Офіси відновлення в Україні: справжня робота чи лише звіти на папері? Редакція перевірила

Семаковська Тетяна 16:09, 29 Жовтня 2024

Міжнародні партнери надали місцевим та обласним організаціям мільйони гривень (у вигляді майна) на облаштування Офісів відновлення та розвитку у різних частинах України. Ці гроші пішли на техніку для Офісів, і практично усюди вона однакова: столи, проєктори, крісла, кавомашини, кулери, ноутбуки — тобто банальна техніка, яка потрібна для нормального укомплектування місця роботи. От тільки кожна громада по-своєму вирішує, як цим користуватися. Хтось відкриває Офіс для всіх мешканців міста та запрошує туди на дискусії, а деякі громади навіть не кажуть адрес, де вони працюють й над чим. Така собі загадка.

Станом на жовтень 2024 року UNDP за фінансової підтримки ЄС, Уряду Швеції та Данії відкрили в Україні 10 таких Офісів. У самій назві Офісів фігурує слово “відновлення”, тож логічним було б думати, що робота Офісів має бути спрямована, зокрема, й на це. Однак, як виявилося, у багатьох громад немає розуміння програми відновлення. Власне, такого чіткого розуміння немає не тільки в громадах, але й на державному рівні, бо на питання про відновлення прифронтових регіонів, не під запис, ми почули, що це не на часі. Втім, якщо це не на часі, то для чого виділяють кошти? Чи не потрібно їх переспрямувати в інше русло або вчити громади, як можна використовувати надане майно з користю?

Ми провели дослідження роботи Офісів відновлення в різних регіонах. Надсилали запити, зв’язувались телефоном, моніторили офіційні сторінки Офісів. Сама ідея дослідження виникла, коли ми познайомились зі сторінкою Офісу відновлення Донеччини — там заходів, які б якось були пов’язані з відновленням, майже не відбувалось, тому вирішили порівняти як такі майданчики використовуються в інших громадах

У деяких регіонах, як-от Сумщина чи Миколаївщина, Офіси справді працюють — тут проводять зустрічі, коворкінги тощо, а от до багатьох інших є питання – чи не стоять ці Офіси “для галочки”, чи розуміє місцева влада та люди, що з цими Офісами та переданим майном робити?

Ми дослідили питання роботи Офісів відновлення та розвитку в Україні й ділимось результатами у матеріалі. Публікуємо відповіді тих Офісів, від яких їх отримали.

Офіси відновлення та розвитку 

Сьогодні в Україні відкриті 10 Офісів відновлення та розвитку, одні діють на регіональному рівні:

  • Харкові;
  • Миколаєві;
  • два у Дніпрі, один для Донеччини, інший для Луганщини.

А інші на рівні громад, це у:

  • Сумах; 
  • Ніжині;
  • Миколаєві;
  • Первомайському;
  • Кам’янському;
  • Вознесенську.

Офіси працюють з кінця грудня 2023 року та початку січня 2024 року. Тобто як мінімум 8-9 місяців. За цей час майданчики вже мали б запустити активну роботу.

Редакція розіслала запити та звернення до Офісів відновлення та розвитку з однаковими питаннями, відтак у запиті нас цікавило таке, які кошти виділяються на підтримку роботи Офісів та,  які там працюють колективи.

У зверненні ми просили пояснити: 

  • мету і функцію Офісу відновлення;
  • графік роботи; 
  • пояснити, чи мають можливість громадяни/ки, ГО та БФ звертатися до Офісу відновлення з пропозиціями та проєктами, які будуть спрямовані
  • на відновлення та відбудову громади;
  • основні обов’язки виконують працівники та працівниці у Офісі відновлення та розвитку;
  • історіями успіху.

Також ми звернулися до команди Програми розвитку ООН, яка реалізовує цей проєкт по підтримці громад. Там нам повідомили, що Офіси оснащені найсучаснішим обладнанням, а ще вони мають важливу місію — підтримувати громади та території у зусиллях щодо відновлення та розвитку. Й спойлер, у деяких громадах вони справді так роблять. До інших же є питання, бо не зрозуміло, чим же вони займаються й чи не стоїть цей Офіс зачинений у більшості?

Команда Програми розвитку ООН пише, що Офіс відновлення — це комунікаційна платформа, яка об’єднує місцеву владу, міжнародні організації, ЗМІ, організації громадянського суспільства та бізнес. 

У відповіді згадали про те, що Офіс допомагає місцевій владі у визначенні пріоритетності проєктів для донорів, сприяючи сталому повоєнному розвитку через інтегрований механізм відновлення. Рекомендації зі створення цього механізму опублікували.

Громадам передали майно для Офісів, а деякі партнерські громади забезпечували співфінансування Офісів тим, що виділяли приміщення, робили там ремонт, а також винаймали/переспрямовували персонал. Забігаючи наперед, скажемо, що коли ми починали дослідження, то уявляли, що для такого великого напрямку працює окремо виділена команда, яка відповідає за результат, має плани, стратегію і відповідно відповідає за результати.

Виявилось, що жодний Офіс немає команди, яка би займалась виключно напрямком відновлення. Сюди не наймали нових працівників — фактично, обов’язки скинули на вже існуючий персонал. Це може посприяти тому, що на одну людину у міській раді звалиться ще більше роботи, тож зацікавленості працювати та мотивації вона мати не буде, адже додаткових премій не виділяють.

Луганська ОВА – Офіс відновлення 

Першою на наш запит відповіла Луганська ОВА. Офіс відновлення та розвитку Луганщини створили 19 жовтня 2023 року. Практично рік тому.

Розпорядження про створення Офісу відновлення та розвитку Луганської області / скриншот

Офіційно офіс відкрили у Дніпрі, але його адреса та графік невідомі, у публічному доступі їх теж немає. У запиті відповіли, що в Офісу штатного розкладу немає. Тож пересічній людині звернутися до Офісу буде складно.

Окремої сторінки у соцмережах для офісу ми теж не знайшли. Ще у травні 2023 року на сторінці Луганської ОВА опублікували повідомлення де йшлося про Офіси відновлення.

Анонс відкриття Офісу /скриншот

“Ми розглядаємо чотири регіони для їх створення, у тому числі й Луганську область. Коли проєкт запрацює, вони будуть дуже відрізнятись від інших регіонів України”, – розповів Нільс Крістенсен, тогочасний керівник Програми ООН із відновлення та розбудови миру.

Якщо зараз перейти на це повідомлення воно не існує, збереглося в архівах. По пошуку новин щодо роботи офісу — згадок на офіційному каналі Луганської ОВА у Telegram практично немає, хоча канал активно ведеться.

У цьому ж повідомлення в травні 2023 року йшлося про те, що до реалізації проєктів відбудови деокупованих територій передбачається залучати інфраструктурні компанії, які наразі релокувались до інших  регіонів, але готові повернутися. 

“Згідно з положенням Офіс є консультативно-дорадчим органом. Відповідно, не є юридичною особою, не має штатного розпису та окремого приміщення та фінансування”, — повідомили у Луганській ОВА.

Додали, що до складу Офісу входять 57 людей, вони не є працівниками Офісу та не отримують зарплату. Це люди, які вже працюють у структурних підрозділах Луганської ОДА, Агенції регіонального розвитку тощо. До слова сама Агенція регіонального розвитку Луганської області має сторінку у Facebook. Останній пост там був у грудні 2021 року.

