Чи потрібно громаді знати про зарплати управлінців. Пояснення експертки

Семаковська Тетяна 15:30, 23 Листопада 2023
Ілюстрація Бахмут IN.UA

Чи повинна громадськість стежити за бюджетом свого міста? Чому це важливо, та що з опублікованими цифрами може зробити пересічний громадянин?

Редакція дізнавалася у експертки з відкритих даних Надії Бабинської.

Чому треба знати зарплати посадовців?

Надія Бабинська — експертка з відкритих даних, вона пояснює, що громада має повне право знати про зарплати посадовців.

Насправді ми, як громадяни наймаємо нашу владу, щоб вона виконувала певні функції з врядування там. Тобто, щоб прибирали сміття правильно, робили ремонти в комунальній сфері. Коли ми наймаємо працівника якогось, навіть у наш будинок, хіба нам не цікаво, скільки ми платимо? Влада — це ж майже те саме, тільки цей будинок, — це наше місто, громада, країна,

Надія Бабинська // екпертка з відкритих даних

Чи впливає воєнний стан на зарплати посадовців?

Пані Надія зауважує, що у громади не повинно виникати питання про зарплати місцевих посадовців, про формування бюджету тощо. Адже ці дані громадяни повинні знати, й воєнний стан в Україні цьому не перешкоджає. Крім того, законом не передбачена подібна заборона.

@bahmut.in.ua У міській раді прокоментували, куди саме пішли 17 мільйонів, витрачені на підприємства #бахмут #бахмутinua #бахмутськийрайон #бахмутцеукраїна #донецькаобласть ♬ оригінальний звук – Бахмут IN.UA

Ми знаємо, скільки ми платимо військовим за роботу, скільки вони отримують бойових, скільки вони отримують коштів, якщо вони працюють в зоні бойових дій. То чому ми не маємо знати, скільки отримує мер та його заступник, які в них премії? А якщо вони отримують премії, то ми маємо право знати за що саме?

пояснює екпертка // Надія Бабинська

Крім того, громада має право знати про зарплату не тільки мера, чи керівництва, а про виплати кожного працівника. Адже така інформація не є державною таємницею та ніяк не порушує соціальну цілісність.

Фахівчиня наводить простий приклад, коли господар наймає ремонтну бригаду, щоб полагодити помешкання. Попередньо, для цього він повинен сформувати кошторис та знати, хто скільки зароблятиме, які функції виконуватиме тощо. Так само й громада має знати, хто за що відповідає у міській владі, хто скільки за це отримує.

“Ще раз, бюджетних коштів немає, це є наші з вами гроші. Монополії на інформацію теж немає, це є наша з вами інформація, правда є звичайно деякі обмеження, але вони мають бути обґрунтовані”, — каже Надія Бабинська.

Що робити громаді, якщо зарплати влади здаються їй недоцільними?

У випадку, якщо громадянин не погоджується з виплатами, які отримує мер, керівництво, працівники — він може ініціювати петицію, звернення чи громадські слухання. Людина повинна аргументувати свою позицію, наприклад, що в умовах воєнного часу такі премії, надбавки, зарплати, вона вважає недоцільними.

Громадяни можуть робити дискусії, просити пояснення щодо цих зарплат тощо. Це все наші права, можна працювати з депутатами, пропонувати розв’язання проблеми: скорочення штату, доцільність премій,

каже екпертка // у коментарі виданню

Пані Надія додає, що велику роль у цьому процесі має громадський сектор, який може стати рушійною силою та робити зміни в спільноті.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

У якому випадку переселенці змушені повертати виплати ВПО: власний досвід 

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 16:20, 13 Жовтня 2025
Грошова допомога ВПО / фото ілюстративне, iStock

В Україні продовжуються виплати грошової допомоги деяким категоріям переселенців. Водночас подекуди виникають ситуації, коли ВПО отримують виплати, але згодом змушені повернути їх державі у повному розмірі.

