Як тривав процес утворення, з якими труднощами довелось зіштовхнутись керівництву, що очікує попереду нову об’єднану Соледарську громаду коментує секретар Ради донорів з питань децентралізації в Україні, Сергій Попов в рамках проекту “Децентралізація в деталях”.
Соледарську громаду вже сьогодні можна приводити як позитивний приклад впровадження реформи з децентралізації. Шлях формування їх громади був не простим. На самому початку не всі сільські ради, яким Соледар пропонував об’єднуватись, хотіли робити громаду. З дев’яти сільських рад погодились лише п’ять. Провівши процедуру об’єднання в 2015 році, вони не встигли вчасно завершити всі процедури до моменту оголошення перших місцевих виборів ЦВК. В 2016 році вони ініціювали процедуру заново, направивши запрошення до всіх дев’яти рад знов. Отримавши від всіх позитивні відповіді, перед містом повстало нове випробування. Саме місто Соледар мало підпорядкування місту Бахмуту, а сільські ради підпорядковувались Бахмутському району. ЦВК не хотіло оголошувати вибори із-за різниці підпорядкування рад. Спільними зусиллями офісу реформ в Донецькій області, Донецькій обласній державній адміністрації та підтримки з боку Народних депутатів були підготовлені відповідні документи для розгляду в ВРУ. Місто Соледар змінило своє підпорядкування на місто районного значення в межах Бахмутського району. Тільки після рішення ВРУ, були оголошені перші місцеві вибори в Соледарській об’єднаній громаді.
Сьогодні громада знаходиться в прямих міжбюджетних відносинах і має значні надходження податків та зборів до власного бюджету. Справедливо було підмічено, що цих коштів не вистачає, оскільки за 25 років окремого існування всіх десяти рад, що наразі об’єднались, у кожної накопичилось багато проблем. Перед ново обраною владою стоїть багато викликів, за короткий період часу вони мають втілити зміни, що дадуть відчутне полегшення життя мешканців такої громади. Тільки тоді реформа матиме успіх.
Вже можна перелічувати перші переможні кроки, які вдалось зробити ново обраній владі: покращення транспортного сполучення, безкоштовне харчування учнів перших-четвертих класів, заміна вікон та ремонт в дитячих садках. За півроку вже є перші результати. Хоча ще і рано підводити риску та давати оцінку виконавчому комітету, депутатам, службам. Соледарська ОТГ в цьому році отримує 8,5 млн субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури об’єднаної територіальної громади. Ці кошти будуть спрямовані на вирішення проблем, що є в сільській місцевості.
В цьому році з державного бюджету виділяються 4 мільярди на розвиток медичної інфраструктури первинного рівня. Окрім того, що наразі триває формування межшпитальних округів, до кінця 2018 року мають бути сформовані і амбулаторні округи. Такі округи будуть в рамках межоб’єднаних громад і за їх утримання відповідатимуть самі громади. Держава надаватиме допомогу в розвитку такої інфраструктури, як на будівництво, так і на технічне обладнання. Соледарська громада має всі шанси в цьому році отримати додатково з бюджету на реконструкцію своєї амбулаторії від 6 до 10 мільйонів гривень. За планами МОЗ кожен округ має покривати населення чисельністю 5-6 тисяч, це значить що в кожному селі амбулаторії не буде. Якщо говорити про густо населені території, чи громади, де мешкає більше 10 тисяч населення, то діятиме норма покриття територій кожною амбулаторією, а це 5-6 километрів дорогами з твердим покриттям. Щодо лікарського складу, то передбачається, що амбулаторія матиме три лікаря, на кожного лікаря ще по три людини обслуговуючого медперсоналу. Стосовно лабораторій, то тут влада кожної громади має приймати рішення самостійно: чи буде вона робити її в своїй поліклініці, оскільки подальше утримання поліклініки буде здійснюватися за рахунок місцевого бюджету.
Перші кроки на шляху формування Соледарської об’єднаної громади були не легкими. Для подальшого розвитку потрібно формувати команду з активних людей, які хочуть змінювати життя на краще в своїх населених пунктах. Варто також використовувати і ти можливості, що надає сьогодні, як уряд України, так і міжнародні організації.