Агенція регіонального розвитку Луганської області / скриншот

Офіс працює у форматі засідань, а вони відбуваються за місцезнаходженням облдержадміністрації за потреби. Коли виникає така потреба невідомо. Також передбачено проведення засідань онлайн або участь окремих членів Офісу онлайн.

Витрати пов’язані з роботою органу — відсутні. Додамо, що більша частина Луганської області окупована росіянами, тому як нам повідомили на даний час засідання Офісу практично не проводяться.

Кажуть, що займаються опрацюванням законодавства з питань відновлення, проводять збір інформації щодо збитків внаслідок російської агресії. Результати цієї роботи планують використовувати в роботі Офісу після деокупації території області.

Нам повідомили про те, що у листопаді 2023 року делегація з Луганщини взяла участь у Другій Міжнародній виставці-конференції ReBuild Ukraine powered by Energy у місті Варшава, а щоб залучити міжнародну допомогу у відновлення території області, на сайті ОДА додали сторінку з актуальними проєктами для майбутньої відбудови.

Сторінка з проєктами для громад / скриншот

Нам повідомили про співпрацю з Представництвом The HALO Trust в Україні, там провели набір учасників для працевлаштування за фахом “демінер з гуманітарного розмінування”. 

21 ВПО успішно пройшли курс навчання, з яких 10 вже працевлаштовані до The HALO Trust.

Передане майно

Луганській обласній державній адміністрації від Програми Розвитку ООН у якості міжнародної технічної допомоги надали інтерактивну панель за 145 350 грн та мобільний стенд за 10 583 грн, загальна сума 155, 934 грн.

Для офісу надали приладдя:

  • стіл трансформер, 10 штук, вартість одного 14,740 грн, загальна ціна 147 400 грн;
  • крісло офісне на каркасі 30 штук, вартість одного 2 490 грн, загальна ціна 74 700 грн;
  • стіл з тумбою, 2 штуки, вартість одного 7 480, загальна ціна 14 960 грн;
  • тумба для кавомашини, 1 штука, вартість 4 730 грн;
  • офісний диван, 2 штуки, вартість одного 11 000 грн, загальна ціна 22 000 грн;
  • журнальний столик 1 штука, вартість 2 200 грн;
  • трибуна для виступу, 1 штука, вартість 3 800 грн;
  • підлогова вішалка, 2 штуки, вартість однієї 1 200 грн, загальна ціна 2 400 грн;
  • відкрита книжкова полиця 4 штуки, вартість однієї 2 280 грн, 9 120 грн;
  • стіл з вбудованою тумбою 4 штуки, вартість одного 6 380 грн, загальна вартість 25 520 грн;
  • стілець, 4 штуки, вартість одного 3 400, загальна вартість 13 600 грн;
  • основа для інформаційного стенда 50 штук, вартість одного 1 100 грн, загальна вартість 55 000 грн;
  • зовнішня частина для інформаційного стенда 25 штук, вартість одного 1 350 грн, загальна вартість 33 750 грн;
  • декоративна частина зовнішнього стенда, 4 штуки, вартість однієї 3 200 грн, загальна вартість 12 800 грн.

Всього витрачено 421 280 грн. Ця сума включає доставку, монтаж та все встановлення меблів.

Також Луганській ОДА передали кондиціонер, фліпчарт та дошку, на загальну вартість 39 479 грн. Додатково надали кулер за 8 близько тисяч грн, термопот за 4 тисячі грн, кавомашину за 42 тисячі гривень та 4 настільні лампи за 2 220 грн. Сума склала 57 757 грн. Ще на 516 тисяч передали техніки, серед якої компютери, клавіатури, мишки тощо.

Передане майно на суму 516 тисяч гривень / скриншот із відповіді на запит

Таким чином майна для Луганської ОВА надали на понад 1 мільйон грн, а саме 1 190, 518 гривень.

Офіс відновлення та розвитку у Вознесенську

У Миколаївській області функціонують два Офіси, один з них у Вознесенську. У відповідь на запит нам повідомили, що Офіс відновлення та розвитку окремих працівників немає, а всі завдання виконують працівники виконкому Вознесенської міськради. Додаткової заробітної плати також не отримують. Щодо витрат — оплачують комунальні послуги за утримання офісу.

Відповідь на запит від Вознесенської міської ради / скриншот

Додатково нам відповіли на звернення, повідомили, що з січня 2024 по серпень 2024 тут провели 121 подію, тобто офіс не простоює. Ним можуть скористуватися й неурядові організації. Зазвичай тут відбуваються громадські обговорення/слухання проєктів документів, виставки, тренінги, презентації, дослідження, зустрічі з партнерами тощо.

Зустрічі ініціювали й виконком Вознесенської міської ради й самі мешканці громади.

Також виступали спікери програми розвитку ООН в Україні, Міжнародної організації з міграції, Данської ради у справах біженців, Європейського Союзу, Аналітичного центру CEDOS, представники громадських організацій та благодійних фондів. 

Як зазначили в Офісі, головними питаннями стали: 

  • відновлення процесу стратегування в громаді;
  • розробка проєкту Стратегії сталого розвитку Територіальної громади міста Вознесенська на наступні періоди до 2027 року;
  • презентація і обговорення Концепції інтегрованого відновлення громади;
  • презентація розробленої цифрової моделі управління громадою;
  • напрацювання спільних проєктів з партнерським муніципалітетом Ікаст Бранде (Данія); презентація інвестиційних проєктів для міжнародних донорів і для партнерських муніципалітетів за кордоном.

Наразі успішними кейсами з нами не поділились, аргументуючи це тим, що систему моніторингу зараз не ведуть. Водночас у порівнянні з іншими Офісами Вознесенський вже має перевагу, адже приміщення використовують за призначенням, тут проводять події.

Дослідивши соцмережі ми побачили, що у грудні 2023 року ремонтували приміщення Вознесенському виконкому, його фінансувало ПРООН, тут же йшлося про те, що завдяки допомозі ООН буде створено офіс. Окремої сторінки у Facebook Офіс немає, але на сторінці міськради публікують анонси заходів, які проводять на базі приміщення.

Анонс події на базі Офісу / скриншот

Передане майно

В якості міжнародної технічної допомоги для Вознесенської територіальної громади Миколаївської області передали:

  • стіл трансформер, 10 штук, вартість одного 14,740 грн, загальна ціна 147 400 грн;
  • крісло офісне на каркасі 46 штук, вартість одного 2 490 грн, загальна ціна 114 540 грн;
  • стіл з тумбою, 2 штуки, вартість одного 7 480, загальна ціна 14 960 грн;
  • тумба для кавомашини, 1 штука, вартість 4 730 грн;
  • офісний диван, 2 штуки, вартість одного 11 000 грн, загальна ціна 22 000 грн;
  • журнальний столик 1 штука, вартість 2 200 грн;
  • трибуна для виступу, 1 штука, вартість 3 800 грн;
  • підлогова вішалка, 2 штуки, вартість однієї 1 200 грн, загальна ціна 2 400 грн;
  • відкрита книжкова полиця 4 штуки, вартість однієї 2 280 грн, 9 120 грн;
  • стіл з вбудованою тумбою 4 штуки, вартість одного 6 380 грн, загальна вартість 25 520 грн;
  • стілець, 4 штуки, вартість одного 3 400, загальна вартість 13 600 грн;
  • основа для інформаційного стенда 50 штук, вартість одного 1 100 грн, загальна вартість 55 000 грн;
  • зовнішня частинка для інформаційного стенда 25 штук, вартість одного 1 350 грн, загальна вартість 33 750 грн;
  • декоративна частинка зовнішнього стенда, 4 штуки, вартість однієї 3 200 грн, загальна вартість 12 800 грн.

