Main menu

87050882 588443721742855 7921417628092989440 o c3182Нові обмеження, які ввів уряд в рамках карантину фактично забороняють українцям прогулюватись і дихати свіжим повітрям. Бо перебувати в парках, скверах, зонах відпочинку, лісопаркових та прибережних зонах, можна тільки одній людині з твариною, або  в разі службової необхідності. Детально про обмеження розказала правозахисниця, суддя Артемівського міськрайонного суду Донецької області Ольга Федорів.

Які обмеження введені і коли вони починають працювати?

2 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України посилив обмежувальні заходи на час карантину шляхом внесення змін до Постанови №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Зміни оприлюднено сьогодні, 3 квітня 2020 року.

Отже, що нового. Окрім існуючих обмежень до 24 квітня 2020 року заборонено:

  • з 6 квітня 2020 року перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;
  • з 6 квітня 2020 року переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини;
  • перебування в громадських місцях осіб, які не досягли 14 років, без супроводу батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, інших осіб відповідно до закону або повнолітніх родичів дитини;
  • відвідування закладів освіти її здобувачами;
  • відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
  • відвідування спортивних та дитячих майданчиків;
  • перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус;
  • самовільно залишати місця обсервації (ізоляції);
  • відвідування установ і закладів, що надають паліативну допомогу, соціального захисту, в яких тимчасово або постійно проживають/ перебувають діти, громадяни похилого віку, ветерани війни і праці, особи з інвалідністю, особи із стійкими інтелектуальними або психічними порушеннями, установ і закладів, що надають соціальні послуги сім’ям/особам у складних життєвих обставинах, крім установ і закладів, які надають послуги екстрено (кризово);
  • відвідування пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, та пунктів тимчасового розміщення біженців, крім осіб, які надають правову допомогу особам, які перебувають в таких пунктах.

    Порушення прав людини

    Загалом, Постанова Кабінету Міністрів України №211 у поточній редакції порушує питання не лише права вільного пересування, а й позбавлення свободи. Наскільки такі заходи відповідатимуть міжнародним зобов’язанням держави зможемо оцінити в подальшому. Адже перелік підстав для позбавлення свободи є вичерпним та повинен здійснюватися відповідно до процедури, встановленої на національному рівні. До таких підстав належить законне затримання людей для запобігання розповсюдженню інфекційних захворювань. Деякі обмежувальні заходи, введені урядом, за своєю природою схожі на домашній арешт, який за міжнародними стандартами з прав людини також оцінюється як позбавлення свободи.

Що таке самоізоляція і хто контролює додержання самоізоляції?

Встановлено, що особами, які потребують самоізоляції, є:

  • особи, які мали контакт з хворим на COVID-19, крім осіб, які перебували у засобах індивідуального захисту у зв’язку з виконанням службових обов’язків;
  • особи, щодо яких є підозра на інфікування, або особи, які хворіють на COVID-19 та не потребують госпіталізації;
  • особи, які досягли 60-річного віку, крім осіб, які здійснюють заходи, пов’язані з недопущенням поширення COVID-19, забезпечують діяльність об’єктів критичної інфраструктури.

          Особи, які потребують самоізоляції, зобов’язані постійно перебувати у визначеному ними місці самоізоляції, утримуватися від контакту з іншими особами, крім тих, з якими спільно проживають. Особам, які потребують самоізоляції (крім осіб, які хворі на
COVID-19) та заявили про неможливість забезпечення піклування про них у період самоізоляції іншими особами, дозволяється відвідування місць торгівлі продуктами харчування, засобами гігієни, лікарськими засобами, медичними виробами, які розміщені на відстані не більше ніж 2 кілометри від місця самоізоляції, за умови використання засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок без клапану видиху.

          Особам, які потребують самоізоляції (крім осіб, які хворі на COVID-19) та заявили про неможливість забезпечення піклування про них у період самоізоляції іншими особами, дозволяється двічі на день вигул домашніх тварин. У невідкладних станах особа, яка перебуває на самоізоляції, звертається за екстреною медичною допомогою.

