Адвокатеса пояснила, як бахмутянам оформити факт пошкодженого або зруйнованого житла

Микола Ситник 16:45, 16 Квітня 2024
Оформлення документів 73b87
Оформленя документів / фото ілюстративне

Війна, яку почала росія, стала причиною того, велика кількість приватних будинків та квартир зазнали руйнувань. За попередніми даними, їх кількість сягає понад 250 тисяч. На жаль, це статочні цифри — комісії органів місцевого самоврядування продовжують фіксувати пошкодження, які країна-агресор завдає українській інфраструктурі. Своєю чергою, аналогічну роботу потрібно робити й громадянам для отримання компенсацій.

Адвокатеса з Бахмута Євгенія Деменкова пояснила у своєму Telegram, як правильно оформити факт пошкодження/знищення нерухомого майна.

Як оформити факт пошкодженого або зруйнованого житла

У травні 2023 року набув чинності закон, що визначає правила та порядок державних компенсацій за пошкоджене та зруйноване житло. Для цього потрібно зібрати необхідні документи та слідувати чіткій інструкції.

Крок перший

Треба перевірити, що у Вас в наявності є оригінали документів на нерухомість. Це може бути:

  • договір дарування або купівлі-продажу;
  • свідоцтво про право власності на житло (або внаслідок приватизації або внаслідок реконструкції, будівництва);
  • рішення суду, свідоцтво про право на спадщину (за законом або за заповітом).

Крок другий

Якщо у Вас є оригінали документів на вашу нерухомість, ТО потрібно перевірити чи зареєстроване Ваше право власності на нерухомість в державному реєстрі речових прав. 

Бахмут / фото REUTERS

Якщо Ви стали власником майна до 1 січня 2013 року — у вас на ваших документах буде стояти штамп БТІ про реєстрацію в реєстрі до 31 грудня 2012 року, а також буде в наявності витяг з реєстру (зелений аркуш). Якщо ж ви стали власником майна вже після 1 січня 2013 року — у вас буде окремий аркуш — витяг про державну реєстрацію прав в Державному реєстрі речових прав.

Крок третій

В мобільному застосунку “Дія” власник майна вносить інформацію про пошкодження/руйнацію вашої нерухомості. Підтвердження, що ви успішно зробили цю дію — формування документа в PDF-форматі про пошкоджене майно.

Крок четвертий

Якщо у вас не має “Дії” — ви можете звернутися або до ЦНАПу або до нотаріус, або до УСЗН (Управління соціального захисту населення).  Спеціалісти цих установ допоможуть вам внести інформацію в Рєстр пошкодженого майна. Це саме такий реєстр, який ви заповнюєте самостійно в “Дії”.

Руйнація в Бахмуті / фото 93-Я ОМБР Холодний Яр

Якщо ви самі внесли — додатково вам не потрібно йти в Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), до нотаріуса чи Управління соціального захисту населення (УСЗН).

Крок п’ятий

Якщо в “Дії” з’явився запис, що вашого житла немає в реєстрі, Ви:

  • звертаєтесь до будь-якого ЦНАПу і просите внести вашу нерухомість в Державний реєстр речових прав і після — в Реєстр пошкодженого/зруйнованого майна.  
  • спеціаліст ЦНАПу при внесенні інформації про право власності на ваше майно в Державний реєстр речових прав, попросить у вас довідку БТІ. Ви повідомте, будь-ласка, спеціаліста ЦНАП, щоб сам реєстратор запросив в КП «Бахмутське БТІ» (електронним запитом) цю довідку. Наше БТІ отримає цей запит і безкоштовно надасть довідку реєстратору.  Після отримання інформації — реєстратор внесе дані до Державного реєстру речових прав і після реєстрації в Державному реєстрі речових прав ви або самостійно або через ЦНАП, нотаріуса, УСЗН заповнюєте дані Іншого реєстру — реєстр пошкодженого/знищеного майна.
  • ви можете і самостійно отримати довідку БТІ для внесення інформації про ваше майно в Державний реєстр речових прав — тоді це платна послуга для Вас.
  • якщо у вас майно придбане після 1 січня 2013 року, або якщо після цього строку ви вже зверталися до реєстратора для внесення даних у цей реєстр, Вам не потрібно виконувати ці дії!