Витрачено 461 120 грн. Доставка, монтаж та все встановлення меблів обійшлося ще у 4 212 грн.

Також у додатку надали наступний перелік, який передали громаді:

  • моноблок, 5 штук, ціна одного 45 473, загальна вартість 227 368 грн;
  • ноутбук, 1 штука, 36 383;
  • програмна продукція, 5 штук, ціна однієї 8 890, загальна вартість 53 342;
  • модуль, 1 штука, загальна вартість 37 305;
  • система відеоконференцзв’язку, 1 штука, загальна вартість 61 610;
  • бездротова система презентацій, 1 штука, 37 440;
  • кнопка для бездротової трансляції зображення, 4 штуки, ціна однієї 10, 826 загальна вартість 43 306;
  • маршрутизатор, 1 штука, загальна вартість 1 958 грн;
  • точка доступу 1 штука, загальна вартість 3 382 грн;
  • багатофункціональний пристрій, 1 штука, загальна вартість 9 611 грн;
  • фільтр мережевий, 5 штук, вартість одного 187 грн, загальна вартість 939 грн;
  • бездротовий комплект клавіатура та мишка, 5 штук, 683 гривні, загальна вартість 3 418.

Загальна вартість цього списку переданого майна складає 516 068 гривень. Також громаді надали інтерактивну панель за 145, 350 гривень та мобільний стенд за 10 583, загальною вартістю у 155,934 гривень. У якості благодійної допомоги до Виконавчого комітету Вознесенської міської ради надали 4 портативні джерела живлення, вартість одного 29, 021 гривень. Їх загальна вартість 116,086 гривень. Останнє, що передали громаді кондиціонер за 33, 596 грн, фліпчарт маркер за 3 700 гривень та дошку за 2,183 гривень. Сума склала 39 479 гривень.

Таким чином сума всього переданого майна Вознесенській громаді та виконкому склала понад 1 мільйон гривень, а саме 1 292 899 грн.

Офіс відновлення та розвитку Миколаївського регіону

Офіс відновлення та розвитку Миколаївської міської громади / фото Facebook

На запит нам відповіли, що Офіс відновлення та розвитку Миколаївського регіону — це “інтерактивний сучасний простір, платформа, яка полегшує співпрацю й покликана об’єднати місцеву владу, міжнародні організації, медіа, громадські організації та бізнес для координації міжнародної допомоги і визначення пріоритетності проектів задля відбудови Миколаївської області”.

Повідомили, що тут проводять заходи влади з бізнесом та громадськістю, зустрічі з іноземними делегаціями, інвесторами, донорами тощо.

Громадські організації та благодійні фонди можуть звернутись сюди з пропозиціями та проектами, які будуть спрямовані на розвиток та відновлення громад та територій Миколаївської області. Втім куди звертатися незрозуміло, бо ні адреси, ні графіку роботи нам не надали. Історій успіху нам теж не розповіли, але ми знайшли їх самі.

Дослідивши соцмережі, ми побачили, що Офіс активно працює. Окремої сторінки у них немає, але новини постять на сторінці міськради. Наприклад, 9 вересня 2024 року Офіс запустив ініціативу “Вікно підтримки підприємців Миколаєва”, куди можна вступити, заповнивши анкету.

Відкриття ініціативи для підприємців / скриншот

Також Офіс відновлення допоміг облаштувати дитячий простір у Миколаївському ДНАПі.

Дитячий куточок у Миколаївському ДНАПі / фото Миколаївська міськрада

І є новина про те, що цей самий Офіс відновлення та розвитку посприяв тому, щоб місто отримало фінансування на встановлення сонячних електростанцій у міській лікарні.

Новина про фінансування встановлення сонячних електростанцій у місті / скриншот

Передане майно

 Перелік техніки, яку виконком міськради отримав у якості благодійної допомоги:

Перша частина майна вартує 421 280,00 гривень. Також виконкому надали інтерактивну панель та мобільний стенд за 155, 934 гривень. І ще аналогічний з іншими громадами перелік майна на 516 068 гривень.

У списку є кондиціонер, фліпчарт та дошка загальною вартістю у 39 479 гривень. Й останнє, це такий собі “кавовий набір” з кулером, кавомашиною, термопотом та лампою за 57 757 гривень.

Таким чином загальна вартість переданого майна для Офісу відновлення та розвитку Миколаївського регіону склала 1 034 739, 934 гривень.

Офіс відновлення та розвитку в Кам’янському

У Кам’янській громаді на Дніпропетровщині пишуть, що Офіс став майданчиком для налагодження співпраці місцевої влади, громадськості, бізнесу, міжнародних організацій та медіа задля відновлення та розвитку громади.

У цьому Офісі також пишуть, що на базі приміщення проводять:

  • тренінги;
  • вебінари;
  • семінари;
  • навчання для органів місцевого самоврядування.

Як і в попередніх відповідях нам повідомили, що додатково людей для роботи в Офісі не наймали, а відтак й зарплат не виділяли.

У Кам’янській міській раді вперше серед інших рад описали, як виглядає Офіс. Так ми дізналися, що тут він розрахований на 4 робочих місця, працюють там представники міськради, робочі місця обладнані технікою.

Також це перша міськрада, яка дала чіткий графік роботи Офісу відновлення. У Кам’янському він працює у робочі дні з 8:00 до 17:00 у приміщенні міськради. Сюди можуть звертатися з пропозиціями щодо відновлення та розвитку громади мешканці міста, ГО та БФ. Нам назвали дві події, які проводились в Офісі:

  • тренінг-воркшоп для молоді, аби залучити її до відновлення;
  • воркшоп “Молоді амбасадори відновлення”.

Окремої сторінки для Офісу в Facebook не ведуть, але періодично публікують новини про зустрічі на базі Офісу на сторінці міськради, але це відбувається нечасто.

На базі Офісу проводять зустрічі / скриншот

Перелік майна та техніки, яке надали у якості благодійної допомоги від Програми Розвитку ООН у Кам’янській міській раді наразі нам не надали.

Офіс відновлення у Харкові

У Харкові Офіс відновлення та розвитку оцінюють, як відкритий комунікаційний майданчик для представників органів державної влади, місцевого самоврядування та інститутів громадянських суспільств. У відповіді додали, що Офіс оснащений меблями та телекомунікаційним обладнанням. Ми отримали перелік цієї техніки, вона однакова майже у кожному місті, так само однакова її вартість та про це пізніше.

Знову нам повідомили, що штатні працівники для Офісу не передбачені. Щодо витрат, то утримання приміщення та обладнання вони здійснюються згідно з кошторисом Харківської обласної військової адміністрації. Його нам не надали.

На момент публікації матеріалу на звернення нам не відповіли. Графік роботи, історії успіху чи інші деталі — невідомі. Також для кожного розпорядника інформації ми залишали контакти, проте дзвінка не отримали.

1 листопада 2023 року анонсували відкриття Офісу / скриншот

Про діяльність Офісу відновлення в Харкові практично більше нічого не відомо. Сторінки у Facebook ми не знайшли, натомість на сторінці ОВА була публікація про відкриття Офісу. Загалом на сторінці за запитом “Офіс відновлення” ми знайшли близько 160 згадок, але не всі вони стосуються безпосередньо цього Офісу.

