Інклюзивне місто або як зробити Бахмут доступним для всіх після відбудови

Семаковська Тетяна 13:28, 2 Серпня 2023

Повномасштабна війна привнесла в наше життя величезну кількість фізичних та моральних травм. Після перемоги на нас очікує багаторічний процес відновлення. Відбудова Бахмута буде проводитися ледве не з нуля. Хоча наразі складно спрогнозувати коли та як це буде відбуватися, важливо вже зараз починати планування. В цьому процесі треба передбачити відновлення інфраструктури таким чином, щоб всі громадяни мали безбар’єрний та безперешкодний доступ до будь-яких локацій та створити візію інклюзивного міста.

Збільшення рівня інклюзивності було актуальним в Україні ще до повномасштабного вторгнення. Втім, бойові дії та постійні обстріли кожного дня підвищують актуальність цього питання. Адже велика кількість людей зазнають поранень, які впливають на їх життя. Тому планування відбудови має проходити з урахуванням розробки інклюзивного простору, де мешканці зможуть отримати доступ до будь-якої установи, простору чи житлового приміщення, незважаючи на свій фізичний або ментальний стан.

«Якщо звернутись до термінології, то «Інклюзія» (від англ. inclusion — включення, залучення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі. Бар’єри можна поділити на: архітектурні – це коли потрібні пандуси, ліфти, пласкі входи, кардинальна зміна підходів до будівництва, інформаційні – в цьому випадку ми думаємо, як надавати інформацію, так щоб різні люди могли нею користуватись, наприклад, роботи сайти доступними для незрячих людей, вчити людей використовувати додатками та знати хоч кілька слів жестовою мовою тощо), бар’єри бувають у ставлені – тут як раз треба думати, як нам, як суспільству, ставати відкритішими – приймати різних людей, пам’ятати про них в тому числі коли ми приймаємо рішення», – пояснила Ольга Хіцевич, адвокаційниця ГО «Fight For Right/Боротьба за права».

Screenshot 41 4c09eГО «Fight For Right/Боротьба за права»  допомагає та всіляко підтримує людей з інвалідністю по всій країні. Джерело: сайт ГО «Fight For Right/Боротьба за права»

Рівень інклюзивності в Бахмуті до 24 лютого та що має бути після перемоги

Варто відзначити, що Бахмут до повномасштабного вторгнення став досить інклюзивним містом. Містяни, які так чи інакше були дотичні до побудови безбар’єрного простору, достатньо високо оцінюють намагання місцевого бізнесу та влади підвищити рівень доступності. 

«Можна сказати, що у питанні доступності я б поставила Бахмуту 8, а то й 9 балів по десятибальній системі. Звісно, було куди ще розвиватися. Але, порівнюючи з іншими містами, в нас було досить все гарно організовано, продумано. Навіть якщо знаходилися якісь недоліки, то місцева і влада та інші люди, наприклад, підприємці, вони були готові йти на зустріч. Більшість магазинів та установ вже при відкритті враховували, що треба робити пандуси», – поділилася Дар’я Ковшарова, бахмутянка, мати дитини з інвалідністю.

«У нас було одне із найдоступніших міст, рівень доступності на висоті. Можу сказати, що десь такий як у Львові, а інколи й вище, адже у нас не було бруківки й все було заасфальтовано. Наш стадіон був повністю придатний для змагань міжнародного рівня для спортсменів з інвалідністю, в місті кожного дня ходило два три тролейбуси по маршруту, в яких були умови для людей з інвалідністю, були в центрі доріжки для людей з порушеннями зору тощо », – розповів бахмутянин Денис Ковальов.

На стадіоні “Металург” проводилися спортивні чемпіонати, зокрема для спортсменів з інвалідністю. Джерело: відкриті джерела

«Завжди бажаємо ліпшого. Але моя Олександра самостійно їхала до школи, самостійно пересувалася центром міста, у неї був пандус до будівлі школи, був інклюзивний туалет та доступна їдальня. У інших дівчат не все так гарно, особливо у тих, хто жив у віддалених районах від центра. Можливо, те, що Олександра живе у центрі міста, то це і впливає на її мобільність.», – згадує Альбіна Гребенюк, керівниця ГО «Бахмут Особливий».

