Тисяча доларів за підписку та лайки у TikTok: підводні камені Інтернет-вакансій

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 11:00, 6 Травня 2024
Ілюстрація Бахмут IN.UA

За понад два роки повномасштабної війни матеріальне становище українців погіршилося. Цим намагаються скористатися аферисти, які сподіваються на довірливість людей. Команда “Бахмут IN.UA” підготувала список шахрайських схем аби наочно показати як дурять людей, а також пояснити як не попастися на обман

Робота у міжнародній компанії онлайн

Ця схема — не нова, але й досі ефективна. Абоненту приходить RCS-повідомлення (аналог SMS) з українського номера із привабливою пропозицією: робота із дистанційним працевлаштуванням на імениту фірму (Ebay, Amazon тощо). Звісно ж, за обіцянкою з повідомлення робота не займатиме багато часу, а грошей робітник отримуватиме багато. Для того, аби дізнатися подробиці, пропонується перейти для подальшого спілкування у месенджер WhatsApp – вже на іноземному номері.

В особистому спілкуванні менеджер пояснює, що: так, дійсно, робота є і вона високооплачувана та не потребує багатьох зусиль. Аби її отримати, потенційному працівнику треба заплатити гроші — за доступ до сайту із клієнтською базою.

Колаж Бахмут.IN.UA

Як уникнути цієї схеми:

  • не переказуйте грошей за роботу в інтернеті. Частіше за все такі “вакансії” пропонують шахраї;
  • будьте уважними до легких заробітків. Тут працює проста логіка: жоден роботодавець не буде платити великі кошти за пару годин роботи на день;
  • поцікавтеся, звідки вашу кандидатуру взяв менеджер. Нечіткі та “розмазані” відповіді — майже 100% гарантія того, що із вами спілкується злодій.

Гроші за підписку на Телеграм-канал

1 тисяча доларів (понад 39 тисяч гривень) обіцяють за просту підписку вами на Telegram канал. Подібні дописи публікуються із приблизно наступним текстом: “В Україні повно вакансій, де навіть новачкам платять від $1000, а більшість населення досі працює за копійки, думаючи, що без досвіду роботу не знайти, треба гарне резюме та вища освіта. Підписуйтесь, та отримуйте гарні гроші, навіть якщо нічого не вмієте”.

Колаж Бахмут.IN.UA

Мета цієї схеми полягає у тому, щоб перелити трафік з одного великого каналу на інший, який має меншу кількість підписників. Після адміністратори каналів перепродають їх іншим людям, часто перейменовуючи їх та повністю змінюючи тематику акаунта. До прикладу, якщо ви за подібним посиланням підписалися на паблік зі схемами з в’язання гачком, не дивуйтеся, якщо через деякий час він перетвориться на акаунт онлайн-казино.

Звісно, немає ніяких гарантій того, що вам дійсно заплатять (тим паче аж тисячу доларів). Натомість ви можете просто стати черговим підписником недобросовісного Telegram каналу, який зароблятиме на рекламі.

Заробіток у TikTok

Популярність цієї соцмережі бачать шахраї, тому вигадали схему “заробітку” у ній. Шукачу роботи пропонують оплату за… лайки під відео або за відгуки на ресторани й готелі в Google Maps. Пропозиції цієї “роботи” приходять в особисті повідомлення месенджерів, найчастіше — WhatsApp.

Вартість одного лайку або відгуку — від 30 гривень. Таким чином, людині за день обіцяють платити 600-1 500 гривень. За першу виконану роботу навіть дійсно платять, але це лише гачок для подальшого виманювання грошей. Заступниця голови ПриватБанку з питань керування ризиками Лариса Чернишова розповіла виданню Forbes, у чому полягає схема:

“Після кількох вдалих транзакцій шахраї пропонують переказати їм від декількох сотень до десятків тисяч гривень, які обіцяють повернути швидко та з відсотками. «Коли користувач зробив переказ, шахраї припиняють спілкуватись із жертвою та блокують її в месенджерах”.

Проходження платних курсів/внесення страхового внеску

Роботодавець після проведення співбесіди може повідомити вам про те, що ви підходите на посаду, втім маєте недостатню кількість досвіду. Він може запропонувати пройти додаткові курси підвищення кваліфікації. Навчання, звісно ж, є платним.

Також у цієї схеми існує інша варіація: так званий страховий внесок. Цей варіант більше стосується працевлаштування віддалено. Роботодавець повідомляє, що вас беруть на роботу, видаючи корпоративний ноутбук, за який треба внести круглу суму як страховий внесок.