Згадки про Офіс відновлення / скриншот

Передане майно

Перелік майна та техніки, яке надали у якості благодійної допомоги від Програми Розвитку ООН у Харківській ОВА нам переслали. Зокрема, це:

  • стіл трансформер, 10 штук, вартість одного 14,740 грн, загальна ціна 147 400 грн;
  • крісло офісне на каркасі 30 штук, вартість одного 2 490 грн, загальна ціна 74 700 грн;
  • стіл з тумбою, 2 штуки, вартість одного 7 480, загальна ціна 14 960 грн;
  • тумба для кавомашини, 1 штука, вартість 4 730 грн;
  • офісний диван, 2 штуки, вартість одного 11 000 грн, загальна ціна 22 000 грн;
  • журнальний столик 1 штука, вартість 2 200 грн;
  • трибуна для виступу, 1 штука, вартість 3 800 грн;
  • підлогова вішалка, 2 штуки, вартість однієї 1 200 грн, загальна ціна 2 400 грн;
  • відкрита книжкова полиця 4 штуки, вартість однієї 2 280 грн, 9 120 грн;
  • стіл з вбудованою тумбою 4 штуки, вартість одного 6 380 грн, загальна вартість 25 520 грн;
  • стілець, 4 штуки, вартість одного 3 400, загальна вартість 13 600 грн;
  • основа для інформаційного стенда 50 штук, вартість одного 1 100 грн, загальна вартість 55 000 грн;
  • зовнішня частинка для інформаційного стенда 25 штук, вартість одного 1 350 грн, загальна вартість 33 750 грн;
  • декоративна частинка зовнішнього стенда, 4 штуки, вартість однієї 3 200 грн, загальна вартість 12 800 грн.

Вартість переліченого склала 421 280 гривень. Також Харківській ОВА надали:

  • моноблок, 5 штук, ціна одного 45 473, загальна вартість 227 368 грн;
  • ноутбук, 1 штука, 36 383;
  • програмна продукція, 5 штук, ціна однієї 8 890, загальна вартість 53 342;
  • модуль, 1 штука, загальна вартість 37 305;
  • система відеоконференцзв’язку, 1 штука, загальна вартість 61 610;
  • бездротова система презентацій, 1 штука, 37 440;
  • кнопка для бездротової трансляції зображення, 4 штуки, ціна однієї 10 826 загальна вартість 43 306;
  • маршрутизатор, 1 штука, загальна вартість 1 958 грн;
  • точка доступу 1 штука, загальна вартість 3 382 грн;
  • багатофункціональний пристрій, 1 штука, загальна вартість 9 611 грн;
  • фільтр мережевий, 5 штук, вартість одного 187 грн, загальна вартість 939 грн;
  • бездротовий комплект клавіатура та мишка, 5 штук, 683 гривні, загальна вартість 3 418.

Вартість цієї техніки склала 516 068 гривень. ОВА отримала інтерактивну панель та мобільний стенд за 155 934 гривень. Також адміністрація отримала кондиціонер, фліпчарт маркер та дошку, загальна сума яких склала 39 479 гривень.

Останнє передано майно від Програми Розвитку ООН — це кулер, термопот, кавомашина та настільна лампа, загальна вартість — 57 757 гривень.

Тож, сукупна ціна переданого майна для Офісу відновлення та розвитку Харківської області склала— 1 038, 796 гривень.

Офіс відновлення та розвитку у Ніжині

У місті Ніжин Чернігівської області також відкрили Офіс відновлення та розвитку. Новина про це опублікована 20 грудня 2023 року на сайті міськради.

Відкриття Офісу відновлення та розвитку в Ніжині / скриншот

Так само як і в інших осередках тут не створювали додаткових посад, роботу виконують працівники відділу міжнародних зв’язків та інвестиційної діяльності виконкому, йдеться про 4 людей. Наразі у відділ працює 3 людей, це начальник відділу та два головних спеціалісти, ще 1 посада є вільною.

Ці працівники слідкують за станом обладнання, ведуть журнал запису заходів, а також організовують в Офісі прийоми делегацій, зустрічі з партнерами, тренінги, робочі групи тощо. Зарплати за цю роботу вони не отримують.

Додаткових витрат на ремонт чи облаштування не було. Усе обладнання, яке передали у якості благодійної допомоги від Програми Розвитку ООН перебуває у робочому стані. На звернення нам не відповіли, адресу та графік роботи не надали. У відкритому доступі ми знайшли локацію приміщення, це площа імені Івана Франка, 1 поверх міськвиконкому. Графік роботи невідомий. Також у Facebook є активна сторінка, тут постять про події на базі осередку.

На базі Офісу проводять зустрічі зі стейколдеррами / скриншот

Передане майно

  • стіл трансформер, 16 штук, вартість одного 14,740 грн, загальна ціна 206 360 грн;
  • крісло офісне на каркасі 45 штук, вартість одного 2 490 грн, загальна ціна 112 050 грн;
  • стіл з тумбою, 2 штуки, вартість одного 7 480, загальна ціна 14 960 грн;
  • тумба для кавомашини, 1 штука, вартість 4 730 грн;
  • офісний диван, 2 штуки, вартість одного 11 000 грн, загальна ціна 22 000 грн;
  • журнальний столик 1 штука, вартість 2 200 грн;
  • трибуна для виступу, 1 штука, вартість 3 800 грн;
  • підлогова вішалка, 2 штуки, вартість однієї 1 200 грн, загальна ціна 2 400 грн;
  • відкрита книжкова полиця 4 штуки, вартість однієї 2 280 грн, 9 120 грн;
  • стіл з вбудованою тумбою 4 штуки, вартість одного 6 380 грн, загальна вартість 25 520 грн;
  • стілець, 4 штуки, вартість одного 3 400, загальна вартість 13 600 грн;
  • основа для інформаційного стенда 50 штук, вартість одного 1 100 грн, загальна вартість 55 000 грн;
  • зовнішня частинка для інформаційного стенда 25 штук, вартість одного 1 350 грн, загальна вартість 33 750 грн;
  • декоративна частинка зовнішнього стенда, 4 штуки, вартість однієї 3 200 грн, загальна вартість 12 800 грн.

Загалом вартість цієї техніки склала 517 590 гривень. Доставка, монтаж та встановлення меблів/техніки обійшлися у 4 212 гривень.

Більше переліку майна нам не надали.

У Ніжинській громаді згідно з наданими нам документами найменша кількість, а відтак й вартість наданої благодійної допомоги. Тоді, як і інших громадах ціна наданої техніки перевищила 1 мільйон гривень, тут вона склала 521 802 гривень.

Офіс відновлення та розвитку у Сумах

З усіх Офісів, які ми аналізували лише Сумський був найбільше відкритий до комунікації, ми отримали не лише письмові відповіді, але й усні коментарі. Відповіді міськради Сум виявилися найбільш змістовними. Офіс у Сумах відкрили так само як і в інших громадах, у 2023 році.

Офіс відновлення та розвитку створили на базі управління стратегічного розвитку міста Сумської міської ради. Нам повідомили, що Офіс — це платформа для співпраці, яка покликана об’єднати місцеву владу, міжнародні організації, медіа, громадські організації та бізнес задля відновлення і розвитку громади. 

