Мистецтво і гендер: чому хлопці не йдуть у гуртки малювання, а жінки сходять з дистанції

Семаковська Тетяна 19:02, 22 Вересня 2021

233521075 10219925986932387 9219912424475758398 n 84d5aЯкщо подивитись на склад бахмутських гуртків із живопису, то переважна більшість тих, хто їх відвідує, а в деяких 100%  – дівчата. У 2018 році в Україні 79% абітурієнтів на творчі спеціальності і мистецтво становили дівчата. Та якщо пошукати у Гуглі найвідоміших українських художників, то серед них більшість – чоловіки. Куди зникають більшість жінок після здобуття освіти? І чому їхні імен так мало в картинних галереях?

«Мамонти вже нікому не потрібні»

Стильні роботи Маші Вишедської прикрашають будівлі у Бахмуті. Жінка не лише розмальовує рідне місто, вона бере участь у мистецьких проектах. Разом із чоловіком Ростиславом Сосновим вони створили майстерню для молодих художників та художниць. Маша вважає, що її творчий розвиток і успіх багато в чому залежать від підтримки чоловіка.

«Часто чоловік спочатку нормальносприймає творчістьдружини, а потім включаються патріархальні установки, що жінка повинна готувати і все робити по дому, а він типу добувач, хоча мамонти вже нікому не потрібні. Мені дуже пощастило з чоловіком – ідеальним в плані сім’ї та побуту. Я сподіваюся, що зараз усебільше чоловіків стають такими і не бачать нічого поганого в тому, щоб доглядати дітей, займатися їхнім розвитком,брати на себе домашні обов’язки і всіляко підтримувати жінку», – наголошує мисткиня.

Маша каже, що, швидше всього, в неї б не було дітей, якщо б не виникло потреби піклуватися за двома племінниками.

141202539 3328748963897321 6283350295611139339 n 377af

Фото зі сторінки Маші Вишедської у Фейсбуці

«Більшість художниць сходить з дистанції, коли у них з’являються діти. Для мене важливий фактор розвитку – це резиденції (Арт-резиденція – зовнішній простір для комунікації митців і одночасно можливість для глибинного занурення у певний внутрішній світ для дослідження контексту місцевості або локальної громади та привнесення нового в стабільне середовище, власне, вплив на громаду – визначення з сайту Українського культурного фонду – авт.), та на багато резиденцій я не можу поїхати з дітьми, бо там селять у готелі. Мені потрібно мати багато грошей, щоб сплатити за житло і няню, або потрібно мати родичів, котрі наглядатимуть за дітьми. Якби інфраструктура була б більш kidsfriendly (дружньою до дітей – авт.), то жінки були б більш включені», – пояснює Маша Вишедська.

Художник і керівник творчої студії «Колір» Бахмутського народного дому, Микола Єремко наголошує та тому, що жінка в будь-якому разі робить вибір між материнством ітворчістю. І часто цей вибір не на користь творчості. Він спостерігав за тим, як у родині його знайомих художників,при народженні дитини, жінка залишала свою улюблену справуі пріоритетом у подальшому ставав розвиток кар’єри чоловіка.

«Потрібно бути досить заможною, щоб оплачувати няню. Деякі жінки заради творчості і не відважуються мати дітей. Якщо чоловік бачить, що жінка – дуже талановита і здібна, то його важливим кроком було б допомогти їй в цьому, але мабуть рівень розуміння цих речей у більшості чоловіків поки не відповідає запиту», – каже Микола Єремко.

«Чоловічий світ»

Художниця і режисерка Олена Клочко каже, що довго не усвідомлювала, що у суспільстві існує гендерна дискримінація.

«Коли я приїхала з Пітеру 1996 році, у моєї знайомої побачила картину «Чоловічийсвіт». На ній оголена дівчина йшла містом. Це була якась наївна робота, та ця думка вперше мене наздогнала. Я не розуміла, що нас виховували так, що жінка часто була об’єктом для чоловіків. Оскільки моя мама працювала будівельницею, то у мене ця картина була змішана. Мені іноді шкода було батька, тому що йому не діставалося маминої уваги – у неї завжди були проєкти», – згадує художниця.

Наразі, на думку Олени, дисбаланс вирівнюється: з’явилося багато проєктів, спрямованих на те, щоб дати можливість жінкам реалізуватися поза материнством.

«На мої майстер-класи приходять жінки з дітьми, і вони знаходять правильний алгоритм своєї присутності: щоб і вони могли малювати, і діти були на своїй хвилі», – наводить приклад Олена Клочко.

