Мало хто знає подробиці битви під Дорогочином, більшість загальних знань ми почерпнули саме з уроків історії. Бахмутський історик Микита Безмен розповів, як відбувався бій, чому ця битва увійшла в історію, й до чого тут повінь?
Чому місто Дорогочин було важливим?
Географічно Дорогичин — це одне з відомих волинських міст, розташоване в басейні Західного Бугу за декілька десятків кілометрів від місця впадіння цієї річки у Віслу.
В давнину це був регіон, через який пролягав трансконтинентальний шлях з Балтики в Чорне море. Він ішов через Віслу, Західний Буг, потім через перевали у Дністер і далі Дністром. Це була потужна торговельна артерія, а отже й фінансова можливість. Саме через Дорогичин пролягав шлях із Центральної у Східну Європу. Згодом, в середині ХІІ століття у цьому місті виникла митниця — археологи знайшли тут велику кількість свинцевих пломб, що підтверджує факт жвавої торгівлі.
Крім того, Дорогичин був форпостом у боротьбі з балтійськими племенами ятвягів, які нападали на волинські землі. Коли місто захопили хрестоносці, то вони знайшли саме те, що їм було потрібно — потужну фортецю, яку міг захищати невеликий кількісно гарнізон. Отже, місто мало велике значення для Волинського князівства.
Бій за Дорогичин відбувся через провал походу Данила і Василька на плем’я ятвягів. Навесні 1238 року князі підійшли до Ятвязької землі, але повінь на річках поховала їхні плани. Тоді брати вирішили захопити Дорогичин, що перебував під контролем Добжинського ордену з дозволу мазовецького князя Конрада.
На боці князя Данила виступили його княжа дружина та незадоволена тогочасним правління населення Дорогочина. Спочатку князь підвів під стіни міста піхоту, це був продуманий крок.
Річ в тому, що лицарі вирішили, що швидко її здолають, тому вийшли з міста, але тоді на тевтонців несподівано напала руська кіннота. Дорогочинці підняли повстання і не пустили лицарів до міста, коли ті відступали.
В результаті військо тевтонців було розгромлено. Данило Романович полонив добжинського магістра Бруно. Цікаво, що битва під Дорогичином отримала різні оцінки істориків. Одні її представляли як знакову перемогу православних русів-слов’ян над католиками германцями-хрестоносцями з Тевтонського ордену (або меченосцями), що здійснювали «хрестовий похід Заходу на Схід».
Однак, ця битва часто сприймалася як прототип Льодового побоїща, де новгородський князь Олександр Невський поклав край «зазіханням німецьких псів-лицарів» на Північно-Західну Русь.
Автор тексту історик, краєзнавець Микита Безмен.
Авторка ілюстрації художниця Маша Вишедська.
Бахмут живе тут! Підписуйтесь на наш телеграм, тут завжди оперативні новини про місто, найсвіжіші фото та відео
А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!
“Для росіян 9 травня — це фетиш”: історик Роман Кабачій пояснив культ російського победобєсія
9 травня для росії ніколи не було днем скорботи за мільйонами загиблих у Другій світовій — натомість воно перетворилося на головний ритуал державної ідеології, що замінює собою реальність. Помпезні паради, “безсмертні полки” і гігантські плакати — це не про пам’ять, а про мілітаризм, тріумфалізм і демонстрацію сили. У цьому святі перемоги минулого ховається невпевненість у сьогоденні: російська влада використовує 9 травня як емоційну ін’єкцію, щоб підтримувати імперські міфи та виправдовувати сучасні війни. Навіть зруйнований Бахмут обклеєний символами “великої перемоги” — не для мешканців, а для картинки, яка має приховати провали та втрати.
Редакція поспілкувалася з істориком Романом Кабачієм, старшим науковим співробітником Національного музею історії України у Другій світовій війні.
9 травня в уявленні росіян
Роман Кабачій зазначає, що для росіян 9 травня є певним фетишем, і підкреслює — правильніше сказати, що це фетиш для влади, яка насаджує для росіян таке уявлення про важливість 9 травня.
