Бахмут обрав свого представника до Верховної Ради – це зовсім невідомий до цього, і тепер уже колишній підприємець Федір Христенко. Йому навіть не довелось вигадувати щось нового у проведенні політичної кампанії, все як завжди – концерти, шашлики, роздача подарунків… Іншим кандидатам, які використовували більш-менш нові засоби політкампанії, були постійно в регіоні, навіть дійсне посвідчення народного депутата одного з них, не допомогло здобути перемоги.
Нагадаємо, всього по округу №46 (Бахмутщина та Лиманщина) було сім кандидатів, одного скасували.
Федір Христенко здобув безумовну перемогу. Навіть Дмитро Рева, син діючого міського голови Бахмуту, який облюбував виборців на протязі п’яти останніх років, зайняв, навіть, не друге, а третє місце. Христенко використав класичні засоби «гречкосіїв»:
- масштабні концерти з виступом відомих українських поп-груп, співаків, шоу-менів,
- годування виборців шашликами,
- Бахмут був “засіяний” листівками, плакатами, сітілайтами. Будівлі, машини, стовпи, зупинки – все було в його фото,
- в соцмережах використовув накрутку лайків під своїми постами
“На сторінці кандидата від “ОПЗЖ” Федора Христенка, використовувалася беспрецедентна накрутка лайків. Їх кількість, під деякими постами, сягала 1,3 тисячі. Подібні “послуги” за гроші надають деякі російські ресурси. Переважна більшість фейкових акаунтів мала імена накшталт Nelson Ojonugwa Isaac Alfa, Mainul Hasan Seam, Crislaine Favarão Gonçalves та навіть ім’я відомого французького футболіста Kilyan Mbappe”, – говорить Андрій Грудкін, політичний експерт.
Концерти, організовані Ф.Христенко
Але все ж таки хочеться подивитись які методи Федір Христенко буде використовувати на новій посаді. Щось поки креативного та корисного для громади не помічено. За важливі законопроєкти, які приймались протягом двох місяців, він просто не голосував, знаходячись у залі. Громадської приймальні, яку він обіцяв відкрити у Бахмуті, поки немає. Помічником значиться Ганна Філіпенко, з якою зв’язатись за вказаним міжміським телефоном не вдалось. Лише був один сітілайт з привітанням Дня міста.
Дмитро Рева. Його досягнення – минулий досвід народного депутата, керування місцевим благодійним фондом, який “обДАРював” мешканців більше п’яти років, незаплановані ремонти автодоріг під час політкампанії, обіцянки побудувати комунальний ринок в Бахмуті, зміна політичної сили від “Блоку Петра Порошенка”, яку підтримував міський голова і за сумніцтвом батько кандидата, до партії Опозиційний блок” – всі пройшли “ДАРом” – кандидат не переміг.
Передвиборчий штаб кандидата використовував більш-менш відомі засоби політкампанії:
- під гаслом Благодійного фонду «ДАР» ремонтувались дитячі майданчики, придбавались обладнання в лікарні, дарувались подарунки випускникам, проводились зустрічі з виборцями, ремонтувались дороги і т.ін.,
- обіцяв побудувати новий комунальний ринок,
- відновити роботу стратегічних бахмутських підприємств,
- все місто також було засіяно його портретами, сітілайтами, листівками.
Але, можливо, за ті гроші, які були витрачені на всю кампанію майже 1,5 мільйона гривень (навіть переможець Ф.Христенко витратив менше – 1,37 мільйона гривень) треба було направити на послуги кваліфікованих піарщиків, і був би інший результат?
Костянтин Матейченко – самовисуванець та діючий народний депутат. На жаль кандидат не вів повноцінної діяльності, будучи народним депутатом. Про ті фінансові кошти – субвенції державного бюджету, які він залучав до Бахмутського та Лиманського районів, мало хто чув та знав. Але вони були і за їх допомогою ремонтувались дитячі садочки, школи, сільські клуби. Якщо б зустрічі з виборцями проводились не лише останнього місяця перед виборами, а протягом п’ятирічного строку депутатської діяльності, то люди б віддали більше своїх голосів за його кандидатуру.
Костянтин Матейченко за 124 тисячі гривень, витрачених на політкампанію зміг зайняти лише четверте місце. Як проводив політкампанію кандидат:
- було декілька цікавих сітілайтів по місту, листівки, незвичайні наліпки
- проводив спортивні змагання – футбол, волейбол, за що учасникам дарував грошові подарунки,
- вітав випускників шкіл та ВУЗів, дарував їм невеличкі подарунки,
- були відеоролики на телебаченні та веселі скоромовки на радіо
Родіон Вощанов – кандидат від партії «Слуга народу», народився в Бахмут, але з 10-ти років його вже ніхто не бачив у рідному місті. Завдяки сильному політичному бренду не довелось сильно витрачатись на політрекламу – він витратив майже 300 тисяч гривень (довелось рахувати вручну, бо кандидат не вказав загальну суму витрат у звіті) і здобув почесне друге місце. Що робив кандидат на окрузі:
- проводив багато зустрічей по дворам,
- по місту були зелені листівки з його портретом, реклама в газетах
- активно вів сторінку у ФБ
Олександр Шинкаренко – депутат місцевої ради Бахмуту, також використав «парасольку» відомої політфігури Андрія Клюєва, але це йому не допомогло – програв, посівши передостаннє місце з кінця. Шинкаренко витратив на передвиборчу кампанію всього-на-всього 85,5 тисяч (до речі, самий бюджетний кандидат в народні депутати) гривень, тому звісно ж концертів не привозив, шашликів не жарив. Що було:
- на останньому тижні перед виборами з’явились газети та маленькі сітілайти,
- проводив зустрічі з виборцями,
- рекламувався на одному з он-лайн ресурсів Бахмуту без позначки, до речі, політична реклама.
Сергій Бугайов, мешканець міста Лиман, працівник «Укрзалізниці». Цей кандидат передвиборчу кампанію у Бахмут не проводив зовсім, навіть жодного разу не приїхав до міста. Та й у рідному місті особливо на рекламу не витрачався (інформація зі звіту – 88,5 тисяч гривень) – були сітілайти, вів сторінку у ФБ.
“У період агітації кандидат відвідав захід, присвячений річниці дитячого оздоровчого закладу “Буревестник”, який підпорядкований Укрзалізниці, де і працює Бугайов”, – аналізував Андрій Грудкін.
Звісно це лише офіційні суми витрат, направлених на передвиборчу кампанію, які кандидати в народні депутати вказали в фінансових звітах, але щоб організувати масштабні концерти з запрошенням відомих українських поп-груп та співаків потрібно набагато більше грошей. І дуже хочеться вірити, що така жага до перемоги у кандидатів була з однією метою – зробити життя своїх виборців краще, здобув повноваження народного депутата.
Здійснено в рамках проекту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.