos 375568374 stock illustration fat corrupt official sitting at 1 08fe2

Горе забудовників в Україні багато. Фото: Depositphotos

За словами пана Євгена, платформа  Prozorro забезпечує відкритість і прозорість даних про тендери, що відбуваються у системі, але водночас не втручається у їх проведення. Інколи платформа отримує скарги про порушення в тендерах, але в цих випадках претензії були не до системи Prozorro, а до дій замовника. Цю інформацію скеровували до компетентних органів, а у випадку дуже масштабних чи нахабних зловживань організатори також публічно можуть висловити свою позицію.

На сторінці кожного тендера передбачена можливість повідомити Держаудитслужбу про порушення у здійсненні закупівлі, а учасники закупівлі можуть оскаржити її в Антимонопольний комітет України.

«Учасники бачать в системі всі рішення замовника, як і документи своїх конкурентів. І якщо вони бачать, що замовник безпідставно відхилив їх пропозицію, або ж неправомірно визнав переможцем іншу компанію, то можуть оскаржити це в АМКУ», — пояснює голова комунікацій у Prozorro Євген Гриценко. 

Загалом, система Prozorro прибрала цілу низку корупційних схем, що були дуже поширеними в закупівлях: зокрема вже не є реальним підтасування документів учасників чи їхніх ставок на аукціонах, адже всі ці процеси відбуваються онлайн та одразу відображаються в системі.

Також за моніторинг контроль публічних закупівель відповідає Держаудитслужба, тож людина може повідомити про порушення чи зловживання їм зі сторінки кожного тендера в Prozorro. Також, додає пан Євген, завдяки Prozorro виходили резонансні розслідування у медіа та соцмережах, що своєю чергою змушували чиновників скасовувати закупівлі з завищеними цінами тощо.

Prozorro вже розробляє процедуру тендерів для міжнародних тендерів

bb8ae754 d301 466b b6a6 11cccaeb5a79 805a000c18ed44c6e3a01850ff78f041 bfc73

Міжнародні донори можуть брати участь у тендерах Прозорро. Фото: з відкритих джерел

Євген Гриценко зазначає, що будівництво саме житлових будинків не здійснюється бюджетним коштом. 

«Водночас тендери на ремонт пошкодженого майна або ж будівництво соціальної інфраструктури, такої як лікарні, гуртожитки тощо за бюджетні кошти, мають оголошуватися через Prozorro», — каже пан Євген.

Закупівля публічними замовниками будівельних робіт через систему Prozorro обов’язкова в разі їх вартості від 1,5 млн грн. Виняток з цих правил діє для оборонних замовників на період дії воєнного стану. 

«Ми розуміємо, що майбутня відбудова буде великою мірою фінансуватися нашими міжнародними партнерами, тому вже зараз розробляємо окремі процедури для міжнародних донорів, аби їхні закупівлі також проходили в системі Prozorro», — пояснює Євген.

Чи є можливість змінити схему вибору підрядника у системі, якщо будуть запити від громадськості?

 129801644 photo 2023 05 22 12 52 23 05e60

Бахмут зруйнований на 90%. Фото: з відкритих джерел

На думку Євгена Гриценка, сам підхід до визначення переможця в системі — перемагає той учасник, який дав найкращу ціну, і який відповідає всім вимогам тендеру — абсолютно прозорий та забезпечує кожному постачальнику можливість перемогти. 

Будь-які спроби замовника тут змахлювати стають видимими та можуть дати підстави контролюючим і правоохоронним органам розпочати перевірку. 

В Prozorro нам повідомили, що вони не уповноважені змінювати правила здійснення закупівель та обрання переможців. Правила встановлюють і змінюють ВРУ та Кабмін, а ДП Prozorro — оновлює та адаптовує систему відповідно до них. 

Водночас в законодавстві, а відповідно і в системі Prozorro, регулярно з’являються нові інструменти, які дозволяють враховувати все більше факторів під час оцінки пропозицій. Наприклад, оцінка життєвої вартості закупівлі, коли на тендері оцінюється не лише сама ціна товару, а і вартість його подальшої експлуатації, пояснюють в Prozorro.