Роман Кабачій / фото Бахмут IN.UA
“Сучасна росія — це такий мікс імперськості, комунізму в кдб і те, що у нас заведено називати “православ’я головного мозку”. Якщо про імперські свята було забуто, то до Другої світової війни й десятиліття після неї головним святом була так звана Жовтнева Революція — 7 листопада. Для наступних поколінь почало забуватися, що це таке. А такі люди, як путін чи лукашенко — вони росли у брєжнєвському уявленні про 9 травня. Вони не знали насправді, що таке війна у її брудному баченні, а вбачали її лише в святкуванні 9 травня. В таких рожевих уявленнях про “діди воювали” — на цьому можна спекулювати далі, оскільки святкувати нічого”, — пояснює історик.
Він додає, що навіть День незалежності росії у червні — це для них радше поразка, адже путін вважає розпад радянського союзу найбільшою катастрофою ХХ століття. Тому для росіян 9 травня й стало таким важливим, його насаджують як єдину можливу радість і перемогу для народу.
Розвішані агітаційні плакати у зруйнованому Бахмуті / фото з росджерел
Водночас сама росія й російські керівники воліють не говорити, що це була світова війна, що бойові дії були і на Західному фронті. Для рф перемога — це заслуга Радянського союзу, під яким окреслювали насамперед росіян.
“Й власне тому їм більше нічого, можна так сказати, не залишилось, окрім як експлуатувати 9 травня. Це певного роду можливість надати простому мешканцю Росії, який дуже часто не має нормальних побутових умов життя, — його описує українське прислів’я “Дупа гола, але каша з молоком” — уявити, що попри те, що я палю дровами, ходжу в туалет на двір, моя держава велика, вона перемогла найбільше зло ХХ-го століття – нацизм. Хоча тут ще можна посперечатися, чи комунізм Сталіна був більшим злом, ніж нацизм Гітлера”, — додає Роман Кабачій.
Росіяни не знали окупації
Роман Кабачій пояснює — багато росіян не знали зла окупації, тому війна у їх уявленні романтизована.
Росіяни не бачили дуже великою мірою ногу окупанта, вони не уявляли, що це таке,
Роман Кабачій // старший науковий співробітник Національного музею історії України у Другій світовій війні.
Водночас ситуація в Україні, яка була окупована повністю, інша — українці бачили злочини окупаційного режиму: спалення сіл, розстріли євреїв, переслідування ромів, за політичними мотивами тощо.
“Тому для українців швидше є зрозумілим європейський підхід, коли ми вшановуємо загиблих, поранених, горюємо за втраченими культурними пам’ятками, підірваними соборами, палацами. Для росіян ж це перемога, це було щось далеке, а потім ще піднесено в такий фетиш, певну бульбашку, що діди воювали, а насправді як вони воювали — багато хто з росіян не може розказати”.
У росії не було пошани до особистості
Банер до 9 травня у Бахмуті / фото росджерела
Водночас й життя самих росіян під час Другої світової війни стало розмінною монетою, але їх нащадки сьогодні воліють цього не знати. Історик пояснює, що багато росіян були в так званих штрафних батальйонах, які посилали на штурми в якості гарматного м’яса.
“Ми в музеї війни маємо багато свідчень, листів щоденників, коли хлопців забирали польові воєнкомати й кидали в бій без жодної підготовки. Вони писали до рідних, що, можливо, скоро будуть вбиті й навіщо взагалі було приходити на світ, коли хтось може тебе використати в такий м’ясний спосіб…
Для більшості росіян це погляд на маленьку людину, на гвинтик, що вона була змушена, що це така необхідність. Фактично не було пошани до особистості, до значення людського життя. І так чи інакше, це маленьке життя перемішувалося у великі необхідності, а великою необхідністю є оця велич — тоді Радянської імперії, перед тим Російської імперії, а зараз нової путінської росії. Який був підхід до маленької людини — таким і залишається, і в цій війні, яка зараз триває, ми це все теж бачимо, що людей подають як героїв, але насправді їх кидають в м’ясні штурми”.
