Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як отримати статус особи з інвалідністю внаслідок війни: інструкція Мінветеранів

Семаковська Тетяна 15:00, 25 Грудня 2025
Статус особи з інвалідністю внаслідок війни / фото Ковельський міський суд

Статус особи з інвалідністю внаслідок війни дає доступ до державних гарантій, виплат і реабілітації. Оформити його можна онлайн через “Дію” або офлайн у ЦНАП.

Детальніше про те, як оформити відповідний правовий статус, пояснили в Мінветеранів.

Як отримати статус особи з інвалідністю внаслідок війни

Статус особи з інвалідністю внаслідок — особливий статус громадян, який відкриває доступ до державних гарантій, грошових виплат, медичної та психологічної реабілітації та інших соціальних гарантій. Його можуть отримати ті, хто отримав інвалідність через поранення, контузію, каліцтво або хворобу під час війни чи участі в бойових діях.

Наразі оформити його можна двома способами — онлайн через “Дію” та офлайн у будь-якому ЦНАПі.

Як оформити статус особи з інвалідністю внаслідок війни у “Дії”

Для того, щоб оформити відповідний статус онлайн, потрібно:

  • перейти на офіційну сторінку вебпортала “Дія” за посиланням;
  • авторизуватися та натиснути “Подати заявку”;
  • заповнити анкету;
  • завантажити необхідні документи (довідка МСЕК, довідка про несудимість, довідка форми 6, яка підтверджує участь у заходах, спрямованих на оборону України);
  • підписати заяву електронним підписом.

Як оформити статус особи з інвалідністю внаслідок війни у ЦНАП

Для оформлення відповідного статусу через ЦНАП потрібно звернутися до установи та подати наступний перелік документів:

  • паспорт або ID-картку;
  • довідку МСЕК або витяг з акту оцінки функціонування;
  • довідку про несудимість (дійсна 5 днів);
  • документи, що підтверджують участь у бойових діях;
  • копію довідки ВПО;
  • документи представника, якщо заяву подає не сам заявник.

Термін розгляду

Заяву на оформлення статусу розглядають протягом 30 робочих днів.

Після позитивного рішення в застосунку “Дія” можна сформувати електронне посвідчення ветерана або ветеранки та за бажанням отримати паперовий варіант. Зазначимо, що під час воєнного стану термін дії посвідчення продовжуватиметься автоматично.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

10 зимових фото Бахмута: архівні знімки 2005 року

Семаковська Тетяна 12:45, 25 Грудня 2025
Засніжені вулиці Бахмута / фото Олександр Сотников

Засніжені вулиці, знайомі двори та тиха зимова атмосфера — саме такою була холодна пора року в Бахмуті.

Редакція Бахмут IN.UA згадує, як виглядало місто у грудні 2005 році. Публікуємо фото бахмутянина Олександра Сотникова.

Бахмут у 2005 році: зимова добірка фото

Зима в Бахмуті 2005 року — це знайомі вулиці під снігом, тихі двори й повсякденний ритм міста без поспіху. Архівна фотодобірка дозволяє побачити, яким був Бахмут у холодну пору року майже двадцять років тому, та зафіксувати атмосферу міста, яке зруйнувала війна.

Пропонована добірка складається з восьми фотографій, які бахмутянин Олександр Сотников.

Зимовий парк / фото Олександр Сотников
Зимове місто мало атмосферу тиші та спокою / фото Олександр Сотников
Зимова дорога в Бахмуті / фото Олександр Сотников
Вечірня вулиця в місті / фото Олександр Сотников
Краєвиди околиць міста / фото Олександр Сотников
Засніжена річка / фото Олександр Сотников
Алея троянд взимку / фото Олександр Сотников

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як отримати статус особи з інвалідністю внаслідок війни: інструкція Мінветеранів

Статус особи з інвалідністю внаслідок війни дає доступ до державних гарантій, виплат і реабілітації. Оформити його можна онлайн через “Дію” або офлайн у ЦНАП. Детальніше […]

Фоторепортаж

10 зимових фото Бахмута: архівні знімки 2005 року

Засніжені вулиці, знайомі двори та тиха зимова атмосфера — саме такою була холодна пора року в Бахмуті. Редакція Бахмут IN.UA згадує, як виглядало місто у […]

Дія

Що робити ВПО при зміні адреси: строки, умови та коли можуть скасувати статус

Внутрішньо переміщені особи зобов’язані повідомляти державу про зміну фактичного місця проживання. Це необхідно, щоб і надалі отримувати виплати, гуманітарну допомогу, підтримку в пошуку житла та […]

Вільна економічна зона на Донеччині: Зеленський пояснив концепцію

Президент Володимир Зеленський пояснив, що ідея створення вільної економічної зони на Донбасі розглядається як один із можливих форматів, який може врахувати позиції різних сторін у […]

Росіяни намагаються заходити в тил українських позицій під Сіверськом

Росіяни намагаються просуватися далі від Сіверська. Використовуючи туман як прикриття, вони роблять спроби просочитися в тил українських позицій. Мета ворога — накопичитись та атакувати ЗСУ […]