Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Передавала фсб карти блокпостів і позицій ЗСУ: мешканку Донеччини ув’язнили на 15 років

Семаковська Тетяна 17:45, 2 Грудня 2025

Мешканку Старобешівського району Донецької області засудили до 15 років ув’язнення за передачу російським спецслужбам даних про блокпости, оборонні укріплення та позиції українських військових на Покровському напрямку.

Про це повідомили представники Донецької обласної прокуратури.

На Донеччині засудили жінку, яка передавала інформацію про ЗСУ ворогу

За даними слідства, у 2023 році жінка під час візиту на тимчасово окуповану територію отримала російський паспорт. Повернувшись на підконтрольну Україні частину Донеччини, вона у 2024 році встановила контакт у Telegram зі співробітником фсб та погодилася збирати для нього розвіддані.

Агентка фіксувала та передавала куратору інформацію про блокпости, інженерно-фортифікаційні споруди, розташування українських підрозділів та техніки в Селидовому, Покровську та навколишніх населених пунктах. Зокрема, вона позначала на картах локації, які могли бути використані російськими військами для коригування ударів.

Жінка продовжувала передавати дані навіть під час власної евакуації з регіону, фіксуючи об’єкти на маршруті, зокрема в Покровську та на Кіровоградщині.

Упродовж двох місяців вона розкрила приблизно 20 локацій Сил оборони у щонайменше восьми населених пунктах. Телефон з доказами співпраці з фсб жінка намагалася сховати в орендованій квартирі, однак у жовтні 2024 року її викрили та затримали.

Суд визнав мешканку Старобешівського району винною у державній зраді (ч. 2 ст. 111 КК України) та призначив покарання — 15 років позбавлення волі з конфіскацією майна.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

На що витрачав бюджетні кошти Часів Яр: детальний огляд закупівель за листопад

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:45, 2 Грудня 2025
Гроші / ілюстративне фото Pexels

У листопаді 2025 року Часовоярська міська військова адміністрація та її структурні управління провели низку закупівель. Серед придбань, наприклад, подарункові набори для дітей-переселенців та евакуйованих. Загальна сума витрат за місяць сягнула понад 500 тисяч гривень.

Детальніше про те, що закуповував Часів Яр у листопаді — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Закупівлі Часів Яра у листопаді 2025 року

У листопаді 2025 року громада провела кілька тендерів через систему Prozorro на загальну суму 518 323 гривні та 70 копійок.

Відомо, що сама міська військова адміністрація протягом місяця реалізувала шість тендерів на 40 680 гривень:

Часовоярська міська рада реалізувала лише один тендер — закупку 830 подарункових наборів для дітей-ВПО на загальну суму 349 994,40 гривень.

Що закуповували управління Часовоярська МВА

Відділ культури, спорту, сім’ї та молоді Часовоярська МВА у листопаді реалізував чотири тендери на загальну суму 91 026,30 гривень:

офісне обладнання та приладдя — 5 938,30 гривні;
техобслуговування та ремонт офісної техніки — 4 328 гривні;
послуги, пов’язані з програмним забезпеченням — 3 760 гривні;
140 штук різноманітної продукції для відзначення та нагородження — 77 000 гривні.

Відділ освіти Часовоярської міськради у листопаді 2025 року витратив 22 562 гривні на закупівлі:

ремонт та обслуговування комп’ютерної техніки, заправка картриджів — 14 000 гривні;
формування сертифіката відкритого ключа (КП “Варта”) — 702 гривні;
адміністрування програмного забезпечення M.E.Doc — 5 100 гривні;
обслуговування програми “АІС Місцеві бюджети” — 3 760 гривні.

Фінансовий відділ Часовоярської МВА у листопаді виконав три тендерні закупівлі на 14 061 гривню:

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Передавала фсб карти блокпостів і позицій ЗСУ: мешканку Донеччини ув’язнили на 15 років

Мешканку Старобешівського району Донецької області засудили до 15 років ув’язнення за передачу російським спецслужбам даних про блокпости, оборонні укріплення та позиції українських військових на Покровському […]

На що витрачав бюджетні кошти Часів Яр: детальний огляд закупівель за листопад

У листопаді 2025 року Часовоярська міська військова адміністрація та її структурні управління провели низку закупівель. Серед придбань, наприклад, подарункові набори для дітей-переселенців та евакуйованих. Загальна […]

16:45, 02.12.2025 Скопіч Дмитро

ССО атакували будівлю з росіянами в Покровську: що відомо

1 грудня підрозділи Сил спеціальних операцій (ССО) вдарили по трьох військових об’єктах російської армії на тимчасово окупованих територіях Донеччини та Луганщини, знищивши, зокрема, будівлю з […]

Історії

“Ми не росія, але ми й не Україна більше”. Історія Анастасії, яка виїхала з окупованої Горлівки в перший день великої війни

Анастасія народилася й виросла в довоєнній Горлівці — місті, яке колись жило й розвивалося, а після окупації занурилося в тінь, страх і виживання. У 13 […]

пряма лінія

Пряма лінія з Олександром Марченком: бахмутяни можуть поспілкуватися з ОМС

Завтра, 3 грудня, 2025 року, відбудеться “Пряма лінія” із заступником начальника Бахмутської МВА Олександром Марченком. Усі охочі зможуть поставити нагальні питання. Про це повідомляє Бахмутська […]