Без дискримінації та з максимальною економією бюджетних коштів: як обиратимуть підрядників в Бахмуті?

Top developers in Ukraine 1024x678 2856f

Вибір забудовника проводитимуть опираючись на ефективність та екномію. Фото: з відкритих джерел

Редакція надіслала запит до Бахмутської міськради щодо потенційного вибору підрядника. Нам повідомили, що сама процедура закупівлі базується на забезпеченні рівних умов для всіх учасників. 

Запевняють, що вибирати переможця конкурсу будуть за принципами об’єктивності та чесності у відповідності до вимог Закону. Також у Бахмутській міськраді повідомили, що при виборі підрядника керуватимуться наступними принципами:

  • добросовісної конкуренції серед учасників;
  • максимальної економії бюджетних коштів;
  • ефективності та пропорційності;
  • відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель;
  • недискримінації учасників та рівного ставлення до них;
  • об’єктивного та неупередженого визначення переможця
  • процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
  • запобігання корупційним діям і зловживанням.

Відбудова житлового сектору м. Бахмут буде проводитись забудовниками, які стануть переможцями процедур публічних закупівель будівельних робіт. Також тендерні пропозиції від можливих підрядників будуть надходити лише після оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, наголошують в міськраді. 

Якщо ж міська рада стикнеться з тим, що підрядник не виконуватиме свої обіцянки чи порушить строки їх виконання, вона вживатиме заходів для досудового врегулювання спору. У разі неефективності таких заходів влада звертатиметься із відповідним позовом до судових органів.

Водночас у відповіді на запит додають, що на теперішній час процедури закупівель будівельних робіт у м. Бахмут не проводяться у зв’язку з війною. 

Потрібен час, щоб змінити менталітет й зрозуміти — ти крадеш у своїх

Повертаючись до попереднього героя, додамо, що Роман Ованесов, як експерт у будівельній сфері, вважає, практика, коли підприємець дає заставу для проєкту — максимально скорочує можливість розкрадання, адже людина навіть якщо й замислить щось нечесне, вкраде у себе.

«Хижаки завжди йдуть на здобич. Коли з’являється таке велике будівництво, то завжди знайдуться аферисти, які хочуть щось заробити собі. Важко відповісти на це питання (ред. щодо того, чи може Бахмут уникнути корупційних скандалів під час відбудови). Я не знаю, хто там керуватиме, які фонди, тому що є досить корумповані структури. За мою практику були не тільки прозорі тендери, було коли й міжнародні організації проводили тендери. Хибна думка була, що ці організації тут не будуть мати корупції, тому що працівники цих організацій бралися з українських компаній. Потрібно достатньо часу, щоб змінити менталітет — зрозуміти, що ти крадеш у своїх, свого народу», — пояснює співрозмовник.

Ось перелік дій, які, на думку підприємця, можуть завадити розкраданню коштів: 

  • запровадити механізми громадського контролю;
  • забезпечити, щоб рішення приймалися особою не одноосібно;
  • стежити за добропорядністю підрядника;
  • залучити засоби контролю із правоохоронних органів.

Ми запитали пана Романа, чи готовий він допомагати як вже досвідчений підприємець. Це питання, на яке відповісти точно герой не зміг, адже саме повернення в Бахмут є болючою темою. Невідомо, скільки часу займе розмінування міста, коли воно стане безпечним, пояснює співрозмовник.

«Я вірю, що колись це настане, але чи буду я, чи це будуть мої діти, чи захочуть вони? Я в цьому невпевнений, тому що коли пересаджують дерево — воно завжди пускає коріння. В Бахмуті ті люди, які були українцями, зараз або закордоном або в Україні. Виникає таке питання, чи повернутися вони? Наскільки у них проростуть коріння у тих місцях, де вони зараз знаходяться?» — розмірковує Роман Ованесов.

Попри це, каже герой, він хотів би допомагати за можливості.

Що у висновку?

Підсумовуючи сказане нашими співрозмовниками, можемо назвати два головних рішення, які мають унеможливити корупційні схеми з відбудовою: 

Перше: Всі тендери про відбудову мають проходити через систему Prozorro на етапі вибору переможців, а не публікуватися заднім числом, вони повинні проходити як допорогові закупівлі.

