Проблему корупції та нераціонального використання коштів мешканці Бахмуту під час публічної консультації визначили як найбільшу в місті. Цю проблему вважають найбільшою 20% опитаних. До найзначніших питань вони також віднесли проблему безпритульних тварин, старий громадський транспорт та закриття другої міської лікарні. Координатори «Сильних громад» намагалися з’ясувати, що сьогодні в Бахмуті робиться для вирішення цих проблем.
Всього в голосуванні взяла участь 51 людина. Відповідно до результатів публічної консультації, бахмутчан значно менше турбують економічні та соціальні проблеми – безробіття, низький рівень заробітної плати і житло для переселенців. Є також невдоволеність роботою міських комунальників – РЕСу і водоканалу. Поодинокі відповіді – постійні черги на «Новій пошті», нав’язування думки щодо перейменування вулиць, блокада. Для когось проблемою є перебування у місті українських військових та блокпости.
Корупція в бюджетній сфері – як попередити?
По-перше, визначимось в термінах. У Законі «Про запобігання корупції» це явище описано таким чином:
Корупція – використання особою, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди (грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи), прийняття такої вигоди чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно пропозиція чи надання неправомірної вигоди без законних підстав.
Керівник справами виконкому Бахмутської міської ради Тамара Недашковська зазначила, що в міськраді є спеціаліст із попередження корупції та взаємодії з правоохоронними органами. В його функції входить контроль за своєчасним поданням декларацій, перевірка на конфлікт інтересів, виявлення і запобігання корупції, наявність неправомірної вигоди в роботі посадових осіб. Спеціаліст приступив до виконання обов’язків з грудня 2016 року.
В юридичному відділі Бахмутської міської ради нам розказали, що для працівників постійно проводять просвітницьку роботу щодо конфлікту інтересів. До речі, минулого року за ініціативи координаторів «Сильних громад» в Бахмуті було прийнято Положення про конфлікт інтересів.
Але за наявності Законів, положень і попереджень порушення є. Наприклад, колишній директор КП «Артемівський комбінат комунальних підприємств» Михайло Богданцев у січні 2016 року уклав договір купівлі-продажу з ТОВ «ГІППЄРІОНМ», яку представляв його тесть і не попередив керівництво міськради про конфлікт інтересів. Судом Богданцева визнали винним у вчиненні адміністративного правопорушення, зобов’язали заплатити штраф у розмірі 4250 гривень.
Бахмутський підприємець і активіст Дмитро Кононець оприлюднив на своїй сторінці у Фейсбук інформацію про перевірку щодо конфлікту інтересів міського голови Бахмута Олексія Реви. Суд встановив, що службові особи Бахмутського (Артемівського) міськрайонного відділу державної виконавчої служби з 2006 року систематично виносили постанови про зняття арештів з банківських та казначейських розрахункових рахунків АКП «ФЛОРА» (ЄДРПОУ 31614936), КП «АРТЕМІВСЬККОМУНСПЕЦТРАНС» (ЄДРПОУ 05448863); КП «БАХМУТСЬКИЙ (АРТЕМІВСЬКИЙ) КОМБІНАТ КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ» (ЄДРПОУ 03343350); КП «АРТЕМІВСЬКЖИЛСЕРВІС» (ЄДРПОУ 32426980), засновником яких є Бахмутська (Артемівська) міська рада Донецької області, що призвело до незаконного та систематично перераховування грошових коштів на банківські розрахункові рахунки ТОВ ВКП «ДЕМИ» (ЄДРПОУ 24157628). Як відомо активи «ДЕМИ» належать дружині міського голові, що він зазначає у своїй декларації. Ще одна ухвала суду свідчить про не сплачення податків ТОВ ВКП «ДЕМИ».
Нераціональне використання бюджетних коштів: халатність, корупція, недосконалість законодавства?
Питання нераціонального використання бюджетних коштів активісти піднімали під час аварійної ситуації на магістральному водоводі в Східній частині міста. Води не було більше місяця, люди вийшли на вулицю на знак протесту, почалося розслідування.