239940738 10219926089574953 8264904275033917446 n 7df39

Фото зі сторінки Олени Клочко у Фейсбуці

Зараз художниця реалізує у Бахмуті арт-проєкт «Тонка червона лінія». У ньому беруть участь близько десяти митців з України та Європи і вона – єдина жінка-художниця у цій команді. На її думку, не лише материнська роль і гендерні стереотипи відсіюють жінок на шляху до реалізації у мистецтві.

«Часто художники ходять в одних і тих же штанях картатих і рваних туфлях, живуть без копійки. А жінка цього не витримує, такого брутального життя. У неї більше вимог до комфорту. Я теж не завжди витримую, але у мене є й інші види освіти. Скільки мені років, а у мене тільки підйом починається – з’явилися цікаві проєкти», – визнає мисткиня.

Олена також наголошує, що розвиток ринку послуг стирає перешкоди, що раніше заважали жінкам реалізуватись у мистецтві.

Роль митця у суспільстві

Щоб визначити портрет молодого художника та художниці, Бюро системних рішень BUT спільно з Юлією Гнат за співпраці з Аналітичним центром Cedos і Дослідницькою агенцією InfoSapiens провели опитування, у якому взяли участь близько 700 художників та художниць. Вони, зокрема,досліджували обмеження, що заважають митцям розвиватись, і серед варіантів відповідей є побутові та родинні проблеми.

24 3f310

Скрін з опитування молодого художника та художниці

Результати опитування обіцяють оприлюднити у жовтні. Та наявність дискурсу про потреби та роль художників вже є кроком до усвідомлення.

Світ мистецтва змінився, але уявлення про мистецтво в Україні у більшості залишилося ще радянським і його формує багато в чому і система освіти. У школі не обов’язково вивчатимистецтво, за це не отримаєш балів на ЗНО. Люди продовжують вважати, що грошей на цьому заробити неможливо – потрібно серйозними справами займатися, особливо це не пріоритетна справа для хлопців.

На думку Маші Вишедської, дискусію про сприйняття сучасного мистецтва і митця потрібно розвивати. Це надасть можливість побороти багато стереотипів, які заважають глядачу сприймати мистецтво, а художникам працювати і реалізовуватись.

«У моїй родині є невдалий приклад із моїм батьком. Він міг би стати успішним художником, але це були 90-ті – ні про яку підтримку не могло бути й мови. Спільнота художників була дуже не здорова: хто не помер, той поїхав і по суті не залишилося ком’юніті (середовища – авт.),у якому можна розвиватись», – поділилася Маша Вишедська.

127029248 3176795565759329 7063744392207317410 n aec3a

Фото зі сторінки Маші Вишедської у Фейсбуці

Тому Маша з Ростиславом об’єднують навколо себе творчу молодь, допомагають їм говорити з суспільством не лише через картини, а й пояснювати свої роботи, реагувати на критику.

«Потрібно художників робити більш впевненими в собі, щоб вони могли вибудовувати кордони. У своєму минулому проекті ми залучили Алевтину Кахідзе, яка нам допомогла відрефлексувати досвід отриманий в роботі, навчитися спілкуватися з пресою і глядачами. У вітчизняних школах мистецтв і вузах не вчать говорити про свої роботи, відстоювати своє бачення, мати свій голос у суспільстві. Художник як чутлива людина губиться, коли на нього йде хвиля хейту в коментарях, ми вчимо учасників нашої майстерні не бути розгубленими і справлятися з цим», – каже Вишедська.

Стара освіта

Низький пріоритет образотворчого мистецтва серед інших предметів у школі та в системі позашкільної освіти навіть порівняно з музичною освітою художник і педагог Микола Єремко вважає бар’єром для розвитку особистості, особливо для хлопців. 

«Коли художні школи об’єднали з музичними, живопис став додатком до музики. Професійний рівень впав. Щоб виховати в дитині красу і вона прагнула творити, вонамає, як математику, 11 років вивчати живопис і здавати іспит. Цілком можливо розділити клас на дві частини, спарити два уроки, як на праці,щоб працювати у невеликих групах. Потім можна буде побачити, як змінився рівень суспільства. А виходить, що дитина в десятому класі малює, як у першому – навички читання в нійрозвивали, а розмовляти мовою мистецтва не навчили. Мені здається, це свідомий пробіл. Кожну людину можна навчити малювати і бачити гармонію», – доводить художник.

