Як оформити опікунство в Україні під час війни: гід по процедурі

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 12:00, 23 Грудня 2024
Опікунство в Україні / фото ілюстративне, iStock

Оформлення опікунства в Україні було складним процесом. Війна зробила це питання більш актуальним, адже багато людей втратили власних родичів. Через це українцям доводиться оформлювати документи опіки.

Редакція Бахмут IN.UA розповідає про процедуру оформлення опікунства в Україні та про те, як саме стати опікуном дитини чи літньої людини.

Як оформити опікунство в Україні

З питань оформлення опікунства краще звернутися до фахівця, який знає всі нюанси цього процесу. Утім, бувають ситуації, коли фінансове становище сім’ї не дозволяє зробити цього. У такому випадку потрібно діяти самостійно, звертаючись до необхідних органів зі спеціальними заявками.

Як оформити опікунство над дитиною

Стати опікуном для дитини може будь-яка повнолітня дієздатна особа. Якщо у списку є родичі, то перевагу віддаватимуть саме таким особам, при умові відповідності необхідним критеріям. 

Для того, щоб стати опікуном для дитини, потрібно звернутися до органів опіки за місцем перебування з відповідною заявою та пакетом документів, у які входять:

Перелік документів:

  • копія паспорта;
  • копія РНОКПП;
  • копія свідоцтва про шлюб або витяг з Державного реєстру актів цивільного стану;
  • копія документа з унікальним номером запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, якщо є;
  • довідка про зарплату за останні 6 місяців або декларація про доходи ФОП за попередній календарний рік;
  • документ з підтвердженням права власності або користування житлом;
  • висновок про стан здоров’я кандидата і чоловіка/дружини;
  • довідки нарколога і психіатра для всіх, хто мешкає з кандидатом;
  • витяг про наявність або відсутність судимості кандидата і чоловіка/дружини;
  • письмова згода чоловіка/дружини, засвідчена нотаріусом;
  • письмова згода всіх повнолітніх осіб, які мешкають з кандидатом (нотаріально завірена або написана в присутності ССД).

Під час воєнного стану, родичі або хрещений батько/мати, які хрестили дитину до того, як вона залишилась без батьків, разом з заявою подають:

  • копію паспорта;
  • документи з підтвердженням родинних зв’язків з дитиною;
  • довідку від нарколога і психіатра;
  • довідку про наявність/відсутність судимості.

Зазначимо, що опікунство можна оформити тільки над дітьми, позбавленими батьківського піклування або сиротами. А що робити, якщо потрібно оформити опікунство без позбавлення батьківських прав? Наприклад, коли дитина втратила рідних, але підтвердити цей факт неможливо. У такому випадку потрібно звернутися до поліції, щоб її представники провели розслідування та признали їх зниклими безвісти за особливих обставин. Вже після отримання довідки про встановлення відповідного статусу можна звертатися до органів опіки.

Як опікунство над літньою людиною

Опікунство над літньою людиною — це складніший процес, адже його можна оформити при умовах, якщо людина не є дієздатною. Відповідний статус має визнати суд.

Стати опікуном для літньої людини може будь-який родич, який має забезпечити захист прав та інтересів літньої людини, зокрема, належний догляд і гідні умови життя.

Для оформлення необхідно звернутися до органів опіки з наступними документами:

  • заява;
  • копія та оригінал паспорта;
  • медична довідка;
  • автобіографія;
  • свідоцтво про шлюб (за наявності);
  • довідка про доходи;
  • довідка про відсутність судимості;
  • документи про наявність житлоплощі;
  • згода сім’ї на спільне проживання.
  • Органи опіки перевіряють житлові умови і визначають, чи немає перешкод для призначення заявника опікуном.

