КП з окупованих міст: навіщо їх утримують і що з ними робити далі? Відповідь експерта

Валентина Твердохліб 14:00, 22 Травня 2025
комунальні підприємства
Вивезена автомобільна техніка комунального підприємства “Бахмутелектротранс” / фото Бахмутська міськрада

Комунальні підприємства з окупованих територій України були евакуйовані в більш безпечні громади. Робота деяких КП триває дистанційно. При цьому співробітники отримують зарплати і витрачають бюджетні кошти на різні закупівлі.

Чи є доцільним зберігання комунальних підприємств з окупованих громад, редакція Бахмут IN.UA розпитала в Олександра Слобожана — виконавчого директора Асоціації міст України.

Як працюють комунальні підприємства в евакуації

Комунальні підприємства з окупованих територій України були евакуйовані до більш безпечних регіонів. Вони зберегли штат працівників та продовжують отримувати зарплати попри те, що фактично не надають послуг у своїх громадах. Наприклад, бахмутські підприємства, такі як “Бахмут-вода”, “Управління розвитку міського господарства та капітального будівництва Бахмутської міської ради”, “Опитненьське сільське комунальне підприємство “ПРОГРЕС”, “Бахмутська житлова управляюча компанія” та “Бахмутське бюро технічної інвентаризації”, теж працюють дистанційно.

За словами Олександра Слобожана, ліквідувати ці підприємства не можуть з кількох причин. По-перше, це допомога людям, які там працюють.

“Перший момент — ці люди, які працюють у комунальному підприємстві, вони отримують зарплату. Таким чином держава не витрачає на соціальну допомогу. Вони отримують зарплату з того сформованого місцевого бюджету, який є в розписі державного бюджету. Другий момент — ці працівники не впливають на безробіття по країні”, — каже Олександр Слобожан.

Однак, аби підприємства могли зберігати свою ефективність і не бути баластом для бюджету, їх залучають до роботи на нових місцях. Переважно там, де є переселенці з громади, яку представляє КП. Якщо ж роботи для них немає, то працівників переводять у простій.

“Вони (ред. комунальні підприємства) мають працювати, а не просто бути “сплячими” як кадровий потенціал на майбутнє. Як роблять деякі територіальні громади? Вони їх релоковують, наприклад, у Львівську, Волинську чи інші тилові області, і завантажують роботою по обслуговуванню переселенців зі своєї громади до періоду, поки територія не буде звільнена або відновлена. Це перший момент. Другий момент — по деяким формуються так звані економічні профілі. Їх переводять зовсім в інші структури, де є дефіцит кадрів, і де вони працюють за своїм профілем. І третій момент — їх відправляють на простій для економії коштів та збереження кадрового потенціалу, якщо жодної роботи немає. Ось такий комплексний підхід. Звісно, що це мало бути державною політикою Міністерства економіки, а так у нас кожна громада впроваджує свої практики”, — зауважив Олександр Слобожан.

комунальні підприємства
Олександр Слобожан / фото Асоціація міст України

Фактично на сьогодні керівництвом комунальних підприємств займається місцева влада. Врегулювання роботи КП на державному рівні немає. Тому підприємства продовжують функціонувати дистанційно, не виконуючи своїх колишніх робочих обов’язків.

“На сьогодні це відповідальність місцевої влади, але місцева влада в повній мірі не може реалізувати ці ініціативи без погодження з центральною владою. Ось у чому проблема. І тому багатьом таким підприємствам руки не доходять у плані погодження і вони і не займаються роботою, і не релоковані. Єдиний плюс — люди отримують зарплату, сплачують податки і не збільшують рівень безробітніх. По-правильному, громади, релокувавши підприємства на безпечну територію, мають повністю завантажити їх тим функціоналом, який був раніше. Позитивні приклади є в Маріуполя, Старобільська, Покровська”, — каже виконавчий директор Асоціації міст України.

Подібні практики дозволяють підприємствам і зберігати команду, і працювати для своїх людей. Також це має позитивний ефект для самої громади, які належить КП, адже податки від діяльності йдуть у її бюджет.

