Лайк у обмін на айфон: як у Тік Ток просувають псевдосолідарність жінок

Лідія Гук Гук Лідія 14:00, 1 Листопада 2024
Стереотипи у Tik-Tok / фото ілюстративне, Unsplash

У час, коли соціальні мережі перенасичені рекламою, творці/творчині контенту постійно шукають нові підходи просування своїх блогів та продуктів для привернення уваги аудиторії. Однак, не всі. Бажаючи скоротити шлях до “успіху”, деякі блогер/к/и використовують стереотипи, що може допомогти контенту стати вірусним. Але чи завжди такий підхід виправданий? 

У статті ми розглянемо, що таке стереотипізація, чому вона досі існує в рекламі та завернення до жіночої солідарності для просування контенту на основі кейсів у Tik-Tok.

Стереотипізація у мережах

Стереотипізація — це спрощення складного, що створює поверхневе та часто викривлене зображення групи людей чи речей. Наприклад, до найтиповіших відносяться гендерні, расові та вікові стереотипи, представлення яких у рекламі рідко відповідає дійсності. Стереотипи часто використовуються в рекламі для створення впізнаваних образів, які можуть легко запам’ятатися споживачам. Хоча їх використання може бути ефективним інструментом для підвищення впізнаваності особистого блогу чи бренду, такий контент також може викликати серйозні етичні питання. 

Здавалось у час, де толерантність і свобода самовираження стали не менш важливими, ніж базові потреби, стереотипи про жінок, що з’явилися ще до когнітивної революції, досі живуть. 

Стереотипний образ жінок як утриманок глибоко вкорінений в історії. Жінки довгий час були економічно залежними від чоловіків, оскільки не мали права на кар’єру, освіту чи власність. У патріархальних суспільствах вони часто сприймалися доглядальницями чоловіків, а їхня роль обмежувалася веденням домашнього господарства та вихованням дітей. Навіть після того, як жінки отримали право на працю й стали економічно незалежними, цей стереотип продовжує існувати та використовуватись у медійних наративах.

“Псевдосолідарність” у Тік Ток

Редакція Бахмут.IN.UA виявила Tik-Tok тренд, у якому дівчата у відео просять інших користувачок про взаємодію із контентом — вподобати, прокоментувати, підписатись — через що, мовляв, хлопець чи чоловік купить їм стайлер компанії Dyson, собаку або виконають інші забаганки. Ці відео створюються людьми, які через Tik-Tok продають різноманітні товари для користування: одяг, аксесуари, курси, або прагнуть зробити свою сторінку більш популярною.

Потенційна взаємодія з користувачами, про яку просять авторки відео, підвищить впізнаваність самого акаунту. Ми поспілкувались із комунікаційницею проєкту Гендер в Деталях Альоною Грузіною про поширеність, мету та принципи роботи такого методу просування власних сторінок у соцмережах.

Лайки в обмін на речі

Акаунти та відео зі стереотипізацією в TikTok / колаж скриншотів

“Поширеність таких відео дуже висока, і, на перший погляд, в них немає проблематичності: жінки та дівчата різного віку, зовнішності, соціального достатку мінімумом зусиль отримають бажану річ, а інші жінки нібито демонструють сестринство та підтримку, залишаючи черговий коментар або лайк. Направду, проблематичність в таких відео є. По-перше, це закріплення гендерних стереотипів щодо того, що чоловік має заробляти та забезпечувати повністю сім’ю, а жінка має бути на його повному утриманні.” — коментує Альона Грузіна.

Хоча в цих відео жінки просувають образ жінки-утриманки, насправді авторки роликів, судячи з їхніх профілів, самі можуть себе забезпечити. Вони свідомо використовують цей стереотип, як інструмент для просування власного бренду та бізнесу. Створюючи контент, що відповідає популярному і провокативному образу, вони привертають увагу, збільшують кількість підписників і тим самим розширюють свою аудиторію, що, зрештою, допомагає у розвитку їхніх проєктів.

