Український Бахмут початку XX століття. 2 частина.

Семаковська Тетяна 12:47, 6 Січня 2023

IMG 5034 35caeСьогодні Бахмут в уяві багатьох українців асоціюється як місто, в якому йдуть запеклі бої. Місто-фортеця, яке не тільки стоїть, а й бореться за свою свободу й незалежність. Мало хто знає, що більше століття тому Бахмут, з наголосом на у, був центром Донбасу. Боротьба за українську сутність міста йде не лише на полі бою. Українським історикам доводиться пояснювати, що Бахмут, як повноцінне поселення, заснували козаки Ізюмського слобідського полку в кінці XVII століття, а не московські прикордонники, яких тут і бути не могло. Історик Юрій Юзик розповідає про Бахмут виданню «Українська правда».

В попередній частині ми вже розповідали про зародки українського культурного життя в Бахмуті та Наслідки русифікації бахмутян. 

Зросійщення Донбасу

IMG 5032 0327c

Музично-драматичний гурток Бахмута, 1911 рік. Фото: УП

Ментальні зміни в Бахмуті і околицях відбулись буквально на очах – за 10 років на зламі XX століття. 

В місцевій гоголівській бібліотеці-читальні з українських видань був лише “Кобзар”, твори Квітки-Основ’яненка та Котляревського, байки Глібова і словник Тимченка. Українських видань в книгарнях не було – бо економічної “користи нема”, казали власники. Тому невеликий гурт українців мусив за всякою дрібницею вдаватись до київських книгарень, гаючи час та витрачаючи зайві гроші. 

Музично-драматичне товариство Бахмута у 1911 році розкололось на два гуртки: “русскій” та “малорусскій”. Останній, вистави ставив для “сбора”, а не для пропагування національної ідеї. 

До цього всього Бахмут став у ті роки центром імперського військово-патріотичного виховання дітей у всеросійському масштабі. Повітовий інспектор народних училищ Антіох Луцкевич, якого раніше вигнали із Полтавщини та Одеси, вирішив організувати масовий військовий вишкіл неповнолітніх дітей віком 8-14 років.

На базі Бахмутського народного училища Луцкевич організував роту дітей, яку 23 квітня 1909 року представили імператриці. Цар Микола ІІ особисто подякував за реалізацію своєї ідеї військового вишколу дітей. І приклад Бахмута почав масово ширитись по всій імперії. “Поступова” (ліберальна) преса критикувала цей рух “потєшних”. Однак, він продовжував розвиватись, зокрема і в Бахмуті.

Попри всі зусилля іспектора-шовініста Луцкевича школярі все одно знаходили шлях до української спільноти. В сільській глибинці громади чітко розуміли хто є хто. Наприклад, у селі Хемівці московської мови не було взагалі. 

Цікавий факт – саме свідомі українці намагались хоч трохи розворушити культурне життя Бахмута, співпрацюючи для цього із росіянами. У 1913 році їм довелось вчергове реанімувати музично-драматичний гурток. 

Українське пробудження

IMG 5035 2163a

Володимир Пестеров із дружиною Вірою з дому Карпових. Праворуч в кадрі – бронзова статуетка запорожця. Фото: УП

Не чекаючи відновлення старої громади деякі українці Бахмута, з початком другої російської революції одразу ж самоорганізувались. Вже в березні 1917 року створено українську бібліотеку та драматичний гурток. Станом на середину того ж місяця було 68 вже членів української громади Бахмута, з-поміж яких 13 осіб обрані в Тимчасову Раду.

Українці міста обрали двох делегатів на педагогічний з’їзд та всеукраїнський національний конгрес, що відбулись у Києві на Великдень. 27 квітня 1917 року у міському Народному домі відбулись загальні збори громади, де сформульовано її мету: “політична організація місцевої людности на ґрунті українських національних інтересів”.

З травня 1917 року громада оселилась в Українському Клубі. В літньому будинку у Саду пані Чепурковської (тепер – Бахмутський парк культури та відпочинку). Відтепер тут був головний центр українського життя міста. 

Евакуйований росіянами із Галичини Володимир Ласовський згадував: 

«Раз прийшов до батька якийсь пан, що відрекомендувався як Пестерів. Говорив московською мовою. Заявив, що української мови не знає, проте почуває себе українцем і, маючи доволі грошей, ставить їх до диспозиції українському рухові в Бахмуті…Це був палкий український патріот, до самозаперечення відданий відродженій батьківщині».  

Пестерев був мільйонером, власником вугільних шахт копальні “Трудова” (тепер мікрорайон на сході Донецька). Саме він на заводі Скараманга першим в Бахмуті почав використовувати соляну ропу в лікувальних цілях. За власні гроші готовий був перетворити місто на курорт – розчистити русло річки Бахмут, розбити парк, побудувати літній театр. За умови безкоштовного користування ділянкою, щоб все побудоване через 20 років передати місту. Але міська Дума відмовила. Та Голова української громади Пестеров все одно розвивав Бахмут. 

