В рамках проекту «Децентралізація в деталях» ми познайомили своїх читачів з Опитненьською сільрадою. Одночасно почули від сельчан їх побоювання та очікування, на які відповідав місцевий експерт. Щоб звичайному мешканцю ще краще розуміти процес децентралізації та бути підготовленим до злиття в єдину громаду, редакція сайту звернулась за роз’ясненнями до секретаря Ради донорів з питань децентралізації в Україні, Сергій Попов.
З мого практичного досвіду Бахмутський район залишається складним в питаннях формування об’єднаних територіальних громад. З одного боку, в межах району є п’ять центрів тяжіння, потенційних центрів формування громад: Бахмут, Соледар, Часів Яр, Сіверськ, Світлодарськ. Це великі населені пункти з достатньо розвинутою інфраструктурою і гарною ресурсною базою. З іншого боку сільські та селищні ради що в районі теж далеко не в найгіршому стані. Багато з них мають профіцитні бюджети, повну соціальну інфраструктуру. Тому ті побоювання які звучать від сільських мешканців цілком логічні, для мене вони зрозумілі та обґрунтовані.
Незважаючи на ці страхи вже утворена Соледарська ОТГ в межах перспективного плану та Сіверська з відхиленням від нього. Завершена процедура формування Бахмутської об’єднаної громади.
Говорячи про Опитненську сільраду то її населені пункти находяться на найближчій відстані від міста Бахмуту. У мешканців багато питань на тему що станеться після того як центр прийняття рішень переміститься з Опитного в Бахмут. Прокоментую деякі з питань що я почув.
Чи покращиться транспортне сполучення?
Сьогодні місто та сільська рада знаходяться в різному підпорядкуванні. Місто має статус обласного значення а сільрада підпорядкована району. Відповідно в них окремі один від одного бюджети і різні центри прийняття рішень. Місто самостійно визначає які маршрути мають бути в їх межах, який транспорт на них курсуватиме і по яка вартість проїзду буде. Відповідно міська влада виділяє на це кошти. По відношенню до сільської ради ці питання вирішуються в районній державній адміністрації і сама сільрада впливу на ці питання не має. Місто не може в такій ситуації діяти бо це буде перевищення повноважень. Після того як село та місто стануть одною територіально адміністративною одиницею, тобто пройдуть перші місцеві вибори і вони завершать формування об’єднаної громади це питання можливо буде вирішити. Після того вже виходячи з економічної обґрунтованості потрібно буде приймати рішення або пускати тролейбус з міста до села, або продовжувати шлях маршруту одного з міських автобусів, або пускати окремі маршрутки. Питання вартості проїзду тоді теж можна переглядати в сторону зменшення. Завжди існують маршрути більш комерційно привабливі і менш комерційно привабливі, якщо при оголошені конкурсу формувати лоти поєднуючи такі маршрути то можна знайти консенсус при якому і перевізник не буде нести збитки і громадяни зможуть заощадити власні кошти.
Що буде з музичною школою та клубом?
Децентралізація передбачає передання широкого кола повноважень на базовий рівень. Простими словами там де виникає проблема там вона і має вирішуватись, і це є правильно. Хоча більшість людей вважає що після децентралізації ОТГ в нас стануть не керовані і почнуть робити кожен те що захоче, але це не правда. Не варто забувати що в будь якій демократичній країні, в бік яких і ми рухаємось є верховенство закону. Закони вище рішень які приймають органи місцевого самоврядування. Відповідно якщо такі рішення протирічать чинному законодавству вони будуть скасовані. На сьогодні ми маємо Закон України «Про культуру» 20 та 23 статті якого чітко визначають що палаци і будинки культури а також спеціалізовані мистецькі навчальні заклади відносяться до базової мережі закладів культури, вони не можуть бути приватизовані, зачинені чи виселені.
Що станеться з амбулаторією?
Надання якісної первинної медичної допомоги належить до компетенції об’єднаних територіальних громад. Вони самостійно визначають мережу таких закладів. До переліку закладів первинної медичної допомоги належать: фельдшерсько-акушерські пункти, поліклініки, амбулаторії. На сьогодні в селі Опитне сьогодні є ФАП, але більшість мешканців хотіли б мати амбулаторію. Те що заклад первинного рівня з надання медичної допомоги має бути це не питання дискусії, це факт. Те який він має бути і з якою кількістю персоналу предмет дискусії. До того ще не визначені межі шпитальних округів в Донецькій області. Це теж залишає простір для дискусії бо не відомо чи стане Бахмут одним з центрів такого округу. В свою чергу це теж накладе значний відбиток на формування мережі закладів первинного рівня.
Погоджуюсь зі словами Зосима Йорохова, сьогодні кожен голова сільської ради має сформувати план, окреслити бачення того як має розвиватись ця територія в межах майбутньої об’єднаної громади. Далі ці плани потрібно узагальнити в єдиний документ який і стане стратегією розвитку громади. Такий документ потрібен бо він відкриє шлях до складання плану розвитку територій громади, ляже в основу всіх проектів що будуть подаватись на фінансування до ДФРР та субвенції з розвитку інфраструктури ОТГ а також це незамінний документ для спілкування з потенційними донорами та інвесторами. Перш ніж говорити що ми хочемо жити краще ніж зараз чи інакше потрібно це собі уявити, побачити як це краще, описати це і бажано в деталях а далі рухатись до цього.