Чому довідка ВПО не гарантує отримання державних виплат: пояснення експертів

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 10:25, 27 Грудня 2024
Оформлення довідки ВПО / фото ілюстративне, Unsplash

Серед внутрішньо переміщених осіб є хибне твердження, що наявність довідки ВПО — це гарантія отримання державних виплат на проживання. Утім, це далеко не так, адже для отримання коштів необхідно відповідати спеціальним критеріям вразливості.

Детальніше це питання дослідили експерти “Юридичний порадник для ВПО”.

Чому довідка ВПО не гарантує допомогу на проживання

Для того, щоб відповісти на питання, чому довідка ВПО не є гарантією отримання державної допомоги на проживання, потрібно дослідити самі терміни.

Довідка ВПО — це спеціальний документ, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (ВПО). Отримання довідки, як і постановка на облік — це право переселенця, а не його обов’язок. Тобто, людина вправі сама визначати хоче вона ставати на облік як переміщена особа чи ні.

Допомога на проживання ВПО — це соціальна програма державної підтримки внутрішньо переміщених осіб з-поміж незахищених верств населення. Іншими словами, для отримання грошей потрібно переселенцям потрібно відповідати низці критеріїв, встановлених Порядком надання допомоги на проживання ВПО.

Навіщо ж отримувати довідку, якщо вона не гарантує допомогу

ВПО потрібно відповідати низці критеріїв, щоб отримувати виплати від держави / фото ілюстративне, Depositphotos

Довідка внутрішньо переміщеної особи в Україні є гарантією, яка надає переселенцям додаткові права та можливості. Наприклад, для дітей із сімей ВПО існують наступні гарантії:

  • право на першочергове зарахування до державних/комунальних садків;
  • право на безоплатне гаряче харчування у державних/комунальних садках і школах;
  • право на продовження здобуття освітнього рівня (дошкільної, шкільної, середньо-спеціальної, вищої освіти), а також отримання соціальної стипендії;
  • право на оздоровлення та відпочинок.

Вже дорослі можуть:

  • отримати допомогу з житлових питань, зокрема, спрощений порядок оформлення субсидії, доступ до програм пільгового кредитування чи право на становлення на квартирний облік для заселення у тимчасове житло;
  • зареєструватися за місцем проживання, як безробітний, у спрощеному порядку;
  • зареєструватися як ФОП за місцем тимчасового проживання;
  • мати доступ до гуманітарної та благодійної допомоги.

Як отримати довідку ВПО

Оформити довідку внутрішньо переміщеної особи можна двома способами:

  • онлайн — за допомогою мобільного застосунку “Дія”;
  • офлайн — за допомогою особистого звернення до представників Центру надання адміністративних послуг (ЦНАПу), виконавчого органу місцевої ради або департаменту соцзахисту населення місцевої держадміністрації.

Як отримати довідку у “Дії”

“Дія” / фото ілюстративне, Дія

Для того, щоб подати заяву на отримання довідки ВПО через застосунок “Дія” потрібно:

  • зайти у застосунок та оновити його до останньої версії;
  • обрати “Сервіс”, “Отримати статус ВПО”;
  • вказати дані про своє фактичне місце проживання та підтвердити геолокацію;
  • внести відомості про членів сім’ї;
  • обрати картку єПідтримка, щоб отримувати фінансову допомогу;
  • вказати, яка допомога ще необхідна. Наприклад, чи є потреби в медичному обслуговуванні, освіті або ж гуманітарій допомозі.

Довідка внутрішньо переміщеної особи з’явиться в мобільному застосунку “Дія” одразу після обробки заявки.

Як отримати статус переселенця офлайн

Довідку внутрішньо переміщеної особи також можна оформити офлайн. Для цього потрібно звернутися до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАПу), виконавчого органу місцевої ради або департаменту соціального захисту населення місцевої держадміністрації.