Паради перемоги на ТОТ
“Святковий банер” на фоні руїн, Бахмут / фото росджерела
Росіяни завішали окупований Бахмут агітаційними плакатами, присвяченими Другій світовій війні. На думку історика, так росія намагається повернути радянський погляд на події Другої світової, сконструйований псевдопогляд перемоги.
“Але я сподіваюся, що 30 років незалежної України все-таки довели поколінню, що насправді є інші цінності. Сподіваюся, що їхня ця нарація, яка йде, про те, що без великої перемоги немає великої імперії, без радянських наративів ми не будемо почувати себе гідними людьми — це все не закріпиться. Ми дочекаємося визволення наших земель і повернення демократичних європейських підходів в суспільне життя”, — каже спікер.
9 травня в Україні
9 травня як День Перемоги колись святкували й в Україні — востаннє це було в 1992 році. Потім на заміну йому в 2015 році ухвалили День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні — його теж офіційно святкували 9 травня, ще в 2023 році.
Але вже 29 травня 2023 року Верховна Рада зробила День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років. Його вшановують вже 8 травня, як державне свято. Акцент з перемоги змістили на память, на користь ушанування.
Як зазначають в Українському інституті національної пам’яті, новий зміст відзначення Дня пам’яті та примирення та Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні включає:
переосмислення подій Другої світової війни, руйнування радянських історичних міфів, чесний діалог навколо складних сторінок минулого;
рівне вшанування пам’яті кожного, хто боровся з нацизмом, підкреслення солідарності та бойового братерства всіх Об’єднаних Націй — як держав, так і бездержавних тоді народів, зокрема євреїв та українців;
перенесення акценту з історії військових дій на історії конкретних людей, а відтак відмову від святкування на користь ушанування.
Всіхсвятський храм у Бахмуті — це одна з будівель міста, про яку знає кожен містянин. Він розташовувався у центральному парку та регулярно ставав центром для вірян, де проходили службу.
Детальніше про історію споруди розповіли у Бахмутському краєзнавчому музеї.
Історія Всіхсвятського храму в Бахмуті
У 1778 році, після заборони ховати померлих біля церков, у Бахмуті виділили нове місце для кладовища за межами міста, на вигоні — сьогодні це територія центрального міського парку.
Уже в 1785 ратман міського магістрату Іван Рєзніков і місцевий купець Парфен Гаврилов закликали громаду зібрати кошти на будівництво дерев’яної церкви на цвинтарі — на честь Всіх Святих. 12 червня 1786 року було отримано офіційне благословення на зведення храму, а вже 4 жовтня того ж року протоієрей Петро Расевський освятив місце майбутньої святині.
Завдяки пожертвам мешканців, 20 січня 1792 року церква була урочисто освячена, і в ній почалися богослужіння.
Кладовище біля храму / фото Бахмутського краєзнавчого музея
Точне розташування першої дерев’яної цвинтарної церкви викликає дискусії, але за припущеннями, вона стояла в районі нинішнього нижнього парку, поблизу перетину вулиць Ніни Кравченко та Олександра Сибірцева — це місце позначене як “Кладбищенская площадь” на карті першої половини XX століття.
Кладовище закрили в 1818 році, але церква продовжила діяти. З часом будівля почала руйнуватись, і в 1893 році на новому — верхньому кладовищі звели кам’яну церкву, яка зберегла ім’я Всіх Святих. Вона не мала постійної парафії та виконувала лише поховальну функцію.
Церква у ХХ столітті
Всіхсвятський храм в Бахмуті у ХХ столітті / фото Бахмутського краєзнавчого музея
Після Жовтневого перевороту 1917 року храм ще деякий час залишався чинним і офіційно припинив діяльність лише 18 червня 1923 року. Відомостей про збереження метричних книг, у яких реєстрували відспівування, не збереглося, як і про подальше використання церковної будівлі після її закриття.
