“Діти хвилюються всюди — і в Україні, і за кордоном”: як у бахмутських школах допомагають боротися зі стресом

Валентина Твердохліб 13:25, 27 Жовтня 2025
Бахмутський НВК 11, де працює Тетяна Слободянюк / фото архівне, Facebook

У сьогоднішніх реаліях, коли в країні війна і щоденні тривоги, діти та підлітки зіштовхуються з різними тривожними станами. Коли діти мають зміни у поведінці, на допомогу їм можуть прийти батьки та школа, в якій вони навчаються. В бахмутських школярів зараз поширені тривожні стани через повітряні тривоги та службу батьків на фронті. Діти мріють про спокій, мир і повернення родини додому, а їхні переживання однаково гострі як у тих, хто залишився в Україні, так і у дітей, які виїхали за кордон — лише причини тривожності різні.

Як у бахмутських школах працюють програми підтримки ментального здоров’я та чим тривожаться діти, редакції Бахмут IN.UA розповіла Тетяна Слободянюк — практична психологиня Управління освіти Бахмутської міськради.

Які стани найчастіше спостерігаються у школярів?

Як кажуть у коментарі, в бахмутських школярів найчастіше проявляються тривожні стани. Найбільше на це впливають повітряні тривоги та те, що один із батьків зараз на службі і захищає країну.

“Спостерігаємо, що діти стали трішки тривожні, бо відчувають небезпеку через постійні повітряні тривоги. Додатково на багатьох дітей накладається ще й те, що хтось із батьків служить, вони також хвилюються через це. Наразі головні бажання дітей — щоб батьки повернулися додому, щоб був мир і щоб все було спокійно”, — розповідає практична психологиня.

За спостереженнями, психологічний стан дітей, які продовжують жити в Україні, та дітей, які виїхали за кордон, не відрізняється. Діти лише мають різні запити.

“Тривожність спостерігається і в тих, хто в Україні, і в тих, хто за кордоном. Відрізняються лише причини цих станів. Наприклад, діти, які за кордоном, тривожаться через проблеми в адаптації, мовний бар’єр, налагодження дружніх стосунків з іншими дітьми. Зараз діти вже адаптувалися до дистанційного навчання, але ж діти, які перебувають за кордоном, ходять там на очне навчання. Тому для них адаптація проходить так само, наче дитина знову вперше пішла до школи. А в дітей, які залишились в Україні, тривожність пов’язана з тим, що вони не відчувають безпечного місця через постійні тривоги. Також у них є запит щодо адаптації, але тут більше про те, як організувати дозвілля або куди піти”, — розповіла Тетяна Слободянюк.

Які програми підтримки ментального здоров’я працюють у бахмутських школах?

Бахмутські заклади освіти продовжують працювати дистанційно. Хоч навчання і проходить онлайн, вчителі змогли налагодити якісну комунікацію з учнями, в тому числі й з підтримки ментального здоров’я.

За словами Тетяни Слободянюк, у бахмутських школах щодня перед уроками проводяться ранкові зустрічі з класними керівниками, психологами та соціальними педагогами, а на кожному уроці педагоги приділяють кілька хвилин на психологічні вправи для зняття емоційної напруги. Ці короткі 2-3-хвилинні практики невеликі, але досить ефективні, і вчителі активно їх використовують для підтримки дітей.

Додатково у школах впроваджується програма ментального здоров’я “Ти як?”, що ініційована Оленою Зеленською. Також бахмутські заклади освіти долучились до ініціативи “Уроки турботи” від Міністерства освіти.

“Перед Днем ментального здоров’я, що був 10 жовтня, були проведені уроки турботи “Дотики підтримки”. До них долучилися майже всі заклади, в тому числі й дошкільної освіти. Такі уроки проводитимуть щомісяця. Програму надає Міністерство освіти — це конспекти і різні цікаві відео про емоції та емпатію. Уроки проводитимуть у закладах дошкільної освіти і в початковій ланці школи”, — розповіла психологиня.

вчителі
Уроки з ментального здоров’я / фото Управління освіти Бахмутської міськради

Чи вчаться вчителі надавати психологічну допомогу?

Бахмутські вчителі регулярно проходять навчання з надання психологічної допомоги дітям та опановують програми для підтримки власного ментального здоров’я. Всі отримані знання вони можуть застосувати на практиці.

“Практичні психологи щомісяця проводять семінари і тренінги для педагогів у закладах освіти. На цих заняттях розповідають про техніки самопідтримки, як вислухати і підтримати дитину тощо. Також педагоги самостійно проходять онлайн-тренінги з надання першої психологічної допомоги та долучаються до проєктів з ментального здоров’я”, — каже Тетяна Слободян.

Куди звертатися батькам, якщо помітили зміни у стані дитини?

Педагогічні працівники працюють над тим, щоб батьки могли надати психологічну допомогу дітям у своїх родинах. Для цього вони спільно з психологами дають практичні поради.