У кінці травня 1917 року Рада Громади домовилась із місцевою земською “Народною Газетою Бахмутського Уезда”. Щоб там було місце і для українських текстів. Відтак вже 31 травня, громада почала друкувати там свої статті. 

IMG 5033 b465f

Єдину – за царату – щоденну українську газету можна було передплатити в ощадному товаристві дрібного кредиту по вул. Харківській, 1913 р.

На Зелені Свята 1917 року відбулася перша публічна демонстрація української громади Бахмута. Спершу в садку Чепурковської організовано виставу трупи С. Глазуненка “Степовий Гість” та “гулянку в тому ж садку, з мітингом, ярмарком”. А наступного дня – урочистий похід під синьо-жовтими прапором і портретами Шевченка через все місто. 

Влітку 1917 року в Бахмуті завершено організаційне оформлення українського руху – створено повітову українську раду. В наступній частині розповімо вам про Формування українських військових частин в Бахмуті та Період українських з’їздів Бахмутщини. 

Фото: Українська правда

Читайте також: Надихає однокласників вчити історію: як маленький українець популяризує Бахмут

Додавайтесь в наш Телеграм Бахмут живе тут, отримуйте інформацію про події в Бахмуті та бахмутян в евакуації.

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Поливаний понеділок: історію свята розповідає бахмутський історик

Безмен Микита 14:30, 6 Травня 2024
Звичай обливання водою у другий день після Великодня також побутує у Польщі та Чехії / фото з відкритих джерел

З давніх часів в Україні другий день Великодніх свят називають поливаним понеділком. За стародавнім звичаєм, у цей день хлопці обливали водою дівчат.

Що роблять на Поливаний понеділок?

Традиції Поливаного понеділка прийшли до нас з часів Київської Русі. Раніше цю подію люди святкували декілька днів, протягом яких обливалися водою. Звідси й пішла назва свята. Вважається, що саме в цей день звичайна вода наділена потойбічними та магічними властивостями. Існувало повір’я, що вона приносить щастя, очищає душу й тіло. Таким чином, обливаючись водою, люди очищувалися від зла всередині себе.

Після приходу на землі Київської Русі християнства деякі язичницькі традиції переплелися з новим віруванням. Обряд обливання пов’язують з Євангельською історією, де натовп послідовників Христа розігнали обливанням водою.

Поливаний понеділок: традиції

Існувала думка, якщо хлопець обіллє цього дня незаміжню дівчину водою, то ніби зробить їй “пропозицію руки й серця”. Часто так виказували симпатію, зізнавалися в почуттях. Однак у день поливаного понеділка існують і певні заборони. Так, наприклад, забороняється сумувати, думати про погане. Також з гулянь цього дня не можна повертатися сухим.

Всі хатні справи краще відкласти на потім. Також заборонено сваритися і лихословити, вживати алкогольні напої чи сидіти вдома на самоті. Для українців Поливаний понеділок – важливе традиційне свято. Але схожі традиції також можна знайти серед інших слов’янських народів (поляків, чехів, словаків).

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Міфічна істота в Бахмуті або як ікона врятувала місто від чуми

Семаковська Тетяна 12:00, 5 Травня 2024

Свято-троїцький собор в БахмутіНа місці сучасного торгівельного центру Астрон, який розташувався в Бахмуті колись знаходився Свято-Троїцький собор. Кажуть, що ним зацікавилося НКВС через міфічну істоту.

Які легенди та цікаві історичні факти пов’язують з цим собором — розповів Григорій Соколовський — історик, дослідник історії розвитку промисловості Бахмутського району.

Бахмут після німецької окупації

Історія Бахмута після німецької окупації тривалий час була перемішена з легендами. Краєзнавець Григорій Соколовський наводить приклад публікацій з газети “Вперед”. У ній на початку 90-хх років виходить цикл статей Артемівського краєзнавця І. Адамова. Одна з публікацій розповідає про  спогади неназваної особи про Свято-Троїцький собор. 

337549171 1223058624986016 7694626453047435530 n 1 70208

Свято-Троїцький собор / фото з відкритих джерел

“Як відомо, під час нацистської окупації собор було зруйновано, так ось, після деокупації міста, серед руїн було помічено незвичайний камінь, кажучи сучасною мовою – не природного походження, біля каменю невеликий вхід під землю. Інколи люди помічали як на цьому камінні сидів якийсь волохатий й сивий дід, більше схожий на чорта, а коли людина наближалась до нього, або гукала він розчинявся у повітрі”, — пише Григорій Соколовський.

Адамов стверджував, що міфічною істотою зацікавилось місцеве НКВС. Біля руїн собору поставили вартового, але той нічого не помітив. Згодом камінь, прохід і сивий дід кудись зникли.

