Від 17 серпня пропагандисти поширюють інфографіку з нібито результатами того, якою мовою українці найчастіше здійснюють пошук у Google. Згідно з нею, 80% “гуглять” російською та 20% українською.
Однак, це – фейк. Результат перевірки однієї фрази не може відображати загальну тенденцію. Також, пошук запиту відбувався у 2022 році, що станом на 2024 рік є неактуальним.
Мова та російська пропаганда
Пошук зображення через Google lens показав, що фейкова світлина вже понад два роки періодично з’являється у російських Telegram-каналах, медіа, форумах, забороненій соцмережі vkontakte та на інших пропагандистських ресурсах. Згідно з пошуком, допис із картинкою вперше був опублікований 2 травня 2022 року на російській блог-платформі live journal від імені користувача “весна героев”. Відтак фейк неодноразово “мігрував” часом, востаннє з’явившись в інфопросторі 17 серпня 2024 року.
Згідно з результатами Google Trends, саме у 2022 році запит “купити квитки” збігався із тими, що поширюють пропагандисти. Однак станом на 2024, коли фейк продовжує активно поширюватись, дані змінились: пошук фрази українською мовою переважає вдвічі.
Результати пошуку єдиної фрази не може підкріплювати тезу про те, що лише 80% українців “гуглять” російською мовою. Використання цього нібито аргументу є когнітивною хибою – надгенералізація, або ще його називають узагальненням, коли висновки базуються лише на малій вибірці чи події, що відбулася лише раз. Особливо, коли фраза “купити квиток” згідно з річним звітом Google не є однією з найпопулярніших у 2022 році. Компанія Google не публікувала інформації про те, якою мовою найчастіше здійснювали пошук українці у 2022 році. Існують лише незалежні дослідження на основі аналізу ключових слів, які теж не можуть відображати загальну тенденцію.
Автори ворожих медіаресурсів зумисне поширюють один і той же фейк протягом років в різні періоди. Крім чергових спроб висміяти українців через мову, вони намагаються видати брехню за дійсність. Ефект ілюзії правди – ще одна когнітивна хиба, якою користуються пропагандисти. Повторювана протягом різних періодів часу інформація, з часом нашому мозку видається правдивою. Навіть якщо текст не містить жодного доказу.
Тема мови часто порушується українцями в соцмережах. Публікуючи фейки на цю тему, пропагандисти намагаються маніпулювати громадською думкою та викликати конфлікт між українцями. Відтак завжди важливо перевіряти канали надходження інформації та джерела, особливо, якщо тема потенційно може підживлювати ворожнечу.
Читайте також:
- Фейк: Зеленський порушив конституцію Італії, атакувавши територію рф
- Фейк: “ХарківПрайд” закликає до ЛГБТК+ події, використавши ідею про “ЗСУшника-гея” та “натурала-ухилянта”
- Фейк: МОЗ переобладнає єдину дитячу лікарню в Краматорську на військовий шпиталь
Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!