Друге: потрібен контроль від громадськості за цими процесами, щоб і чиновники, й забудовники розуміли — за їхньою роботою слідкують й в разі чого можуть притягнути до відповідальності.

Фото: «Бахмут.IN.UA»

Бахмут живе тут! Підписуйтесь на наш телеграм, тут завжди оперативні новини про місто, найсвіжіші фото та відео

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

На що з бюджету Бахмутської громади потрібно понад 469 мільйонів гривень: аналізуємо Програму економічного та соціального розвитку Бахмутської МТГ на 2025 рік

Семаковська Тетяна 12:45, 30 Січня 2025
бюджет

До повномасштабного вторгнення такі Програми затверджували депутати міської ради — для цього спочатку проєкт рішення розглядали на депутатських комісіях, щоб була можливість обговорити його та внести зміни. Наразі це робить начальник міської військової адміністрації, міський голова Олексій Рева. Консультацій з громадськістю у публічному просторі щодо Програми ми не знайшли. Водночас 19 грудня 2024 року Розпорядженням начальника Бахмутської МТГ затвердили Програму  економічного та соціального розвитку Бахмутської міської територіальної громади. На реалізацію всієї програми потрібно понад 549 мільйонів гривень, точна цифра 549 581 400 грн, але саме з бюджету Бахмутської МТГ передбачають близько 469 мільйонів.

Що передбачає ця програма — читайте в матеріалі.

Бюджет програми економічного та соціального розвитку Бахмутської МТГ

Програму економічного та соціального розвитку Бахмутської МТГ ініціювало Управління економічного розвитку Бахмутської міської ради. Термін її реалізації — 2025 рік, а метою вказали:

  • соціальну підтримку;
  • захист прав та інтересів найбільш вразливих категорій населення;
  • недопущення зниження соціальних стандартів і гарантій в складних умовах воєнного стану; 
  • підтримку ветеранів війни, сімей загиблих Захисників/Захисниць, внутрішньо переміщених осіб; 
  • розвиток гуманітарного напрямку, залучення благодійних і громадських організацій; підвищення якості освіти та національно-патріотичне виховання молоді

На реалізацію програми потрібно понад 549 мільйонів гривень. З них з:

  • з державного бюджету — 77 522 400 гривень;
  • з обласного бюджету — 440 300 гривень;
  • з бюджету Бахмутської міської територіальної громади — 469 552 400 гривень;
  • з бюджету підприємств — 0 гривень;
  • з інших джерел — 2 066 300 гривень.
Загальний обсяг фінресурсів, які потрібні для реалізації Програми / скриншот

На що саме витратять кошти?

Грошова допомога родинам з дітьми, малозабезпечним

У Програмі вказано, що у 2025 році очікуються видатки на виплату державних допомог сім’ям з дітьми на рівні 7,2 мільйона гривень. В середньому на місяць за допомогою звертаються 328 сімей.

Також сума витрат на виплату державної соцдопомоги малозабезпеченим сім’ям у 2025 році очікується на рівні 17,2 мільйона гривень при середньомісячній кількості отримувачів допомоги 385 сімей.

Кошти виділять й для людей з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, які перебувають на обліку в Управлінні. Відтак, на 2025 рік при середньомісячній кількості отримувачів – 785 осіб передбачаються видатки на суму 31,6 мільйона гривень.

Близько 250 тисяч гривень у 2025 році складуть видатки на виплату тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце їх проживання невідоме. В середньому на місяць таку допомогу отримують 12 людей.

750 тисяч гривень (0,75 млн грн) у 2025 році становитиме сума видатків для 4 прийомних родин.

Понад 2 мільйони (2,34 млн грн) у 2025 році очікують як виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях. Йдеться про близько 82 родини.

Соціальна державна допомога, допомога на проживання та допомога людям з інвалідністю внаслідок психічного розладу

У Програмі спрогнозували зменшення середньомісячної кількості отримувачів державної соцдопомоги (з урахуванням одержувачів щомісячної державної соціальної допомоги на догляд) у 2025 році. Отримувати її будуть 585 осіб, а сума видатків складатиме 15,4 мільйона гривень.