Крок шостий

Тобто, внесення інформації в реєстр пошкодженого/зруйнованого житла і формування відповідного повідомлення — це все, що на сьогодні ви можете зробити. 

Крок сьомий

Паралельно ви можете звернутися до поліції або ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях із повідомленням про вчинений злочин. Після обробки отриманої інформації, вас визнають потерпілою особою, але для отримання в майбутньому компенсації це не обов’язково. 

Крок восьмий

Якщо у вас немає оригіналів правовстановлюючих документів на житло — ви маєте право на внесення даних до реєстру пошкодженого/зруйнованого майна, але саму компенсацію не отримаєте, доки не поновите документи.

Так само зі спадщиною: внести  інформацію можливо, а отримати компенсацію за зруйноване/пошкоджене майно — тільки після оформлення спадщини.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Що робити, якщо право власності на житло є лише в БТІ: пояснення Мін’юсту

Семаковська Тетяна 12:30, 12 Грудня 2025
Будинок в Бахмуті / фото Іван Сидоров

Власники нерухомості, чиї права були оформлені до 2013 року в Бюро технічної інвентаризації (БТІ) та зберігаються лише на паперових носіях, можуть безоплатно зареєструвати їх у Державному реєстрі прав. Це особливо актуально в умовах воєнного стану через ризик втрати документів.

Детальніше про те, як подати заяву на реєстрацію прав на нерухоме майно розповіли в Міністерстві юстиції України.

Державна реєстрація прав на нерухоме майно: як її пройти

У частини громадян право власності на нерухомість було зареєстроване до 1 січня 2013 року в БТІ. Відповідні дані відсутні в базах Державного реєстру права, хоча самі документи залишаються актуальними та продовжують визнаватися державою.

Право власності таких власників підтверджується паперовими документами, зокрема свідоцтвом про право власності чи договором купівлі-продаж. Реєстрація в Держреєстрі не є обов’язковою нормою для громадян, проте в умовах воєнного стану вона набуває особливої актуальності через ризики втрати документів чи недоступності архівів на тимчасово окупованих територіях.

Також реєстрація необхідна для подальшого отримання компенсацій за програмою “єВідновлення”. Для власників, чиї права оформлені до 2013 року, процедура є безоплатною.

Що потрібно для проходження реєстрації

Наразі подати заяву можна:

  • у паперовій формі через ЦНАП до державного реєстратора або нотаріуса за місцем розташування нерухомості. Якщо майно знаходиться в АР Крим, Донецькій, Сумській, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Харківській, Херсонській, Чернігівській областях або місті Севастополі — звернутися можна до будь-якого державного реєстратора чи нотаріуса в Україні;
  • в електронній формі через портал Дія (крім Донеччини, Луганщини та АР Крим).

Якщо право було набуте до 2013 року, державний реєстратор має самостійно запитати необхідну інформацію від БТІ, якщо заявник не надав відповідні документи.

У разі знищення архіву БТІ або його перебування на тимчасово окупованій території власник може звернутися до суду для підтвердження права власності.

Зазначається, що для власників, у кого права власності виникли та оформлені до 2013 року, ця послуга є безоплатною.

БТІ для бахмутян: куди звертатися

Комунальне підприємство “Бахмутське БТІ” наразі працює у Києві щосереди за адресою: Солом’янський район, провулок Машинобудівний, 28 (поруч із метро “Шулявська”). Попередній запис обов’язковий — за телефоном +380 (95) 678 0014.

Підприємство надає такі послуги:

  • консультації з питань нерухомості у Бахмутській громаді;
  • отримання даних із архівів БТІ;
  • допомога в оформленні документів на об’єкти нерухомості.