Як оформити пільги при опікунстві 

Якщо сім’ї, на опіці яких знаходиться недієздатна літня людина, мають потребу в отриманні пільги, то їм потрібно додатково звертатися до ЦНАПу чи в районну держадміністрацію зі спеціальною заявою та наступними документами:

  • паспорт або інший документ, що посвідчує особу, яка потребує надання соціальних послуг;
  • копія документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб;
  • довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (за наявності інвалідності);
  • копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, яка потребує надання соціальних послуг (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
  • копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, яка потребує надання соціальних послуг (за наявності опікуна або піклувальника);
  • документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування;
  • копія паспорта опікуна або піклувальника особи.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Зимова підтримка”: як отримати 1 000 грн у Дії або Укрпошті

Семаковська Тетяна 11:00, 14 Листопада 2025
“Зимова підтримка” прив’язана до “Національного кешбеку” / фото Дія

Уряд ухвалив механізм виплати одноразової допомоги у розмірі 1 000 гривень у рамках програми “Зимова підтримка”. Реалізація програми стартує вже 15 листопада.

Детальніше про те, як отримати 1000 гривень на власний рахунок у межах програми “Зимова підтримка” — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як подати заявку “Зимова підтримка”

Кабінет Міністрів України схвалив механізм реалізації нової державної програми «Зимова підтримка», ключовим елементом якої є одноразова виплата 1 000 гривень кожному громадянину, який наразі перебуває на території України.

Подати заявку можна буде з 15 листопада до 24 грудня 2025 року у застосунку «Дія» або у відділенні Укрпошти. Оформити допомогу дозволено як для себе, так і для дітей.

Як отримати 1 000 гривень через “Дія”

Якщо ви подаєте заявку онлайн у Дії, виплата надійде на картку “Національний кешбек”. Кошти можна витратити на оплату комунальних послуг, придбання ліків та продуктів українського виробництва чи донати Силам оборони.

Ті громадяни, які вже мають картку, яка підтримує цю ініціативу, додатково не потрібно буде робити ніяких кроків.

Тим, хто лише планує доєднатися, потрібно зробити наступні кроки:

  • відкрити спеціальний рахунок у своєму банку;
  • отримати віртуальну чи фізичну картку;
  • надати банку дозвіл на передачу інформації про перекази з обраних карток;
  • зайти в застосунок “Дія” та обрати послугу “Національний кешбек”;
  • ввести дані готової картки у застосунок.

Якщо подати заявку через Укрпошту

У разі оформлення допомоги у відділенні Укрпошти кошти будуть зараховані на спеціальний рахунок, відкритий для отримувача.

Використати їх можна безпосередньо у відділеннях Укрпошти — на покупку українських товарів або оплату комунальних платежів і благодійні внески.

До якого часу можна скористатися

Витратити отримані кошти за програмою “Зимова підтримка” можна до 30 червня 2026 року, у будь-який зручний момент.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Статус УБД: які документи потрібні, щоб підтвердити участь у бойових діях у 2025-2026

Семаковська Тетяна 18:00, 13 Листопада 2025
Військові / фото Генштаб

Щоб отримати статус учасника бойових дій (УБД) у 2025-2026, військовий або військова має підтвердити свою участь у захисті держави. Для цього командир частини подає до відповідної комісії довідку та інші документи, що засвідчують виконання бойових або службових завдань.

Детальніше про те, які документи потрібні для підтвердження участі у бойових діях — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Які документи потрібні, щоб підтвердити УБД

Для надання статусу учасника бойових дій (УБД) військовослужбовцю, який брав безпосередню участь у бойових діях, командир військової частини або органу військового управління протягом 30 календарних днів зобов’язаний подати на розгляд комісії довідку про участь військового у виконанні бойових чи службових завдань.

Отримати посвідчення УБД в Україні наразі можуть наступні категорії громадян:

  • військові Збройних Сил України;
  • військові Територіальної оборони України;
  • військові Нацгвардії України;
  • представники СБУ;
  • представники Служби зовнішньої розвідки;
  • представники Держприкордонслужби;
  • представники Державної спеціальної служби транспорту;
  • військовослужбовці з військових прокуратур;
  • поліцейські;
  • особи рядового, начальницького складу ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби;
  • особи, які з 24 лютого по 25 березня 2022 відповідно до Закону України Про забезпечення участі цивільних осіб в захисті України у складі добровольчих формувань у взаємодії із ЗСУ, ДПСУ, Нацполіцією, НГУ, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України формуваннями брали участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України;
  • співробітники Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в супротиві ворогу.

