Стало відомо, якими етапами та за яким прикладом відбудовуватимуть Бахмут

Семаковська Тетяна 10:41, 12 Липня 2023

357537185 594233479521920 3350604879577515630 n 9025928-30 червня у Львові вперше відбувся міжнародний захід Lviv Urban Forum, участь у ньому також прийняв заступник міського голови Бахмута – Олександр Марченко. На заході говорили про переосмислення принципів розвитку, трансформації та відновлення українських міст, сіл та громад.

Олександр Марченко поділився з редакцією «Бахмут.IN.UA» враженнями від заходу та розповів, які рішення можуть бути застосовані при відбудові Бахмута.

Lviv Urban Forum

Lviv Urban Forum — подія присвячена відбудові зруйнованих міст України, на захід запросили фахівців у галузі архітектури та урбаністики, й головних архітекторів українських громад.

«Ми знайшли організаторів заходу Lviv Urban Forum, я доповів голові міської адміністрації, що такий захід відбувається й ми прийняли рішення взяти участь у форумі, подали заявку й нам її підтвердили. Форум тривав три дні», — ділиться подробицями Олександр Марченко.

За словами заступника міського голови на заході було багато учасників з різних громад, в тому числі подію відвідав очільник міста Маріуполь Вадим Бойченко. Програмою заходу бахмутський держпосадовець задоволений, зазначає, що вона була насичена.

Стратегія по розвитку та відбудові Бахмута

358010517 594234042855197 4184759414329665158 n 21abf

Олександр Марченко на Lviv Urban Forum. Фото: Бахмутська міська рада

Олександр Марченко зазначає, що на форум їхав підготовленим, із собою привіз Стратегію по відбудові Бахмута. Цей документ наразі в роботі, потім з ним зможуть ознайомитися бахмутяни

«Перше місце у Стратегії посідає безпека, раніше був форум у Києві, де ДСНС писало свою форму по розмінюванню міст, зокрема термін. Коли активна бойова фаза на території нашої громади закінчиться – туди заїдуть сапери та фахівці ДСНС. Розмінування тільки міської території триватиме від 1 до 3 років, це не кажучи про території лісів, полів, які знаходяться на території громади», — каже Олександр Марченко.

Якими етапами відновлюватимуть Бахмут?

mini rozminuvannya 1 c94dd

Розмінування міської території триватиме від 1 до 3 років. Фото: ілюстративне

Олександр Марченко поділився основними кроками у відбудові Бахмута:

  • Розмінування території
  • відновлення електропостачання
  • відновлення водопостачання
  • відновлення каналізаційної системи

«Ми вже працюємо над підрахунком. Звісно, він приблизний, адже всі підрахунки будуть можливі після обстеження об’єктів критичної інфраструктури. Але така задача поставлена перед очільниками підприємств для того, щоб можна було підрахувати, скільки грошей та часу потрібно на відновлення критичної інфраструктури. Це дорожне покриття, основні під’їзди», — зазначає посадовець.

Нагадаємо, що днями відбувалася нарада, темою якої стали медичні потреби Донеччини після деокупації. Зокрема голови ОВА розглядають можливість встановлення модульних лікарень на території деокупованих громад. На думку, Олександра Марченка, модульні лікарні на території деокупованих громад — можливі. 

«Ми переймаємо досвід Ірпеня. Стратегію розвитку та відбудови ми отримали від громади. Зараз вивчаємо питання, дивимося, як відбувалася відбудова в місті Ірпінь, в які терміни та за які кошти. Співпрацюємо з Маріуполем, їхня територія також окупована, але вони йдуть таким же шляхом, як й ми», — додає співрозмовник.

Вам буде цікаво:

Новостворена Комісія: як працює 

В червні 2023 року розпорядженням Бахмутської МВА створили Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об’єкти нерухомого майна.

«На сьогодні заяви, які були подані, Комісія опрацювала, зареєструвала, вони пройшли через протокольні рішення.  Цим рішенням розгляд заяви призупинено до того моменту, як Комісія зможе вийти на місце. Обов’язковим кроком для визначення компенсації має бути відстеження об’єкта (ред. Комісія має виїхати на місце та обстежити об’єкт), але через те, що на території громади тривають активні бойові дії — Комісія не може виконувати такі дії. Ми приймаємо заяви, працюємо, але опрацювати до кінця заяву й винести рішення не має можливості», — пояснює Олександр Марченко.