Свято-Троїцький собор в Бахмуті

336509138 1165388384146448 866494397280973411 n 2fea4

Історичні відомості про собор / фото з відкритих джерел

В зруйнованому соборі раніше знаходилась ікона Казанської Божої Матері, її називали  чудотворною, у неї просили зцілення хвороб. Є згадки, що в 1777 році саме ця ікона врятувала Бахмут від чуми, а згодом й від холери у 1848 році. 

Окрім чуми та холери, ікона Казанської Божої Матері зберегла від загибелі Бахмутського градоначальника Я.І. Гриневича. Чоловік під час війни з французами вплав перетинав річку Березину, вода ледь не затягнула його на дно, але завдяки тому, що він молився про спасіння, ікона Божої Матері дарувала йому життя. Прийманні так кажуть.

Ікона Казанської Божої матері: де зараз

1626782613 1388 d7e81

Так виглядає найпоширеніша ікона Казанської Божої Матері / фото khersonline.net

Бахмутяни ікону Казанської Божої Матері вважали покровителькою Бахмута, але в 1929 році, коли собор закрили ікону вилучили, а де вона сьогодні невідомо.

Є три версії, що могла статися з чудотворною іконою, перша каже, що її відправили до якогось столичного музею і є надія що вона лежить в запасниках. Друга менш оптимістична — подейкують, що ікону спалили, або пустили на дошки чи дрова. 

Третя версія говорить про те, що ікону забрала до себе дружина священника. Крім того, був відомий будинок, де можливо на горищі деякий час лежала ця ікона. За легендами він знаходився біля Миколаївської церкви, цей дім згорів під час Другої Світової війни. Є версія, що ікону заховали й вона може бути цілою. Бахмутяни раніше вірили — допоки, буде ця ікона Бахмут будуть оберігати.

Ікони, Бахмут

ecd8b29e815be868a99a178c1c8e0954 5e94b

Так виглядає Бахмут після російських обстрілів / фото з відкритих джерел

В період нацистської окупації в Бахмуті були значні руйнування, але переважно це підприємства і центр міста, приватний сектор здебільшого вцілів, згадує історик. 

Місто не знищили вщент, а за декілька десятиліть повністю відновили. Наступна катастрофа відбулася 10 жовтня 2003 в Бахмуті почали вибухати військові склади, які містили ракети та боєприпаси, але дивом вибухи не спричинили лиха та не добрались до приміщень, які зберігали ракети у зарядженому стані.

Бахмут під час окупації німцями

Так виглядав Бахмут під час нацистської окупації / фото з відкритих джерел

Краєзнавець зазначає, дивом вдалося уникнути масових жертв серед населення. Наступна ситуація відбулася вже в 2015 році, тоді місто  росіяни обстріляли “ураганами” та “градами”. 

“Так, тоді були жертви, загинула дитина, постраждали будівлі, але вибухи сталися все ж таки на окраїнах міста, центр, та густонаселені райони не постраждали. Хоча я впевнений цілили саме туди! Знов “хтось” місто прикрив. Ну і все… Останній раз я цю легенду розказував в січні 2022 року…

Зараз Бахмут майже знищено, не залишилось жодної вцілілої будівлі, моя легенда розвалилась, як і життя моїх земляків. Чи відродиться Бахмут після знищення я не знаю. А як, що відродиться, то мою легенду може хтось і продовжить…”, — резюмує історик Григорій Соколовський.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Поливаний понеділок

Поливаний понеділок: історію свята розповідає бахмутський історик

З давніх часів в Україні другий день Великодніх свят називають поливаним понеділком. За стародавнім звичаєм, у цей день хлопці обливали водою дівчат. Що роблять на […]

14:30, 06.05.2024 Безмен Микита
Свято-троїцький собор в Бахмуті

Міфічна істота в Бахмуті або як ікона врятувала місто від чуми

На місці сучасного торгівельного центру Астрон, який розташувався в Бахмуті колись знаходився Свято-Троїцький собор. Кажуть, що ним зацікавилося НКВС через міфічну істоту.

309028367 501123412022757 4538260241927021809 n 3ccfb

Історичні перемоги: як путін може повторити долю хана Кончака

Битва на річці Хорол — одна з найважливіших подій русько-половецькі війни XI-XIII віків, яка вплинула на загальний перебіг бойових дій. Вона також стала критичною для […]

Боротьба донеччан за українську державність

Ворожа пропаганда десятиріччями намагалася запевнити мешканців сходу України, що ці території є російськими і що тут живе російськомовне населення, яке, мовляв, хоче бути ближчими до […]

Знищені памятки в Бахмуті

День пам’яток без них: знакові місця, які росіяни знищили в Бахмуті

18 квітня у світі відзначають Міжнародний день пам’яток і визначних місць. До цього дня редакція підготувала свою добірку локацій, адже Бахмут зі своєю старовинною архітектурою […]