940 тисяч гривень (0,94 млн.грн) спрямують на виплати людям, які проживають разом з особами з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, які за висновком лікарської комісії медичного закладу потребують постійного стороннього догляду. В середньому на місяць таку допомогу отримували 34 людини. 

На 2025 рік планується виплата допомоги на проживання 19 особам, її середній розмір складатиме 2 526,32 гривні.

Допомога непрацюючим, які досягли пенсійного віку, але не набули права на пенсійну виплату

На 2025 рік плануються видатки на цей вид державної соцдопомоги на суму 74,9 тисячі гривень. Отримають їх 5 людей.

Кошти також заплановані на підтримку ветеранів війни, сімей загиблих Захисників/Захисниць, внутрішньо переміщених осіб. Їх точна сума у Програмі не вказана.

Що в Програмі стосується відбудови?

Проєкт побудови житлового кварталу для ВПО в Гощі / скриншот

У Програмі також є цілі, які можливі після деокупації території. Так, в цілі “Ефективне управління та безпека в умовах зовнішніх і внутрішніх викликів” є пункт про забезпечення попередження, ліквідації надзвичайних ситуацій та життєзабезпечення постраждалого населення у післявоєнний час.

Також тут вказано про залучення організацій та підготовки відповідних спеціалістів для проведення робіт з розмінування території від вибухонебезпечних предметів після деокупації території громади.

Крім того, в пункті “Житлово-комунальне господарство та комунальна інфраструктура” вказано, що його головна ціль, — це прискорення відновлення життєдіяльності громади у післявоєнний період, доставка гуманітарної допомоги мешканцям громади. Комунальні підприємства будуть залучатись до участі у програмах розвитку Бахмутської МТГ, аби залучити інвестиції та бюджетні кошти для відновлення життя після деокупації території громади.

На додаток у пункті “Впровадження заходів територіального планування” головну ціль вказують як розв’язання питань щодо планування і відбудови територій, розробку та оновлення містобудівної документації після деокупації території Бахмутської МТГ.

Основними пріоритетами розвитку визначили дві, це:

  • розробка візії та концепції відбудови Бахмутської МТГ;
  • створення інфраструктури геопросторових даних топографічної основи території громади після деокупації території Бахмутської МТГ.

Серед головних цілей у “Промисловому комплексі” виділили пошук інвесторів для відбудови знищених підприємств громади після деокупації. А пріоритетами для розвитку назвали оцінку обсягів пошкоджень та руйнувань промислових об’єктів після деокупації Бахмутської МТГ. Також розробку планів та заходів відновлення промисловості після деокупації.

Які цілі планують втілити в межах Програми на 2025 рік

Агропромисловий комплекс

Головна ціль у Програмі вказана як надання консультацій сільгосппідприємствам щодо розвитку в умовах релокації, а пріоритетами розвитку назвали організація навчань та тренінгів для таких підприємств, залучення інвестицій міжнародних фінансових установ та країн – партнерів України для реалізації проєктів в агропромисловому комплексі. Також це залучення зацікавлених партнерів до створення нових потужностей з виробництва та перероблювання сільськогосподарської продукції.

Нагадаємо, що вся галузь агропромислового сектору економіки Бахмутської громади зазнала збитків, йдеться про 88 підприємств. 

Аграрії працюють у полі / фото Донецька ОВА

Розвиток зовнішньоекономічної діяльності, міжнародної і міжрегіональної співпраці

Головна ціль вказана як відновлення та розширення відносин міжнародного та міжрегіонального співробітництва, щоб забезпечити комфортні умови проживання для бахмутян в евакуації.

Серед пріоритетів, зокрема, виділили активізацію пошуку міжнародних агенцій та фінансових установ для подальшої співпраці. Планують також посилити роль громади в процесі підготовки та реалізації проєктів на стадії їх ініціювання та під час залучення міжнародної допомоги.

Також пріоритетом вказана реалізація проєктів за підтримки міжнародних фінансових організацій, банківських установ, агенцій, компаній тощо.

Інвестиційна діяльність

Головною ціллю інвестиційної діяльності визначили підтримку соціального та економічного відновлення, забезпечення фінансової допомоги для відновлення інфраструктури, забезпечення базових потреб. Тут йдеться про житло, харчування, медичну допомогу після деокупації громади, та сприяння створенню нових робочих місць для евакуйованих громадян.