Питання екології при відбудові Бахмута

У Стратегії відбудови та розвитку Бахмута будуть розглядати й питання впливу війни на екологію міста, але зараз це зробити не можливо, пояснює Олександр Марченко:

«Ми наразі не знаємо, що відбувається з водними ресурсами на території громади, які вціліли, а які ні».

Більше про вплив війни на землі Бахмута у матеріалі: На відновлення землі підуть сотні років: як війна вплинула на ґрунти Бахмута

Фото: Бахмутська міська рада

Бахмут живе тут! Підписуйтесь на наш телеграм, тут завжди оперативні новини про місто, найсвіжіші фото та відео

А це наш цікавий і яскравий Інстаграм – підписуйтесь!

Оборонні та захисні споруди при відновленні міст: чим відрізняються та як мають виглядати після перемоги України

Лідія Гук Гук Лідія 12:00, 18 Травня 2024

Повномасштабне вторгнення рф змусило нас навчитись складати тривожнy валізу, серед ночі одягатись за лічені секунди та вивчити дороги до бомбосховищ власного міста. Тепер ми не тільки знаємо, як виглядають захисні споруди всередині. Ми розуміємо, що в період відбудови вони повинні бути спроєктовані по-іншому. Як саме, — розбирались у Бахмут IN.UA

Захисні та оборонні споруди цивільного населення: різниця

Тема оборонних споруд при відновленні міст є досить об’ємна, оскільки має два ключових напрямки — фортифікаційні та захисні (бомбосховища, протирадіаційних укриттях, об’єкти захисту подвійного призначення тощо) споруди цивільного населення. Якщо фортифікація знаходиться в площині військової стратегії оборони та, як правило, є поза границями того чи іншого міста, то захисні розташовані як ззовні, так і в межах великого населеного пункту. 

За інформацією Державної служби з надзвичайних ситуацій, нині в Україні обліковується понад 60 тисяч об’єктів укриття для цивільного населення. Якщо говорити про післявоєнне відновлення оборони, станом на зараз ми можемо фокусуватись лише на захисних спорудах для жителів того чи іншого міста, області. Ми звернулись з цим питанням до інженер технічної підтримки в Danfoss Україна Кирила Баранчука.

“Саме тому, тільки військові повинні визначати заходи, інженерні та технічні рішення в цих спорудах або біля них”, — пояснив Кирило Баранчук, інженер технічної підтримки в Danfoss Україна.

Експерт пояснює, що наприклад, дизель-генераторна установка може використовуватись в захисних спорудах й водночас буде демаскуючим елементом на лінії оборони міста. 

Захисні споруди для цивільного населення призначені для забезпечення безпеки людей від різного типу артилерій, потрапляння уламків та впливу отруйних газів. Принципи побудови цих об’єктів закладені у двох документах:

Згідно з останнім документом, що затверджений Урядом вже під час повномасштабного вторгнення, основним принципом побудови є захист та здоров’я людей. Приміром, при будівництві нових захисних споруд важливим є врахування перебування одночасно різних категорій людей, зокрема дітей, дорослих та вагітних жінок. Через це теза про підтримку здорового середовища при побудові нових захисних споруд є ключовою.

“Температури в приміщеннях захисної споруди завдяки сучасним системам опалення та вентиляції, контроль вмісту СО2, летних органічних сполук, канцерогенів та мутагенів. Це дуже важливо і це те, що є новим не тільки для України, а і для Європи та світу. Ми розробили найбільш сучасні державні будівельні норми.”, — зазначає Кирило Баранчук.

Кейс Ізраїля для Бахмута

Ізраїль — країна, що постійно перебуває у бойовій готовності через своїх сусідів, має інших підхід до будування захисних споруд для цивільного населення: створення мамади, тобто кімнати-бомбосховища в кожній квартирі. Такий захисний простір має залізобетонні стіни, броньовані двері, металеві віконні ставні та систему фільтрації повітря. А головне — за умови мінімальної кількості часу можна дістатись до схованки й бути певним, що перебуваєш в безпеці.

На думку інженера технічної підтримки Кирила Баранчука, створення або побудова будинків з мамадами є чудовим прикладом будівництва захисної споруди при відновленні міста.

