Кожна новоутворена громада в перші місяці свого існування зіштовхується з величезною кількістю викликів. До влади приходять нові люді. Хтось залишаться незадоволеним результатами виборів. З перших днів необхідно вибудувати систему, яка буде працювати згодом десятиліттями на благо самої громади. З чого розпочне розбудову Сіверська об’єднана територіальна громада? Свої коментарі надає секретар Ради донорів з питань децентралізації в Україні, Сергій Попов в рамках проекту “Децентралізація в деталях”.
В тому, що Сіверська громада утворена в середині року є великий позитив. Звісно, згідно чинного законодавства всі ради, що об’єднались мають до кінця поточного року залишатись в тих міжбюджетних відносинах, які мали до об’єднання. На перший погляд – це створює незручності в управлінні громадою. Насправді, якщо подивитись на досвід громад, що утворились наприкінці 2015 році, мали величезні проблеми. У новообраного керівництва було лише два місяці на завершення всіх формальних процедур, щодо завершення утворення нової територіально адміністративної одиниці. За цей же час необхідно було з’ясувати, які надходження плануються до бюджету в наступному році та сформувати цей проект бюджету. Також мало часу залишалось на переоформлення людей на нові місця роботи. Згідно чинного законодавства, попередження про звільнення має бути видано людині за два місяці. Керівництво громад мали безсонні ночі аби вирішити всі ці питання. Були проблеми і з виплатою зарплат, у зв’язку з невчасним переведенням людей на нове місце роботи. Тому, повертаючись до Сіверської громади, можна сміливо стверджувати, що керівництво має достатньо часу для вирішення всіх цих питань та уникнення проблем вже в 2018 році.
Колись, місто було заможнім, наявна розвинута інфраструктура міста тому підтвердження. Згодом, підприємства закривались, надходження до бюджету зменшувались, почали з’являтись проблеми з утриманням тієї ж інфраструктури. Сьогодні керівництву необхідно сформувати дорожню карту, як вони бачать вирішення наявних проблем, які шляхи розвитку, які можливі джерела надходження податків в бюджет. Саме із-за страху залишитись без фінансів Званівська та Верхньокам’янська сільради не об’єднались з Сіверськом в одну громаду. Керівництву потрібно показати, що вони здатні вирішити ті проблеми, які є на їх території.
Мешканці громади вже розпочали роботу з залучення коштів з боку донорських організації. Це позитивний досвід, який дозволить вирішити низку проблем. Для того, щоб міжнародні організації охоче надавали таку допомогу, громаді варто не просто озвучувати наявну проблему, а і показувати загальне бачення розвитку території. Якщо сьогодні ремонтують будинок культури, то варто показати, як він буде використовуватись, це приміщення має бути біти на 100% задіяно громадою.
Варто також пам’ятати, що ресурсів не так багато і на все їх не вистачить. Тому варто ставитись до них заощадливе. У мешканців є бажання створити ЦНАП, якій наблизить до них надання адміністративних послуг. Точаться суперечки про місце його розміщення. На мою думку, є неправильне сприйняття і розуміння, що таке ЦНАП і як він має функціонувати. Площі в 750 кв.м. більше ніж достатньо, аби обслуговувати громаду з чисельністю в 14 тисяч мешканців. ЦНАП – це центр, де відбувається прийом громадян, де їм надають та видають документи. Всі служби, які займаються оформленням документів, не мають там знаходитись: для того існує виконком. Звісно, потрібно дивитись на те, як ці площі розміщені, це теж грає велику роль.
Сьогодні в Україні діє низка проектів міжнародної технічної допомоги, які спрямовують свої зусилля на наданні допомоги з побудови та організації роботи ЦНАПів в громадах. В державному фонді регіонального розвитку побудова ЦНАПів є пріоритетним завданням. Варто звертатись по допомогу, залучати кошти на організацію такого центру ззовні, не поспішаючи витрачати кошти з власного бюджету.
Викликами для громади сьогодні є питання організації гуманітарного простору. Це і питання освіти, культури, спорту та молодіжної політики. Для того аби не погіршити стан надання таких послуг, населенню потрібно оптимізувати управлінський склад, вибудовувати нову модель спільного використання всіх об’єктів. Це допоможе заощадити бюджет молодої громади та надати більшій кількості мешканців такі послуги.
Стосовно організації медичного обслуговування, керівництву варто зосередитись на питання наданні якісних послуг первинного рівня. Тієї субвенції, яка буде їм надходити в бюджет з наступного року на вторинний рівень, певно не вистачить на утримання повноцінної лікарні. Тому варто розвивати мережу поліклінік, амбулаторій та ФАПів.
Сьогодні я бачу, що в громаді є активні люди, є нове керівництво, вони прагнуть змінити життя в громаді на краще. Їм варто частіше звертатись по допомогу до експертів та до громад що утворились в 2015-2016 роках. Переконаний: їм допоможуть, нададуть консультації, підтримають.