У відповіді також повідомили, що Офіс, оснащений сучасним обладнанням: 

Пояснення роботи Офісу відновлення та розвитку в Сумах / скриншот
  • конференц столи-трансформери;
  • офісні стільці;
  • офісні дивани;
  • інтерактивний дисплей діагоналлю 86 дюймів;
  • сучасний ноутбук з інстальованим ПЗ необхідним для роботи;
  • комплект обладнання для проведення онлайн конференцій;
  • багатофункціональний пристрій з автоподачею документів;
  • кондиціонер;
  • термопот;
  • настінний фліпчарт;
  • магнітно-маркерна дошка тощо. 

Додамо, що перелік майна Суми також надали. Приміщення Офісу вміщає 40 людей. Ініціювати зустрічі може сама громада чи окремі її члени. Наприклад, якщо ви хочете провести захід, то можна заповнити гугл-форму.

Його погоджують з управлінням стратегічного розвитку СМР. У Сумах ви навіть можете знайти графік роботи у гугл-календарі, й так дізнатися, яка дата вільна. Це перший Офіс, який має подібну функцію.

Як пояснили нам у коментарі, зустрічі ініціюють самі громадяни, активісти чи учасники ГО. Під час зустрічей за використанням та станом майна слідкують самі працівники. Попри те, що Суми прифронтове місто осередок продовжує працювати, хоча як буде далі передбачити неможливо через безпековий фактор, кажуть нам у коментарі.

Офіс працює за адресою площа Покровська, будинок 2 (приміщення управління Державної податкової служби в Сумській області, службовий вхід, 5 поверх). З усіх Офісів Сумський схоже найбільше використовує приміщення за призначенням.

Передане майно

Перелік майна тут практично аналогічний, як і в інших громадах, яким надали технічну допомогу від Програми Розвтку ООН. Сюди входять портативні джерела малої потужності, зарядні пристрої, ноутбуки, комп’ютери, моноблоки тощо. Окремої сторінки в Офісу немає, але новини про заходи чи їх анонси можна знайти на сторінці Управління стратегічного розвитку.

Виконкому Сумської міської ради передали майна на суму 1 349 436 гривень.

Офіс відновлення та розвитку у Первомайську

Анонс відкриття Офісу відновлення / скриншот

Офіс відновлення та розвитку у Первомайську відкрили у 2024 році. Його метою вказують консолідацію зусиль структур та партнерів, які можуть впроваджувати заходи із відновлення та розвитку. Завданням Офісу визначили підвищення потенціалу в структурних підрозділах у сферах.

Офіс не є окремим структурним підрозділом, його описують, як фронт-офіс відділів, які відповідають за соціально-економічний розвиток, фінансову спроможність, інвестиційну та комунікаційну діяльність. Окремої сторінки у Офісу немає, але знайти інформацію про роботу Офісу можна подивитися на сторінці виконкому. Хоча багато публікацій про це ми не знайшли. Але варто зазначити, що цей Офіс розпочав роботу 20 вересня 2024 року.

Перелік майна наданого Програмою Розвитку ООН наразі ми не отримали, водночас ми додамо його до матеріалу, коли отримаємо акти прийому-передачі від Первомайської міської ради.

Офіс відновлення та розвитку Донеччини

Управління із забезпечення взаємодії з органами місцевого самоврядування повідомило редакції, що організацією роботи офісу Відновлення виконують згідно з загальним планом роботи Донецької облдержадміністрації.

В офіційній відповіді роботу офісу нам охарактеризували так:

“Офіс є комунікаційним простором, майданчиком, який створений з метою об’єднання обласної влади, районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів області, органів місцевого самоврядування, міжнародних та громадських організацій для пошуку ефективних рішень щодо відновлення і розвитку Донецької області”, — уривок з відповіді на запит від Бахмут IN.UA.

Подія, яку провели на базі Офісу відновлення та розвитку Донецької області / скриншот

Офіс відновлення та розвитку Донецької області має свою сторінку на Facebook — тут багато перерепостів з інших пабліків, які не дотичні до роботи Офісу. 15 жовтня на базі Офісу в Дніпрі провели захід від ЮНІСЕФ. Загалом з осені постів на сторінці Офісу, які пов’язані з його роботою стало дещо більше. Тобто, тут почали проводити якісь заходи, але зручного календаря, як от в Сумах для громадськості тут немає, невідомо коли буде щось наступне, як взяти у цьому участь громадькості.

Що у висновку?

Насамперед треба сказати, що не всі громади надали нам перелік отриманого майна. Не всі відповіли на звернення, а деякі відповіді були беззмістовними. Як бачимо, зазвичай на одну громаду Програма Розвитку ООН виділяла близько 1 мільйон гривень, ці кошти передавалися вже у вигляді майна. Як часто техніка використовується у деяких громадах, як-от Донеччина чи Луганщина — відслідкувати практично неможливо, хіба що орієнтуючись на публікації у соцмережі цих осередків, що стається доволі рідко.

Є Офіси відновлення, які вже мають успішні історії, як-от Миколаївщина, чий Офіс допоміг дітям отримати зону для розваг у ДНАПі, виграв фінансування для сонячних панелей. Сумський Офіс старається вести відкриту комунікацію, запрошує людей ініціювати зустрічі, хоча Суми — це вже прифронтове місто, яке обстрілюють КАБами. Луганщина попри те, що закрита у діяльності, надала результати, влаштувавши людей на роботу демінерами. Навіть мала громада, як Камянське, старається робити воркшопи на базі Офісу і бодай якось його використовувати.

Попри те, складається враження, що деякі Офіси не використовуються за призначенням, або не звітують про це, невідомі навіть їх графіки роботи, немає анонсу подій і невідомо чи взагалі громадськість залучається до обговорення питань про відновлення на базі цих Офісів. Також стоїть питання про мотивацію людей там працювати, адже зараз тут працюють люди без зарплати. Крім своєї основної роботи, вони виконують ще цю.

Бракує розуміння, для чого відкривати Офіси відновлення, адреси яких навіть невідомі людям? Можливо, це питання не достатньо прокомуніковане, і є сенс громадам, які вже мають розуміння, як це має працювати — пояснити це іншим, поділитися досвідом. Адже створювати Офіс, наповнювати його сучасною технікою, а потім закривати на ключ та відкривати, аби раз на рік прийняти делегацію — як мінімум не раціональне використання ресурсу.

Важливо, аби влада публічно прокомунікувала, як має виглядати це відновлення, особливо для тих регіонів, які окуповані, але Офіси у них “відкриті” на папері. На різних заходах, присвячених відновленню України, питання про окуповані регіони залишається розмитим. Публічно говорити про це не хочуть, а не під запис пояснюють, що це не на часі.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Бахмут-Гоща”: Олександр Марченко відповів на питання бахмутян по проєкту

Валентина Твердохліб 14:02, 25 Липня 2025
Олександр Марченко
Заммера Бахмута Олександр Марченко / фото decentralization.gov.ua

24 липня редакція Бахмут IN.UA провела прямий ефір із заступником начальника Бахмутської МВА Олександром Марченко. Посадовець відповів на питання бахмутян щодо проєкту “Бахмут-Гоща”, який передбачає будівництво житла на Рівненщині.

Головні тези і відповіді — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Примітка. Редакція підготувала добірку ключових питань з ефіру. Спікером виступив заступник начальника Бахмутської міської військової адміністрації Олександр Марченко. Питання, які заздалегідь були зібрані редакцією через соціальні мережі, озвучувала головна редакторка видання Ганна Бокова. Далі — пряма мова Олександра Марченка. Питання подані жирним шрифтом, відповіді — звичайним.

