Main menu

06 грудня 2017 року Уряд прийняв Постанову № 925 «Деякі питання удосконалення механізмів захисту речових прав на земельні ділянки», яка в цілому набрала чинності 01 березня 2018 року. Постановою внесені зміни до низки актів Кабінету Міністрів України у сфері земельних відносин та державної реєстрації нерухомості.

Постановою дещо вдосконалено порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.Окремої уваги заслуговує норма, що розширює можливості ідентифікації особи з метою одержання інформації з даного реєстру шляхом використання не лише електронного цифрового підпису, а й за допомогою електронної системи ідентифікації «Bank ID» чи іншого засобу ідентифікації, який дає можливість однозначно ідентифікувати таку особу.

«Bank ID» - цеальтернативний спосіб верифікації громадян через українські банки для надання послуг через Інтернет, який нічим не відрізняється від перевірки документів в банках в очному режимі. Даний спосіб вже реалізований в таких країнах, як Швеція, Фінляндія, Естонія та Латвія. Сервіс «BankID» зроблений на волонтерських засадах, як соціальна місія, тому, для державних органів він є безкоштовним.

Отже, у разі необхідності отримання довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, заявник,обираючи верифікацію через «BankID», вводить логін/пароль свого інтернет-банку, проходить другий етап авторизації (наприклад, введення SMS-пароля)і таким чином підтверджує свою особу.

Постановою дещо вдосконалено порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.Окремої уваги заслуговує норма, що розширює можливості ідентифікації особи з метою одержання інформації з даного реєстру шляхом використання не лише електронного цифрового підпису, а й за допомогою електронної системи ідентифікації «Bank ID» чи іншого засобу ідентифікації, який дає можливість однозначно ідентифікувати таку особу.

«Bank ID» - цеальтернативний спосіб верифікації громадян через українські банки для надання послуг через Інтернет, який нічим не відрізняється від перевірки документів в банках в очному режимі. Даний спосіб вже реалізований в таких країнах, як Швеція, Фінляндія, Естонія та Латвія. Сервіс «BankID» зроблений на волонтерських засадах, як соціальна місія, тому, для державних органів він є безкоштовним.

Отже, у разі необхідності отримання довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, заявник,обираючи верифікацію через «BankID», вводить логін/пароль свого інтернет-банку, проходить другий етап авторизації (наприклад, введення SMS-пароля)і таким чином підтверджує свою особу.

Також з метою зменшення ризиків незаконного заволодіння землею Постановою поширено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2016 року № 789-р «Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо інформування у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» на користувачів земельними ділянками. Так, орендар або інший суб’єкт речового права на земельну ділянку буде поінформований про будь-які заяви, які подані щодо земельної ділянки та зможе своєчасно здійснити захист свого права.

Також з метою зменшення ризиків незаконного заволодіння землею Постановою поширено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2016 року № 789-р «Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо інформування у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» на користувачів земельними ділянками. Так, орендар або інший суб’єкт речового права на земельну ділянку буде поінформований про будь-які заяви, які подані щодо земельної ділянки та зможе своєчасно здійснити захист свого права.

Постанова також закріплює правові механізми перевірки наявності речових прав на земельні ділянки, зареєстровані до 01 січня 2013 року, що в перспективі дозволить уникнути існування «подвійної оренди». Передбачено, що перевірка наявності та автентичності кадастрового номера земельної ділянки в Державному земельному кадастрі здійснюватиметься вже під час формування державним реєстратором заяви в режимі реального часу. Це виключить необхідність документального підтвердження цих відомостей заявником та спростить надання адміністративної послуги. Відсутність такого роду відомостей в Державному земельному кадастрі зробить технічно неможливим подальші реєстраційні дії та матиме наслідком відмову у проведенні державної реєстрації.

Крім того, визначені способи виправлення технічних помилок у разі виявлення державним реєстратором прав на нерухоме майно в отриманих з Державного земельного кадастру відомостях про власників, користувачів земельної ділянки, перенесених з Державного реєстру земель, неповної або неточної інформації, що унеможливлює ідентифікацію особи правонабувача. У цьому випадку державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно надсилає до Державного земельного кадастру відповідне «он-лайн» повідомлення із зазначенням виключного переліку відомостей, що є неповними або неточними, на підставі чого кадастровий реєстратор вносить відповідні виправлення. Такий механізм сприятиме впорядкуванню відомостей Державного земельного кадастру та сприятиме захисту майнових прав громадян та юридичних осіб.

З метою запобігання зловживанням у сфері державної реєстрації нерухомості удосконалена процедура встановлення особи та перевірка її дієздатності під час проведення реєстраційних дій, не пов’язаних із вчиненням нотаріальної дії. Так, з прийняттям постанови перевірка цивільної правоздатності, дієздатності фізичних та юридичних осіб, обсягу повноважень їх представників здійснюється шляхом отриманняза допомогою порталу електронних сервісів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей про таку особу, у тому числі її установчі документи. Аналогічно положенням, що існують у законодавстві про нотаріат, державний реєстратор може здійснювати перевірку відповідності реєстраційної дії, яка вчиняється, обсягу цивільної правоздатності та дієздатності заявника.

Як бачимо, прийняття Урядом даної Постанови це ще один важливий крок на шляху до вдосконалення процедури державної реєстрації, а разом з тим, й до зменшення проявів «рейдерства» та посилення захисту майнових прав власників і користувачів земельних ділянок.

Головний спеціаліст відділу розгляду звернень

та забезпечення діяльності комісії з питань розгляду

скарг у сфері державної реєстрації Управління

державної реєстрації Головного територіального

управління юстиції у Донецькій області

Дмитренко О.Ю.