Практична порада: не переказуйте гроші “роботодавцям”, адже це давно відома схема шахраїв. Це вам повинні платити гроші за роботу, а не навпаки.

Робота у “шлюбних агенціях”

Зазвичай у таких вакансіях вказаний рівень зарплати — від 16 до 60 тисяч гривень. Людині пропонують різні умови роботи: перекладача, менеджера зі спілкування із клієнтами тощо. Обіцяють щотижневу зарплату у доларах.

За цією пропозицією ховається стара як світ шахрайська схема із виманювання грошей з іноземців, які хочуть познайомитися із дівчатами. Звісно, ви можете погодитися на цю вакансію — це вже питання вашої совісті. Але чи хочете ви бути причетними до незаконних дій? І, якщо ви працюєте на шахраїв, то де гарантія того, що вони не “кинуть” вас?

Як не потрапити на шахраїв під час пошуку роботи?

  • майте критичне мислення. Якщо вакансія або рекрутер викликає у вас сумніви — не бійтеся ставити додаткові питання;
  • пошукайте в Інтернеті інформацію про компанію. Існують сайти, де користувачі мережі залишають відгуки про місця робіт. Наприклад, “Правда працівників”. Завдяки цим сервісам ви зможете дізнатися більше;
  • не перечислюйте гроші за “працевлаштування” або за “робочу техніку”;
  • не діліться особистими, а тим паче банківськими даними із невідомими особами;
  • ставте питання. Чесний роботодавець, якому немає що приховувати, відповість на них та розкаже подробиці про вакансію.

Що робити, якщо втрапили на гачок шахрая?

Необхідно звернутись до найближчого відділу поліції або зателефонувати 102. До цього треба зібрати інформацію, яка підтверджує факти вчинення щодо вас шахрайських дій: чеки про оплату, квитанції з банку про проведення грошових операцій, роздруківки оголошень, посилання на сайт тощо.

Для отримання правової допомоги ви можете звернутись у найближчий до вас місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги або бюро правової допомоги, адресу і контактний телефон яких ви зможете дізнатися за номером Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги − 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно в межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів), або за посиланням.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фейк: Україну хвалять за поставку якісних органів та біоресурсів за кордон

Лідія Гук Гук Лідія 12:00, 10 Листопада 2024
Ілюстрація Бахмут.IN.UA

Пропагандисти поширюють інформацію, що американське мілітарне  медіа Army Times нібито хвалить Україну за те, що вона, мовляв, стала постачальником органів та біоресурсів. За їхніми твердженнями, якість українських біологічних матеріалів начебто вища, ніж з Афганістану та Іраку.

Однак, це фейк. Army Times не публікувало жодного матеріалу із такою заявою.

Army Times: фейк від рф

Фейковий допис про постачання біологічних матеріалів / скриншот

Army Times — це американське онлайн-видання, що висвітлює актуальні новини та важливі питання для військової спільноти країни. Видання охоплює теми фінансів, медичної допомоги, діяльності гвардії та резерву, освіти та інші сфери. ArmyTimes також публікує ексклюзивні відеоматеріали та фотографії, а його соціальні мережі обслуговують військовослужбовців, їхні родини та ветеранів.

Уперше фейк опублікували 21 жовтня Telegram-каналом «запрещённая украина». Наратив нібито авторства Army Times м поширюють виключно прокремлівські Telegram-канали та акаунти у соцмережах Х (ред. — колишній Twitter). На офіційному сайті медіа, сторінці у X, Facebook не публікували такого відео. Як й інших матеріалів, щоб містив текст з сюжету.

Всі дописи до 21 жовтня, у яких згадувалось слово “органи” (англ. organs) жодним чином не стосувались України. А за ключовим словом “Ukraine” існують статті переважно про військову допомогу Америки, заяви Пентагону щодо України та інші теми, що пов’язані з війною. Жодної згадки на тему трансплантації та пересадки органів в контексті України не було.

Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 
Пошук за ключовим словом на сторінці ArmyTimes / скриншот 

Скриншот з операційної палати, що міститься у дописі пропагандистів, взято із відеосюжету телеканалу 2+2 про рекордну кількість трансплантацій за ніч українськими хірургами — шість пересадок органів. За інформацією у відео, оперували майже одночасно в чотирьох клініках Запоріжжя та Києва. Серед них уперше в столичній лікарні “Феофанія”. Там пацієнтові пересадили печінку. А в столичному Інституті серця 52-річному чоловікові одночасно пересадили два органи: серце і нирку. У відеосюжеті немає жодного слова про постачання біологічних матеріалів українців до США.