“Звісно, в нас є своя специфіка побудови захисних споруд, яка частково базується на архітектурних рішеннях, розроблених в радянському союзі, в тому числі під час Холодної війни. Це (ред. створення мамади в квартирах ) рішення — це єдиний комплекс, що розташований під будівлею або поряд з відповідними інженерними комунікаціями, які забезпечують умови мікроклімату в приміщеннях протягом 48 та більше годин для захист людей”, — додає Баранчук.

У роботі з оборонними спорудами при відновлені Бахмута, архітектори перш за все повинні звертати увагу на містобудівний план та планування в цілому: де можна розмістити ту чи іншу споруду, як це вплине на забудову, транспортне сполучення, чи можливо підключити споруду до зовнішніх мереж, де ключовим є централізовані мережі енергопостачання, що спрямовані на енергетичну безпеку. Відтак під час вибору шляхів енергопостачання об’єкта будівництва, варто надавати перевагу таким високоефективним джерелам:

  • системам централізованого теплопостачання та холодопостачання, у тому числі системи, що використовують відновлювану енергію;
  • високоефективні когенераційні установки;
  • системи автономного теплопостачання з використанням відновлюваних джерел енергії;
  • теплові насоси.
Ключові вимог до інженерних систем при побудові нових бомбосховищ / фото надане Кирилом Баранчуком

Таким чином місто буде забезпечено трьома ключовими аспектами для оборони та захисту: 

  • безпека людей — захист від уламків, радіації та мінімізація шкідливого впливу;
  • енергетична безпека — диверсифікація джерел, децентралізація та варіативність вибору;
  • обота військових — чітке картографування захисних споруд, визначення класу та швидке розгортання військової інфраструктури (мережа інтернет, світло, резервні джерела).

Війна не тільки змінила наше розуміння безпеки, але й стала поштовхом для розвитку нових стандартів у проєктуванні та будівництві захисних і оборонних споруд. Відновлення міст, таких як Бахмут, після перемоги України потребуватиме інтеграції найсучасніших технологій і підходів для створення надійної інфраструктури, здатної забезпечити безпеку та комфорт громадян.

Інтеграція досвіду Ізраїлю у створенні мамад — кімнат-бомбосховищ в кожній квартирі є яскравим прикладом, який можна адаптувати для українських реалій. Ці кімнати забезпечують миттєвий доступ до захисту та оснащені всіма необхідними системами для підтримання життя. Застосування нових стандартів та адаптація найкращих міжнародних практик допоможуть Україні створити міцний фундамент для майбутнього.

Примітка. Ми створили цей матеріал як учасник Мережі “Вікно Відновлення”. Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

“Це завжди про людей” – шлях бахмутського комітету доступності до створення інклюзивного міста

Вікторія Демчук 13:13, 14 Травня 2024
Ілюстрація Бахмут IN.UA

Питання безбар’єрності та доступності вже кілька років стоїть ребром для українців. Попри добре написане законодавство, яке дозволяє та сприяє впровадженню інклюзивних рішень, виділення коштів та наявність ініціативних груп – жодне з українських міст не є повністю доступним.

Інклюзивність в Бахмуті: минуле й майбутнє

Нещодавно у Кропивницькому відбулась презентація плану відбудови одного із районів Бахмуту. У коментарі для Бахмут IN.UA заступник міського голови Олександр Марченко розповів, що в план уже увійшли усі доступні на сьогодні інструменти для забезпечення безбар’єрності у місті. Серед них: контактні доріжки; ліфти для двоповерхових будинків та усіх інших; пандуси; переходи.

Для Бахмута цей досвід не новий, адже до повномасштабного вторгнення в місті було достатньо інклюзивних рішень, щоб претендувати на найбільш доступне місто в регіоні, а то й в країні. Попри маленькі розміри, а відповідно невелике державне фінансування місту вдалось ввести практично усі необхідні інструменти для забезпечення безбар’єрності. А отже воно може бути прикладом для інших міст України — окупованих та далеких від лінії фронту.

Про механізми введення інклюзивності, довгий шлях змін та підхід громади до теми безбар’єрності ми поговорили із членкинею комітету доступності у Бахмуті Наталією Зубар.