Контроль за дотриманням режиму самоізоляції здійснюється працівниками Національної поліції та Національної гвардії, працівниками державних установ Міністерства охорони здоров’я епідеміологічного профілю, уповноваженими органами місцевого самоврядування посадовими особами.

          Постановою визначено категорії осіб, які підлягають обов’язковій госпіталізації до обсерваторів (ізоляторів). До них належать, зокрема, особи, які двічі порушили умови самоізоляції.

          Отже якщо особа, яка потребує самоізоляції та перебуває у вище названому переліку, двічі порушить умови самоізоляції, вона підлягає обов’язковій госпіталізації. Однак, увага, не підлягають обов’язковій госпіталізації за цих обставин особи, які досягли 60-річного віку.

Діти, які не досягли 12 років, підлягають госпіталізації до обсерватора (ізолятора) разом з одним із батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, інших осіб відповідно до закону.

Дуже важливо для жителів Донецької області те, що обов’язковій госпіталізації підлягають особи, які в’їжджають з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим і м. Севастополя через контрольні пункти в’їзду на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї (крім співробітників Місії Міжнародного комітету Червоного Хреста, співробітників акредитованих в Україні дипломатичних місій).

Загальний строк обсервації для усіх становить 14 днів.

Особа, яка має ознаки захворювання на COVID-19, підлягає  обов’язковому медичному огляду, за результатами якого може бути направлена на самоізоляцію.

Буде створено мобільний додаток Єдиного державного веб-порталу електронних послуг. До нього вноситиметься інформація про прізвище, ім’я, по батькові особи, дату її народження, місце самоізоляції та засоби зв’язку (номер телефону), чи особа проживає сама, чи є можливість піклування про неї іншими особами в період самоізоляції. За згодою особи - також короткі відомості про хронічні захворювання та стан здоров’я на час самоізоляції. Особи, які потребують самоізоляції, зможуть внести самостійно інформацію до мобільного додатка за умови наявності технічної можливості. Такий додаток повинен бути розроблений до 5 квітня 2020 року Міністерством цифрової трансформації.

Також рекомендовано усім органам, підприємствам, установам, організаціям на час дії карантину забезпечити, серед іншого,  відстань у прикасовій та касовій зонах між особами (за винятком покупця і продавця) не менше ніж 1,5 метра та/або наявність між ними відповідних захисних екранів; дотримання відстані не менше ніж 1,5 метра між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до приміщень.

Які штрафи передбачені за недотримання обмежень?

Варто пам’ятати, що статтею 44-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами. За порушення правил щодо карантину людей винна особа нестиме відповідальність у виді штрафу в розмірі від 17 000 грн до 34 000 грн, та від 34 000 грн до 170 000 грн, якщо це посадова особа.

До таких правил щодо карантину належать обмеження, визначені описаною постановою Кабінету Міністрів України №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Тому особливо важливо, не лише з метою збереження власного здоров’я, а і для уникнення відповідальності, слідкувати за повідомленнями та змінами, що відбуваються у законодавстві, що стосуються карантину. Адже незнання законів не звільняє від відповідальності. Органи державної влади, зі свого боку, повинні докласти усі зусилля для доступу осіб, які перебувають на території України, до інформації про обмежувальні заходи, які вводяться.

Додатково зауважимо, що особи також несуть відповідальність за порушення рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, які можуть бути більш суворими аніж ті, що визначені Урядом. При цьому такі рішення також повинні бути належним чином оприлюднені та донесені до відома територіальної громади. Вони повинні відповідати вимогам чіткості, зрозумілості та передбачуваності, зважаючи на великий штраф, яких загрожує правопорушнику (особа повинна знати які дії та бездіяльність призводять до відповідальності та яке стягнення буде призначено за дію та/або бездіяльність, про яку йдеться). При відсутності чіткого та передбачуваного законодавства (в тому числі рішень органів місцевого самоврядування), що визначає правила боротьби з інфекційними хворобами, покарання особи за порушення цих правил може бути визнане несумісним з вимогою «ніякого покарання без закону» та призвести до порушення державою своїх міжнародних зобов’язань, взятих на себе з ратифікацією Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод (зокрема, статті 7).