Окрім фактичної роботи, комунальні підприємства також залучають до підготовки документів, які вимагає Кабмін:

  • план відновлення;
  • комплексна програма відновлення;
  • статистика.

Щодо майна комунальних підприємств, то якщо воно залишилось на окупованій території, фактично воно визнається втраченим. Якщо ж обладнання чи цінності вдалось вивезти, то вони залишаються на балансі релокованих підприємств.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Родини з низькими доходами зможуть отримати нову соцдопомогу: включно з ВПЛ

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:00, 4 Листопада 2025
Денис Улютін, Міністр соціальної політики, сім’ї та єдності України / фото з Facebook

З 1 листопада в Україні стартує нова програма підтримки родин із низькими доходами. Оформити базову соціальну допомогу зможуть навіть ті, хто раніше не отримував жодних видів державних виплат.

Про це повідомили в Міністерстві соціальної політики, сім’ї та єдності.

Нова програма базової соціальної підтримки

В Україні розпочався новий етап експериментального проєкту з надання базової соціальної допомоги, яка об’єднує такі види державної підтримки:

  • допомогу малозабезпеченим сім’ям;
  • допомогу одиноким матерям;
  • допомогу на дітей у багатодітних сім’ях;
  • тимчасову допомогу дітям, чиї батьки ухиляються від аліментів або невідомі;
  • допомогу особам, які не мають права на пенсію, та людям з інвалідністю.

Чи можуть ВПО отримати допомогу

Павло Фролов, голова Спеціальної комісії з питань захисту ВПО у Верховній Раді, пояснив, що внутрішньо переміщені особи також можуть долучитися до програми, якщо відповідають критеріям малозабезпеченості. Виплати на проживання залишаться в повному обсязі.

Як розраховується допомога

Розмір базової соціальної допомоги залежить від базової величини — 4 500 гривень і визначається як різниця між сумою базових величин усіх членів родини та середньомісячним доходом сім’ї.

  • 100% базової величини — для першого члена сім’ї (заявника), дітей до 18 років та осіб з інвалідністю I–II групи.
  • 70% базової величини — для кожного наступного члена родини.

Для осіб пенсійного віку, які не мають достатнього страхового стажу, допомога залежить від тривалості стажу:

  • менше 10 років — 53% від базової величини;
  • 10–20 років — 62%;
  • 20–30 років — 70%;
  • понад 30 років — 88%.

Водночас зазначається, що за отримувачами зберігається право вибору: перейти на базову соціальну допомогу або залишити ті види допомоги, які були призначені раніше.

Як оформити базову соціальну допомогу

Оформити базову соціальну допомогу можна в найближчому сервісному центрі Пенсійного фонду України (ПФУ).

Подати заяву може один член родини, який стає уповноваженим представником. Водночас усі повнолітні члени сім’ї мають власноруч підписати заяву у сервісному центрі Пенсійного фонду України.

Зазначимо, що у сімей є можливість оформити допомогу й онлайн — у застосунку “Дія”. Проте, на цьому етапі реалізації проєкту скористатися нею можуть лише отримувачі таких видів допомог:

  • допомоги малозабезпеченим сім’ям;
  • виплати на дітей одиноким матерям;
  • допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім’ях (зараз подати заяву можна тільки в Пенсійному фонді України).

Як подається заявка

За даними Мінсоцполітики, заява подається двічі: спершу — заява про намір отримати базову соціальну допомогу. У ній зазначаються особисті та контактні дані заявника, а також інформація про всіх членів сім’ї. Згодом, якщо сім’я погоджується з розрахованим розміром допомоги, уповноважений представник підписує заяву про призначення базової соціальної допомоги.

Виплата базової соціальної допомоги призначається на шість місяців, а далі автоматично продовжується на весь час експериментального проєкту — 2 роки.

Подача заявки через “Дія” відбувається аналогічним чином. Проте, для успішного проходження реєстрації необхідно, щоб в застосунку був біометричний документ — ID-картка або закордонний паспорт, а також верифікований податковий номер (РНОКПП).