Вже на місці необхідно подати заявку про взяття на облік, до якої треба додати паспорт. Якщо прописка не вказана в паспорті, варто надати ще й підтверджувальний документ. Це може бути військовий квиток, трудова книжка та інші документи, які можуть підтвердити фактичне проживання громадянина на певній території.

Довідку переселенця з підписом і печаткою видають у день звернення.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Соціальна допомога замість пенсії: що це та як її оформити

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 15:35, 5 Грудня 2024
Соціальна допомога / фото ілюстративне, Pexels

Українця можуть отримувати соціальну допомогу замість пенсії. Вона призначена тим громадянам, хто не має достатнього страхового стажу для виходу на пенсію за віком.

Детальніше про те, що таке соціальна допомога та як вона заміняє пенсію, дізнавайтесь в матеріалі Бахмут IN.UA

Соціальна допомога замість пенсії у 2024

Вихід на пенсію — це важлива частина трудової діяльності будь-якого громадянина, яка має чіткий регламент та порядок. Її призначення залежить від віку громадянина та його стаж у роках:

  • при виході на пенсію у 60 років потрібно мати 31 рік стажу;
  • при виході на пенсію у 63 років потрібно мати від 21 до 31 року стажу;
  • при виході на пенсію у 65 років потрібно мати від 15 до 21 року стажу.

Якщо громадянин має стаж, який менше ніж 15 років, то громадянин може отримувати пенсію. Утім, згідно з Постановою Кабінету міністрів України №1098, вони можуть розраховувати спеціальну соціальну допомогу.

У 2024 році вона становить 2361 гривні на місяць. При цьому її збільшили на 12,8%, адже раніше виплати становили 2093 гривні.

Як оформити соціальну допомогу

Для того, щоб почати отримувати соціальну допомогу від держави. потрібно звернутися до будь-якого ЦНАПу за місцем проживання та написати відповідну заяву. До неї потрібно додати:

  • паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • трудову книжку;
  • документ, який засвідчує, що людина дійсно зареєстрована у державному реєстрі фізичних осіб платників податків;
  • довідку з Пенсійного фонду про наявність певного страхового стажу;
  • якщо потенційний отримувач соціальної допомоги мешкає не сам, то потрібно додати декларацію про доходи кожного члена сім’ї за останні пів року;
  • якщо людина недієздатна, то потрібно додати до переліку документів копію рішення про призначення опікуна.

Тимчасову фінансову допомогу призначають від наступного дня після дати досягнення громадянином пенсійного віку.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Що таке довідки ОК-5 та чому її просять благодійники при видачі допомоги для ВПО: пояснення від БФ “Право на захист”

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 10:20, 5 Грудня 2024
Оформлення довідки ОК-5 / фото ілюстративне, Pexels

Довідка ОК-5 — це сформована індивідуальна відомость про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб. Вона часто є умовою для надання переселенцям грошової допомоги на проживання від благодійних організацій.

Редакція Бахмут IN.UA звернулася до БФ “Право на захист”, щоб дізнатися детальніше про довідку ОК-5, аспекти її оформлення та для чого ж вона дійсно потрібна при реєстрації на грошову допомогу від благодійників.

Що таке Довідка ОК-5

Довідки ОК-5 — це сформовані індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб. Вона формується за будь-який період, починаючи з 2000 року, та містить, зокрема, дані щодо суми заробітку для нарахування пенсії, страхового стажу, сплати страхових внесків.

Вона є частою умовою для видачі гуманітарної допомоги чи грошової підтримки для ВПО. Як зазначає координаторка безоплатної лінії юридичної допомоги БФ “Право на захист” Надія Коренєва, на законодавчому рівні не закріплений порядок надання благодійної допомоги. Це означає, що він визначається самими благодійними організаціями:

Як правило, порядок надання благодійної допомоги визначаються самими благодійними організаціями, в тому числі і перелік документів, які потрібно надати для отримання допомоги, а також вимоги до них. В багатьох випадках надання такої допомоги в благодійних організаціях пов’язують саме з матеріальним станом і доходами бенефіціара, то для підтвердження відповідності вказаним критеріям серед переліку документів обов’язковою умовою може бути та надання довідки ОК-5“, — зазначила Надія Коренєва.

