
У сьогоднішніх реаліях, коли в країні війна і щоденні тривоги, діти та підлітки зіштовхуються з різними тривожними станами. Коли діти мають зміни у поведінці, на допомогу їм можуть прийти батьки та школа, в якій вони навчаються. В бахмутських школярів зараз поширені тривожні стани через повітряні тривоги та службу батьків на фронті. Діти мріють про спокій, мир і повернення родини додому, а їхні переживання однаково гострі як у тих, хто залишився в Україні, так і у дітей, які виїхали за кордон — лише причини тривожності різні.
Як у бахмутських школах працюють програми підтримки ментального здоров’я та чим тривожаться діти, редакції Бахмут IN.UA розповіла Тетяна Слободянюк — практична психологиня Управління освіти Бахмутської міськради.
Які стани найчастіше спостерігаються у школярів?
Як кажуть у коментарі, в бахмутських школярів найчастіше проявляються тривожні стани. Найбільше на це впливають повітряні тривоги та те, що один із батьків зараз на службі і захищає країну.
“Спостерігаємо, що діти стали трішки тривожні, бо відчувають небезпеку через постійні повітряні тривоги. Додатково на багатьох дітей накладається ще й те, що хтось із батьків служить, вони також хвилюються через це. Наразі головні бажання дітей — щоб батьки повернулися додому, щоб був мир і щоб все було спокійно”, — розповідає практична психологиня.
За спостереженнями, психологічний стан дітей, які продовжують жити в Україні, та дітей, які виїхали за кордон, не відрізняється. Діти лише мають різні запити.
“Тривожність спостерігається і в тих, хто в Україні, і в тих, хто за кордоном. Відрізняються лише причини цих станів. Наприклад, діти, які за кордоном, тривожаться через проблеми в адаптації, мовний бар’єр, налагодження дружніх стосунків з іншими дітьми. Зараз діти вже адаптувалися до дистанційного навчання, але ж діти, які перебувають за кордоном, ходять там на очне навчання. Тому для них адаптація проходить так само, наче дитина знову вперше пішла до школи. А в дітей, які залишились в Україні, тривожність пов’язана з тим, що вони не відчувають безпечного місця через постійні тривоги. Також у них є запит щодо адаптації, але тут більше про те, як організувати дозвілля або куди піти”, — розповіла Тетяна Слободянюк.
Які програми підтримки ментального здоров’я працюють у бахмутських школах?
Бахмутські заклади освіти продовжують працювати дистанційно. Хоч навчання і проходить онлайн, вчителі змогли налагодити якісну комунікацію з учнями, в тому числі й з підтримки ментального здоров’я.
За словами Тетяни Слободянюк, у бахмутських школах щодня перед уроками проводяться ранкові зустрічі з класними керівниками, психологами та соціальними педагогами, а на кожному уроці педагоги приділяють кілька хвилин на психологічні вправи для зняття емоційної напруги. Ці короткі 2-3-хвилинні практики невеликі, але досить ефективні, і вчителі активно їх використовують для підтримки дітей.
Додатково у школах впроваджується програма ментального здоров’я “Ти як?”, що ініційована Оленою Зеленською. Також бахмутські заклади освіти долучились до ініціативи “Уроки турботи” від Міністерства освіти.
“Перед Днем ментального здоров’я, що був 10 жовтня, були проведені уроки турботи “Дотики підтримки”. До них долучилися майже всі заклади, в тому числі й дошкільної освіти. Такі уроки проводитимуть щомісяця. Програму надає Міністерство освіти — це конспекти і різні цікаві відео про емоції та емпатію. Уроки проводитимуть у закладах дошкільної освіти і в початковій ланці школи”, — розповіла психологиня.

Чи вчаться вчителі надавати психологічну допомогу?
Бахмутські вчителі регулярно проходять навчання з надання психологічної допомоги дітям та опановують програми для підтримки власного ментального здоров’я. Всі отримані знання вони можуть застосувати на практиці.
“Практичні психологи щомісяця проводять семінари і тренінги для педагогів у закладах освіти. На цих заняттях розповідають про техніки самопідтримки, як вислухати і підтримати дитину тощо. Також педагоги самостійно проходять онлайн-тренінги з надання першої психологічної допомоги та долучаються до проєктів з ментального здоров’я”, — каже Тетяна Слободян.
Куди звертатися батькам, якщо помітили зміни у стані дитини?
Педагогічні працівники працюють над тим, щоб батьки могли надати психологічну допомогу дітям у своїх родинах. Для цього вони спільно з психологами дають практичні поради.
“На наших сайтах ми розміщуємо поради щодо підтримки ментального здоров’я, також на батьківських зборах батькам розповідають як можна підтримати дитину. Додатково в дошкільних закладах освіти і в початковій ланці батьки часто присутні на уроках, тому також слухають поради, які дітям дають вчителі. Ще є Viber-групи, куди практичні психологи і класні керівники надсилають поради і відео з вправами”, — розповіла практична психологиня Тетяна Слободянюк.
У школах вже є випадки, коли батьки звертаються до вчителів за порадою як підтримати дитину. Тоді психологи дають індивідуальні консультації, де розповідають як правильно поводитись з дитиною в різних ситуаціях та діляться техніками і прийомами надання психологічної допомоги.
Психологиня радить — якщо батьки помітили зміни у стані дитини, то вони можуть звернутися із запитом до класного керівника. Тоді педагог скерує їх до шкільного психолога.
Читайте також:
- “Релокувати заклади немає можливості”: як працюють дитячі садочки Бахмута
- Вивчення мови і простір для спілкування: як працює гурток “Говорімо українською” для бахмутян
- “Найбільше вихованців зараз у Києві”: де і як працює Бахмутська КДЮСШ
Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!