У період нацистської окупації Бахмута храм знову відкрили — за одними даними, з ініціативи протоієрея Іоанна Хрещановського, за іншими — це було рішення окупаційної влади, яка використовувала релігію у пропагандистських цілях. У той самий час до церкви привезли бронзовий дзвін із дарчим написом: “Відлито німецьким вермахтом у війні проти більшовиків / 1942 / Завод Торез”.
Храм після другої світової війни
Фрагмент німецького дзвону / фото Бахмутського краєзнавчого музея
Після визволення міста храм не закрили — він діяв ще близько двадцяти років. У 1960-х роках, під час хрущовської антирелігійної кампанії, керівництво міста вирішило закрити одну з двох діючих церков — вибір упав на Всіхсвятську. Ймовірно, рішення обґрунтовували тим, що її кам’яну будівлю можна було переобладнати під склад чи майстерню, тоді як старовинна дерев’яна Миколаївська церква була історичною цінністю. Щоб надати діям “законності”, створили спеціальні комісії, які перевіряли бухгалтерію храму та поведінку служителів.
Вона досить швидко виявила високі прибутки. Так, у 1962 році було придбано свічок на 4 954 рублі, а продано — на 17 531 рублів. Зарплата священика сягала 250 рублів на місяць, що значно перевищувало середню зарплату по країні. Деякі священнослужителі вели спосіб життя, далекий від канонів — зловживали алкоголем, відвідували ресторани й навіть потрапляли до витверезника. Один із таких випадків — затримання у 1963 році псаломщика Костянтина Сівка після великоднього богослужіння — було оприлюднено в газеті “Вперед”.
У липні 1963 року, під час перевірки, на дзвіниці було виявлено дзвін із дарчим написом вермахту. Його демонтували, розплавили, а фрагмент з написом передали до місцевого музею, де він експонувався до 2019 року. З огляду на високі доходи церкви, поведінку священнослужителів, нацистський дзвін і малу кількість парафіян — влада отримала підстави для офіційного закриття храму в другій половині 1963 року. Після цього куполи демонтували, а будівлю передали торгівельній організації “Смешторг”, яка використовувала її як склад.
У 1980-х у приміщенні церкви розміщувався склад фірми “Одяг”, а згодом — комбінату громадського харчування “Общепит”.
Сучасний храм
Фасад храму побитий уламками внаслідок бойових дій / фото росджерела
Наприкінці 1990-го або на початку 1991 будівлю передали УПЦ Московського патріархату, а настоятелем призначили протоієрея Леонтія Діатковського. Отець Леонтій не лише вів богослужіння, а й особисто займався відновленням напівзруйнованого храму: зусиллями громади й місцевих підприємств відремонтували інтер’єр, відновили куполи, а в 1994 році встановили нові дзвони, відлиті на концерні “АЗОМ”. У процесі реставрації були знайдені фрагменти фресок кінця XIX століття — один із хрестів навіть “проступив” через новий шар фарби, що віряни сприйняли як диво.
На жаль, під час бойових дій за Бахмут у 2022–2023 роках храм зазнав серйозних руйнувань.
9 травня для росії ніколи не було днем скорботи за мільйонами загиблих у Другій світовій — натомість воно перетворилося на головний ритуал державної ідеології, що […]
Всіхсвятський храм у Бахмуті — це одна з будівель міста, про яку знає кожен містянин. Він розташовувався у центральному парку та регулярно ставав центром для […]
Бахмут у 2017 році — тихе й спокійне місто на Донеччині, де вирувало активне громадське життя. Майже кожне свято супроводжувалося численними культурними та розважальними заходами. […]
Битва на річці Калка, що відбулася 31 травня 1223 року, стала однією з найвідоміших сторінок української історії доби Київської Русі. Об’єднані сили руських князів і […]
Спас — це традиційне християнське свято, яке обожнюють українці. Усі три варіації свята, як і інші церковні, змінили дати проведення, адже в Україні відбувся перехід […]