Серед пріоритетів комунікація з інвесторами, підготовка  та аналіз інвестиційних проєктів. Планують також залучити кошти, в тому числі на грантовій основі.

Розвиток інформаційного простору

Головна ціль — це забезпечення реалізації конституційного права громадян на вільний доступ до інформації. Також органи влади планують ефективніше комунікувати зі ЗМІ.

Пріоритетами розвитку вказали, зокрема, роз’яснення рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, висвітлення проєктів з планування відбудови Бахмутської громади після деокупації території, а також висвітлення інвестиційних проєктів Бахмутської МТГ тощо.

Розвиток підприємницького середовища

Головна ціль – надання інформаційної підтримки підприємцям в евакуації. Пріоритетами вказали залучення підприємств до участі у грантових проєктах, програмах тощо. Також вони можуть отримувати консультації з юридичних, фінансових та інших питань.

Ринок праці. Зайнятість населення

Головна ціль – збалансування ситуації на ринку праці, зниження чисельності безробітних, збереження кадрового потенціалу підприємств, поліпшення соціального захисту незайнятого населення, підтримка внутрішньо переміщених осіб.

У 2025 році для внутрішньо переміщених осіб буде можливість пройти професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації за найбільш затребуваними на ринку праці професіями та спеціальностями.

Розвиток громадянського суспільства

Головна ціль тут — це налагодження взаємодії громадськості з виконавчими органами Бахмутської міської ради, а пріоритетами розвитку вказала проведення соціологічних досліджень та вивчення громадської думки щодо рівня довіри до місцевої влади, а також залучення бахмутян до заходів щодо адаптації на тимчасовому місці проживання.

Рівний доступ населення до базових соціальних, адміністративних та комунальних послуг

Головна ціль – це підвищення доступності до широкого спектра адміністративних та соцпослуг. Пріоритетами розвитку, зокрема, вказали забезпечення доступу до муніципальних послуг міської ради, збільшення переліку видів послуг з урахуванням обмежень до Єдиних та Державних реєстрів тощо.

Розвиток комп’ютерних технологій

Головна ціль — це удосконалення роботи системи електронного документообігу, удосконалення існуючого комп’ютерного та програмного забезпечення Бахмутської міської ради та її структурних підрозділів.

Серед пріоритетів розвитку вказали придбання нової комп’ютерної техніки, поновлення ліцензій комп’ютерних програм, а також удосконалення офіційного сайту Бахмутської міської ради.

Освіта

Пріоритетів для розвитку в цього пункту було багато. Серед них посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді в закладах освіти, формування уміння для дітей та педагогів справлятися зі страхом, тривожністю тощо.

Також у Програмі вказали серед пріоритетів підвищення рівня охоплення дітей громади різними видами позашкільної освіти, аби зберегти учнів та учениць. Також, це підтримка дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Підтримка сім’ї, дітей та молоді

Головна ціль — це створення сприятливих соціальних, економічних та організаційних умов для реалізації прав, соціального захисту і законних інтересів дітей, сім`ї та молоді. А пріоритетами розвитку вказали відновлення та розвиток мережі вільних просторів/осередків для молоді, активізація та розвиток молодіжного руху та розвиток проєктно-грантової діяльності серед молоді.

До слова, серед актуальних проблем розвитку в Програмі вказали низьку громадська активність дітей та молоді громади, в 2025 її планують підвищити. Як рішення називають залучення студентської та учнівської молоді, молодіжних громадських організацій до розроблення міських програм, проєктів, заходів.

Охорона здоров’я

Головна   ціль — досягнення оптимального збереження здоров’я жителів Бахмутської МТГ, а також підтримання системи медичної допомоги у релокованих лікарнях, амбулаторіях. Основними пріоритетами розвитку назвали підтримання системи медичної допомоги на територіях міст Київ, Бровари та Дніпро.

Фізичне виховання та спорт

Головна ціль – досягнення фізичної та духовної досконалості людини. Серед основних пріоритетів розвитку виділили, зокрема, проведення спортивно-оздоровчих заходів в інших містах України з внутрішньо переміщеними особами, ветеранами АТО та представниками сил оборони.