Трансплантація органів та російська пропаганда

Пропагандисти вже неодноразово звинувачують Україну у нібито продажі органів. Раніше ми вже спростовували подібний фейк про трансплантацію біологічних матеріалів українських військових за кордон. Фейк про «чорних трансплантологів» набув значного поширення в Україні саме в той період, коли проводили реформу системи трансплантації. Цей фейк був частиною ширшої кампанії, спрямованої на дискредитацію змін у сфері охорони здоров’я. Російська пропаганда активно підтримувала та розкручувала такі наративи, оскільки медичні реформи порушували інтереси проросійських сил, пов’язаних із корупційними схемами у медичному секторі. Вигідно було створити атмосферу недовіри та страху, підсилюючи стереотипи й маніпулюючи суспільною думкою. Окрім цього, пропаганда намагалася посіяти недовіру до української системи охорони здоров’я загалом, зображаючи її як «розсадник» для чорного ринку органів. Це типова маніпуляція, яка намагається зіграти на емоціях та посіяти страх. 

Щоб не потрапити в пастку таких фейків, важливо не тільки перевіряти джерела інформації, а й розвивати критичне мислення, адже пропаганда розраховує на те, що люди повірять без роздумів. Ставити питання і розбиратися в темі глибше — це найкращий спосіб захиститися від брехні та маніпуляцій.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як же він дратує: клікбейт у ЗМІ зменшує рівень медіаграмотності українців

Маргарита Огнева Огнева Маргарита 12:02, 30 Жовтня 2024
Колаж Бахмут IN.UA

Новинні Telegram канали, засоби масової інформації та блогери, виробляючи тонни контенту, щоденно борються за увагу аудиторії. Не всі з них роблять це екологічно, вдаючись до такого явища як клікбейт. Що це таке, навіщо він використовується та чим шкодить — читайте в матеріалі “Бахмут IN.UA”.

Клікбейт — це…

Клікбейтні заголовки побудовані на психологічних прийомах: використання емоційних тригерів, цікавість, страх пропустити щось важливе та бути не в курсі. Його головне завдання — привернути увагу та змусити людей клікнути на покликання. І так — ця тактика працює. Настільки працює, що один з прикладів старезного клікбейту вже став мемом, розповсюдженим у російськомовному сегменті Інтернету: “щоб вилікувати цю хворобу, достатньо взяти звичайний радянський…”

Клікбейт у ЗМІ

Попри те, що Кодекс етики українського журналіста стверджує: “редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст”, не всі засоби масової інформації дотримуються цього.

Яскрава клікбейтна обкладинка та гучна назва відео, частіше за все, ведуть до звичайних новинних сюжетів, які не містять у собі сенсаційної інформації. Таких прикладів у YouTube щоденно публікується сотнями, і всі вони скроєні за єдиним шаблоном.

Колаж Бахмут IN.UA

Візьмемо до прикладу сюжет “24 каналу” від 26 жовтня 2024 року із кричущою назвою “😱СКАНДАЛ в ООН. Кислиця поставив Гутерреша НА МІСЦЕ! Жорстко РОЗНІС генсека цією ЗАЯВОЮ”. Які очікування можуть виникнути у потенційного глядача цього ролику? Як мінімум, відеодоказ того, що постпред України при ООН Сергій Кислиця кричить на генерального секретаря організації Гутерреша, і між ними дійсно виникає скандал. Що отримав глядач? Ведучу, що 10 хвилин у доволі монотонній манері пояснює як Сергій Кислиця у соцмережі Х (колишній Twitter) відреагував на візит Гутерреша до росії у рамках БРІКС. Тим часом відео отримало майже 300 тисяч переглядів.

Чим шкодить такий підхід медіа до висвітлення інформації? По-перше, він зменшує довіру до засобів масової інформації. Людина, не отримавши того, що її зачепило, розчаровується, запам’ятовує саму ідею того, що її “намахали” ЗМІ (не завжди запам’ятавши саме назву медіа) і втрачає довіру.

По-друге, подібні заголовки та обкладинки до відео — це дезінформація, і такий спосіб просування відеороликів заборонений Google. Глядачі не дивляться кожне відео з власних рекомендацій YouTube, але, гортаючи сторінку, візуально запам’ятовують інформацію. Думаємо, що кожна людина мала діалог на кшталт:

— Я бачив інформацію, що у росії скоро закінчаться гроші на війну?