Про початок роботи над проєктом в Гощі (Вступ).

***

Початок роботи над цим проєктом відбувається з листопада 2024 року. До цього була, на жаль, невдала спроба в Баришівці. Ми витратили пів року, але не отримали там земельні ділянки.

Тому наприкінці минулого року розпочали працювати над проєктом у селищі Гоща. Була домовленість з місцевою владою на надання земельної ділянки під будівництво, презентація візії, візуалізації цього кварталу. Далі тривала робота по проведенню презентації в селищі Гоща, обговорення з депутатами і велика робота була проведена з місцевими мешканцями.

І нещодавно на черговій сесії Гощі було ухвалене рішення про надання права постійного користування земельною ділянкою під будівництво першої черги. На близько 6 гектарів землі отримало право користування наше комунальне підприємство “Бахмутська житлова управляюча компанія”.

Ми замахнулися на будівництво кварталу на 3 500 осіб. Попередня вартість проєктних робіт, будівництва, введення в експлуатацію — це 111 мільйонів доларів. Ми розуміємо, що це величезні кошти і що так швидко знайти донора під весь проєкт ми не зможемо. Тому було ухвалено рішення розділити великий проєкт на черги.

Під першу чергу ми отримали земельну ділянку 6 гектарів. Вона передбачає виконання проєктних робіт, побудову 20 багатоквартирних будинків для 700 мешканців (це приблизно 700 квартир) і мати на території 25 укриттів.

На сьогодні триває реєстрація права постійного користування, також ведеться підготовка і отримання містобудівної документації, виготовлення технічного завдання на проєкт, погодження цих технічних умов і технічного завдання з надавачами послуг енергопостачання, газопостачання, водопостачання, водовідведення, благоустріою, містобудівні умови.

Дуже багато роботи зроблено з листопада 2024 року. Тепер попереду ще дуже багато роботи з підготовки самого проєкту і проєктно-кошторисної документації. Паралельно йдуть процеси, пов’язані з пошуком інвесторів.

Візію проєкта розміщено на платформі Dream, а також на мапі інвестиційних проєктів України від Міністерства економіки. Цей проєкт внесений до Стратегії розвитку Донецької області до 2027 року. Проєкт подав на заявку на розміщення на платформі, яка займається пошуком інвестицій UkraineInvest, і незабаром наш проєкт з’явиться там у відповідному розділі.

Триває підготовка для підписання меморандуму з міжнародним фондом MoveUkraine, ми зараз вже знаходимося на стадії підписання меморандуму. Візію проєкта було представлено на міжнародних конференціях у Варшаві на ReBuildUkraine, і нещодавно на UFC 2025 у Римі. Тобто на сьогоднішній день робота по проєкту ведеться в декількох напрямках. Працюють представники не тільки наших відділів управління, а також долучаються фахівці і представники Гощанської селищної ради, які проводять постійні консультації.

Що передбачає будівництво першої черги?

***

Проєкт “Бахмут-Гоща” розроблений Метінвест / скриншот

Відповідь: Це 20 багатоквартирних будинків на 700 квартир, 700 сімей. Загальна площа квартир буде визначатися технічними умовами.

При складанні проєктно-кошторисної документації, звісно, будемо користуватися нормами. Це можливі використання під смарт-квартири від 30 квадратних метрів житлової площі і повноцінні квартири від 60 квадратних метрів житлової площі. 25 укриттів на 1200 осіб попередньо.

Загальна вартість проєкту — 111 мільйонів доларів. Загальна вартість проєктування, будівництва, підведення комунікації першої черги — 31 мільйон доларів.

Хто буде матиме право на першочергове заселення в житло у Гощі?

***

Відповідь: Я думаю, що це передчасне питання на зараз, тому що триває підготовка до будівництва, пошуку інвесторів. Далі вже будемо дивитися по кодексу, який діє, по постановах, які діють. Зараз у нас в Україні існує декілька варіантів отримання житла, тому в який фонд буде внесено житло, такою постановою й такими правилами будемо користуватися. Є загальна черга, є першочергова черга, є позачергові отримання. Тут ще переплітаються те, що не тільки учасниками цього процесу є наша громада, а й громада приймаюча.

Інвестори, донори також можуть висувати свої вимоги щодо категорій мешканців, які зможуть заселятися. Будемо дивитися. Це, звісно, буде розроблено, коли розпочнемо будівництво, коли будемо знати фінансову модель і розуміти терміни.

Звісно, буде розроблено порядок, включено до місцевих програм по отриманню житлу. Ми його будемо оприлюднювати, будемо інформувати мешканців громади про стан подій з приводу розподілу житла на території Гощі.

Чи можна буде приватизувати житло? 

***

Відповідь: У нас земельна ділянка надана в постійне користування комунальному підприємству, яке в Бахмуті займалося обслуговуванням багатоквартирних будинків. Воно буде замовником робіт по проєкту і будівництву до стадії вводу будівель в експлуатацію. Далі є декілька варіантів розвитку подій. Або комунальне підприємство, яке перереєструється на території Гощі, може бути балансоутримувачем цих будинків і залишатися, якщо у спонсорів або донорів не буде інших вимог до побудови і введення в експлуатацію.

Далі в нас вже є практика. Це може бути соціальним житлом, наданим безкоштовно і переданим мешканцям. Це може бути договір аренди такого житла на якийсь період: два, п’ять, десять років до вирішення питань на рівні законодавства, які ми чекаємо, що скоро вирішаться.

Це може бути створено ОСМД, ми розглядали таке питання. Якщо власник або спонсор, який надав кошти, не проти, то чому б і ні.

Також ми можемо після введення в експлуатацію передавати житлові будинки на баланс Гощі, і вони будуть займатися обслуговуванням цих будинків. Але тут є такі ризики, що це вже буде власністю іншої громади, і там буде діяти постанова про розподіл житла, за якою балансоутримувач громади, яка має такі будинки, самі будуть розподіляти житло. У нас же умови такі, що ми шукаємо кошти на проєкт, ми будуємо будинки і надаємо тільки для бахмутянам.

Одне скажу, що комерційного житла на території цього мікрорайону не буде. Тобто продаватися воно не буде.

Чи можуть комерційні організації, які, можливо, працювали в Бахмуті, вкласти на стадії будівництва кошти і потім повернути ці кошти у вигляді квартир

***

Проєкт 4-поверхових будівель для бахмутян в Гощі / скриншот

Відповідь: Державне приватне підприємство ніхто не відміняв. Ми, до речі, розповсюджуємо матеріали по проєкту і серед бізнесу, і не тільки ті, хто працював у Бахмуті, а ті, хто готові долучитися зараз. Є така форма договору, ну чому б і ні — вкладайте кошти. Комерційна нерухомість, яка там на території кварталу, це можуть бути перші поверхи, якщо вони будуть передбачені проєктом під забудову закладів харчування, обслуговування. Таким чином і бізнес може долучатися.

У нас була презентація для бізнесу, ми збиралися в Гощі. Гоща також включила в перспективу розвитку своєї громади проєкт по відбудові такого кварталу. Ми його презентували, запрошували долучитися до реалізації цього проєкту, розказували про плюси, які зможуть отримувати навіть місцеві бізнесмени, які працюють там.

Це робочі місця, які можна створювати при забудові кварталу, можна використовувати місцеві матеріали, а не везти з Рівного або з інших регіонів України. І така інформація у бізнесменів місцевих є, і ми її далі продовжуємо пропрацьовувати.