Як отримати довідку ОК-5

Наразі довідку ОК-5 можна отримати як онлайн, так і офлайн. 

Для того, щоб отримати паперову версію документа, потрібно звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України. При цьому можуть знадобитися наступні документи:

  • копія паспорта громадянина України або інший документ, який посвідчує особу;
  • документ, який підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків або право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта;
  • документи, що дають змогу ідентифікувати застраховану особу та її законного представника чи піклувальника або представника закладу, який здійснює опіку та піклування;
  • документи, що посвідчують особу представника та її повноваження діяти від імені особи, яку він представляє, а також засвідчені копії документів, що дають змогу ідентифікувати особу.

Документація готуватиметься протягом 15 днів.

Другий спосіб — онлайн, за допомогою портала “ДІя”. Для цього потрібно:

  • зареєструйтеся чи авторизуйтеся в кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису або BankID;
  • обрати у меню “Послуги” оформлення “Довідки ОК-5”;
  • перевірити коректність своїх даних у профілі користувача та оновити їх, якщо в цьому є необхідність;
  • надіслати запит на довідку.

Третій спосіб також відбуватиметься онлайн — через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (зокрема через застосунок ПФУ). Для цього потрібно:

  • натиснути “Вхід” та авторизуватися на порталі або логіну, або системи ID.GOV.UA, або Дія.Підпис;
  • обрати розділ “Комунікації з ПФУ” та пункт “Додати запит на отримання електронних документів”;
  • обрати в полі “Тип звернення” необхідну довідку;
  • заповнити необхідні дані, при цьому деякі загальні вже будуть заповнені системою;
  • надати згоду на передачу та обробку своїх персональних даних;
  • натиснути “Відправити до ПФУ”.

Сама довідка формується та надсилається автоматично протягом кількох хвилин.

В БФ “Право на захист” надається безплатна юридична допомога, в тому числі й з оформленням документації. За словами Надії Коренєвої, до них періодично звертаються бенефіціари з питань оформлення довідки ОК-5. Утім, ці звернення стосуються саме порядку її отримання, адже вказану довідку досить просто отримати.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Бахмутян у Харкові прийматиме юрист: дата та адреса

У вівторок, 14 січня, у місті Харків відбудеться консультація для бахмутян з представником Міжнародного комітету порятунку (IRC). Усі охочі зможуть поставити питання, які стосуватимуться різноманітної […]

грошову допомогу

УВКБ ООН розпочинає нову реєстрацію на грошову допомогу для переселенців та переселенок

Відсьогодні, 13 січня розпочали, свою роботу пункти збору УВКБ ООН. Отримати грошову допомогу зможуть переселенці та переселенки, а також ті, хто повернувся до свого постійного […]

часового яру

Росіяни вивезли жінку з окупованого мікрорайону в Часовому Яру

Російські військові опублікували ролик зі свідченнями жінки, яку, нібито, вивезли з Часового Яру. “Евакуйована” стверджує, що чекала, поки її вивезуть до росії. Про це йдеться у ролику, […]

Історія турботи: як перукар із Бахмута підтримує жінок у складні часи

У Києві працює перукар-стиліст з Бахмута Олександр Мелкумян. Свою роботу він продовжив у мережі столичних салонів краси. На новому місці чоловік започаткував благодійну ініціативу для […]

Де взяти витяг про фактичне місце проживання з дитиною: інструкція

Для отримання допомоги на дитину батьків можуть попросити надати документи, зокрема й витяг про фактичне місце проживання з дитиною. Наприклад, якщо донор надає перевагу допомозі […]