“На наших сайтах ми розміщуємо поради щодо підтримки ментального здоров’я, також на батьківських зборах батькам розповідають як можна підтримати дитину. Додатково в дошкільних закладах освіти і в початковій ланці батьки часто присутні на уроках, тому також слухають поради, які дітям дають вчителі. Ще є Viber-групи, куди практичні психологи і класні керівники надсилають поради і відео з вправами”, — розповіла практична психологиня Тетяна Слободянюк.

У школах вже є випадки, коли батьки звертаються до вчителів за порадою як підтримати дитину. Тоді психологи дають індивідуальні консультації, де розповідають як правильно поводитись з дитиною в різних ситуаціях та діляться техніками і прийомами надання психологічної допомоги.

Психологиня радить — якщо батьки помітили зміни у стані дитини, то вони можуть звернутися із запитом до класного керівника. Тоді педагог скерує їх до шкільного психолога.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“У руках молоді буде відновлення Бахмута”: як вчителька 12-ї школи розвиває молодіжні проєкти

Валентина Твердохліб 12:40, 15 Серпня 2025
вчителька
Наталію Анісімову нагороджують Подякою Донецької ОДА / фото Бахмутська міськрада

На Донеччині нагородили переможців обласного конкурсу “Молода людина року-2025”. Серед нагороджених була і бахмутянка. Подякою Донецької ОДА нагородили Наталію Анісімову — членкиню молодіжної ради Бахмутської громади, вчительку Бахмутської ЗОШ №12. Під час повномасштабної війни вона налагодила ефективне викладання для своїх учнів в онлайн-режимі, а також розвиває молодіжні проєкти для громади.

Про свою викладацьку і громадську роботу Наталія Анісімова розповіла редакції Бахмут IN.UA.

Про життя до війни й евакуацію з Бахмута

Наталія Анісімова — педагогиня з Бахмута. Зараз вона викладає мистецтво і фізичну культуру, а також є педагогинею-організаторкою в Бахмутській ЗОШ №12. До цього бахмутянка також працювала в дитсадку №10 “Кристалик”.

“У школі я почала працювати з вересня 2021 року, незадовго до повномасштабного вторгнення. Тоді наша школа якраз відкрилась після великого ремонту, учні навчалися офлайн, все було чудово. Але, на жаль, потім ми перейшли у дистанційний формат”, — розповідає вчителька.

Понад місяць після початку повномасштабної війни Наталія Анісімова перебувала в Бахмуті. У квітні 2022 року вона, як тоді вважала, поїхала на недовгий час погостювати, але більше до Бахмута так і не повернулась.

“На той час я їхала просто в гості і сподівалася, що десь через декілька тижнів я, все ж таки, повернусь назад. Але сталося не так, як хотілося. Як виявилось потім, 11 квітня 2022 року став останнім днем мого перебування в Бахмуті. Зараз я проживаю в Дніпропетровській області”, — розповідає бахмутянка.

Як налагоджували роботу з учнями онлайн

Наталія Анісімова каже, вона дитинства мріяла бути вчителькою, адже любить працювати з дітьми, тому бажання піти з посади після евакуації в неї не було. Навпаки, вона шукала нові підходи до дітей, щоб зробити їхнє навчання цікавішим. Каже, що за ці роки зрозуміла: головне не місце навчання, а правильна комунікація з дітьми.

“Найголовніше для мене у роботі — це можливість бачити, як мої учні ростуть, розкривають свої таланти і розвивають свій потенціал. Мені дуже подобається з ними спілкуватися, адже вони такі щирі, креативні й в них дуже-дуже багато енергії, яку треба направити у правильний напрямок. Щоб процес навчання був корисним, перш за все, для учнів, на уроках ми постійно обмінюємось якимись ідеями, емоціями, і все це надихає мене і надає сил працювати далі”, — розповідає педагогиня.

Щоб налагодити роботу в нових умовах, пані Наталія опанувала нові цифрові навички, а також інтегрувала у навчальний процес різноманітні активності.

“Взагалі я вважаю, що для гарного навчання дітям треба не тільки опановувати теоретичні знання і старанно вчити навчальну програму, а й вміти відволікатись. Тому протягом навчального року ми проводимо різні челенджі і конкурси, щоб підтримувати інтерес учнів. Під час дистанційного навчання я отримала усвідомлення, що головне не місце, де ми знаходимось, а вміння підтримувати зв’язок з нашими дітьми та давати їм мотивацію і підтримку”, — каже Наталія Анісімова.

Саме баланс навчання і творчих активностей освітянка вважає ключем до високих результатів учнів. Дистанційний формат не став перепоною для дітей, тому вони гідно представляють свою школу і громаду на різних заходах.

вчителька з учнями
Наталія Анісімова (крайня ліворуч) разом зі своїми учнями на грі “Сокіл” (“Джура”) / фото надане героїнею

“Серед мистецького напрямку можу виокремити міські конкурси “Кольори жовтня” і “Весняний настрій надихає”, де мої учні ставали переможцями. Також ми брали участь у Всеукраїнському дистанційному творчому конкурсі “Квітучі таланти”, де моя учениця Владислава Мальцева посіла третє місце. На мою думку, це вагомий здобуток. Також під нашим керівництвом команда “Екопатріоти” посіла перше місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу “Земля — наш спільний дім”.