Втім, всі респонденти згадували про складнощі з доступним громадським транспортом, який далеко не весь був обладнаний для легкого доступу до нього людей з інвалідністю. Місто намагалося покращити ситуацію з транспортування та навіть запровадило соціальне таксі, яке допомагало людям пересуватися. Це не виправляло ситуацію повністю, адже таке таксі не можна було використовувати у побутових чи повсякденних цілях. 

Screenshot 42 38a99

Соціальне таксі для людей з інвалідністю. Фото: з відкритих джерел

Проєкт з Бахмута, націлений на підтримку дітей з інвалідністю, переміг у міжнародному конкурсі ЮНІСЕФ “Cities Inspire Awards” наприкінці 2021 року. А дитячий центр «Кіндер-клаб» був відкритий для дітей з інвалідністю міста та пропонував різноманітне дозвілля та навчання.

Кіндер b0d8b

У Кіндер-клабі діти могли навчатися, спілкуватися з однолітками та спеціалістами або просто приємно проводити своє дозвілля. Джерело: ресурс Всі Свої

На жаль, після руйнування, всі переваги Бахмута, зокрема рівень інклюзивності, було знищено. Попереду чекає довгий процес відбудови. Він має містити в собі не тільки моменти, які б дозволили повернути попередній рівень доступності міста, але й перевершити його. Адже найбільша цінність України це є люди й всі ми маємо право на рівний доступ до інфраструктури міста.

У 2021 році команда ГО «Доступно.UA» провела перевірку на рівень доступності 19 міст України. Тоді в 10-ку кращих потрапили два міста Донеччини, Маріуполь (1-ше місце) та Краматорськ (9-те місце). Втім, найкращий результат складав менше ніж 20% доступності зі 100% можливих. Це свідчить про те, що на контрасті з іншими містами, ці населені пункти мають більш дружню до людей інфраструктуру. На жаль, це не є доказом наявності повного доступу всіх людей до будь-чого у місті. 

У майбутньому є низка моментів, які потрібно врахувати під час відбудови. Бахмутянка Дар’я Ковшарова поділилася кількома з них:

  • перш за все це інклюзивний транспорт, адже не всі мають змогу використовувати власний транспорт для пересування;
  • доступні житлові будинки: це і й пандуси із правильним та безпечним кутом нахилу, і й широкі ліфти, в які можу поміститися крісло колісне;
  • планування дворів: спуски та пандуси не мають перекриватися жодними транспортними засобами, також потрібно зменшити кількість бордюрів та їх висоту, щоб будь-хто міг безперешкодно пересуватися; 
  • потрібно мати більше звукових світлофорів та контактних доріжок;
  • треба продумувати соціальні об’єкти (наприклад, школи чи лікарні тощо) не тільки ззовні, але й зсередини: широкі ліфти для крісел колісних, інклюзивні вбиральні тощо.

«Соціальні об’єкти, як  школа чи лікарня, повинні враховувати, що є люди з особовими потребами. Потрібно врахувати це не тільки в контексті доступу до будівлі, але й в, наприклад, біологічних потребах людини. В середині приміщення людина має мати доступ до всього, щоб вона не тільки потратив у будівлю, але й отримати там весь спектр послуг. У нас була поліклініка. Це висока, велика будівля, але не всі кабінети, які потрібні в людині, були на першому поверсі. Ліфт в ній був не дуже широким, не кожен візок поміститься. Як жінці на візку прийти на верхні поверхи на огляд, наприклад, до гінеколога? Тому, такі простори треба повністю продумувати, не тільки ззовні, але й зсередини», – ділиться поділилася Дар’я Ковшарова.

У Німеччині є спуски з тротуарів, щоб люди з інвалідністю або маломобільні групи населення безперешкодно могли переходити дорогу. Джерело: архів Альбіни Гребенюк

Ці заходи допоможуть людям з інвалідністю та маломобільним групам населення пересуватися по місту та активніше включатися у соціальне життя. Адже відсутність доступної інфраструктури спричиняє замкненість людей та обмежує їх право бути рівноправною частиною нашого суспільства. 

«Доступність – це ключ до успішного та незалежного ЖИТТЯ людей з інвалідністю в цивілізованому суспільстві. Люди з інвалідністю рівноправна частина суспільства і вони мають право і повинні брати участь у суспільному житті держави, щоб влада чула і бачила ті проблеми, які дійсно існують в цьому напрямку – такі консультації мають відбуватись не раз на рік і не за зачиненими дверима, в них мають брати участь громадський сектор та самі громади, щоб разом планувати й зміни та долати виклики», – пояснила Ольга Хіцевич.

