
До нового навчального року лишаються лічені тижні. Майбутні першокласники готуються вперше сісти за парти, а вчителі — відкрити для них двері у світ знань. Та на окупованих територіях ця подорож виглядає не так: замість українських підручників — російська програма та виховання, підпорядковане чужій ідеології.
Що передбачає навчання для першокласників на окупованій території Донеччини — аналізувала редакція Бахмут IN.UA.
Перший клас в “днр”

На окупованій території Донеччини навчальний рік почнеться 1 вересня й триватиме до 26 травня. Набір першокласників в окуповані школи проходив у два етапи: перший тривав з 1 квітня по 30 червня, а другий ще триває — він почався 6 липня й завершиться 5 вересня. На сайті “міністерства освіти та науки днр” навчальна програма для першокласників останній раз оновлювалася у 2021 році.

На основі приблизної програми формують загальну програму всі школи в окупованій Донеччині. Навчальний рік зазвичай має 33 тижні для першокласників. Обов’язковими предметами є:
- російська мова;
- літературне читання;
- рідна мова (російська мова);
- літературне читання рідною мовою (російська);
- математика;
- навколишній світ;
- образотворче мистецтво;
- музика;
- фізкультура.
Російська мова: головна мова навчання та головний предмет

Ми взяли, як приклад, навчальну програму, за якою вчитимуть першокласників у 18 школі Донецька. Переглянути програму можна за посиланням. Основою навчання тут є предмет “російська мова”.

Офіційно серед цілей вивчення російської мови у початкових класах зазначається формування в учнів уявлень про розмаїття мов і культур на території російської федерації. Водночас попри те, що у країні проживає близько 200 народностей, у навчальних програмах обов’язковим є вивчення лише російської мови — тоді як, наприклад, татарська (якою володіє близько 4% населення), українська (1–2%) чи башкирська (приблизно 1%) у таку систему не інтегровані. Таким чином, задеклароване “різноманіття” на практиці зводиться до одного мовного вектора.

Діти вчать російську мову загально 165 годин, але вже з другого класу норма збільшується, й у тиждень дитина навчається російської 170 годин.
Літературне читання

Після вивчення азів російської першокласників чекає предмет “Літературне читання”. Його починають вивчати окремо, й по плану діти мають пройти 40 годин уроків. Тут діти вчаться читати російські казки, а також російських авторів. Зокрема, це Лев Толстой, Агнія Барто, Володимир Берестов, Сергій Пушкін, Єсенін та інші, але практично всі — це російські радянські письменники, представники саме російської культури. Є у програмі і казки закордонних авторів, зокрема це твори братів Грім або ж казки Андерсона.
Рідна мова (російська мова)

Ще одним обов’язковим предметом для дитини буде “Рідна мова (російська мова)”. Він вивчається у комплексі з предметом “Російська мова”, але більш поглиблено. Першокласники загально мають 33 години на його вивчення.
Цей предмет вивчають блоками: 1 блок “Російська мова: минуле й теперішнє”, 2 блок “Мова в дії”, 3 блок “Секрети мови і тексту”. Під час цього навчання діти вчать витоки російської, її історію, досліджують свої прізвища та імена. Змалку вчителі пояснюють їм важливість російської мови.
Літературне читання рідною мовою (російська мова)
Поки діти ще не вміють добре читати в 1 класі, цим можуть займатись вчителі, й роблять вони це на уроці “Літературне читання рідною мовою”, а саме російською. Одним із віршів, який читають дітям, є російський вірш “Россия – родина моя”.

Таких віршів, які возвеличують росію, вказують дітям з України на їх нібито приналежність до російського народу, є багато протягом навчального року. Крім того, цей предмет для дітей описують як той, який має навчити “рис російськогонаціонального характеру”.
Зокрема, у програмі пишуть, що це доброта, безкорисливість, працьовитість, чесність, сміливість. Також діти вчать російські національні традиції: “єднання, взаємодопомога, відкритість, гостинність”. Окремо відзначають відображення в російській літературі культури православної родини.
Ціллю вивчення вказують “виховання ціннісного ставлення до російської літератури та російської мови як істотної частини рідної культури”. Сюди ж йде результат: “відчуття гордості за росію, російський народ та її історію”.
Математика
Вивченню математики у 1 класі загально приділяють 132 години. Це єдиний предмет, який, судячи з програм, справді має ціль навчити дітей предмета.
Навколишній світ
Предмету “Навколишній світ” у 1 класі виділяють 66 годин. Тут діти, окрім світу тварин та рослин, вчать гімн Росії, її символи, дізнаються про великі міста російської федерації. Результатами вивчення цього предмета мають бути “формування ціннісного ставлення до своєї Батьківщини — Росії; розуміння особливої ролі багатонаціональної Росії в сучасному світі”.

Також цей предмет має допомогти дитині “усвідомити свою етнокультурну та російську ідентичність”.
Образотворче мистецтво
У 1 класі дітям виділяють на вивчення образотворчого мистецтва 33 години. Першокласники вчаться малювати прості фігури, розрізняти кольори тощо. Але вже до 4 класу за цим же предметом дітей знайомлять з російськими героями — зазвичай це постаті Другої світової війни. У фокусі навчання також все, що пов’язане з російським мистецтвом.
У кінцевому результаті програма має забезпечити у дитини “повагу та ціннісне ставлення до своєї Батьківщини — Росії”.
Музика
Першокласники протягом року мають 33 години на вивчення предмета “Музика”, й серед результатів у дитини має відбутися усвідомлення “російської громадянської ідентичності, знання гімну Росії та традицій його виконання, а також повага до музичних символів республік краю”.

Фізична культура
Фізкультура у 1 класі займає загалом 99 навчальних годин. У цій програмі діти вивчають базову руханку, гімнастику, але у результаті дитина має сформувати ціннісне ставлення до історії та розвитку фізичної культури народів Росії. Під час уроків дітей вчать традиційним російським іграм, наголошують на їх начебто першості у спорті тощо. Про досягнення інших навіть народностей даних майже немає.
***
Навчальна програма для першокласників на окупованій Донеччині побудована навколо формування російської ідентичності та культу росії. Попри декларації про “різноманіття мов і культур”, навчання відбувається виключно російською мовою, без вивчення мов національних меншин. Вже з першого класу дітям нав’язують модель “російської громадянської ідентичності” та почуття належності до російського народу.
У програмах з окремих предметів чітко простежується ідеологічна складова. На уроках російської мови та літератури школярі вивчають твори, що возвеличують росію, вчать патріотичні вірші та тексти. “Рідна мова (російська)” подається як мовна спадщина, тісно пов’язана з історією, традиціями та “цінностями російського народу”. На уроках “Навколишнього світу” замість об’єктивного пізнання довкілля діти знайомляться з символами, містами та «особливою роллю» росії, обов’язково вивчають гімн РФ. Музичне мистецтво використовується для “громадянсько-патріотичного виховання”, а навіть на фізкультурі акцент робиться на російських іграх та прикладах “першості” росіян у спорті.
Таким чином, навчальна програма має приховану мету — сформувати покоління, лояльне до росії, через системне ідеологічне виховання з раннього віку. Вона сприяє викривленню історичної пам’яті, подаючи дітей з України як частину “єдиного російського народу”, та проводить культурну асиміляцію.
Діти з окупованої території втрачають українську мовну та культурну ідентичність ще на початковому рівні освіти. Фактично, ця навчальна програма є інструментом ідеологічного впливу, який під виглядом освіти впроваджує цінності, вигідні окупаційній владі, та виховує дітей у відриві від українського коріння.
До теми:
Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!