Якщо говорити про один з останніх вагомих здобутків, то під моїм керівництвом середній рій “Козацька слава” посів третє місце на обласному етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”). Ми потім мали змогу особисто поїхати на вишкіл, де зібралися команди-переможці з усієї Донецької області”, — розповідає про здобутки Наталія Анісімова.

Участь у Молодіжній раді

У 2024 році Наталія Анісімова долучилась до молодіжної ради Бахмутської громади. Каже, що її мотивацією є розвиток молодіжного руху та залучення дітей до активного громадського життя.

“Я вирішила стати членкинею молодіжної ради, бо мала потребу робити щось корисне для нашої громади, а особливо для молоді. Ми працюємо, щоб допомагати їм, розвивати їхні лідерські якості, і, відповідно, власні. Тут мені дуже допомагає моя основна робота, тому що я, як педагогиня-організаторка, вчителька мистецтва і фізкультури, знаю всіх активних і творчих дітей своєї школи. І можу долучити їх до конкурсів, які проходять не лише в нашій громаді, а й в області і навіть на всеукраїнському рівні”, — каже Наталія Анісімова.

вчителька
Наталія Анісімова (по центру) бере участь в розробці й реалізації молодіжних проєктів / фото надане героїнею

Бахмутянка додає, що попри тимчасову окупацію громади, подібні молодіжні ініціативи мають продовжувати роботу, оскільки вони гуртують людей.

“Саме в руках молоді буде відновлення нашої країни, і нашого Бахмута. Тому дуже важливо дати їм зрозуміти, що навіть якщо зараз наше місто окуповане, то ми, як громада, все одно є. Так, ми розкидані по всій країні, дехто за кордоном, але ми об’єднуємось, підтримуємо своїх земляків. Тому, звісно, такі органи, як молодіжна рада, обов’язково повинні бути, щоб допомогти нашій активній творчій молоді розвинути свій потенціал”, — каже бахмутянка.

Наразі в фокусі молодіжної ради — розробка проєктів з психологічної підтримки і ментального здоров’я. Один із них вже реалізували у Кривому Розі.

“Для цього ми організували тренінги з навчання психологічної стійкості, залучали спеціалістів, які розповідали про ментальне здоров’я, давали поради щодо про спілкування дорослих і молоді. Відгук на цей проєкт був дуже позитивний”, — розповіла Наталія Анісімова.

У планах бахмутянки — продовжувати роботу з дітьми, а також впроваджувати нові проєкти для молоді Бахмута і Донеччини.

“Хочеться далі розвиватися в різних напрямках і не зупинятися на тому, що зараз є. Продовжуватиму працювати з дітьми, шукатиму нові цікаві формати навчання, щоб заохочувати дітей навчатися далі саме в нашій громаді і в нашій школі. Якщо говорити про молодіжні проєкти, то ми постійно обговорюємо нові ідеї. На першому плані, звісно, продовження роботи з психологічної підтримки молоді, адже це надзвичайно актуально в умовах повномасштабної війни. І також, оскільки я більш залучена саме у творчий і спортивний розвиток, то будемо розробляти й ініціативи, спрямовані на ці напрямки”, — поділилась планами Наталія Анісімова.

Нагадаємо, що зараз у школу №12 йде набір першачків. Умови вступу дізнавайтесь у нашому матаріалі.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Як отримати статус безробітного і скільки становить виплата: роз’яснення Донецького центру зайнятості

У жовтні 2025 року українці, які втратили роботу, можуть отримати допомогу по безробіттю від 1 500 до 8 000 гривень. Розмір виплат залежить від страхового […]

18:00, 27.10.2025 Скопіч Дмитро
Послуги в ЦНАП

Бахмутський ЦНАП у Дніпрі: як записатися

29 жовтня представник Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) Бахмутської міської ради прийматиме жителів громади у Дніпрі, які тимчасово проживають у місті та області. Усі охочі […]

Які види пільг можуть отримати пенсіонери в Україні у 2025 році

Більшість українських пенсіонерів отримують невеликі пенсії, яких часто не вистачає навіть на базові потреби. Проте, саме ця категорія має доступ до унікальних державних пільг, субсидій […]

17:20, 21.10.2025 Скопіч Дмитро
Важливо

У якому випадку переселенці змушені повертати виплати ВПО: власний досвід 

В Україні продовжуються виплати грошової допомоги деяким категоріям переселенців. Водночас подекуди виникають ситуації, коли ВПО отримують виплати, але згодом змушені повернути їх державі у повному […]

16:20, 13.10.2025 Скопіч Дмитро

Як отримати дозвіл на зброю через “Дія” у 2025-2025 роках: покроковий гід

На початку 2025 року в застосунку “Дія” з’явилася можливість оформити дозвіл на зброю. Тепер же ця функція має попит серед українців. Детальніше про те, як […]