«Звертати увагу на потреби, а потреби можуть озвучити люди на візочках, люди незрячі, люди на милицях. З цими людьми потрібен діалог. Якщо влада буде вести монолог: ми вам зробили – користуйтесь, то не буде толку. Треба розмовляти», – каже Альбіна Гребенюк.

«Люди з інвалідністю закриваються (ред.- якщо у громаді низький рівень доступності). Там, де я зараз, є соціальний центр. Люди сюди приходять і я тут спілкуюся з ними, і от я чую з розмов. Вони дуже жаліються, що їм немає куди вийти. Кругом перепони. Для них це складно. Я з цим живу та вже не звертаю уваги. Дуже вибиває, коли людина ось тільки отримала травму або захворювання. Вона, скажімо так, жила повним життям. А потім щось трапляється і їй вже чогось не вистачає. Такі люди ховаються у свою мушлю і це дуже впливає ще й на психологічний стан людини. Потрібно зробити умови, щоб ці люди жили повним життям і відчували себе повноправними в соціумі», – поділився бахмутянин Денис Ковальов.

Гойдалка для людей на кріслах колісних у Німеччині. Приклад інклюзивного простору. Джерело: архів Альбіни Гребенюк

Чи готова Україна до відбудови з урахуванням принципів інклюзивності

В Україні на всіх рівнях говорять про майбутню відбудову. Загальнодержавний план було презентовано міжнародним партнерам ще минулого року. Громади на місцевому рівні теж намагаються створити візію цього процесу. Наприклад, нещодавно за сприяння нашої редакції була організована зустріч на тему відбудови Бахмута. 

«Торік держава представила план відновлення України, який складається з 24 проєктних груп за різними напрямками роботи. Одним із таких напрямків є будівництво, містобудування, модернізація міст та регіонів, проєктні матеріали якого передбачають відбудову із застосуванням інклюзивних рішень. Але ці заходи не є системними та пов’язаними з іншими напрямками (бо без цього ми не можемо розглядати успішну відбудову) і потребують доопрацювань, оскільки цей напрямок торкається багатьох аспектів і напрямків відбудови одночасно», – каже Ольга Хіцевич.

Також Ольга говорить, що ті нормативно правові акти, які регулюють питання інклюзивності в Україні, є суттєво кращими, ніж 10 років тому. Проте, досі існує потреба їх адаптувати та удосконалювати. 

«Те, що ми маємо на сьогодні в законодавчому арсеналі, недостатньо для того, щоб говорити про успішну відбудову з урахуванням інклюзивних аспектів. Але, якщо порівнювати з тим, що було ще років 10 тому, то сьогодні ми, звісно, просунулись вперед, поступово вносяться зміни в законодавство, запроваджуються плани/програми, але все одно цього недостатньо, нам ще потрібно зробити багато кроків на цьому шляху. Наприклад, стандарти щодо будівництва є у державних будівельних нормах, їх оновлювали вже у 20-х роках цього століття, але зараз знову переглядають деякі, з огляду на потребу врахувати питання доступності як раз у повоєнній відбудові та покращені стану укриттів тощо», – розповіла Ольга Хіцевич.

1 8 9bb82

2 6 397bf

Завдяки високому рівню доступності у Німеччині, люди з інвалідністю ведуть активний образ життя, відвідують розважальні заклади та ресторани. Джерело: архів Альбіни Гребенюк

Хоча навіть в ідеальних законодавчих умовах не було б можливості предметно обговорити відбудову з урахуванням інклюзивності в окупованих містах. Дані не є повні, а ситуація щодня змінюється. 

«Для того, щоб розуміти, як вибудовувати процес відбудови цих міст, треба розуміти ступінь руйнації, Бахмут, наприклад, вщент зруйнований. Також, не можна нехтувати питаннями екоциду, нам достеменно невідомо наскільки ці міста екологічно придатні для відновлення життя на їхніх територіях. Після нашої перемоги, ми маємо оцінити ступінь руйнації, екологічних проблем, держава має визначитись, в якому напрямку діяльності можуть розвиватись ці міста тощо. І тільки тоді ми можемо говорити про відбудову з урахуванням інклюзивності та визначити план дій, за яким маємо рухатись. Також, слід звернути увагу на такий підхід, як універсальний дизайн – він орієнтований на те, щоб робити простори доступними для різних верств населення та максимально враховувати потреби людського різноманіття. Але все це держава має обговорювати з громадськістю, між ними має існувати діалог і досягнутий консенсус, тільки так ми побудуємо інклюзивну державу/відбудуємо зруйноване.» – пояснила Ольга Хіцевич

Проте, попередні етапи планування та обговорення можливо проводити вже зараз. Адже доступність та інклюзивність міського простору це перевага для міста. В розробці таких механізмів та принципів може допомогти європейський досвід. Багато країн ЄС змогли якісно та доступно продумати міський простір, навіть в історичних районах. 