Культура і туризм

Бахмут, Палац Культури
Бахмутський палац культури до війни / Facebook

Головна ціль – якість життя, забезпечення творчого, інтелектуального та духовного розвитку населення. Серед пріоритетів виділили збереження національних традицій народного мистецтва, проведення фестивалів, конкурсів, свят, пленерів, виставок, обмінних концертів, інших заходів. Також в Програмі є пункт про створення належних умов для здобуття початкової мистецької освіти, зокрема, для соціально-незахищених категорій дітей, молоді.

Пріоритетом вказали також проведення масових заходів у новому форматі:  творчі майстерні, онлайн зустрічі з письменниками тощо.

Соціальний захист населення

Головна ціль – удосконалення системи надання соціальних послуг населенню, у тому числі ВПО, що дозволить оптимізувати бюджетні витрати та підвищити ефективність використання коштів, направлених на соціальний захист.

Захист прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

Головна ціль — здійснення соціального супроводу, надання соціальних послуг та здійснення інших заходів щодо створення сприятливих соціальних, економічних та організаційних умов для реалізації прав, соціального захисту і законних інтересів дітей, сім`ї та молоді. Пріоритетом визначили розширення мережі прийомних сімей, контроль за умовами проживання та виховання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які утримуються в сімейних формах виховання.

Заходи, пов’язані з наслідками військової агресії Російської Федерації. Підтримка внутрішньо переміщених осіб.

Головна ціль – надання матеріальної та соціальної підтримки ВПО, а також забезпечення психологічної реабілітації та соціальної адаптації учасників ООС, АТО, Захисників і Захисниць України та членів їх сімей.

Основні пріоритети розвитку визначили два, це підтримка та надання комплексної допомоги ВПО та адаптація учасників ООС, АТО, Захисників і Захисниць України до соціальних зв’язків та норм мирного життя.

Екологічна безпека та збалансоване природокористування

Головна ціль — дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування.

Серед ключових цілей Програми на 2025 рік з’явилися нові важливі напрямки – зокрема, підтримка ветеранів та залучення молоді до громадської активності. Це позитивний крок, адже робота з ветеранами зараз критично важлива, а молодь може стати рушієм змін у громадах.

Втім, не всі заявлені цілі мають чітке окреслення. Деякі формулювання досить загальні, що ускладнить оцінку їхнього виконання наприкінці року. Водночас є й конкретні плани, за якими можна буде реально відстежити прогрес. Це, зокрема, фінансові виплати різним категоріям населення, розширення послуг для бахмутян в евакуації та забезпечення прозорості щодо інвестиційних проєктів. Тут показники будуть більш вимірюваними, що дозволить наприкінці року оцінити, чи виконана Програма.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Соцжитло в оренду та новий житловий фонд: що передбачає законопроєкт 12377

Семаковська Тетяна 13:45, 23 Січня 2025

У Раді зареєстрували законопроєкт № 12377 “Про основні засади житлової політики”. Пропонують закладення основ для формування житлової політики України з урахуванням стандартів та норм керівних документів Європейського Союзу. У новому проєкті є пункти, які будуть мати вплив й на переселенців та переселенок, зокрема йдеться про впорядкування процесу оренди соціального житла. Його зможуть отримати люди в державному та територіальному житловому фонді. На додаток планують урегулювати ціну за таке житло, а держава зможе покривати частину його вартості.

Що передбачає законопроєкт № 12377, що зможуть робити органи місцевого самоврядування, а що стане відповідальністю Кабміну? Читайте в матеріалі Бахмут IN.UA.

Що зміниться для житлового фонду?

черкаси
Кімнати для проживання / фото ілюстративне, Facebook.

Житловий фонд України складатиметься з трьох фондів, це:

  • приватний житловий фонд, (може надаватися за рішенням власника, як соціальне житло в оренду);
  • житловий фонд територіальних громад; (житло надають на умовах оренди, як соціальне чи службове);
  • державний житловий фонд (житло надають на умовах оренди, як соціальне чи службове).

