Дар’я Ковшарова — мама дитини з особливими потребами, через війну героїня була змушена евакуюватися з рідного Бахмута та шукати безпечного прихистку деінде. Наразі пані Дар’я живе в Київській області в невеличкому селі, тут родина облаштувала побут. адаптовується до нового помешкання й син Дар’ї, хлопчику у цьому допомагає навчання. Про те як навчаються інклюзивні дітки під час війни та чому потрібно звернути увагу на створення громадських осередків для дітей в селах — читайте в матеріалі.
Евакуація з Бахмута
Через російське вторгнення Дар’я Ковшарова разом із сином була змушена евакуюватися з міста. Спочатку притулок знайшли у Львові, родина знімала будинок, втім через скрутне фінансове становище, в якому опинилися мільйони українців, Дар’ї довелося шукати житло дешевше. Вибір впав на столицю, знайти житло було нелегко, каже героїня, адже мало господарів приймають родин із домашніми тваринами. Втім, Дар’ї все ж вдалося прилаштувати велику родину.
Село, де мешкає жінка із сином немає якихось активностей для інклюзивних дітей, за словами героїні навіть звичайним дітям тут важко знайти заняття. Інколи, діти від нудьги просто стукають палицями по парканах. В населеному пункті відсутні гуртки чи творчі осередки, з розваг — тільки старий дитячий майданчик, який потребує ремонту.
Наголосимо, що громадськість має звертати увагу на культурні осередки в своїй місцевості, адже організувати клуби за інтересами, полагодити дитячу зону чи створити цікаві розваги для дітей – завдання, яке можуть виконати самі ж жителі громади. Чудовий цьому приклад, мешканці села Званівки на Донеччині, які до повномасштабного вторгнення розвивали у селі громадські простори за власної ініціативи.
Дистанційне навчання для дітей з особливими потребами
Син героїні. Фото: особистий архів
Дистанційна освіта вже давно не є новиною для українських педагогів. Спочатку, такому формату посприяла епідемія коронавірусу, а в 2022 році діти знову були змушені навчатися онлайн через російське вторгнення.
“Наша школа була налаштована так, що навчання буде продовжуватися, попри будь-які обставини. Були труднощі, коли працювали планові відключення, але зараз все налагодили, тож стало значно легше. Вчителя нам в цьому році змінили, але нам все подобається. Наша нова педагогиня молода й ініціативна, вона цікаво проводить уроки, всі педагоги стараються, влаштовують щось цікаве”, — каже Дар’я Ковшарова, наголошуючи, що процес навчання організований добре.
За словами героїні часом їй доводиться допомагати вчителю, адже дитині важко сконцентруватися тривалий час, тож виходить так, що пані Дар’я трішки підпрацьовує асистенткою педагога.
“Водночас, зосередитися дитині може бути важко й при очному навчанні. Всі діти так поводяться. Зараз, на мою думку, це відволікання може бути пов’язане з тим, що діти не мають такого спілкування між собою, вони всі розкидані по різних містах. Звісно, що це відкладає на них відбиток, вони все розуміють, аналізують почуте. Коли дитина побачить як горить магазин в рідному місті, то вже не думатиме про навчання в ту мить”, — каже пані Дар’я.
Водночас успішність в школі у дитини збереглася, попри стресові умови. З недоліків дистанційного навчання — відсутність паперових книг. На думку, героїні дітям легше сприймати інформацію, коли є можливість тактильно взаємодіяти, а планшет чи інший гаджет в цьому плані програють звичайним книжкам. Придбати книги мають змогу далеко не всі батьки, школа також не може забезпечувати учнів підручниками, адже зараз вихованці в різних куточках країни й світу.
Інтеграція в соціальне життя
Малюнок сина героїні. Фото: особистий архів героїні
В Бахмуті, каже Дар’я, у сина було активне соціальне життя. Дитина відвідувала заходи, займалася у місцевому центрі “Кіндер-клаб” та просто гралася з іншими дітками, зараз такої можливості немає.
“У Бахмуті ми намагалися долучати дітей до свят, виводили їх на національні свята, як День Вишиванки чи День прапора. Наразі соціальне життя дитини повністю зійшло нанівець. Звичайні гуртки не дуже бажають брати діток із особливими потребами. Якщо в якомусь гуртку є інклюзивна дитина, то це щось неймовірне. Зачасту, у звичайному житті діти із особливими потребами залишаються за бортом”, — пояснює мама хлопчика з особливими потребами.
Жінка додає, що на жаль в суспільстві не всі готові приймати людей із особливими потребами, тому часто такі люди мають дуже обмежене коло спілкування. Крім того, час від часу досі можна зіштовхнутися зі стереотипами, на кшталт тих, що аутизм передається при перебуванні поруч з такою людиною.
Пошук можливостей
Героїня з сином. Фото: особистий архів героїні
У селі, де опинилася героїня, як ми зазначали раніше на жаль немає змоги для дітей із особливими потребами соціалізуватися. Пані Дар’я зазначає, що до Києва, де син міг б спілкуватися з іншими дітками, родині добиратися нелегко, по перше це займає багато часу, по-друге, без власної автівки такі поїздки є важкими для дитини.
“Оренда житла, плата за комунальні послуги, їжа — це все немалі витрати. Ми їхали з Бахмута з мінімальною кількістю речей. Навряд чи ми зможемо відвідувати реабілітаційні центри в Києві, бо постане питання оренди житла, а люди не дуже хочуть здавати житло, тим хто має тварин”, — каже бахмутянка.
Пані Дар’я не відкидає можливість переїзду в місто з початком теплої пори року, але поки родина залишається на Київщині. Дар’я вдячна педагогам, які попри труднощі не забувають за діток й проводять для них конкурси й різні заходи, які допомогають інклюзивним дітям швидше адаптуватися до життя. Своєю чергою поки в родини немає можливості жити в місті, Дар’я з сином відвідують сусідні села, нещодавно вони побували в Археологічному музеї, дитині такі мандри подобаються.
Фото: особистий архів героїні
Читайте також: «Супермами з Бахмута» на Львівщині хочуть створити реабілітаційний центр
Додавайтесь в наш Телеграм Бахмут живе тут, отримуйте інформацію про події в Бахмуті та бахмутян в евакуації.
А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!