Бюджетміста Бахмут на 2017 рік відрізняється від бюджету 2016 року не лише цифрами, а й умовами, при яких він формувався. Координатори руху «Сильні громади» за спеціальною методологією проаналізували бюджетний процес Бахмуту і оцінили його за 42-бальною шкалою. Наша оцінка становить 16 балів. Такий доволі низький результат спричинений, передусім, браком оприлюдненої звітності про виконання бюджету та відсутністю місцевих нормативних актів.
Для оцінки відкритості та публічності організації бюджетного процесу Бахмуту координатори “Сильні громади” використовували аналітичну таблицю з певними параметрами: наявність у місті затвердженого бюджетного регламенту, положення про бюджет участі, оприлюднення різних звітів щодо бюджетного процесу та інше.
Кожен пункт оцінюється в 1 бал і складається з 3 критеріїв – наявність документа, його актуальність і навігаційна доступність. Якщо оцінка менше 1, це означає, що документ прийнятий, однак його нелегко знайти на сайті місцевої ради. або дані не актуальні. Максимально можливий бал – 42. З методологією дослідження можна ознайомитися в онлайн-таблиці методології.
Ми проаналізували наявність важливих місцевих нормативних актів. Розпорядження міського голови “Про заходи щодо підготовки проекту бюджету”, бюджетний регламент, розпис місцевого бюджету, бюджет участі дійсно законодавчо не передбачені, однак їх прийняття та оприлюднення на офіційному сайті міськради могло би сприяти налагодженню взаємодії місцевої влади та бахмутчан. У звітуванні ситуація теж складна. Не всі передбачені законодавством звіти публікуються на офіційному сайті. За підсумками аналізу, міська влада Бахмута набрала 16 балів, тобто менше половини.
Які доходи матиме місто у 2017 році?
Не так давно Бахмут отримав бюджет на 2017 рік. Проект рішення бюджету був оприлюднений на офіційному сайті Бахмутської ради в законодавчо встановлені строки. Ба більше, він навіть був презентований громаді міста. На момент прийняття рішення на 95-му пленарному засіданні міської ради були присутні 35 депутатів. Вони одноголосно затвердили бюджет.
У 2017 році бахмутчани матимуть заплановані доходи та видатки на одному рівні: майже 700 мільйонів гривень. У попередньому році видатки перевищили доходи майже на 93 мільйона гривень. До того ж, минулорічний бюджет зазнав багато змін протягом року. Останні вносили вже в поточному, 2017-му.
Однак, при порівнянні доходних та витратних частин бюджетів минулого та поточного років, треба враховувати багато факторів. Наприклад, у 2016 році бюджет формувався з урахуванням доходів та витрат міст-супутників: Часова Яра та Соледара. Бюджет Бахмуту на 2017 рік сформований вже без доходів та видатків цих міст. Дотації та субвенції у 2017 році склали 423,5 мільйонів гривень. Це – 60,1% міського бюджету Бахмуту. Проте це на 58,1 мільйонів гривень менше, ніж у 2016 році.
Доходи в бюджеті 2017 року:
Власні доходи: 274,6 млн грн
Державні трансфери: 423,5 млн грн
Левову частку у складі власних доходів складають податкові надходження. З них податок на доходи фізичних осіб складає 176,1 млн грн, акцизний податок – 23,5 млн грн, місцеві податки та збори – 52,2 млн грн.
Для порівняння, доходи в бюджеті 2016 року:
Власні доходи: 226,5 млн грн
Державні трансфери: 561,9 млн грн
В розрізі найбільших податків у 2016 році це виглядало так: податок на доходи фізичних осіб складає 148,1 млн грн, акцизний податок – 17,5 млн грн, місцеві податки та збори – 41 млн грн.
Як бачимо, без державних дотацій та субвенцій Бахмут не зможе сам себе забезпечувати у 2017 році. Минулого року ситуація була схожою. Але в 2017 році податківці Бахмуту планують зібрати на 28 мільйонів більше, ніж у 2016-му. І це не зважаючи на те, що такі бюджетоутворюючі підприємства, як Часовоярський вогнетривкий комбінат, завод «Часовоярські автобуси», ДП «Артемсіль» тепер сплачуватимуть податки до своїх місцевих бюджетів.
Скільки й на що витрачатиме місто у 2017 році?
Видатки на 2017 рік
Найбільші статті видатків:
Управління праці та соціального захисту населення: 323,3 млн грн
Управління освіти: 178,1 млн грн
Управління охорони здоров’я: 93,1 млн грн
Видатки на 2016 рік
Найбільші статті видатків:
Управління праці та соціального захисту населення: 314,8 млн грн
Управління освіти: 197,9 млн грн
Управління охорони здоров’я: 117,5 млн грн
З витратною частиною все набагато складніше, ніж з доходною. Якщо проаналізувати соціально значимі показники, то побачимо, що у 2016-му році на освіту витратили 152,3 млн грн. У цю суму входить і заробітна плата, і витрати на енергоносії. І хоча у 2017 році на освіту з державних трансферів планують виділити 168,4 млн грн., витрати на комунальні послуги та енергоносії доведеться компенсувати повністю з міського бюджету.
Ще гірша ситуація склалась у фінансовому забезпеченні охороні здоров’я. У 2016 році на її підтримку скерували 111,8 млн грн. З них 74 млн грн витратили на заробітну плату медичного персоналу і 12 млн грн – на енергоносії. У 2017 році на загальні видатки Управління охорони здоров’я запланували 89,6 млн грн. З них лише 64,7 тис. грн підуть на зарплату медикам і 9,5 тис. грн – на компенсацію комунальних послуг (також з міського бюджету). Постає питання: наскільки зменшиться якість обслуговування у сфері охороні здоров’я?
На зменшення фінансування освіти та охорони здоров’я впливає не тільки брак коштів на державному рівні. Рішення щодо розподілу фінансів на охорону здоров’я тепер має право приймати керівний склад медичних установ. Вагомим фактором є і те, що лікарні та школи Часового Яру та Соледару тепер утримуватимуть себе самі.
На соціальний захист населення – субсидії, підтримка дітей-сиріт, інвалідів та інших пільгових категорій – у 2017 році планують витратити на 15,3 мільйони гривень менше, ніж у 2016-му. Проте на культурні заходи та утримання установ культури у 2017 році витрати планують збільшити на 6,4 мільйонів гривень, порівняно з 2016-м.
Витрати на культуру відображені у мільойнах гривнях
Треба відмітити, що незважаючи на те що міста Часів Яр, Сіверськ, Соледар у поточному році не будуть наповнювати міський бюджет разом з Бахмутом, плани наповнювання доходної частини бюджету ставлять доволі високі – на рівні 2016 року, і навіть більше. З видатковою частиною складніше. У 2017-му році на підтримку соціально важливих напрямків виділяють менше державних трансферів і дотацій. Ще й комунальні послуги та витрати на енергоносії доведеться в повному обсязі фінансувати з міського бюджету.
Чи зможе Бахмут гідно прожити на затверджений бюджет 2017 року, поки сказати важко. Як правило, протягом року бюджет зазнає багато змін. Поки що громаді Бахмута залишається планувати свої доходи та видатки на рівні запланованого бюджету 2017 року. Рух «Сильні громади», зі свого боку, продовжуватиме моніторити використання бюджетних коштів розпорядниками міста Бахмут.