Оплата соціального житла буде варіюватися залежно від доходу людини, її наявних пільг та майна. Майно, яке знаходиться на окупованих територіях, не буде рахуватися. Соціальним житлом зможуть користуватися, зокрема, й переселенці та переселенки. Частину вартості за оренду соцжитла пропонують покривати з бюджету держави.

Нежитлові приміщення в житлових будинках не будуть належати до житлового фонду України.

Приватний житловий фонд може бути використаний як соцжитло для оренди / скриншот із Проєкту закону

У проєкті Закону вказано, що житло приватного фонду може використовуватися не лише для проживання власника та членів його родини, але й для передачі за рішенням власника цього житла для оренди. Йдеться саме про передачу оселі за договором оренди соцжитла.

Щодо житлового фонду територіальних громад, то за його використанням будуть стежити органи місцевого самоврядування, а за державним, орган державної влади відповідно.

Звідки будуть брати житло для житлового фонду?

  • нове будівництво житла;
  • реконструкція існуючих житлових будинків;
  • передача житла з приватної у державну власність та власність територіальних громад;
  • житло, яке отримають у власність територіальні громади, яке попередньо суд вилучив, визнавши безхазяйним або відумерлим;
  • житло побудоване коштом держбюджету, яке передадуть з держвласності у власність територіальних громад;
  • державне житло, яке передадуть у приватну власність.

Фінансування формування такого фонду будуть кошти державного та місцевого бюджетів, міжнародних донорів. Також фінансувати його можуть добровільні внески фіз- чи юр- осіб.

Що передбачає нова житлова політика за законопроєктом № 12377?

Метою законопроєкту його ініціатори вказують нову житлову політику України, яка дасть можливість людям розв’язати житлове питання, орендувавши його або придбавши. Автори проєкту пишуть в пояснювальній записці, що наразі в Україні майже 4,9 мільйона внутрішньо переміщених осіб, з них близько 2,5 мільйона осіб не можуть повернутися до своїх домівок через пошкодження або знищення житла або їх житло знаходиться на тимчасово окупованих територіях чи на яких ведуться бойові дії.

Законопроєкт, зокрема пропонує врегулювати оренду соціального житла в Україні. В пояснювальній записці подають кілька головних пунктів. Одним із перших, це встановлення принципів житлової політики, що відповідають принципам, закладеним в міжнародних документах Європейського Союзу.

Принципи житлової політики / скриншот із Проєкту закону

Йдеться про:

  • доступність та безбар’єрність житла;
  • непорушність права на житло та недоторканість житла;
  • прозорість та громадська участь, (тобто громадськість має вільно брати участь у розробці та реалізації житлової політики);
  • свобода вибору;
  • справедливість та рівний доступ кожного до житла;
  • стратегічне планування, (тобто рішення мають ухвалювати на основі аналізу зовнішнього оточення та внутрішнього потенціалу);
  • соціальну інтеграцію, (йдеться про розвиток районів зі змішаним доходом, які також мають запобігати концентрації бідності).
Житлова політики базується на сімох принципах / скриншот із Проєкту закону

Пріоритети житлової політики

У проєкті Закону передбачили пріоритети житлової політики, серед яких врахували й потреби внутрішньо переміщених осіб:

  • розв’язати проблему бездомності та запобігти їй;
  • сформувати, наповнити та взяти на облік житлові фонди, щоб дати там житло людям;
  • врегулювати ринок оренди, йдеться про прозорість орендних відносин та забезпечення прав, як для орендарів, так й для орендодавців;
  • надати людям компенсації за знищене або пошкоджене житло тощо.

Наразі, оренда квартир в Україні неврегульована, цей “бізнес” знаходиться в тіні, адже власників квартир, які здають оселю офіційно та платять за це податку, знайти важко. Крім того, для багатьох ВПО плата за оренду “з’їдає” найбільше коштів їх бюджету. Це підтверджує статистика від Міжнародної організації з міграції. Відтак, 60% опитаних переселенців та переселенок в Україні відповіли, що витрачають понад половину доходу своєї сім’ї на оренду житла.

До завдання житлової політики віднесли створення умов та залучення фінансових / скриншот із Проєкту закону.