Як алгоритми Тік Ток читають тренди

Популярність таких відео в TikTok, де зосереджено понад 50% української молоді віком від 18 до 24 років, формує дискурс навколо гендерних стереотипів у просуванні контенту. Також, багато підлітків переглядають контент соцмережі щодня. Інформацію, яку вони споживають в інтернеті, має величезний вплив на формування їхньої системи цінностей і світогляду. Використання образу жінки як залежної від чоловіка фігури для реклами сприяє відтворенню цих моделей у реальному житті.

“Тренди в соцмережах побудовані на конкретних алгоритмах. Тобто, чим більше взаємодії із контентом (вподобання, коментарі, поширення чи збереження), про що просять авторки відео, тим більше шансів, що ролик стане популярним. Тож той контент, який апріорі закликає до взаємодії (як-то лайкніть, щоб мені купили дайсон), буде мати попит. Далі вже спрацьовує ефект масовості: якщо кілька роликів з таким підходом потрапили в рекомендації, то чому б мені або моєму бізнесу не зробити те саме, і от ми бачимо типові відео, які вже формують цілісний тренд. Який ми, власне, і аналізуємо.”

Є жінки, які вважають таку модель поведінки цілком нормальною, в той час, як інші її відкидають. Чоловіки також мають свої думки з цього приводу. Ті, хто не погоджується, часто залишають критичні коментарі, що, попри негативний характер, все одно сприяє підвищенню популярності контенту. Чим більше дискусій викликає тема, тим вище шанси на те, що відео потрапить у топ. Це підкреслює, що суперечливі теми завжди привертають увагу та викликають активні обговорення. Такі взаємодії, навіть якщо вони є критичними, стають частиною механізму просування, адже залучення аудиторії до діалогу робить контент більш помітним. 

Жіноча солідарність для просування 

Жіноча солідарність — важливий аспект феміністичного руху, який має на меті створення підтримуючої спільноти жінок, здатної разом боротися з несправедливістю, дискримінацією та мізогінією. Однак, попри першопочаткову позитивну сутність цього терміну, термін “жіноча солідарність” набув хибного тлумачення в TikTok.

Під приводом солідарності з’являються заклики до вподобайок чи коментарів, що покликані підвищити популярність контенту без жодного реального зв’язку з підтримкою прав жінок чи феміністичним рухом. Такі відео зазвичай супроводжуються хештегом #жіночасолідарність, а в коментарях інші користувачки закликають до “взаємної підтримки” — у вигляді підписок, лайків чи навіть обіцянок про можливі “бонуси” від чоловіків у відповідь на таку підтримку. 

Чим загрожує тренд у Тік Ток

Поширення подібних закликів створює ефект масового впливу: у коментарях присутня чимала кількість дописів від інших акаунтів, що просять в знак нібито жіночої солідарності поставити вподобайку, прокоментувати чи підписатись на аккаунт. Відтак, мовляв, їхній чоловік, приміром, запропонує вийти заміж тощо.

Таке використання викривлює суть жіночої солідарності. Вона стає просто закликом до «лайків» і підписок, часто з нав’язуванням стереотипів. Подібні «акції» підштовхують інших сприймати підтримку як простий обмін компліментами. Таке викривлення терміну є небезпечним, оскільки воно може формувати уявлення про феміністичний рух як про щось малозначне, зводячи його до «сестринської» підтримки у вигляді лайків і коментарів. Це призводить до знецінення ідеї боротьби за права та свободи жінок, замінюючи її на простий механізм для підвищення залученості аудиторії та власної популярності.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Нічний удар по Харцизьку: СБУ знищила військовий склад окупантів, відео

Семаковська Тетяна 12:55, 3 Липня 2025
Момент вибуху під Харцизьком / скриншот з відео

У ніч на 3 липня Служба безпеки України завдала точкового удару по складу боєприпасів армії рф у селі Велике Оріхове, розташованому поблизу тимчасово окупованого Харцизька на Донеччині. За даними джерел у СБУ, дрони-камікадзе влучили у військовий об’єкт, після чого почалась серія потужних вибухів і вторинна детонація боєкомплекту. Очевидці повідомляють про значну пожежу, яка не вщухала впродовж кількох годин.

Про деталі спецоперації, читайте на Бахмут IN.UA.