Прокуратура визначила, що на ділянці водопроводу була прокладена труба з меншою товщиною стінки, ніж визначено проектом. Але, за інформацією прокуратури, посадові особи – розпорядники коштів у цьому не винні. У цій справі звинувачують субпідрядну організацію, яка неочікувано з’явилася на етапі розслідування, і організацію, що виконувала технічний нагляд.
Нераціональним використанням бюджетних коштів бахмутчани вважають проведення реконструкції бульвару Металург, оскільки якість проведених узимку робіт дуже низька, майже всю поверхню плитки треба перекладати. Не вдоволені такою якістю робіт люди підписали звернення, яке підготували активісти, і вимагають проведення громадських слухань та повної заміни поверхні тротуарів.
На об’єкт використано більше п’яти мільйонів гривень. В міськраді повідомили, що відповідно до угоди, підписаної з підрядником, недоліки будуть усувати за рахунок виконавця. Але мешканцям бульвару Металургів і активістам незрозуміла доцільність виконання робіт взимку. В свою чергу, в міськраді повідомляють, що терміни виконання залежать від часу перерахування грошей до бюджету і обмежуються бюджетним роком. Тому гроші треба чи повертати, чи робити будівельні роботи взимку.
Один з активістів, який підключився до акції протесту на бульварі Металургів, Віктор Зіпір, вважає, що погана якість виконання робіт через те, що розпорядник бюджетних коштів – Управління розвитку міського господарства – не контролює їх якість в процесі виконання. При тому що на сайті Бахмутської міської ради у функціях відділу вказано саме контролюючу функцію за використанням бюджетних коштів.
До недоліків існуючої системи Зіпір також відносить відсутність моніторингу результатів впровадження проектів.
«При розробці програми соціально-економічного розвитку є відповідні стратегічні цілі і задачі, які формуються на потребах громадян. Після виконання робіт має проводитись аналіз, наскільки ми виконали проект, яких досягли результатів. Якщо ми не будемо аналізувати ефективність використання коштів, то ми не зможемо розробити дієвий механізм», – розповів Зіпір.
Спеціаліст юридичного відділу Бахмутської міської ради Євген Максименко прокоментував пропозицію щодо встановлення особливих вимог – технічного надзору до працівників Управління розвитку міського господарства. Він повідомив, що, відповідно до чинного законодавства, до всіх державних службовців і працівників місцевого самоврядування встановлюються однакові вимоги і на місцевому рівні їх змінити не можна. На сьогодні технічний нагляд виконує відповідна організація.
То, може, невдоволеність використанням бюджетних коштів – проблема надумана активістами, які не об’єктивно оцінюють роботу виконавчих органів міськради? З цього приводу ми вирішили звернутися до поліції.
У прес-службі Бахмутського відділу поліції повідомили, що за фактами привласнення і нецільового використання бюджетних коштів зараз відкрито 15 кримінальних проваджень, за якими проводиться перевірка. З грудня 2016 року і за три місяці 2017 року були направлені до суду зі звинувачувальними актами п’ять кримінальних проваджень – два щодо аварійного водопроводу, два – за капремонтами бюджетних об’єктів на території міста і один на території Бахмутського району.
Старі тролейбуси. Чим допомагає міська рада комунальному підприємству?
За словами директора «Бахмутелектроавтотрансу» Володимира Капаруніна, в міськраді всіляко сприяють придбанню нових тролейбусів: подані заявки на придбання десяти тролейбусів за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку, капремонти за кошти ООН, три мільйони гривень з міського бюджету виділяють на капремонт трьох тролейбусів.
В листопаді на 1 гривню підняли проїзд у громадському транспорті і за ці гроші виплатили зарплату і розрахувалися за електроенергію. Оскільки ціну на електроенергію підвищили з 1 січня, всі гроші, які отримують з продажу квитків, витрачають на оплату по тарифу. На маршрут випускають 15 тролейбусів і один стоїть на капремонті. На підприємстві запроваджують заходи із енергозбереження – за кошти обласного бюджету міняють вікна у всіх будівлях, навіть у боксах. На сьогодні «Бахмутелектроавтотранс» займає перші позиції серед тролейбусних парків України.
