Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Пушилін опублікував звернувся до населення, але запити бахмутян проігнорував

Валентина Твердохліб 18:05, 9 Грудня 2025
пушилін
Пушилін опублікував звернення до населення / скриншот

Ватажок “днр” денис пушилін виклав чергове звернення до мешканців на своєму Telegram-каналі. В таких відео він відповідає на запитання людей і розповідає про нововведення в “республіці”. Втім люди скаржаться на такі формати звернень, бо пушилін ігнорує запитання мешканців зруйнованих окупованих міст Донеччини.

Своє обурення люди висловили в одній з пропагандистських спільнот.

Пушилін ігнорує бахмутян

Ватажок “днр” денис пушилін виклав чергове відеозвернення до мешканців. У такому форматі він відповідає на питання людей та розповідає про життя в “днр”.

В останньому зверненні пушилін розповідав про дитячі майданчики, опалення, ямковий ремонт доріг і просування російської армії на фронті. При цьому актуальні питання від мешканців зруйнованих міст він проігнорував. Люди обурились, адже чекали пояснень щодо соціальної підтримки та забезпечення житлом мешканців ТОТ.

“Чергова пряма трансляція дениса пушиліна здивувала. Мешканці Соледара, Курахового, Авдіївки, Бахмута, Часів Яру та інших міст, що зникли з мапи, знову залишилися без відповідей на болючі питання. Люди, які втратили все, чекали на увагу глави республіки. Вони хотіли почути про майбутнє, про відновлення їхніх будинків, про допомогу, заходи соціальної підтримки тощо… Люди розчаровані. Вони почуваються покинутими. Їм потрібні відповіді, їм потрібна надія. Їм треба знати, що їхні проблеми є важливими”, — пишуть у пропагандистській спільноті.

У коментарях до допису люди зазначають, що вже давно не мають довіри до пушиліна. А заходи і ремонти, про які він звітує, люди критикують, кажучи, що реальність відрізняється від його слів.

Коментарі людей / скриншот
Люди висловлюють обурення / скриншот

Нагадаємо, що днями ватажок “днр” денис пушилін зробив заяву щодо відбудови Бахмута і Соледара. Він визнав, що окупаційна влада не відновлює міста, але звинуватив у цьому ЗСУ. За його словами, українська армія “гальмує процес відбудови та не дає цивільним службам зайти в міста”. При цьому жодних заяв про те, що росіяни перетворили Бахмут на військову базу, пушилін не робить.

Загалом в окупантів немає чіткої думки про відбудову Бахмута. Деякі російські “посадовці” кажуть про те, що місто будуть відновлювати, а інші заявляють про те, що його знесуть і побудують новий населений пункт.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Екскурсії для ветеранів і зарядна станція: що купувала Бахмутська РДА у листопаді

Валентина Твердохліб 16:40, 9 Грудня 2025
бахмутська рда
Гроші / ілюстративне фото Pexels

У листопаді 2025 року Бахмутська РДА та її структурні підрозділи провели 13 державних закупівель. Загалом минулого місяця для потреб району придбали товарів та послуг на суму понад 191 тисячу гривень. Що саме купували за ці гроші?

Редакція вивчала на сайті Прозорро.

Бахмутська РДА: витрати у листопаді 2025 року

Протягом листопада 2025 року Бахмутська РДА провела вісім закупівель на загальну суму 87 085,55 гривень. 

Основну частину коштів — 35 000 гривень — РДА витратила на міні-ПК Неттоп GEEKOM Mini A8.

28 000 гривень пішли на портативну зарядну станцію EcoFlow.

За 7 732,36 гривень РДА придбала дев’ять запчастин для ремонту автомобільного транспорту. 6 570 гривень витратили на його технічне обслуговування та ремонт.

5 436,83 гривень витратили на мастильні матеріали.

4 100 гривень пішли на послуги шиномонтажу і розвал-сходження.

На бланк службового посвідчення з безконтактним електронним носієм витратили 246,36 гривень.

Фінансове управління Бахмутської РДА: закупівлі

Протягом листопада 2025 року Фінансове управління Бахмутської РДА провело три закупівлі на 9 900 гривень.

5 100 гривень пішли на примірник та пакети оновлення комп’ютерної програми M.E.Doc.

3 630 гривень витратили на реєстрацію користувача в системі програмного продукту “АІС “Місцеві бюджети рівня міста,району “2006”.

1 170 гривень витрачено на послуги з обробки даних, постачання, видачі та обслуговування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів кваліфікованого електронного підпису.

Управління соціального захисту населення Бахмутської РДА: закупівлі

Протягом листопада 2025 року Управління соціального захисту населення Бахмутської РДА провело одну закупівлю на 64 801 гривень. Їх витратили на ремонт і технічне обслуговування автомобілів.

Відділ з питань ветеранської політики Бахмутської РДА: закупівлі

Протягом листопада 2025 року відділ з питань ветеранської політики Бахмутської РДА провів одну закупівлю на 29 300 гривень. Кошти витратили на організацію та проведення екскурсії з відвідування ферми-сироварні “Зелений гай” для ветеранів, членів їх сімей, сімей загиблих ветеранів та захисників. Послуга включала:

  • трансфер;
  • вхідні квитки;
  • екскурсійну програму;
  • дегустацію сирів;
  • харчування;
  • інтерактивні заходи.

Загалом закупівлі Бахмутського району за листопад 2025 року склали 191 086,55 гривень.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

пушилін

Пушилін опублікував звернувся до населення, але запити бахмутян проігнорував

Ватажок “днр” денис пушилін виклав чергове звернення до мешканців на своєму Telegram-каналі. В таких відео він відповідає на запитання людей і розповідає про нововведення в […]

Екскурсії для ветеранів і зарядна станція: що купувала Бахмутська РДА у листопаді

У листопаді 2025 року Бахмутська РДА та її структурні підрозділи провели 13 державних закупівель. Загалом минулого місяця для потреб району придбали товарів та послуг на […]

федір христенко
Важливо

Федір Христенко визнав провину — суд затвердив угоду зі слідством

Печерський районний суд Києва затвердив угоду про визнання вини народного депутата Федора Христенка. Його підозрювали у державній зраді. Про це повідомляє видання “Суспільне” з посиланням на пресслужбу суду. […]

загиблих

Який прожитковий мінімум в Україні встановили з 1 січня 2026 року

З 1 січня 2026 року в Україні встановлюється новий прожитковий мінімум, йдеться про суму 3 209 гривень на людину. Більше про новий прожитковий мінімум, читайте […]

часів яр

Росіяни зніматимуть художній фільм про бої за Часів Яр на окупованій Донеччині

Російські пропагандисти планують провести зйомки фільму на окупованій Донеччині. Тут зніматимуть художній фільм про бої в Часів Ярі. Російських акторів привезуть на полігони, а допомагатимуть […]