— Ого, а кинь мені посилання.

— Ой, я не пам’ятаю де це бачив, десь писали.

Саме клікбейтні заголовки можуть бути причиною такого діалогу, а подібні дії деяких ЗМІ знижують рівень медіаграмотності населення.

Чому клікбейт — проблема

Якщо підсумувати, зловживання клікбейтними заголовками у довгостроковій перспективі може стати проблемою. Наведемо кілька причин, чому:

  • розчарування і втрата часу. Люди нажимають на клікбейт, очікуючи отримати цікаву або важливу інформацію, але часто зміст не відповідає заголовку або є поверхневим. Це розчаровує і створює відчуття марно витраченого часу;
  • поширення дезінформації. Деякі клікбейт заголовки перебільшують або навіть спотворюють факти, щоб привернути увагу. Це може вводити людей в оману, створювати неправильне враження про події або підкріплювати міфи й стереотипи;
  • маніпуляція емоціями. Клікбейт активно експлуатує наші емоції, такі як страх щось пропустити, тривогу чи здивування. Це може викликати стрес або тривогу, особливо коли мова йде про теми, пов’язані з важливими темами (наприклад, війною, здоров’ям чи безпекою).
  • зниження якості контенту. Коли сайти більше орієнтуються на кількість кліків, а не на якість інформації, страждає сам контент. Це призводить до того, що журналісти і автори надають перевагу поверхневим або сенсаційним матеріалам замість глибоких і добре досліджених статей;
  • втрата довіри до медіа. Постійні клікбейти знижують довіру до сайтів і медіа, які їх використовують. Коли люди часто бачать клікбейт, вони починають сумніватися в об’єктивності та надійності таких ресурсів.

Через це клікбейт не просто дратує, але й негативно впливає на інформаційне середовище, ускладнюючи пошук правдивої та корисної інформації.

Як відрізнити клікбейт від корисного контенту

  • занадто емоційний заголовок. Клікбейт часто використовує емоційно забарвлені слова, такі як “шокуюче”, “ви не повірите”, “сенсація” тощо. Якщо заголовок обіцяє щось неймовірне або намагається вас здивувати, це вже сигнал бути обережним;
  • невизначеність і інтрига. Клікбейт заголовки часто навмисно розмиті або нечіткі. Наприклад, “Цей простий трюк змінить ваше життя!” або “Ось що сталося далі…”. Якщо немає конкретики, то це — типова ознака клікбейту;
  • обіцянка “секретної інформації”. Якщо заголовок обіцяє “секретні факти” або “приховану правду”, це також майже на 100% “байт” на перегляди;
  • розбіжність заголовка і змісту. Тут все наче просто: сама інформація не відповідає заголовку? Ви попалися на “замануху”.

Українська медійна громадська організація Інститут масової інформації у вересні 2024 року провела аналіз професійних стандартів онлайн-медіа. В моніторинговий період клікбейту було менше у ЗМІ, які аналізували представники ІМІ. Спеціалісти зазначили, що видання “Суспільне” “ефективно уникає клікбейту та емоційно забарвлених заголовків, демонструючи фокус на достовірності та відповідальності”.

Критичне мислення та обережність допоможуть вам уникати клікбейту та вибирати дійсно цінний контент. Окрім цього, радимо вам “білий” список медіа від Інституту масової інформації. До речі, наше медіа “Бахмут IN.UA” також є у списку регіональних якісних медіа. Журналісти цих майданчиків не роблять новини із гучними заголовками, які не відповідають дійсності. Тому радимо вам читати перевірені новини на сторінках цих ресурсів, які мають всі зручні способи комунікації з аудиторією.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Зеленський

Маніпуляція: Президентство Зеленського закінчується навесні

У російських та проросійських Telegram-каналах поширюють інформацію, що повноваження чинного глави України Володимира Зеленського нібито вже завершились, або діятимуть до кінця травня 2024 року. Однак, […]

14:30, 19.04.2024 Гук Лідія

“Путінська” війна, премії від американців: як розпізнати маніпуляції “хороших росіян”

Громадяни російської федерації, що позиціюють себе ліберальною та антивоєнною частиною рф, щосили намагаються створити образ “хороших росіян” — кожен своїми методами. Редакція Бахмут.IN.UA розповість, які […]