Громадян консультують онлайн з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 17:00.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм

Куди звертатися бахмутянам за консультацією щодо житлового ваучера

Дмитро Скопіч Скопіч Дмитро 15:50, 4 Грудня 2025
Бахмутський ЦНАП / фото Бахмут IN.UA

З 1 грудня дві категорії переселенців з окупованих територій, майно яких знищене, можуть подати заявку на житловий ваучер в “Дії”. Зокрема, й бахмутяни.

Куди звертатися мешканцям Бахмута за допомогою при подачі заяви — редакції повідомили у Бахмутській МВА.

У Бахмутській МВА розповіли, як мешканці громади можуть подати заяву на житловий ваучер

У МВА повідомили, що мешканці Бахмутської громади можуть отримати офлайн консультацію щодо оформлення житлового ваучера безпосередньо за місцем проживання — у Центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Для тих, хто не має можливості звернутися особисто, працює гаряча лінія за номером: +380 (95) 498 7615.

Зазначимо, що оформити його можуть дві категорії ВПО з ТОТ:

  • ВПО, які мають статус учасника бойових дій;
  • особи з інвалідністю внаслідок війни.

Учасник не повинен отримувати іншу житлову допомогу або мати чинну заявку в єВідновленні. До заявника не можуть бути застосовані санкції та має бути відсутня судимість за злочини проти держави.

Примітка. Житловий ваучер — це нова програма, яка дозволяє ВПО, які мають статус учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, отримати грошову допомогу в розмірі 2 000 000 гривень на купівлю власного житла. Зараз ініціатива знаходиться на першому етапі, проте згодом Уряд планує розширити її на інші категорії внутрішньо переміщених осіб, чиї домівки залишились на ТОТ.

Також нам повідомили, що зараз готують і розміщують прості інструкції, як подати заяву через застосунок “Дія” на житловий ваучер. Ці інформаційні матеріали планують розмістити в осередках підтримки бахмутян у різних містах України.

Наразі подати заявку на отримання житлового ваучера можна лише за допомогою застосунку “Дія”. Для цього потрібно:

  • оновити застосунок до останньої версії;
  • перейти в розділ “Послуги для ВПО”, а далі обрати “Заява на житловий ваучер”;
  • підтвердити склад сім’ї: чоловік або дружина має надати згоду на обробку персональних даних через Дія.Підпис (у разі відсутності згоди протягом 36 годин заява анулюється);
  • підписати заяву за допомогою “Дія.Підпис” та надіслати її.

Усі дані підтягнуться автоматично, тобто користувачу не потрібно буде подавати додаткові документи. У МВА зазначають, що подання заяв через ЦНАПи або нотаріусів стане можливим протягом наступних чотирьох місяців.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Що робити, якщо право власності на житло є лише в БТІ: пояснення Мін’юсту

Власники нерухомості, чиї права були оформлені до 2013 року в Бюро технічної інвентаризації (БТІ) та зберігаються лише на паперових носіях, можуть безоплатно зареєструвати їх у […]

Куди звертатися бахмутянам за консультацією щодо житлового ваучера

З 1 грудня дві категорії переселенців з окупованих територій, майно яких знищене, можуть подати заявку на житловий ваучер в “Дії”. Зокрема, й бахмутяни. Куди звертатися […]

15:50, 04.12.2025 Скопіч Дмитро
Важливо

2 млн грн на житло для ВПО: коли профінансують ваучери та чи вистачить грошей на всіх

Понад 10 тисяч внутрішньо переміщених осіб, які втратили житло на тимчасово окупованих територіях, уже подали заявки на отримання житлового ваучера через “Дію”. Водночас фінансування програми […]

ДІЯ cc1ac
Важливо

У Дії стартував прийом заяв на житловий ваучер для ВПО з ТОТ: покрокова інструкція

Відсьогодні, 1 грудня, внутрішньо переміщені особи, які виїхали з тимчасово окупованих територій та мають статус учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни, можуть […]

Українці можуть повернути кошти
Важливо

З 1 грудня у Дії: ВПО з ТОТ зможуть подати заявку на житловий ваучер до 2 млн

З 1 грудня 2025 року внутрішньо переміщені особи, які втратили житло на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), зможуть подавати заяви у Дії на отримання компенсації до […]