Чи потрібно громаді знати про зарплати управлінців. Пояснення експертки

Семаковська Тетяна 15:30, 23 Листопада 2023
Ілюстрація Бахмут IN.UA

Чи повинна громадськість стежити за бюджетом свого міста? Чому це важливо, та що з опублікованими цифрами може зробити пересічний громадянин?

Редакція дізнавалася у експертки з відкритих даних Надії Бабинської.

Чому треба знати зарплати посадовців?

Надія Бабинська — експертка з відкритих даних, вона пояснює, що громада має повне право знати про зарплати посадовців.

Насправді ми, як громадяни наймаємо нашу владу, щоб вона виконувала певні функції з врядування там. Тобто, щоб прибирали сміття правильно, робили ремонти в комунальній сфері. Коли ми наймаємо працівника якогось, навіть у наш будинок, хіба нам не цікаво, скільки ми платимо? Влада — це ж майже те саме, тільки цей будинок, — це наше місто, громада, країна,

Надія Бабинська // екпертка з відкритих даних

Чи впливає воєнний стан на зарплати посадовців?

Пані Надія зауважує, що у громади не повинно виникати питання про зарплати місцевих посадовців, про формування бюджету тощо. Адже ці дані громадяни повинні знати, й воєнний стан в Україні цьому не перешкоджає. Крім того, законом не передбачена подібна заборона.

@bahmut.in.ua У міській раді прокоментували, куди саме пішли 17 мільйонів, витрачені на підприємства #бахмут #бахмутinua #бахмутськийрайон #бахмутцеукраїна #донецькаобласть ♬ оригінальний звук – Бахмут IN.UA

Ми знаємо, скільки ми платимо військовим за роботу, скільки вони отримують бойових, скільки вони отримують коштів, якщо вони працюють в зоні бойових дій. То чому ми не маємо знати, скільки отримує мер та його заступник, які в них премії? А якщо вони отримують премії, то ми маємо право знати за що саме?

пояснює екпертка // Надія Бабинська

Крім того, громада має право знати про зарплату не тільки мера, чи керівництва, а про виплати кожного працівника. Адже така інформація не є державною таємницею та ніяк не порушує соціальну цілісність.

Фахівчиня наводить простий приклад, коли господар наймає ремонтну бригаду, щоб полагодити помешкання. Попередньо, для цього він повинен сформувати кошторис та знати, хто скільки зароблятиме, які функції виконуватиме тощо. Так само й громада має знати, хто за що відповідає у міській владі, хто скільки за це отримує.

“Ще раз, бюджетних коштів немає, це є наші з вами гроші. Монополії на інформацію теж немає, це є наша з вами інформація, правда є звичайно деякі обмеження, але вони мають бути обґрунтовані”, — каже Надія Бабинська.

Що робити громаді, якщо зарплати влади здаються їй недоцільними?

У випадку, якщо громадянин не погоджується з виплатами, які отримує мер, керівництво, працівники — він може ініціювати петицію, звернення чи громадські слухання. Людина повинна аргументувати свою позицію, наприклад, що в умовах воєнного часу такі премії, надбавки, зарплати, вона вважає недоцільними.

Громадяни можуть робити дискусії, просити пояснення щодо цих зарплат тощо. Це все наші права, можна працювати з депутатами, пропонувати розв’язання проблеми: скорочення штату, доцільність премій,

каже екпертка // у коментарі виданню

Пані Надія додає, що велику роль у цьому процесі має громадський сектор, який може стати рушійною силою та робити зміни в спільноті.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Зимова підтримка”: як отримати 1 000 грн у Дії або Укрпошті

Семаковська Тетяна 11:00, 14 Листопада 2025
“Зимова підтримка” прив’язана до “Національного кешбеку” / фото Дія

Уряд ухвалив механізм виплати одноразової допомоги у розмірі 1 000 гривень у рамках програми “Зимова підтримка”. Реалізація програми стартує вже 15 листопада.

Детальніше про те, як отримати 1000 гривень на власний рахунок у межах програми “Зимова підтримка” — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як подати заявку “Зимова підтримка”

Кабінет Міністрів України схвалив механізм реалізації нової державної програми «Зимова підтримка», ключовим елементом якої є одноразова виплата 1 000 гривень кожному громадянину, який наразі перебуває на території України.

Подати заявку можна буде з 15 листопада до 24 грудня 2025 року у застосунку «Дія» або у відділенні Укрпошти. Оформити допомогу дозволено як для себе, так і для дітей.

Як отримати 1 000 гривень через “Дія”

Якщо ви подаєте заявку онлайн у Дії, виплата надійде на картку “Національний кешбек”. Кошти можна витратити на оплату комунальних послуг, придбання ліків та продуктів українського виробництва чи донати Силам оборони.

Ті громадяни, які вже мають картку, яка підтримує цю ініціативу, додатково не потрібно буде робити ніяких кроків.

Тим, хто лише планує доєднатися, потрібно зробити наступні кроки:

  • відкрити спеціальний рахунок у своєму банку;
  • отримати віртуальну чи фізичну картку;
  • надати банку дозвіл на передачу інформації про перекази з обраних карток;
  • зайти в застосунок “Дія” та обрати послугу “Національний кешбек”;
  • ввести дані готової картки у застосунок.

Якщо подати заявку через Укрпошту

У разі оформлення допомоги у відділенні Укрпошти кошти будуть зараховані на спеціальний рахунок, відкритий для отримувача.