Редакція Бахмут IN.UA розкриває проблему на прикладі досвіду власного журналіста та пояснює, чи дійсно держава може вимагати повернення допомоги та кого це може стосуватися.

Виплати ВПО: чи зобов’язані переселенці повертати гроші державі

В Україні продовжує реалізовуватися програма допомоги ВПО, в межах якої переселенці отримують грошові виплати з державного бюджету. Претендувати на грошову допомогу від держави можуть ті українці, які переїхали з територій, де були або тривають бойові дії, з тимчасово окупованих громад та громад під блокадою.

Після завершення строку надання грошової допомоги, переселенці можуть продовжити отримувати виплати. Їх можна поділити на три основні категорії:

Перша — особи, яким виплати продовжуються автоматично, без необхідності додаткових звернень:

  • непрацездатні особи, які отримують пенсію до 9 444 гривні;
  • особи з інвалідністю I чи II групи;
  • діти з інвалідністю віком до 18 років;
  • діти, яким не встановлено інвалідність, проте які мають тяжкі захворювання з цього Переліку;
  • діти-сироти;
  • діти, позбавлені батьківського піклування та інші.

Друга — українці, яким можуть продовжити виплати яким виплати за заявою, поданою “на себе”:

  • дитина до 18 років, яка прибула без супроводу законного представника;
  • патронатний вихователь;
  • вагітна жінка після 30-го тижня вагітності;
  • особа з інвалідністю ІІІ групи;
  • особа, яка втратили працездатність, але не має права на пенсійну виплату та/або отримує державну соціальну допомогу відповідно до законодавства, та інші.

Третя — переселенці, яким виплати продовжуються на сімʼю за заявою одного з членів сімʼї:

  • з дітьми до 18 років (студентами денної або дуальної форми навчання до 23 років), за умови, що дорослі у таких сімʼях є зайнятими: працюють, провадять підприємницьку діяльність, зареєстровані як безробітні або як особи, що шукають роботу;
  • у складі якої є тільки непрацездатні особи;
  • у складі якої є особа, яка здійснює догляд за дитиною до 3 років;
  • особа віком від 55 років, яка є зайнятою, та інші.

При цьому, відповідно Порядку надання допомоги на проживання ВПО, отримувач грошової допомоги зобов’язаний  протягом 14 календарних днів після виникнення змін, які впливають на визначення права на отримання допомоги, поінформувати про це орган соціального захисту населення, уповноважену особу виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центр надання адміністративних послуг.

Якщо ВПО не зробить цього вчасно, то держава може почати вимагати повернення коштів, неправомірно отриманих після зміни статусу. 

Після виявлення факту переплати орган соціального захисту населення встановлює суму надміру отриманих коштів і протягом 30 робочих днів зобов’язаний повідомити про це отримувача — надсилають листа поштою або через електронні засоби зв’язку.

Якщо внутрішньо переміщена особа не повертає помилково нараховані кошти у встановлений строк добровільно, орган соціального захисту має право звернутися до суду для їх примусового стягнення.

Досвід журналіста Бахмут IN.UA

Журналіст редакції Бахмут IN.UA також зіткнувся з проблемою повернення державної допомоги внутрішньо переміщеним особам (ВПО). Раніше він отримував цю виплату як студент денної або дуальної форми навчання. Загальна сума допомоги для його сім’ї становила 9 000 гривень на місяць.

Згодом представники органів соцзахисту повідомили, що він має повернути 18 000 гривень. 

“Це стало несподіванкою, а у Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) запевняли, що система виплат працює автоматично: коли людина втрачає статус студента, нарахування припиняються самостійно”, — каже працівник.

Однак цього не сталося, і допомога продовжувала надходити. Коли ж помилку виявили, соціальні служби вимагали повернути отримані кошти. Державні органи запропонували компроміс — поступове погашення боргу. Тепер із 7 000 гривень, які сім’я ВПО продовжує отримувати щомісяця, половину, 3 500 гривень — автоматично утримують, доки борг не буде повністю сплачено.