Як представляють проєкт для інвесторів, на яких умовах? Ви шукаєте тільки гуманітарні ініціативи, які би передали на благодійних умовах кошти, або існують, можливо, державні програми або програми Європейського Союзу, які б могли дозволити запозичити кошти?

***

Європейський інвестиційний банк / фото Вікіпедія

Відповідь: Ви зараз нагадали про проєкти, які були реалізовані з Європейським інвестиційним банком до повномасштабного вторгнення в Бахмуті. Це було 8 проєктів. Звісно, ми згадали і про цей банк. Дослівно можу розказати, як відбувалася презентація для ЄІБ в межах конференції за участю президента України (конференція з відновлення у Римі). Ми побачили, що на платформі цього заходу буде присутній відповідальний секретар Європейського інвестиційного банку і потрапили все ж таки в склад делегації.

Ми підготували всю історію праці з ЄІБ, надрукували англійською й українською мовами, підготували брошури з прикладом, як ми плануємо реалізовувати наш проєкт. І майже зі сцени попросили про зустріч в кулуарах представника банка ЄІБ. І там вже кулуарно віддали матеріали, нагадали про себе.

Тобто це можуть бути кошти кредитні, саме в цьому випадку зі софінансуванням двох громад. Не тільки Бахмутська, а й Гоща має згодитись на софінансування проєкту. Тільки тоді кредитна лінія може бути відкрита. Зараз розглядається можливість реалізації даного проєкту.

Наскільки мені відомо, зараз ЄІБ опікується більше соціальними проєктами: це дитячі садочки, школи, заклади охорони здоров’я. Тут по проєкту також передбачений соціальний проєкт. Зараз Гоща визначається з видом, який соціальний об’єкт потрібен саме на її території. Якщо погодиться, то чому б і ні.

Чи передбачається якась інфраструктура в цьому проєкті? Буде щось крім будинків?

***

У проєкті передбачено будівництва укриття / скриншот

Відповідь: Ми в самому проєкті пропонували об’єкти соціальної інфраструктури ще з першої презентації. Пропонували дитячий садочок і школу, амбулаторію. Коли презентували в Гощі, то місцеві фахівці запропонували нам поки що відкласти вибір соціального об’єкта для того, щоб провести розрахунок дитячих садочків, шкіл на те, чи вони зможуть додатково взяти ще об’єм людей по навчальному процесу, по розміщенню.

І ми домовились наступним чином: що ми земельну ділянку, яка є на території цього кварталу, залишаємо під соціальний об’єкт, а сторона від Гощі запропонує нам який саме це буде соціальний об’єкт.

Чи можна стати в чергу конкретно на житло в цьому кварталі?

***

Відповідь: На зараз ніякої черги на цей квартал не існує і існувати не може. Тому що, по-перше, не розроблена проєктно-кошторисна документація, не визначені спонсори, донори і фінансова модель реалізації цієї програми. А від цього буде залежати, яка категорія і хто зможе стати на чергу і отримати житло. Але я рекомендую всім нашим мешканцям: вставайте у черги в містах і селищах, де зараз мешкаєте. Це допоможе в подальшому. Хто має змогу в Гощі стати, хто мешкає там, то там житло не передбачається поки що. Я маю на увазі за рахунок місцевого бюджету в Гощі.

Це потрібно зробити, і ніхто не знає, як зміниться законодавство, як далі будуть рухатись ті черги і статуси, які мають наші мешканці, маючи на це пільги чи ні. Але це потрібно зробити. Зараз саме на цей квартал ніякої черги.

Як тільки у нас з’явиться інформація і буде розроблений порядок, ми обов’язково проінформуємо.

Проєкт “Сталева мрія” існував на стадії бачення. Тобто в нас немає на сьогодні конкретної кошторисної документації на кожен будинок і ми маємо це зробити? Це буде коштом місцевого бюджету чи теж маємо залучити на це кошти?

Відповідь: На першу чергу ми зараз будемо проводити закупівлі послуги на виконання проєктних робіт через “Прозорро”. Подивимося, хто з проєктантів вийде, хто запропонує найкращі умови і найкращу ціну. Фінансування часткового на виконання робіт по технічному завданню буде виконуватися коштом місцевого бюджету Бахмутської громади.

8 мільйонів гривень ми заклали в програму соцекономрозвитку. Це кошти, які ми зможемо зараз надати комунальному підприємству. Комунальне підприємство виготовляє технічні завдання, розміщує послугу закупівлі через “Прозорро”, звітує і проводить виконання проєктних робіт. 

Чи будуть публічні торги?

***

Відповідь: Це будуть публічні торги через “Прозорро”. Там можна буде подивитися, як використовуються кошти, хто є замовником, а хто виконавцем робіт, які терміни, які роботи прописані.

Ну і ніхто ж не відміняв запити стосовно цього проєкту. Будемо намагатися це робити як можна відкритіше, як можна частіше. Тому я пропоную, як тільки ми розпочнемо перші підготовчі роботи по земельній ділянці, відвідати селище Гоща усім разом.

Це живе селище, знаходиться понад трасою Київ-Чоп, від траси до земельної ділянки, яку нам запропонували, 5 хвилин. Ця земельна ділянка — це центральна частина Гощі, там є заклади освіти, охорони здоров’я. Районна лікарня, до речі, від цієї ділянки за 200-300 метрів знаходиться. Магазини, дитячі садочки, школи, заклади охорони здоров’я, заклади культури — це все в доступності в тому селищі, в якому планується побудувати квартал.

Чи були звернення від бахмутського бізнесу щодо релокації в Гощу

***

Відповідь: Поки таких пропозицій не було від самих бахмутян, але я був здивований, коли на мене вийшли з “Енергоатому”. Запропонували зустрітися, і ми зустрілися з директором по персоналу, який був зацікавлений саме цим проєктом і саме в селищі Гоща, тому що там за 20 кілометрів знаходиться потужне підприємство цієї галузі. Вони зацікавились реалізацією проєкту і запропонували нам підтримувати зв’язок. Вони зацікавлені в тому, щоб люди, які там будуть проживати, працювали на їхньому підприємстві, і таких пропозицій вже від місцевих було досить багато. Зараз, як і по всій країні, бізнес потерпає від браку кадрів.

Тому такі пропозиції надходять. Поки що не від нашого бізнесу, який готовий там релокуватися, а від бізнесу, який є на місці. Я думаю, що з роботою тим, хто захоче її знайти саме в Гощі, ніяких питань не виникне.

Про квартири, які вони будуть?

***

Відповідь: Для родини це від 60 квадратних метрів і вище, 2-3 кімнати. Для однієї або двох осіб — це смарт-планування, смарт-будинки, смарт-кімнати або смарт-квартири від 30 квадратних метрів. Тобто смарт-планування від 30 до 60 квадратних метрів, планування звичайної квартири — від 60 і вище.

Скільки поверхів матимуть ці будинки? 

***

Відповідь: Чотири-п’ять поверхів. Всі будинки будуть безбар’єрні. Територія, яка там буде плануватися по містобудам, з благоустрійом, звісно, буде плануватися з доступністю. Ми коли розглядали можливість там забудови двохповерхових і чотирьохповерхових будинків, потім ми відмовились від двохповерхових, щоб не витрачати кошти на планування і будівництво невеличких будинків, то ми навіть в двохповерхових будинках закладали в технічне завдання ліфт.