Маша Вишедська теж вважає, що система освіти застаріла і не ефективна, тому багато молоді і не доходить до повноцінної художньої освіти. Вона наводить приклад Франції як можливого кейсу для України:

«Там школина рік запрошують художника, який не вчить дітей малювати,а займається своєю звичайною практикою. Та у нього є майстерня, де він може запропонувати дітям приєднатися і робити щось схоже. На другий рік запрошують іншого художника. І так, цим займаються не замучені педагоги з маленькою зарплатою, а натхненні митці», – каже Маша Вишедська.

Рівні можливості

На сьогодні в Україні порівняно з європейськими країнами і США існує досить велика різниця не лише у системі освіти, а й у підтримці жінок-мисткинь.

«У Західних інституціях, організовуючи захід, ти маєш дбати про гендерний баланс, щоб співвідношення було хоча б 40 на 60, якщо не 50 на 50.Натому ж «Бієнале» критики можуть зауважити, що гендерний баланс не був дотриманий – жінки отримали менше можливостей для реалізації, ніж чоловіки», – зазначає куратора платформи «ІЗОЛЯЦІЯ» Катерина Філюк.

14853088 10154102914926243 6602936332551851925 o 4364c

Фото зі сторінки Катерини Філюк у Фейсбуці

Катерина навела приклад того, що в західних інституціях забезпеченню рівних можливостей приділяють окрему увагу:

«Нещодавно я вивчала умови прийому на роботу одної з британських мистецьких організацій –  там забезпеченню рівних можливостей присвячена ціла глава. Вони наголошують, що чекають  заявки на вакансії від усіх верств громади і розглянуть їх на основі наявності відповідного досвіду, кваліфікації, навичок і здібностей».

Вона також вважає, що є фактор «скляної стелі» і жінки важко пробиваються на керівні посади укультурі і мистецтві, є вплив того, що жінки більше зайняті домашнім господарством. Водночас зараз стає багато цікавих художниць.

І хоча в Україні гендерні квоти у мистецтвіне закріплені на законодавчому рівні, культурні інституції намагаються підтримувати гендерний баланс на рівні своїх внутрішніх правил.

«Коли в нас відбувається набір митців у проєкт, ми намагаємося дивитися на кількість чоловіків і жінок, щоб регулювати. В нашій внутрішній логіці є це правило, але воно не залізне. Якщо буде хороший художник і більш слабка художниця, ми оберемо чоловіка, і навпаки. Намагаємося орієнтуватися на професійні якості, а не стать», – пояснює Катерина Філюк.

Матеріал створено у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки Української медійної програми, «Інтерньюз»

Хрестовий похід за захоплення Бахмута: Буданов розповів, навіщо росіяни намагаються відчайдушно захопити Бахмут

Семаковська Тетяна 10:58, 26 Грудня 2022

Screenshot 248 2ce70Начальник Головного управління розвідки Кирило Буданов дав інтерв’ю виданню The New York Times, де розповів про те, чому росіяни так зациклилися на Бахмуті.

За словами Кирила Буданова на південному сході Донбасу, політичні амбіції євгена пригожина частково продиктували стратегію з російського боку.

Засновник групи ПВК «Вагнер» оголосив так званий хрестовий похід за захоплення міста Бахмут, щоб витіснити конкурентних командирів у російській регулярній армії, вважає Буданов. На його думку,  ПВК «Вагнер» координує свої дії з армією, але є головною силою на Бахмутському фронті.

Російський генерал, призначений у вересні командувачем російських військ в Україні, Сергій Суровікін, об’єднався з пригожиним у суперництві з російським міністром оборони шойгу, каже Кирило Буданов.

«Тут є лише ідеологічне та медійне питання…Саме тому підрозділи Вагнера так фанатично намагаються захопити це місто. Їм потрібно показати, що вони — сила, і вони можуть зробити те, що не змогла російська армія. Ми це чітко бачимо і розуміємо», — сказав Кирило Буданов в інтерв’ю The New York Times.

Хоча захоплення Бахмута не вважається стратегічно важливим, воно покращило б позиції росії на сході, відкривши дороги до інших міст Донбасу, які все ще перебувають під контролем України, резюмував Буданов.

Фото: Вікіпедія

Читайте також: Росіяни сповільнили темпи наступу в Бахмуті за останні дні, — ISW

 

Додавайтесь в наш Телеграм Бахмут живе тут, отримуйте інформацію про події в Бахмуті та бахмутян в евакуації.

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Росіяни сповільнили темпи наступу в Бахмуті за останні дні, — ISW

Семаковська Тетяна 10:47, 26 Грудня 2022

321985378 677659760569035 1904589059869008290 n 4c887Темпи просування російських військ в районі Бахмута, ймовірно, сповільнилися в останні дні, хоча ще занадто рано говорити про те, що російський наступ з метою захоплення Бахмута досягнув кульмінації. Водночас, як вважає ISW, окупанти прагнуть оперативної паузи.