Щоб упевнитися, що отримані виплати не стануть боргом, варто перевіряти інформацію. Єдине надійне джерело підтвердження — це звернення до управління соціального захисту населення за місцем реєстрації або фактичного проживання. Там можуть надати актуальні дані щодо нарахувань, можливих переплат чи змін у програмі допомоги для ВПО.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як отримати дозвіл на зброю через “Дія” у 2025-2025 роках: покроковий гід

Семаковська Тетяна 15:34, 6 Жовтня 2025
У Дії можна отримати дозвіл на зброю онлайн / фото ілюстративне, iStock

На початку 2025 року в застосунку “Дія” з’явилася можливість оформити дозвіл на зброю. Тепер же ця функція має попит серед українців.

Детальніше про те, як подавати заяву на отримання дозволу на зброю через “Дію” — в матеріалі Бахмут IN.UA.

Як отримати дозвіл на зброю через “Дія”

На початку 2025 року в “Дія” з’явилася нова функція, яка дозволяє охочим подати заявку, щоб отримати дозвіл на зберігання, носіння або купівлю зброї. Також вона передбачає можливість згенерувати витяг із Єдиного реєстру зброї. При цьому раніше документальний дозвіл на зброю можна було отримати лише в сервісних центрах Міністерства внутрішніх справ.

Для того, щоб в “Дії” з’явився дозвіл на зброю, потрібно:

  • відкрити “Дію”, перейти у розділ “Документи”;
  • знайти “Додати документи” та обрати “Дозвіл на зброю”.

Для того, щоб отримати витяг про володіння зброєю з Єдиного реєстру зброї (ЄРЗ), потрібно:

  • натиснути на три крапки біля дозволу в “Дії”;
  • Або ж перейдіть у розділ “Сервіси” та знайти “Довідки та витяги”.

Хто може отримати дозвіл на зброю

Процедура отримання дозволу на зброю в Україні під час воєнного стану регулюється наказом № 170. При цьому вказана процедура напряму пов’язана з віком потенційного отримувача документа. Наразі в Україні можна отримати дозвіл:

  • з 18 років на придбання холодної чи пневматичної зброї, а також придбання та зберігання (носіння) газових пістолетів;
  • з 21 років на мисливську гладкоствольну зброю (рушниці чи дробовики);
  • з 21 років на травматичну зброю (стосується лише для певної категорій громадян залежно від займаної посади та виконання службових обов’язків);
  • з 25 років на мисливську зброю з нарізним дулом (гвинтівка AR-15 чи АК-47/АК-74).

Які документи потрібні

Для того, щоб отримати дозвіл на зброю, потрібно надати наступний перелік документів онлайн (через сайт МВС) або особисто (в поліції):

  • паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • медична довідка (форма 127/о, яку видають у поліклініці після огляду терапевта, психіатра та нарколога);
  • сертифікат із курсів поводження зі зброєю;
  • довідка про несудимість (її можна швидко отримати через додаток “Дія”).

Документ створюватиметься протягом 30 днів, під час яких правоохоронці перевірятимуть те, чи має громадянин або громадянка право на дозвіл.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Добропілля ремонт садка

11 млн на укриття: Добропільська громада ремонтує укриття

У місті Добропілля, Покровського району з жовтня цього року розпочали капремонт укриття, що знаходиться у підвальному приміщенні дитячого садку. На його ремонт виділили 11 мільйонів гривень. […]

Бахмутське бюро технічної інвентаризації

Скільки коштів виділили на Бахмутське БТІ у 2023 році

Бахмутське бюро технічної інвентаризації працює в евакуації у місті Київ. Серед основних послуг, які надають фахівці: це довідки про правову належність нерухомого майна, яка виникла […]

Сили оборони України

Скільки коштів спрямувала Бахмутська міська рада на оборону України

У 2023 році Бахмутська громада вклала в оборону та допомогу ЗСУ понад 120 мільйонів гривень. Кошти спрямували на нарощування боєздатності військових частин та діяльність правоохоронних […]

16:51, 22.11.2023 Микола Ситник