“Від повного непорозуміння й уникання проблем, і до співпраці”

Довгий час у Бахмуті працювали організації людей з інвалідністю, а вже з 2007 року почав свою роботу комітет з доступності, в якому були представлені люди з різними видами інвалідності, а також спеціалісти з різних сфер, від яких безпосередньо залежало введення доступності. Відтак комітет проходив довгий шлях довжиною в 15 років від повного непорозуміння й уникання проблем, і до співпраці, співдружності та розуміння.

Гойдалка для людей на колісному кріслі / фото надані героїнею.

“Наші представники були серед депутатів міської ради, це був Артур Радковський, також наші люди були серед громадського сектору. Це давало можливість ці питання підіймати, лобіювати, чогось добиватися, сперечатися. Існування цього комітету не було лише на папері, як в багатьох містах. Постійно проводилися і засідання, і моніторинг, ми виходили на контакт із міською владою, журналістами. Ходили по об’єктах — це були банки, лікарняні установи, держустанови, спортивні заклади. Зачіпали не лише нагальні моменти – де доступна інфраструктура, а де ні, але й роз’яснювали людям  наскільки це необхідно. Проходили шлях від позиції “чому я це повинен робити” до того, що “А як це зробити правильно? Як це зробити зручно?”, — розповідає Наталія.

За її словами, найбільшою перешкодою у питаннях інклюзивності є те, що у більшості міст України комітети з доступності існують лише на папері, але не мають активного фізичного представництва і не існують в мисленні людей, як щось потрібне. А відтак немає розуміння, що якщо той чи інший об’єкт зробити інклюзивно, то це буде зручно всім, що набагато дешевше складати проєкт, де все зручно і доступно, ніж потім переробляти. Інклюзивність, на її думку, це в першу чергу про зміну в мисленні.

Зручно та за нормами

Податкова інспекція до та після встановлення пандусу / фото з відкритих джерел

Державне законодавство в Україні відкриває усі шляхи до введення рішень, що забезпечуватимуть безбар’єрність, в кожному місті на це виділяються кошти в той чи інший період. Однак часто буває так, що ці гроші йдуть не туди або ж роботи все-таки робляться, але аби-як за зменшеною вартістю та з гіршою якістю.

 Наталія розповідає, що в Бахмуті ситуація була іншою.

“Якраз таки все, що стосується державних установ і все що залежало від влади, то в нас було більш-менш зроблено інклюзивно – все з пандусами, вбиральнями. Всі державні установи, крім поліції і прокуратури мали необхідні рішення.  Це дві установи, які ну ніяк не хотіли нічого робити. Всі лікарні, амбулаторії сімейні мали доступність,  а от припустимо, медзаклади другого рівня, до них розроблялися проекти під час реконструкції  і намагалися зробити все зручно і за нормами державно-будівельними”, – резюмує спеціалістка.

Вона наголошує, що тема інклюзивності це не про боротьбу з бюрократією чи корупцією, в першу чергу це про зміну в підході і мисленні. Наталія запевняє, що дуже складно доводити і щось вимагати від людей, в яких не змінюється мислення.

“Іноді це не питання до влади, а до громади або виконавців. В нас бувало так, що гроші виділялись, але будівельники, які це робили, вони робили на свій розсуд. То бордюр покладуть і зроблять зависоким, більше, ніж 4 см, нахил зроблять зависокий. От ми зі своєю активною громадою  підходили до тих, хто виконував цю роботу і пояснювали чому вони роблять неправильно, чому треба зробити по-іншому,  чому та праця, яку вони вкладають може бути взагалі непотрібна, бо зробили неправильно. Але якщо вони зроблять трішечки по-іншому, то люди будуть ходити і дякувати”, – каже Наталія. 

Жінка розповідає, що це фактично був шлях від того, що від представників тікали, ховалися, як від міських божевільних, до того, що зустрічали і хвалилися як вони зробили, питали порад, запрошували випробувати.

Для введення інструментів безбар’єрності також необхідні законодавчі впровадження на місцях. Дотримання те перегляд оновлень в законодавстві, державних будівельних норм, розпорядження місцевої влади запрошувати представників комітету з доступності  на всі об’єкти, які конструюють коштом бюджету.

