Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Фото родини переселенців з Донеччини визнали найкращим за версією National Geographic

Валентина Твердохліб 18:00, 18 Грудня 2025
Родина переселенців з Донеччини / фото Анастасія Тейлор-Лінд National Geographic

Світлина фотожурналістки Анастасії Тейлор-Лінд, зроблена на Полтавщині, стала однією з найкращих у 2025 році за версією National Geographic. На фото зображена родина переселенців з Авдіївки — у кадрі тітка тримає за руку свого маленького племінника.

Про це повідомляє National Geographic.

Фото переселенців з Донеччини стало найкращим у 2025 році

Видання National Geographic опублікувало традиційний перелік найкращих світлин року. Однією з них стало фото родини переселенців з Авдіївки, яке має назву “В обіймах родини”. Авторкою фото є фотографка Анастасія Тейлор-Лінд.

У кадрі жінка Ольга Гринік ніжно тримає за руку свого маленького племінника Тимофія. Цей момент фотографка вловила під час сімейного застілля у дворі будинку на Полтавщині, де зараз мешкає родина.

донеччини
Ольга Гринік з племінником Тимофієм / фото Анастасія Тейлор-Лінд National Geographic

Анастасія Тейлор-Лінд та її колега-репортерка Аліса Сопова документують життя родини Гриників протягом останніх семи років. Їхня історія стала основною проєкту-розповіді 5K From the Frontline, метою якого є зображення повсякденних побутових деталей життя в умовах війни.

Раніше Анастасія Тейлор-Лінд фотографувала Гриників, коли вони тікали з міста в місто, рятуючись від війни, коли народжувалися діти та чоловіки один за одним вирушали до лав української армії. Серед фотографій є і будинок родини в Авдіївці, в якому вони жили до 2022 року. Зараз він зруйнований.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм

Як пенсіонерам-ВПО отримати безкоштовне житло у Ворзелі

Семаковська Тетяна 17:00, 18 Грудня 2025
Житло у Ворзелі для ВПО / фото Київська обласна військова адміністрація

Благодійний фонд “До України з Любов’ю” запустив програму безплатного проживання для внутрішньо переміщених осіб пенсійного віку, які втратили житло через війну. Учасників розміщують у пансіонаті в місті Ворзель, що в Київській області.

Про це повідомили представники Бахмутської міської ради.

Безплатне житло для ВПО старшого віку

У межах програми передбачене проживання людей віком 70+ років у пансіонаті, що розташований в місті Ворзель, що в Київській області. Переселенців розміщуватимуть безплатно у двомісних кімнатах із власним санвузлом.

Претендувати на житло можуть:

  • сімейні пари пенсійного віку;
  • родичі старшого віку;
  • самотні пенсіонери.

Водночас пансіонат приймає лише людей, які можуть самостійно пересуватися та обслуговувати себе. Цілодобовий або стаціонарний догляд тут не передбачений.

Як долучитися

Для того щоб подати заявку на проживання в пансіонаті, потрібно заповнити форму за покликанням, де потрібно заповнити наступні пункти:

  • прізвище, ім’я та по батькові;
  • вік;
  • контактний телефон;
  • фотографії сім’ї або індивідуальна, якщо людина самотня;
  • ІПН;
  • повне місце прописки;
  • наявність у власності зруйнованого майна та де воно знаходиться;
  • повна адреса та умови проживання станом на зараз;
  • чи маєте статус ВПО;
  • склад сім’ї, кількість, вік, імена та наявність осіб з інвалідністю;
  • де на цей момент проживають рідні та діти;
  • розмір сукупного доходу від пенсій та соціальних виплат;
  • коротка історія життя.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

донеччини

Фото родини переселенців з Донеччини визнали найкращим за версією National Geographic

Світлина фотожурналістки Анастасії Тейлор-Лінд, зроблена на Полтавщині, стала однією з найкращих у 2025 році за версією National Geographic. На фото зображена родина переселенців з Авдіївки […]

Як пенсіонерам-ВПО отримати безкоштовне житло у Ворзелі

Благодійний фонд “До України з Любов’ю” запустив програму безплатного проживання для внутрішньо переміщених осіб пенсійного віку, які втратили житло через війну. Учасників розміщують у пансіонаті […]

Rebuild Ukraine

Представники Бахмутської МВА візьмуть участь у конференції Rebuild Ukraine у Варшаві

У листопаді 2026 року у Варшаві відбудеться конференція Rebuild Ukraine, присвячена відбудові України. Участь у ній візьмуть і представники Бахмутської МВА. Про це стало відомо […]

Президент України скасував державні стипендії низці спортсменів, серед них — Сергій Бубка

Володимир Зеленський підписав указ про скасування державних стипендій, які надавалися вісьмом українським спортсменам. Серед них легкоатлет Сергій Бубка, на честь якого назвали спеціалізований фаховий коледж […]

ЗСУ вдарили по складу дронів у Макіївці та позиціях військ рф у Донецьку

У ніч на 18 грудня Сили оборони України завдали ударів по двох об’єктах російської армії на тимчасово окупованій території Донецької області. Про це повідомили в […]