Такі дані наводить Інститут вивчення війни.

Російські джерела повідомляють, що українським силам в районі Бахмута вдалося дещо сповільнити темпи російського наступу навколо Бахмута та навколишніх населених пунктів. Джерела в рф також стверджують, що ЗСУ відтіснили елементи групи Вагнера на позиції, які вони займали кілька днів тому.

Своєю чергою, українські джерела в соціальних мережах повідомили, що вони повністю витіснили російські сили зі східних околиць Бахмута близько 21 грудня. За оцінками ISW, окупанти здійснили дещо менше загальних просувань в районі Бахмута в листопаді та грудні, разом узятих, порівняно з жовтнем.

Російські війська, ймовірно, намагатимуться підтримувати темпи своїх наступальних операцій в районі Бахмута і, можливо, намагатимуться ініціювати тактичну або оперативну паузу. 

Міністерство оборони Великої Британії повідомило 24 грудня, що російські війська не мають запасів артилерійських боєприпасів для підтримки широкомасштабних наступальних операцій. Відтак, підтримання оборонних операцій уздовж протяжної лінії фронту в Україні вимагає від росіян щоденного витрачання значної кількості снарядів і ракет.

Оперативна група Об’єднаних сил оприлюднила 24 грудня інтерв’ю з українським військовослужбовцем в районі Бахмута, в якому детально описано, що російські війська проводять надзвичайно високі темпи штурмів українських позицій в цьому районі. Попри те вони (окупанти) мають тільки незначний прогрес.

Повідомлення групи Вагнера про великі втрати в районі Бахмута за останні тижні також, ймовірно, призвели до напруження поточних оперативних можливостей російських військ в цьому районі. 

Через нестачу артилерії та людського ресурсу, ISW вважає, що окупанти не зможуть підтримувати активні наступальні операції на Бахмутському напрямку. 

Раніше російські війська виділили значні ресурси на «м’ясорубку» для захоплення Сєвєродонецька та Лисичанська навесні-влітку 2022 року. Російські сили досягли кульмінації після захоплення Лисичанська і не змогли захопити сусідній Сіверськ на сході або Слов’янськ.

Зацикленість російських військових на наступі з великими втратами для досягнення цілей захоплення Сєвєродонецька та Лисичанська зрештою підірвала здатність військових рф досягти своєї більш масштабної оперативної мети — оточити ЗСУ в котлі вздовж траси Е40 і дійти до західних адміністративних кордонів Донецької області. 

Невпинний і дороговартісний наступ росії на Бахмут може також погіршити здатність росії переслідувати довгострокові цілі на театрі воєнних дій на Донбасі.

Фото: ілюстративне, Генштаб

Читайте також: Український Бахмут підняв Конгрес США на ноги

 

Додавайтесь в наш Телеграм Бахмут живе тут, отримуйте інформацію про події в Бахмуті та бахмутян в евакуації.

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Screenshot 248 2ce70

Хрестовий похід за захоплення Бахмута: Буданов розповів, навіщо росіяни намагаються відчайдушно захопити Бахмут

Начальник Головного управління розвідки Кирило Буданов дав інтерв’ю виданню The New York Times, де розповів про те, чому росіяни так зациклилися на Бахмуті.

321985378 677659760569035 1904589059869008290 n 4c887

Росіяни сповільнили темпи наступу в Бахмуті за останні дні, — ISW

Темпи просування російських військ в районі Бахмута, ймовірно, сповільнилися в останні дні, хоча ще занадто рано говорити про те, що російський наступ з метою захоплення […]

photo 2022 12 23 16 34 05 1047b

Поліцейські «Білі янголи» вивезли з Бахмута родину з дітьми

Сьогодні, 23 грудня, поліцейські врятували з-під обстрілів багатодітну родину з Бахмута. Троє дітей з батьками вивезли у безпечне місце. Про це повідомляє поліція Донеччини.

Screenshot 243 f5773

У Бахмут волонтери привезли цукерки та подарунки для дітей

Волонтери на чолі з Інною Гайдай вирішили зробити свято для бахмутян та дітлахів. До громади привезли шоколадні цукерки, закуплені на кошти небайдужих. 

Screenshot 241 0839c

Вагнерівці під Бахмутом отримали партію іноземної зброї

Вчора, 22 грудня, речник Ради національної безпеки США Джон Кірбі повідомив, що група «Вагнера» отримала партію зброї з Північної Кореї для посилення російських сил в […]