«Україна для себе обрала шлях євроінтеграції, тому ми маємо рівнятись на практику Європейського Союзу в цілому. Ми маємо реформувати/адаптувати наше законодавство (ратифікувати ряд директив ЄС, які надають змогу поліпшити та посунути з мертвої крапки багато процесів у цьому напрямку) під європейські стандарти. І головне, ми маємо взяти за основу  європейську Стратегію захисту прав людей з інвалідністю на 2021-2030 роки, яка розширює права і можливості людей з інвалідністю в європейському суспільстві. І вже на підставі всього цього займатись побудовою інклюзивного простору в містах, можливо, із залученням європейських експертів, які брали участь в аналогічних процесах у своїх країнах, робити архітектурно доступними простори, переглянути послуги та подумати, як  їх зробити доступними» – розповідає Ольга Хіцевич 

Війна змусила бахмутян змінити місце проживання, ті хто виїхав за кордон тепер мають досвід проживання у дружньому до людей з інвалідністю просторі і знають, як такий простір має виглядати і хочуть, щоб такі умови були створені і в відбудованому Бахмуті.  

«Моя дитина отримала прихисток від війни у Німеччині, місто Бремен. Такої кількості людей на візочках я не бачила ніде. У магазинах є спеціальні тачки, вони чіпляються до передньої нижньої рами інвалідного візочка і людина вільно робить покупки. Увесь транспорт інклюзивний.Трамваї, буси нахиляються до візка, і людина без перешкод заїжджає. Ніхто ніколи не займе місце для коляски. До електрички, до потяга вільний доступ. Є багато крутезних мобільних пандусів на вокзалах. Без супроводу людина сама не залишиться. У лікарнях ліфти всюди, немає лікарні без ліфта, немає магазина без ліфта або пандуса. Нам з Олександрою не треба прокладати маршрут, ми знаємо, що доберемось до будь-якої точки Німеччині. Туалети інклюзивні скрізь, це не тільки для інвалідних візків, а ще й звичайних мам, для того, щоб поміняти підгузок дитини. Двері усюди відчиняються самі. Тому що зробити це людині на візку самостійно неможливо.» – розповіла Альбіна Гребенюк.

Фото: «Бахмут.IN.UA»

Бахмут живе тут! Підписуйтесь на наш телеграм, тут завжди оперативні новини про місто, найсвіжіші фото та відео

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Як ВПО можуть придбати власну квартиру чи дім за зниженою ціною: розпитали про ідею у ГО “Заходи”

Семаковська Тетяна 11:20, 5 Вересня 2024
Команда ГО “Заходи” / фото надане ГО

Житло — одна з найбільших потреб для ВПО. Сьогодні більшість переселенців та переселенок винаймають житло в оренду. Винаймати житло не тільки дорого, але й часто нестабільно, адже господарі можуть неочікувано вас виселити, або ж підняти ціну, а оскільки ринок оренди в Україні не врегульований на законодавчому рівні – то найчастіше орендар просто шукає нове житло. ГО “Заходи” з Маріуполя планує втілити у життя масштабний проєкт, за допомогою якого понад 5 тисяч ВПО зможуть купити власний дім чи квартиру за зниженою ціною.

Про цей проєкт ми розпитали у бахмутянки Яни Баришевої, яка є менеджеркою ГО, та керівника організації Юрія Давиденко.

Житло для ВПО

Проєкт NEW HOME – так назвали свою ініціативу у ГО “Заходи”. Завдяки проєкту планують створити безпечні житлові райони біля обласних центрів в західних областях України. Таким чином, ВПО зможуть отримати нову оселю за доступною ціною, пільговими умовами та спеціальними програмами кредитування.

Бахмутяни/ки поділились проблемами, з якими вони стикаються під час найму житла / скриншот

Сьогодні придбати власне житло для переселенців є розкішшю, адже ціна за один квадратний метр у містах стартує від 1000 доларів — це близько 41 тисяча гривень. 