Зазначимо, що статус УБД можуть отримати як чинні службовці, так і звільнені зі служби.

Довідка оформлюється на підставі щонайменше одного з таких документів:

  • бойове донесення;
  • журнал бойових дій (оперативних завдань);
  • вахтовий журнал;
  • польотний лист;
  • книга служби;
  • наказ про залучення до бойових або службових заходів;
  • відомості про виконання розвідувальних завдань;
  • довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).

У документі обов’язково має бути вказано розділ “Перебування в районах ведення бойових дій”, де зазначаються конкретні області, райони та населені пункти, у яких військовослужбовець виконував завдання.

Ці дані потрібні для перевірки відповідності територій районам воєнних (бойових) дій, визначених наказами Головнокомандувача Збройних сил України.

Як оформити статус УБД офлайн

Для того, щоб військовослужбовець, демобілізований або їх представники, могли оформити статус УБД потрібно звернутися зі спеціальною заявкою до Комісії того органу військового управління, якому підпорядкована військова частина, де військовослужбовець проходить або проходив військову службу.

При цьому потрібно надати наступні документи:

  • заява у паперовій формі;
  • згода на збір та обробку персональних даних;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри на матовому папері, зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки (для осіб, звільнених з військової служби, які отримуватимуть посвідчення УБД у ТЦК, не додаються);
  • документи, які містять докази та підтверджуючі факти виконання військовим або особою, звільненою з військової служби, особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань для захисту України.

У випадку, якщо заявник не знає, якому органу військового управління підпорядкований його підрозділ, то заявку необхідно надіслати на адресу виду (роду) військ, якому він підпорядкований, або напряму до МОУ.

Як оформити УБД в Дії

Оформлення УБД в Дії значно спростило процес формування лише заяви на отримання відповідного статусу, яку потім особа має передати своєму командиру, під керівництво якого вона воювала, або напряму до Комісії. 

Якщо мова йде звільненого з військової служби або їх представника, то потрібно сформувати заявку, підписати її за допомогою Дія. Підпис, а потім відправити на адресу електронної пошти [email protected]. При цьому потрібно додати ще:

  • згоду на збір та обробку персональних даних в 1 примірнику;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри в електронному вигляді у форматі JPG чи JPEG. Зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки;
  • документи, які містять докази та підтверджують факт особою бойових (службових) завдань.

Строк надання послуги становить 30 днів.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Зимова підтримка”: як отримати 1 000 грн у Дії або Укрпошті

Уряд ухвалив механізм виплати одноразової допомоги у розмірі 1 000 гривень у рамках програми “Зимова підтримка”. Реалізація програми стартує вже 15 листопада. Детальніше про те, […]

Статус УБД: які документи потрібні, щоб підтвердити участь у бойових діях у 2025-2026

Щоб отримати статус учасника бойових дій (УБД) у 2025-2026, військовий або військова має підтвердити свою участь у захисті держави. Для цього командир частини подає до […]

Як зареєструвати народження дитини за кордоном: покрокова інструкція для українців

Українці, які стали батьками за межами країни, можуть зареєструвати народження дитини через дипломатичні представництва або консульські установи України. Для цього потрібно подати заяву та кілька […]

17:00, 12.11.2025 Скопіч Дмитро

В Україні підвищили виплати при народженні дитини до 50 тисяч гривень

В Україні суттєво збільшили соціальні виплати для молодих батьків. Верховна Рада ухвалила закон, який передбачає 50 тисяч гривень при народженні дитини. Крім того, він вводить […]

Важливо

Як сім’ям з дітьми з СМА евакуюватися до Німеччини: пояснення засновника Be An Angel

Німецька благодійна організація Be An Angel продовжує евакуацію українських родин. Зокрема у 2025 році є можливість евакуюватися за кордон родинам з дітьми зі спінальною м’язовою […]