 “У нас в місті таке робили, тобто ми збиралися, нас запрошували, там якщо викладали асфальт чи якісь там роботи проводилися – запрошували і питали чи все вони добре зробили, чи все нас влаштовує, чи немає якихось порушень”, — резюмує Наталія.

Фінансування 

Попри невеликі розміри міста та відповідне фінансування для подібних ініціатив, Бахмуту вдавалось робити місто доступним — іноді коштом бюджету, іноді проєктними, грантовими коштами.

“Бувало так, що казали: “Та ні, немає грошей це дуже, дуже затратно”. А потім різними шляхами впроваджували.  Це були й грантові програми, це були якісь там вливання в місто. Проводилося багато реконструкцій в цей час і  просто вже в проєкті іноді намагалися зробити більш зручно.  

 Я хотіла б сказати що на початок 2022 року майже всі ці проєкти, які спочатку здавалися взагалі нереальними, вони були зроблені або хоча б були в процесі створення”, — пояснює Наталія.

Інклюзивність в освіті

Ще до порушення питань інклюзивності у Бахмуті існувала розгалужена система спеціалізованого навчання. А саме — мережа логопедичних груп, декілька точок, в яких надавали світні послуги для дітей з затримкою розвитку,  спеціалізований садочок для дітей з вадами в розвитку. Також в місті був реабілітаційний центр, в який приїжджали люди зі всієї області, адже він спеціалізувався на дітках з відхиленням в розвитку в мові, також працювали з дітьми з розладом аутичного спектра. Так діти отримували потрібний їм поштовх для розвитку.

“В декількох школах були створені інклюзивні класи, у нас вчилися діточки на візку.  У нас могло бути одне й те саме покоління дітей – спершу їх не брали до дитячого садочку, але в школу вони йшли до усіх діток, бо ці заклади вже були доступними”, — розповідає Наталія Зубар.

Представниця комітету ділиться, що питання інклюзивності в Бахмуті було складним, але  все ж таки в місті відбулись реконструкції трьох шкіл буквально перед вторгненням. Члени комітету доступності їздили з представниками освіти для аналізу ситуацій та пошуку можливих рішень і так отримали реконструкції двох шкіл: 18-ї, 12-ї. 

Співрозмовниця пригадує, що там було все максимально зручно для дітей – пандуси, вбиральні. В 11-й школі досягнув того, що там було був зроблений великий зручний пандус. Також в місті був цілком доступний інклюзивно-ресурсний центр. При центрі соціальних служб для молоді зробили реконструкцію цього центру і там теж був пандус, зручний простір для діток з інвалідністю, зручний туалет.  Окрім того, там впроваджували опцію денного догляду. Тобто мама могла залишити дитину зі спеціалістами і зробити всі необхідні справи.

Вбиральня в міському центрі соціальних послуг для сімей, дітей та молоді / фото надані героїнею

Інклюзивний транспорт у Бахмуті

Попередньо у Бахмуті існував лише один доступний тролейбус, що їздив за маршрутами 2 та 6, мав свій графік та маршрут, що був розрахований на райони, де проживало найбільше людей, що пересувались на колісному кріслі. За останні три роки у місті з’явилось ще чотири таких, це дало змогу охопити усе місто і добратись можна було будь-куди й з будь-якої точки.

“Важливо також говорити про технічні особливості. Низька підлога і гідравлічна система – це добре, але треба ще близько під’їхати, відкинути цю платформу. Ну знову ж це такий людський фактор, доводилось пояснювати, вимагати.Також важливо, щоб самі люди вимагали від водія відкинути той пандус, адже якщо можливістю ніхто не буде користуватись, то і сенсу в ній не буде.

 З зупинками по-різному складалося,  є зупинки, які підняті ну тобто на них зручно заїхати, то ті, хто їхали в тролейбус намагалися сходити на них”, — підсумовує Наталія.

Приблизно у вересні 2021 року в Бахмуті з’явилась послуга соціального таксі. Ці авто та їхнє обслуговування коштували дорого і державний бюджет не міг покрити ці витрати. Відтак одному з приватних підприємців запропонували облаштувати автобус необхідними інструментами і місто почало купувати у нього цю соціальну послугу.