Удар по Харцизьку: все що відомо

У Службі безпеки України повідомили про ураження складів боєприпасів росіян на тимчасово окупованій території Донеччини, у селі Велике Оріхове, що поблизу з Харцизьком. Дрони СБУ завдали удару в ніч на 3 липня, й починаючи з 22-ї години, на складах лунали вибухи, а згодом розпочалася потужна вторинна детонація боєприпасів та пожежа.

Харцизьк має стратегічне значення для російської армії, це місто використовується як тилова база з командними пунктами, логістичними центрами та великими арсеналами. У СБУ наголошують, що подібні об’єкти є законними військовими цілями, а ліквідація тилових ресурсів рф, це системна тактика, яка знижує наступальний потенціал противника.

“Атеш” застеріг донеччан

Партизанський рух “Атеш” також підтвердив удар по Харцизьку. Їхні агенти повідомляють, що частину систем ППО ворог перевів у Крим, тож удари по військових об’єктах Донеччини можуть почастішати. Серед потенційних цілей — штаб 8 армійського корпусу та інші стратегічні об’єкти.

“Окупанти панічно маскують склади, але це їм вдається погано“, — зазначають у “Атеші”.

Місцевих жителів закликають повідомляти про розміщення військових об’єктів — за це можна отримати грошову винагороду, деталі за посиланням.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Росія обстріляла Костянтинівку: під удар потрапила жінка на зупинці

Семаковська Тетяна 12:09, 3 Липня 2025
Костянтинівка / фото Сергій Горбунов, начальник МВА

3 липня зранку російські війська обстріляло Костянтинівку на Донеччині. Зафіксовано обстріл із реактивної системи залпового вогню “Ураган”. Внаслідок атаки постраждала мирна мешканка, яка в момент обстрілу була на автобусній зупинці.

Про це повідомили в Костянтинівській МВА.

Обстріл Костянтинівки, 3 липня

Пошкоджений фасад освітнього закладу / фото Сергій Горбунов, начальник Костянтинівської МВА

3 липня росіяни обстріляли Костянтинівку, жінка, яка стояла на автобусній зупинці поранена. Її оперативно доставили до медичного закладу та надали невідкладну допомогу.

Внаслідок обстрілу також пошкоджено об’єкти цивільної інфраструктури:

  • зруйновано фасад одного з освітніх закладів міста;
  • пошкоджено автобусну зупинку.

Влада закликає мешканців не ігнорувати сигнали повітряної тривоги та за можливості евакуюватися до безпечніших регіонів. Телефони гарячої лінії для евакуації нижче:

  • +380 (50) 567 8887;
  • +380 (93) 420 1883.

До теми:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Нічний удар по Харцизьку: СБУ знищила військовий склад окупантів, відео

У ніч на 3 липня Служба безпеки України завдала точкового удару по складу боєприпасів армії рф у селі Велике Оріхове, розташованому поблизу тимчасово окупованого Харцизька […]

Росія обстріляла Костянтинівку: під удар потрапила жінка на зупинці

3 липня зранку російські війська обстріляло Костянтинівку на Донеччині. Зафіксовано обстріл із реактивної системи залпового вогню “Ураган”. Внаслідок атаки постраждала мирна мешканка, яка в момент […]

Відео

Як виглядає Бахмут у липні: росіяни опублікували відео

У липні в мережі з’явилися нове відео з тимчасово окупованого Бахмута. На знімках видно центральні вулиці міста, пересування російських військових на мопедах, а також масштаби […]

“Герані”, “Смерчі” і бомби: росія обстріляла 16 міст Донеччини. Є загиблі

За добу 2 липня росія здійснила понад 3 тисячі обстрілів по Донецькій області. Загинули щонайменше 6 цивільних, ще 12 отримали поранення. Під ударами опинилися 16 […]

Вночі Краматорськ обстріляли дронами “Герань-2”: що відомо

Уночі росіяни атакували промислову зону Краматорська дронами-камікадзе “Герань-2“. Обійшлося без постраждалих. Про це повідомили в Краматорській МВА. Атака на Краматорськ У ніч на 3 липня, […]