Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Міжнародний Реєстр збитків прийматиме заяви про пошкоджені офіси, магазини і склади: як подати заяву

Валентина Твердохліб 14:00, 18 Травня 2025
Руйнування в центрі Бахмута / фото росджерела

Міжнародний Реєстр збитків відкрив нову категорію для подачі заяв на порталі “Дія”. Відтепер українці можуть подати інформацію про руйнування чи пошкодження нежитлового нерухомого майна.

Про це повідомив голова Спеціальної комісії з питань захисту ВПО Павло Фролов.

Компенсація за нежитлову нерухомість: як подати заяву в Реєстр збитків

Міжнародний Реєстр збитків відкрив нову категорію для подачі заяв по відшкодуванню збитків, завданих російською агресією. Відтепер Реєстр приймає заяви про пошкодження або знищення нежитлового нерухомого майна.

Подавати заяви до цієї категорії можуть власники:

  • офісів;
  • складів;
  • підсобних приміщень;
  • магазинів;
  • гаражів;
  • іншої нерухомості нежитлового призначення.

Подати заяву можна на порталі “Дія”, вказавши вартість знищеного майна або вартість ремонту чи відновлення пошкодженого майна. Також потрібно надати:

  • докази права власності, які можна отримати з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
  • матеріали щодо обставин пошкодження;
  • інформацію щодо розміру завданої шкоди.

Нагадаємо, що наразі основна задача Реєстру збитків — це збір і фіксація даних про завдану шкоду. Механізм виплат компенсацій буде розроблено у майбутньому, а подані заяви передаватимуть відповідним органам для розгляду та ухвалення рішень.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

У Полтаві запрацював центр допомоги для ВПО з Краматорського району: які послуги доступні

Валентина Твердохліб 13:00, 18 Травня 2025
полтаві
Відкриття центру для ВПО в Полтаві / фото Краматорська РДА

У Полтаві відкрився центр підтримки ВПО з Краматорського району. Тут переселенцям і переселенкам надаватимуть гуманітарну допомогу та підтримку в адаптації у новій громаді.

Про це повідомляє Краматорська РДА.

Підтримка ВПО у Полтаві

У Полтаві відкрився новий центр підтримки ВПО “Ми разом”. Він прийматиме людей, які евакуювались з Краматорського району.

Головна мета роботи осередку — надання гуманітарної допомоги та підтримка родин переселенців у адаптації та соціалізації в новій громаді. Тут будуть доступні такі послуги:

  • медичні;
  • психологічні;
  • юридичні;
  • освітні;
  • соціальні;
  • культурні;
  • спортивні.

Центр підтримки ВПО Краматорського району “Ми разом” працює за адресою: місто Полтава, вулиця Юліана Матвійчука, 115 (четвертий поверх). Графік роботи: понеділок-п’ятниця з 10:00 до 18:00.

Також функціонує гаряча лінія для дистанційних звернень: +380 (50) 873 1696.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Міжнародний Реєстр збитків прийматиме заяви про пошкоджені офіси, магазини і склади: як подати заяву

Міжнародний Реєстр збитків відкрив нову категорію для подачі заяв на порталі “Дія”. Відтепер українці можуть подати інформацію про руйнування чи пошкодження нежитлового нерухомого майна. Про […]

полтаві

У Полтаві запрацював центр допомоги для ВПО з Краматорського району: які послуги доступні

У Полтаві відкрився центр підтримки ВПО з Краматорського району. Тут переселенцям і переселенкам надаватимуть гуманітарну допомогу та підтримку в адаптації у новій громаді. Про це […]

вокзалу

Що залишилось від багатоповерхівок біля вокзалу в Бахмуті — нові фото

На російських пропагандистських каналах публікують нові кадри з району вокзалу Бахмута. Окупанти показали знімки, на яких зафіксовані руйнування на вулиці Миколи Дяченка (колишня назва — Пушкіна). Кадри […]

бебі-бокси

У прифронтових регіонах України видають безоплатні набори для немовлят: як отримати

Мешканці дев’яти вразливих регіонів України можуть отримати безоплатні бебі-бокси. У складі наборів — найнеобхідніші речі для немовлят до трьох місяців. Наповнення складають одяг, гігієнічні і […]

часів ярі

Рф активізувала штурми в Часів Ярі: проводять до 7-9 атак щодня

У Часів Ярі тривають активні бої. Окупанти не припиняють спроб повністю захопити місто. Останніми днями ворог активізував наступ. Щодня ЗСУ відбивають до 7-9 ворожих атак. […]