Які повноваження матиме Кабмін у сфері житлової політики?

Кабмін / фото ВРУ

Законопроєктом пропонують надати Кабміну, зокрема, такі повноваження:

  • спрямування та координація роботи міністерств, інших органів виконавчої влади у сфері житлової політики;
  • схвалення Державної стратегії житлової політики України та плану заходів з її реалізації;
  • визначення порядку заміни житла, у якому проживає людина з інвалідністю, якщо це житло не відповідає вимогам щодо доступності та його не можливо пристосувати до цього.

Крім того, Кабмін зможе затверджувати порядок виключення з житлового фонду, переведення житлових приміщень в нежитлові. Наприклад, він може затвердити порядок переведення дачних чи садових будинків, які відповідають будівельним нормам, у житлові будинки. Кабмін зможе визначити порядок надання соцжитла, та порядок розрахунку плати за таке житло й затвердити типовий договір оренди.

До повноважень також пропонують віднести визначення переліку тих людей, які можуть отримати службове житло з держфонду, фонду територіальних громад та визначити розмір плати за його оренду.

Що зможуть робити органи місцевого самоврядування?

До їх повноважень органів місцевого самоврядування хочуть віднести таке:

  • забезпечення реалізації житлової політики на території відповідних громад, розроблення, затвердження та виконання заходів, завдань й показників стратегій житлової політики територіальних громад та планів заходів з їх реалізації, затвердження регіональних стратегій житлової політики у випадках, визначених цим Законом;
  • формування та наповнення житлового фонду територіальних громад, розпорядження та управління таким житловим фондом;
  • забезпечення обліку житла житлового фонду територіальних громад, організація обліку житлового фонду незалежно від форми власності на території громад;
  • ухвалення рішень про виключення житла з житлового фонду, переведення житлових приміщень в нежитлові, переведення дачних й садових будинків у житлові будинки, якщо вони відповідають нормам;
  • участь в реалізації фінансово-кредитних механізмів підтримки будівництва (придбання) житла;
  • ухвалення рішень щодо надання соціального чи службового житла;
  • ухвалення рішень щодо надання земельних ділянок житлово-будівельним та житловим кооперативам, операторам доступного житла відповідно до Земельного кодексу України.

Тож, як бачимо, повноваження Кабміну та органів місцевого самоврядування мають відмінності. Кабмін може встановлювати порядок плати за житло, визначити чи житло доступне для людей з інвалідністю тощо. Тоді, як органи місцевого самоврядування зможуть ухвалювати рішення про те, які земельні ділянки надавати для будівництва житла та кому саме, яким кооперативам чи операторам.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Важливо

На що з бюджету Бахмутської громади потрібно понад 469 мільйонів гривень: аналізуємо Програму економічного та соціального розвитку Бахмутської МТГ на 2025 рік

До повномасштабного вторгнення такі Програми затверджували депутати міської ради — для цього спочатку проєкт рішення розглядали на депутатських комісіях, щоб була можливість обговорити його та […]

Соцжитло в оренду та новий житловий фонд: що передбачає законопроєкт 12377

У Раді зареєстрували законопроєкт № 12377 “Про основні засади житлової політики”. Пропонують закладення основ для формування житлової політики України з урахуванням стандартів та норм керівних […]

Рада ВПО при Бахмутській МВА: хто туди входить та що робили за 2023-2024 роки

Рада ВПО — це консультативно-дорадчий орган. Ради почали активно створювати з 2023 року. Вони об’єднують між собою внутрішньо переміщених осіб з проактивною громадянською позицією, відповідними […]

Закон №7283: які ризики він несе для ВПО та чи справді спрямований на інтеграцію

6 січня президент України Володимир Зеленський підписав закон №7283. Він офіційно прирівнює переселенців до мешканців громад, до яких вони переїхали, та спрямований на інтеграцію внутрішньо […]

Бахмут-Гоща: перспективи побудови житла для ВПО. Розпитали у влади Бахмута й Гощі

У Варшаві на конференції Rebuild Ukraine представили проєкт “Бахмут-Гоща”. Презентацію провели 13 листопада. Ця візуалізація передбачає побудову невеликого району для бахмутян в Гощі. Попередня вартість […]