Оскільки держава не компенсує проїзд пільговиків, що завдає великі збитки підприємству, в міськраді вирішили видати проїзні квитки на проїзд мешканцям міста, а з інших пільговиків брати гроші за перевезення, якщо їх громади не будуть за них компенсувати. Видача квитків почалася з 1 квітня, новий порядок почне діяти з червня. Цього року в міському бюджеті для «Бахмутелектроавтотрансу» закладено 11 мільйонів гривень.
Чому не вирішується питання створення притулку для безпритульних тварин?
Порівнюючи завзяття, з яким планується і надається допомога у сфері гуманного регулювання чисельності безпритульних тварин, заходи залишаються на папері.
Вирішення проблеми взяли на себе волонтери зоозахисної громадської організації «Лада». У місті була прийнята програма гуманного регулювання чисельності безпритульних тварин за схемою: відлов – стерилізація – випуск. Але за п’ять років гроші виділялися тільки на відлов, який фактично не виконувався. Ці гроші фактично виводились з бюджету через рахунок комунального підприємства.
Наприкінці 2016 року вперше було виділено 15 тисяч бюджетних коштів на стерилізацію безпритульних тварин. Але на майданчику відсутня електроенергія і вода, проблеми з утриманням волонтери вирішують за власний кошт і благодійні внески мешканців громади. Після подання петиції Бахмутська міська рада прийняла рішення про створення притулку для тварин, але на сьогодні не зрозуміло, за якою процедурою це буде зроблено.
Заступник міського голови Федір Федоров прокоментував, що дуже багато питань гальмує процедуру будівництва притулку. По-перше, якщо виділити землю на громадську організацію, їм потрібно буде платити податки, крім того, не зрозуміло, за які кошти буде утримуватися притулок.
«Щодо цього питанню я вже провів чотири наради. За прикладом інших міст, де були створені притулки для тварин, пораховано, що на утримання знадобиться 2 мільйони гривень, тобто це 700 гривень на одну собаку. Чи зможе бюджет взяти на себе це навантаження, при тому що утримання однієї тварини знаходиться на рівні утримання однієї дитини в садочку», – зазначив Федоров.
Волонтер «Лади» Катерина Русо вважає, що вирішення питання йде дуже повільно, а громадськість постійно вводять в оману. Останнє питання, за яким надали не правдиву інформацію – оренда землі.
«На останній нараді нам сказали, що комунальну землю не можна передавати в оренду громадським організаціям, але коли ми порадилися з юристом, він не підтвердив цю заяву», – прокоментувала волонтерка.
Зараз майданчик для утримання тварин знаходиться на території комунального підприємства «Флора», яке включили в структуру Комбінату комунальних підприємств. Волонтери вважають, що мінімальне, що можна зробити – це закріпити цю землю за притулком, там вже є приміщення, але ще потрібно підвести електрику, огородити територію, побудувати вольєри для тварин.
«Комунальному підприємству «Флора» виділяється на відлов тварин на місяць 10 тисяч гривень, фактично відлову немає. Нам кажуть, що вони збирають мертвих тварин, але дорогою на майданчик я вже декілька місяців бачу мертву тварину, а там постійно їздять робітники підприємства – вони її не бачать. На стерилізацію було виділено тільки 15 тисяч гривень і результат вже є: пригадайте, скільки тварин було у центрі міста під Міським центром дозвілля, зараз там їх немає. За ці гроші ми стерилізували більше 50 тварин і майже всіх роздали господарям», – пояснила Катерина.
За кожну гривню, яку було виділено і перераховано на стерилізацію, є звіти. Всі тварини, яких стерилізували за бюджетні кошти, чи за кошти опікунів, занесені в реєстр.
Складається враження, що ситуація, коли громадськість контролює витрати бюджетних коштів, не влаштовує міськраду, інакше як відповісти на питання, чому стільки років закриваються очі на неефективне використання бюджетних коштів комунальним підприємством «Флора». На прибирання однієї мертвої тварини, як значиться у звітах, вони витрачають більше, ніж на стерилізацію.
Координатори Руху «Сильні громади» проводили опитування спільно із Національним демократичним інститутом США (NDI) та редакцією сайту «Бахмут IN.UA» за допомогою ресурсів порталу «Ваша думка».