Людський фактор

За словами Наталії Зубар, наше законодавство має усі чітко прописані норми для впровадження інклюзивних рішень, однак наявність законів та норм, на жаль, не означає дотримання. Тому це також про звичку дотримуватися закону і відчувати відповідальність за те, що ти робиш. Це залежить і від людського фактора.

“Я б не ставила на цю тему ярмо безкінечних суперечок, я б хотіла, щоб люди навчилися домовлятися і розуміти один одного, і проблеми один одного. Зараз буде дуже багато травмованих, це такі ж звичайні люди.

З іншого боку існує взагалі дуже величезна ментальна проблема. Тому що люди з інвалідністю часто не виходять на вулицю, їх не видно, і всі думають – “ну, хай сидять вдома”. Це часте уявлення – нещасні, неспроможні люди. Нам (ред. людям з інвалідністю) самим потрібно якось проявляти свою активність, свою позицію, не чекати, що воно саме якось розсмокчеться, і оця позиція інколи дуже класно відпрацьована. Що нам всі щось  винні незрозуміло за що, от і ми нічого не будемо робити, а ну хай воно якось станеться. На жаль, так не станеться і це практика всього світу.  Зміни приходили тільки тоді, коли люди об’єднувалися виходили, транслювали себе, показували свої проблеми. Ось і тільки тоді відбувалося зміни”, – підсумовує спеціалістка.

Вхід до магазину / фото надані героїнею

Наталія також наголошує, що на цю тему не варто ставити ярмо нескінченної боротьби, а самим людям важливо навчитись домовлятися, розуміти одне одного, і проблеми одне одного. Інклюзивність — це не віддалене поняття необхідне лише тим, хто пересувається на колісному кріслі.

Це про батьків, що користуються дитячими колясками, про людей порушеннями зору, слуху, про людей з милицями, про короткострокову, але все ж потребу у подібних рішеннях при переломах, які можуть трапитись з кожним.

Я хочу подякувати всім людям в Бахмуті, які займались питаннями інклюзивності, створенням безбар’єрних просторів та доступності. Усім, хто долучався, вчився, змінювався. Це дуже велика робота. Це не просто люди, які робили, а люди, які спершу були готові вчитися, змінюватися і потім робити. Вдячна людям, які придумували, знаходити проекти, усім, хто дослухався. Все було дуже не ідеально, але я вдячна людям, що вони йшли на зміни”, – каже Наталія.

Бахмут уже має у своїй історії гарний приклад введення інклюзивних рішень попри невелике фінансування, непорозуміння в громаді і довгий шлях змін, а отже в перспективі зможе встановити усі необхідні норми, а також вже сьогодні стає прикладом для багатьох міст України.

Примітка. Ми створили цей матеріал як учасник Мережі “Вікно Відновлення”. Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.

Читайте також:

Бахмут живе тут – підписуйтесь на наш Телеграм та Інстаграм!

Оборонні та захисні споруди при відновленні міст: чим відрізняються та як мають виглядати після перемоги України

Повномасштабне вторгнення рф змусило нас навчитись складати тривожнy валізу, серед ночі одягатись за лічені секунди та вивчити дороги до бомбосховищ власного міста. Тепер ми не […]

12:00, 18.05.2024 Гук Лідія

“Це завжди про людей” – шлях бахмутського комітету доступності до створення інклюзивного міста

Питання безбар’єрності та доступності вже кілька років стоїть ребром для українців. Попри добре написане законодавство, яке дозволяє та сприяє впровадженню інклюзивних рішень, виділення коштів та […]

Хто повернеться до Бахмута: редакція почула думки бахмутян

Бахмут вже майже рік в окупації, за цей час росіяни зробили з нього плацдарм для подальшого наступу на інші населені пункти та міста. Саме ж […]

17:55, 13.05.2024 Носуля Марина
пошук тіл

“Повертаємо загублені душі додому”: як відбувається ексгумація тіл на ДОТ та лінії фронту

Після деокупації територій відбувається не тільки розмінування та в’їзд у місто української влади та правоохоронних органів, але й починається важливий етап — пошук та ексгумація […]

Відбудова України

Реконструкція історичного центру та житло для ВПО: у міськраді розповіли над чим працюють

Минулий місяць представники Бахмутської МВА представляли концепцію відбудови району Ювілейний по різних містах України. Бахмутяни мали змогу не тільки побачити візуалізацію, але й запитати те, […]