Тут чотирьохповерхові і п’ятиповерхові будівлі, які там можуть мати різну вітажність, всі однозначно будуть з інклюзією, з доступністю із ліфтами. Це буде технічна умова, яку ми будемо вкладати в технічне завдання. Саме інклюзія і доступність. 

Тут будуть якісь гаражі, парковки? Що передбачається для транспорту?

***

Відповідь: Територія, на якій ми отримали земельну ділянку, вона дозволяє розробити або по містобудам там можлива парковка, наземна парковка, я не знаю, захоче використовувати кошти місцевого влади на розробку підземної парковки або паркінгу.

Будемо розмовляти. Але я думаю, що зараз кошти потрібно шукати, використовувати. По-перше, це на будівництво самих будинків і укриттів. А далі, де вже поставити автівку, гараж, це буде парковка. Територія дозволяє розмістити там дуже такий привабливий район і привабливий сам земельна ділянка. Це друга земельна ділянка, яку нам запропонували.

По-перше, в нас був варіант використання іншої земельної ділянки. Але ми там були обмежені в гектарах, тому що зона не дозволяла. Дали вже там, де є забудова. Ми з місцевими мешканцями сказали, що там ця земельна ділянка можлива під надання військової, які повертаються. Ми погодились, сказали нам, без різниці, де буде знаходитися. Тут ще отримали ще більшу.

Зараз вирішили питання по першій черзі, де зможуть розташуватися 20 будинків, 25 укриттів, невеличка паркова зона. А далі вже концепція буде передбачати забудову і розбудову всієї земельної ділянки. Я думаю, що не захочуть вони будувати так, як у нас було, гараж, що кожен побудував, як хоче і де хоче.

Тобто, генеральним планом, якщо буде визначена земельна ділянка під паркинг або парковку, тоді вона може бути і має існувати саме там. Додаємо з генерального плану і розуміємо, що ми маємо використовувати всі норми, які діють законодавстві, тому що право постійного користування несе за собою також ще і відповідальність.

Чи плануються такі проєкти в інших громадах?

***

Відповідь: Плануються такі проєкти в інших громадах. Пошук земельних ділянок, які можуть бути надані, для нашої громади триває. Зараз ведуться перемовини в Гостомелі по земельній ділянці під будівництво. Там трошки інша історія, там приватна власність. Якщо будуть, повинно ми її передати.

Звісно, такий проєкт будемо реалізовувати і там. Шукаємо, як розв’язувати питання по передачі земельної ділянки. Це перше. Друге, по реконструкції гуртожитків або будівель також займаємось. Я вже озвучував, це місто Кропивницький.

Зараз з’явилася у нас громада, яка, можливо, з нами буде в проєкті, це Софіївка поруч з Дніпром. Триває пошук земельних ділянок і я прошу не зловживати там, хто пише в коментарях або звертається до нас, що займаємось піаром, що ніхто не прийде в кабінет в офіс, не надасть вільну ділянку під забудову іншій громаді. Немає тут черги для того, щоб ми вибирали ще, а в якої громаді будувати або не будувати.

І такий досвід відмов ми маємо вже. Це була Одеська область, не буду називати громаду. Це була Київська область, де ми зверталися і вже працювали над проєктом і над візуалізацією проєкта.

І не так просто знайти землю, оформити її належним чином і затягнути донорів, знайти фінансування і реалізувати проєкт. Роботи дуже багато зроблено, але ще дуже багато є наперед. Ми бачимо об’єми, ми бачимо проблеми, з якими ми. Я думаю, ми все вирішимо не так швидко, як хотілося, на жаль. Але робота триває. І по іншим громадам також.

Примітка. “Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів”.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Окупанти почали розбір зруйнованих будинків у Бахмуті: що відомо

Валентина Твердохліб 10:59, 14 Липня 2025
Бахмуті
Знищені будинки в Бахмуті / фото росджерела

Російські окупанти розбирають на цеглу зруйновані будинки в Бахмуті. За попередньою інформацією, будівельні матеріали вивозять до Маріуполя.

Про це повідомляють активісти руху “Жовта стрічка”.

Росіяни розбирають будинки у Бахмуті

Росіяни розбирають зруйновані будинки в Бахмуті та навколишніх селах. Колишні оселі місцевих жителів використовують як сировину, витягаючи звідти цеглу, а отримані будівельні матеріали вантажать на фури й вивозять углиб окупованих територій.

Цеглу з бахмутських будинків окупанти, нібито, використовують для “потреб відбудови”, а саме “для відбудови об’єктів соціальної інфраструктури”. Один із пунктів призначення — Маріуполь. Судячи з айдентики на машинах, які вивозять цеглу, оператором цієї схеми є бєлгородський “Трансюжстрой”.

Примітка. “Трансюжстрой” — велика будівельна компанія з бєлгорода. На цю компанію, зокрема на незаконні будівництва скаржилися росіяни. “Трансюжстрой фігурував” у кількох судових позовах.

Що передувало?

Російський військовий / фото з росджерел

Попри те, що окупанти почали роботи з розбору будинків у Бахмуті, цивільних мешканців досі не пускають до міста. Про ці факти стало відомо у травні 2025 року. До Бахмута намагались заїжджати цивільні з боку ТОТ, щоб зробити ремонт своїх осель. Однак в’їзд у місто блокували окупанти.

“Туди намагаються приїжджати люди, які виїжджали з ще не окупованого Бахмута на ТОТ до родичів. Життя там як такого немає, але місто не повністю перекрито для цивільних. Туди можливо потрапити якщо їхати з боку ТОТ. Чесно кажучи, офіційного наказу на заборону проїзду в місто ми не бачили. Військові просто підходять до людей і кажуть, що проїзд заборонено, посилаючись на окупаційну адміністрацію”, — розповіли активісти “Жовтої стрічки” у коментарі Бахмут IN.UA.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Олександр Марченко
Текстовий варіант ефіру

“Бахмут-Гоща”: Олександр Марченко відповів на питання бахмутян по проєкту

24 липня редакція Бахмут IN.UA провела прямий ефір із заступником начальника Бахмутської МВА Олександром Марченко. Посадовець відповів на питання бахмутян щодо проєкту “Бахмут-Гоща”, який передбачає будівництво […]

Важливо

Окупанти почали розбір зруйнованих будинків у Бахмуті: що відомо

Російські окупанти розбирають на цеглу зруйновані будинки в Бахмуті. За попередньою інформацією, будівельні матеріали вивозять до Маріуполя. Про це повідомляють активісти руху “Жовта стрічка”. Росіяни […]

Проєкт “Бахмут-Гоща” представили на конференції відновлення в Римі

Делегація з Бахмутської громади стала учасником Міжнародної конференції з відновлення України, що стартувала 10 липня в Римі. Під час заходу міжнародним партнерам представили проєкт будівництва […]

Важливо

“Без людей нам ніякі території не потрібні”: чому людиноцентричний підхід важливий для відновлення українського Сходу

24 червня 2025 року відбулася важлива онлайн-зустріч “Студії Сходу: дизайн мислення для планування повоєнного належного врядування і людиноцентричного відновлення”. Її учасники, це представники влади, громадського […]

Бахмутська житлова управляюча компанія провела першу закупівлю на роботи в Гощі

Бахмутська житлова компанія проводить першу закупівлю на роботи в Гощі. Розповідаємо, що саме планують зробити. Житло для бахмутян в Гощі За даними платформи Прозорро комунальне […]