Використати їх можна безпосередньо у відділеннях Укрпошти — на покупку українських товарів або оплату комунальних платежів і благодійні внески.

До якого часу можна скористатися

Витратити отримані кошти за програмою “Зимова підтримка” можна до 30 червня 2026 року, у будь-який зручний момент.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Статус УБД: які документи потрібні, щоб підтвердити участь у бойових діях у 2025-2026

Семаковська Тетяна 18:00, 13 Листопада 2025
Військові / фото Генштаб

Щоб отримати статус учасника бойових дій (УБД) у 2025-2026, військовий або військова має підтвердити свою участь у захисті держави. Для цього командир частини подає до відповідної комісії довідку та інші документи, що засвідчують виконання бойових або службових завдань.

Детальніше про те, які документи потрібні для підтвердження участі у бойових діях — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Які документи потрібні, щоб підтвердити УБД

Для надання статусу учасника бойових дій (УБД) військовослужбовцю, який брав безпосередню участь у бойових діях, командир військової частини або органу військового управління протягом 30 календарних днів зобов’язаний подати на розгляд комісії довідку про участь військового у виконанні бойових чи службових завдань.

Отримати посвідчення УБД в Україні наразі можуть наступні категорії громадян:

  • військові Збройних Сил України;
  • військові Територіальної оборони України;
  • військові Нацгвардії України;
  • представники СБУ;
  • представники Служби зовнішньої розвідки;
  • представники Держприкордонслужби;
  • представники Державної спеціальної служби транспорту;
  • військовослужбовці з військових прокуратур;
  • поліцейські;
  • особи рядового, начальницького складу ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби;
  • особи, які з 24 лютого по 25 березня 2022 відповідно до Закону України Про забезпечення участі цивільних осіб в захисті України у складі добровольчих формувань у взаємодії із ЗСУ, ДПСУ, Нацполіцією, НГУ, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України формуваннями брали участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України;
  • співробітники Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в супротиві ворогу.

Зазначимо, що статус УБД можуть отримати як чинні службовці, так і звільнені зі служби.

Довідка оформлюється на підставі щонайменше одного з таких документів:

  • бойове донесення;
  • журнал бойових дій (оперативних завдань);
  • вахтовий журнал;
  • польотний лист;
  • книга служби;
  • наказ про залучення до бойових або службових заходів;
  • відомості про виконання розвідувальних завдань;
  • довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).

У документі обов’язково має бути вказано розділ “Перебування в районах ведення бойових дій”, де зазначаються конкретні області, райони та населені пункти, у яких військовослужбовець виконував завдання.

Ці дані потрібні для перевірки відповідності територій районам воєнних (бойових) дій, визначених наказами Головнокомандувача Збройних сил України.

Як оформити статус УБД офлайн

Для того, щоб військовослужбовець, демобілізований або їх представники, могли оформити статус УБД потрібно звернутися зі спеціальною заявкою до Комісії того органу військового управління, якому підпорядкована військова частина, де військовослужбовець проходить або проходив військову службу.

При цьому потрібно надати наступні документи:

  • заява у паперовій формі;
  • згода на збір та обробку персональних даних;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри на матовому папері, зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки (для осіб, звільнених з військової служби, які отримуватимуть посвідчення УБД у ТЦК, не додаються);
  • документи, які містять докази та підтверджуючі факти виконання військовим або особою, звільненою з військової служби, особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань для захисту України.

У випадку, якщо заявник не знає, якому органу військового управління підпорядкований його підрозділ, то заявку необхідно надіслати на адресу виду (роду) військ, якому він підпорядкований, або напряму до МОУ.

Як оформити УБД в Дії

Оформлення УБД в Дії значно спростило процес формування лише заяви на отримання відповідного статусу, яку потім особа має передати своєму командиру, під керівництво якого вона воювала, або напряму до Комісії. 

Якщо мова йде звільненого з військової служби або їх представника, то потрібно сформувати заявку, підписати її за допомогою Дія. Підпис, а потім відправити на адресу електронної пошти [email protected]. При цьому потрібно додати ще:

  • згоду на збір та обробку персональних даних в 1 примірнику;
  • дві кольорові фотокартки розміром 3×4 сантиметри в електронному вигляді у форматі JPG чи JPEG. Зображення обличчя має заповнювати 65−70% фотокартки;
  • документи, які містять докази та підтверджують факт особою бойових (службових) завдань.

Строк надання послуги становить 30 днів.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Добропілля ремонт садка

11 млн на укриття: Добропільська громада ремонтує укриття

У місті Добропілля, Покровського району з жовтня цього року розпочали капремонт укриття, що знаходиться у підвальному приміщенні дитячого садку. На його ремонт виділили 11 мільйонів гривень. […]

Бахмутське бюро технічної інвентаризації

Скільки коштів виділили на Бахмутське БТІ у 2023 році

Бахмутське бюро технічної інвентаризації працює в евакуації у місті Київ. Серед основних послуг, які надають фахівці: це довідки про правову належність нерухомого майна, яка виникла […]

Сили оборони України

Скільки коштів спрямувала Бахмутська міська рада на оборону України

У 2023 році Бахмутська громада вклала в оборону та допомогу ЗСУ понад 120 мільйонів гривень. Кошти спрямували на нарощування боєздатності військових частин та діяльність правоохоронних […]

16:51, 22.11.2023 Микола Ситник