Саме тому ГО “Заходи” запустила пілотний проєкт NEW HOME в Хмельницькій області, у місті Красилів, де наразі йде робота над адвокацією земельної ділянки (10 Га) під будівництво житла для ВПО. Також вже заключили меморандум про співпрацю з Красилівською міською радою. 

У майбутніх житлових комплексах планується створення хабу, в якому буде:

  • коворкінг;
  • кавʼярня;
  • місце для відпочинку;
  • дитячі майданчики;
  • парки; 
  • бомбосховище.

Для підприємців буде можливе розміщення комерційних приміщень для відкриття дитячого садка/школи, кафе, ресторану, Нової Пошти, магазину чи іншого бізнесу.

Голова ГО “Заходи” Юрій Давиденко пояснює, що наразі проєкт на стадії домовленості з громадами.

“Всі донори, партнери, і влада хочуть гарантії, що якщо вони виділять кошти, то проєкт буде реалізований. Тому що проєкт складний, а відтак потрібне і підтвердження від людей про спільне фінансування, і підтвердження від громад, що вони нададуть цю землю. Це досить складний процес”, — пояснює Юрій Давиденко.

Головна проблема у документах, каже спікер, адже це бюрократичний процес, й оформити його швидко не вдається. Водночас вже зараз є донори, які готові надати 500 тисяч доларів на ремонтні роботи.

Вартість житла для ВПО за зниженою ціною

Організація прорахувала приблизну вартість житла. Відтак, з допомогою держави (мається на увазі трансформатори та підключення) 2-кімнатна квартира на 55 квадратних метрів буде коштувати близько 22 тисяч доларів — це близько 900 тисяч гривень.

Також, крім квартир, буде можливість збудувати танхауси на 60 квадратів, які будуть вартувати близько 33 тисяч доларів — це близько 1 мільйон 350 тисяч гривень. Половину вартості житла планують покрити за допомогою донорів. 

ВПО зможуть придбати житло за значно зниженими цінами / фото ілюстративне, Pexel

Тобто, людина, яка куплятиме житло, повинна погодитись заплатити половину суми — наприклад, за 2-кімнатну квартиру потрібно буде віддати 11 тисяч доларів. Також варто врахувати й документи на оформлення права власності, а це ще близько 500 доларів. Попередньо сума за своє житло для ВПО становитиме до 12 тисяч доларів. Розрахунки можуть змінюватися, але 50% суми виплачуватимуть саме благодійники. 

Серед плюсів, які отримає громада, де побудують таке житло для ВПО, безперечним є нові податки.

“Серед майбутніх учасників програми є багато ФОПів, що дасть приріст у місцеву  економіку. Також у громаді збільшиться кількість робочих місць, бо буде потреба у додаткових магазинах, дитячих садках та школах”, — коментує Юрій Давиденко.

NEW HOME планували реалізувати в Західних областях, однак наразі домовленості є в:

  • Закарпатті;
  • Хмельниччині; 
  • Кропивницькому;
  • Полтавщині;
  • Дніпропетровщині.

У цих областях вже готові виділити землю під будівництво житла для переселенців та переселенок. У деяких громадах готові віддати під ремонт вже готові будівлі.

Це не соціальне житло

Бахмутянка Яна Баришева є менеджеркою проєкту. Вона пояснює, що наразі ще збирають заявки на участь у проєкті, заповнити її можна за посиланням. Пріоритет надають:

  • родинам з дітьми;
  • родинам, які виховують дітей з інвалідністю;
  • багатодітним родинам; 
  • родинам військовослужбовцям;
  • пільговим категоріям.

Водночас оскільки донорів буде кілька, кожен з них буде мати цільову аудиторію, тобто для когось це родини з дітьми, а для когось — люди старшого віку. Головна мета проєкту — дати можливість різним верствам населення, з-поміж них і ВПО, власне житло.

“Потрібно розуміти, що це не соціальне житло. Це житло, яке буде належати родинам ВПО, які зацікавлені у співфінансуванні, тому що донори не мають можливості сплачувати це. Також важливо, щоб було видно, що люди зацікавлені і хочуть отримати житло”, — пояснює бахмутянка.