Хто не зможе отримати допомогу

Базова соціальна допомога не призначається, якщо:

  • у сім’ї є працездатні дорослі, які не працюють, не навчаються, не служать і не стоять на обліку в центрі зайнятості понад 3 місяці (винятки — догляд за людиною з інвалідністю, сплата Єдиного соціального внеску (ЄСВ), втрата працездатності);
  • хтось із членів сім’ї придбав майно або зробив покупку на понад 100 000 гривень;
  • на рахунках сім’ї чи у вигляді облігацій — понад 100 000 гривень;
  • родина має другу квартиру або будинок, що не підпадає під винятки (зруйноване чи окуповане житло, гуртожиток тощо);
  • у сім’ї є два автомобілі, молодші за 15 років (окрім авто для осіб з інвалідністю або знищених під час війни).

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

1 000 грн допомоги від держави: хто й коли зможе отримати

Семаковська Тетяна 15:00, 4 Листопада 2025
Державна грошова допомога / фото НБУ

Близько 10 мільйонів українців подадуть заяви на виплату одноразової допомоги у 1 000 гривень у межах урядової програми “Зимової підтримки”. На це у держбюджеті заклали 10 мільярдів гривень. Заявки прийматимуть із 15 листопада по 15 грудня 2025 року.

Про це у відповідь на запитання Радіо Свобода про бюджет програм “Зимової підтримки” розповів Денис Улютін, міністр соціальної політики, сім’ї та єдності.

“Зимова підтримка” 2025-2026

За словами міністра соціальної політики, сім’ї та єдності Дениса Улютіна під час спілкування урядовців із журналістами, у Кабінеті Міністрів України прогнозують, що близько 10 мільйонів українців подадуть заяви на отримання одноразової виплати у 1 000 гривень від держави. Заявки на отримання коштів прийматимуть із 15 листопада по 15 грудня 2025 року. Після цього почнеться поступове нарахування коштів.

Міністр уточнив, що програма спрямована на підтримку людей у складних життєвих обставинах.

Мінсоцполітики зосереджене на підтримці людей у складних життєвих обставинах, сімей з дітьми, внутрішньо переміщених осіб, людей з інвалідністю та людей старшого віку“, — підкреслив Улютін.

Водночас прем’єр-міністерка Юлія Свириденко нагадала, що торік програмою одноразової виплати у 1 000 гривень скористалися понад 14 мільйонів українців, з яких 57% використали гроші на оплату комунальних послуг.

Нагадаємо, що 1 листопада Володимир Зеленський у своєму зверненні анонсував нову програму зимової підтримки, яка передбачатиме окрему допомогу для соціально вразливих категорій населення.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Родини з низькими доходами зможуть отримати нову соцдопомогу: включно з ВПЛ

З 1 листопада в Україні стартує нова програма підтримки родин із низькими доходами. Оформити базову соціальну допомогу зможуть навіть ті, хто раніше не отримував жодних […]

16:00, 04.11.2025 Скопіч Дмитро

1 000 грн допомоги від держави: хто й коли зможе отримати

Близько 10 мільйонів українців подадуть заяви на виплату одноразової допомоги у 1 000 гривень у межах урядової програми “Зимової підтримки”. На це у держбюджеті заклали […]

Допомога для фермерів і родин в селах від Mercy Corps: хто може податися і що дають

Міжнародна організація Mercy Corps запустила програму підтримки сільського господарства України (UASP). Ця програма допомагає фермерам, переселенцям і малим агропідприємствам, які постраждали через війну, відновити господарство […]

Гроші у руках
Важливо

5 000 гривень: родини загиблих військових з Бахмута можуть отримати допомогу

Сім’ї загиблих Захисників та Захисниць із Бахмутської громади мають змогу отримати одноразову допомогу. Йдеться про 5 тисяч гривень. Документи на виплату можна подати до 1 […]

компенсацію

Для бахмутян на ТОТ не передбачили можливості дистанційно подати документи на компенсацію

Бахмутяни, які мешкають на ТОТ, досі не мають єдиного механізму подачі документів на компенсації за зруйноване житло. Людей продовжують годувати обіцянками про роботу комісій та […]