З 19 березня поточного року Бахмутська міська рада оголосила про конкурс програм серед громадських організацій, переможці якого отримають фінансування на свої проєкти з державного бюджету у 2021 році. Багато ГО подаються на конкурс вже не один рік, проте деякі під час процедур звітності стикаються з проблемами, які надалі, за словами керівників та керівниць організацій, заважають брати участь надалі.
Громадські організації переможці можуть отримати на реалізацію своїх ідей до 20 тисяч гривень з міського бюджету, за умови спів фінансування у розмірі 25% від затребуваної суми. Ці кошти не можна спрямувати на ремонт приміщення або придбання техніки, пріоритетами є проведення заходів культурних, просвітницьких, інформаційних заходів, впровадження ІТ технологій. Подати заявки можна до 19 квітня включно.
Читайте також: Українські книжки для бахмутських школярів надсилають добродії зі всієї України
Всі розрахунки по витратам проєктів відбуваються через Державну казначейську службу. Саме у фінансовій звітності та процедурі оформлення рахунку, як зазначають представниці громадських організацій-переможців минулих років виникають проблеми. Вони стають на заваді при ухваленні рішення у подальшому брати участь у конкурсі для ІГС.
«У більшості громадських організацій немає бухгалтера, вони самі ведуть свої справи, як правило, не мають фінансової освіти й дуже складно розуміти ці розрахунки. Для бюджету участі треба відкрити рахунок у Казначейській службі, зареєструватися на Прозоро. ГО допомагають бухгалтери міської ради – вони консультують щодо складання документів. Але, Казначейство не підпорядковується міськраді й саме через них відкривають рахунок, через який проходять кошти. До них важко звертатися, коли треба здати якийсь звіт – його повертають, і не пояснюють, у чому помилка, і важко зрозуміти, що треба виправити, щоб подати знову» – описує складнощі представниця громадської організації «Бахмутська Фортеця» Олена Щекодіна.
Як пропозицію щодо усунення проблем Олена пропонує створити покрокову інструкцію, дорожню карту для організацій, які отримають фінансування. Маючи таку інструкцію людина, навіть без фінансової освіти знатиме, що треба робити далі.
«Наша організація брала участь у конкурсі ГО, плануємо спробувати і в цьому році. Труднощі були на початковому етапі роботи з казначейством. Оформлення документів затягувалося, весь час змінювалися вимоги до документів, поки робили одне виправлення, з’ясовувалося, що треба змінювати ще щось. Через ці постійні «все не так» час затягнувся, і ми ледь встигли реалізувати свій проєкт. Хотілося б нагадати спеціалістам, що наше ГО не є прибутковою організацією, ніхто у нас зарплатню не отримує, і бухгалтерка працює на громадських засадах. І ще й сама має інвалідність. А вимушена майже щодня протягом місяця ходити до Казначейства. Карантин ускладнив ситуацію, бо спілкуватися приходилося через коробочку на вході» – членкиня громадської організації «Бахмутське міське об’єднання інвалідів «Надія» – Наталя Зубар.
Як пропозицію щодо усунення складнощів Наталя пропонує організувати консультації, вказувати за один раз на всі недоліки: «І ще — налагодити зв’язок між відділами, які працюють в одному приміщенні, а не ганяти з кабінету в кабінет по поверхах людину з інвалідністю». Допомагали організації у бухгалтерії міськради: «Зовсім інше ставлення: уважні, завжди готові прийти на допомогу, підказати, підтримати, допомогти. А взагалі цей конкурс — дуже гарна і важлива справа. Ми отримали дуже суттєву підтримку, змогли оздоровити соціально незахищену категорію людей» – додає Наталя Зубар.
Читайте також: У дитячий простір для родин учасників АТО в Бахмуті закупили нові розваги (Фоторепортаж)
Голова відокремленого підрозділу громадської організації «Об’єднання дружин і матерів бійців учасників АТО» в Донецькій області Тетяна Львова зазначає, що також стикалася з проблемами у питаннях із казначейством: «Найбільш неприємний момент участі був у взаємодії із Казначейством. Було б зручніше, якщо з громадськими організаціями спілкувався б закріплений для конкурсу представник Казначейства».
Громадська організація «Студентська молодь Бахмуту» брала участь у конкурсі три роки поспіль, голова цієї організації – Ірина Булгакова говорить, що особливих проблем не мали: «Були складнощі через відсутність бухгалтера, але нам усе пояснювали у виконкомі та казначействі, як що робити. Ми консультувалися зі знайомими бухгалтерами стосовно звітності, зокрема у податкову».
Стикаються із проблемами четвертий рік поспіль і благодійна організація «Благодійний фонд «Відновлення Бахмуту» та громадська організація «Розвиток демократії та жіночих ініціатив ДІЯ», говорить голова організацій Лідія Мирошниченко: «Важливо, щоб з нами працювали як із партнерами, бо вони працюють як начальники з підлеглими. Тобто ми маємо все знати й виконувати, бо бувають і нарікання. Ми ж громадська організація, ми як волонтери працюємо».
У відділі інформаційної та внутрішньої політики Бахмутської міської ради повідомили, що заслухають проблеми та пропозиції громадських організацій та намагатимуться їх вирішити:
«Ми переговорили із секретарем міської ради – Касперською Анастасією Петрівною – у четвер, 1 квітня, ініціюємо нараду, де хочемо заслухати, з якими питаннями стикалася громадськість, де ми, як влада, можемо допомогти. Запросимо бухгалтерський відділ звітності й обліку. Ми на казначейство впливати не можемо, але ми можемо допомогти громадськості вирішити ці питання» – говорить начальниця відділу Наталя Кисиличина.
Начальниця Управління Державної казначейської служби України у м.Бахмуті Світлана Чала, у свою чергу говорить, що відповідальність за документи роботу з громадськими організаціями несе Бахмутська міська рада, як розпорядник коштів. Але вона також готова взяти участь у зазначеній нараді та очно вислухати питання від громадських організацій та дати відповіді.
Матеріал підготувала Марія Лященко