Вона додає, що над цим проєктом працює понад 30 людей, серед яких є юристи, бухгалтери, комунікаційники тощо. Про можливість громади надати землю у ГО дізнаються за допомогою волонтерів, а також самостійно надсилають пропозиції до міських та сільських рад, додає бахмутянка. 

“Ми знаємо, що зараз всюди дуже високі ціни на оренду. І таким чином, коли люди активно почнуть звільняти жилплощу з якоїсь громади, то господарі, аби надалі здавати своє житло, підуть на те, щоб знизити вартість. Минулого року у нас було таке дослідження у західній частині України”, — пояснює Яна Баришева.

За її словами, втілення цього проєкту у життя допоможе знизити вартість оренди житла на 30%, чим можуть скористатися інші переселенці та переселенки.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Учасники програми єВідновлення зобов’язані подати звіт про використання коштів

Валентина Славінська Славінська Валентина 12:30, 23 Серпня 2024
єВідновлення / фото Краматорська міська рада

Учасники програми єВідновлення повинні вчасно подати звіт про використання коштів через портал Дія. В іншому випадку їх чекає обов’язкова верифікація комісією з відвідуванням об’єкта. Дотримання цього порядку допоможе уникнути зайвих бюрократичних труднощів та забезпечить швидке завершення участі в програмі.

Про це повідомляє Краматорська міська рада.

Подання звіту в рамках програми єВідновлення

У рамках програми єВідновлення учасники повинні обов’язково подати звіт про використані кошти для завершення участі. Це передбачено Постановою Кабінету Міністрів України №381. Звітність є ключовою умовою, що допомагає уникнути додаткових перевірок та забезпечити швидке завершення участі в програмі.

Згідно з правилами, лише 5% учасників категорії А та 10% категорії Б, які вчасно подали звіти, підлягають верифікації комісією з відвідуванням об’єкта. Якщо ж учасник не подав звіт вчасно, верифікація з обов’язковим відвідуванням об’єкта є неминучою. 

Комісія перевіряє відповідність фактично проведених ремонтних робіт та придбаної будівельної продукції тим, що вказані у чек-листі. Під час перевірки також здійснюється фотофіксація. Важливо розуміти, що уникнути верифікації шляхом неповідомлення про завершення ремонту не вдасться — ремонт вважатиметься завершеним автоматично через 12 місяців після зарахування коштів на спеціальний рахунок.

Після завершення ремонтних робіт, визначених у чек-листі, учасник програми зобов’язаний подати звіт через портал Дія. Це потрібно зробити протягом 12 місяців (або 18 місяців для категорії Б) після зарахування коштів. Для цього необхідно:

  • увійти в розділ єВідновлення на порталі або у додатку Дія;
  • обрати об’єкт, щодо якого подається звіт;
  • натиснути «Повідомити про ремонт»;
  • зазначити поточний стан ремонту;
  • додати до 10 фото, що підтверджують виконання робіт або придбання матеріалів (кожне фото не має перевищувати 5 МБ);
  • надіслати звіт.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як ВПО можуть придбати власну квартиру чи дім за зниженою ціною: розпитали про ідею у ГО “Заходи”

Житло — одна з найбільших потреб для ВПО. Сьогодні більшість переселенців та переселенок винаймають житло в оренду. Винаймати житло не тільки дорого, але й часто […]

Учасники програми єВідновлення зобов’язані подати звіт про використання коштів

Учасники програми єВідновлення повинні вчасно подати звіт про використання коштів через портал Дія. В іншому випадку їх чекає обов’язкова верифікація комісією з відвідуванням об’єкта. Дотримання […]

Дія спрощує процес подання заявок на єВідновлення

Міністерство цифрової трансформації України оновило сервіс єВідновлення в застосунку Дія, спростивши процедуру подання заявок для власників майна, пошкодженого внаслідок російської агресії. Нові функції дозволяють швидше […]

Олександр Марченко

Марченко повідомив, скільки бахмутян готові повернутися до міста після деокупації

Олександр Марченко, заступник начальника військової адміністрації Бахмута розповів про плани відбудови міста в ефірі Антикризового медіа-центру, настрої мешканців та першочергові кроки для відновлення після деокупації. […]

Влада та громада у Департаменті економіки: яка частка громадськості є при Донецькій ОВА. Інфографіка

Загалом, за інформацією Донецької обласної адміністрації, яку редакція отримала у відповідь на запит, налічується понад 30 Робочих груп, Координаційних рад та Комісій при Департаментах та […]